Krascha med bilen..

Tid: 20:47:43
Datum: 2008-12-15
Kategori: Allmänt

Spike och jag hade en liten kul diskution idag om huruvida man dör om man kör rakt in i en bastant betongvägg eller pelare i 180km/h.

Anledningen till det var att jag läste i psykologiboken att man ibland kan få impulser att göra saker och ting, t.ex. testa att köra in i en bropelare på motorvägen bara för att se vad som händer efter att ha kört ett längre tag.

Båda var överens om att om man har en vanlig bil döe man nog ganska säkert, men jag tyckte att om man skulle ha en racingbil skulle man inte dö. Det trodde Spike att man skulle.

Ser man på en vanlig bil skulle man nog dö om man kraschade i 90km/h eller något, men skulle man krascha i en racingbil i 90km/h skulle det knappt hända något alls.
I tävlingar och så kan ju F1:ar krascha i 200-250km/h och de går ur utan några synliga skador. Kraschar man och bilen fortsätter att studsa och snurra lite så klarar man sig antagligen ganska bra oavsätt hur fort man kör, i en racingbil då så klart. Tar det däremot tvärstopp är det värre. Då utsätts nacken och ryggen för enorma krafter och det är mycket högre risk att skada sig, men i dagens säkra tävlingsbilar får man ändå inga allvarligare skador. Kanske att man får någon hjärnskakning eller något sådant, men man skadar sig inte allvarligt. Utvecklingen har ju gått framåt enormt bara de senaste åren där. Se bara för 9 år sedan, 1999, när Schumacher kraschade på Silverstone och bröt benet. Det skulle han inte ha gjort idag och det är nu 15 år sedan någon dog innom F1. Sannolikheten att dö idag är inte stor alls, men det här gäller ju racingbanor. Skulle man krascha i 180km/h rakt in i en betongvägg med en racingbil skulle antagligen hela karossen skrotas sönder, men frågan är hur bra störtbågen och allt skulle stå emot trycket.
Man skulle säkert få lite mer skador än om man kraschade på en racingbana, men hur mycket? Skulle man dö ändå eller skulle störtbågen och bältet rädda ens liv? Vad tror ni?
ag är inte säker och jag skulle inte vilja testa, men en sak är jag ganska säker på och det är att det i alla fall skulle vara betydligt säkrare att krascha med en F1 rakt in i en betongvägg än att krascha rakt in i en betongvägg med en vanlig bil. 180km/h är ju ändå ganska fort och man skulle ju säkert få några innre blödningar och så, men skulle man dö?
I en vanlig bil skulle man det, men skulle man det i en F1?
Man kanske skulle göra en simulering av det...

Det blir nog inte mycket till skola den här veckan. Idag hade vi webbdesign där vi redovisade våra hotell. Det gick bra, men vi skulle ha haft huvudlänkarna högst upp istället för längst ner. Det ville jag också ha, men eftersom att David inte lyckades få länkarna högst upp på sin spa-sida så fick vi lägga dem längst ner och då blrev det bättre att ha de längst ner på alla sidor så att det blev lika. Man kunde ha haft ett ankare uppifrån toppen som länkade ner till huvudlänkarna, men det tänkte jag inte på.
Sedan var det psykologi och sedan åkte jag hem och var hemma vid 11:40.
Imorgon är det 8-13, på onsdag är det 10-14, vi har ingen webbdesign då och så ska Spike och jag simma först, så då kan man komma dit lite när man vill  och sedan på torsdag är det 8-14.
På fredag slutar ju de andra, men jag ska till Ögon då så jag slutar på torsdag =)

Malmö har tydligen fått 5 nya spelare från Elitserien nu. Det är inte bra. Vi får väl se om de kan hota Leksand ändå, hoppas inte! =)

Kommentarer
Postat av: Jessi

oj vilka diskussioner du och Spike hade... :P





Hoppas du mår bra vännen!

Kram

2008-12-18 @ 16:22:24
URL: http://jessi91.blogg.se/
Postat av: Sofia

Haha nää inte riktigt dygnet runt men det kanske blir mörkt runt tretiden =)

2008-12-18 @ 18:12:06
URL: http://sollerax.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: