Välkommen mig själv!

Tid: 15:23:00
Datum: 2008-05-07
Kategori: Att leva med en synnedsättning

Så var även jag här:P, tänkte att det kanske var dags att fixa en egen blogg nu och så var man här =)

Jag är då nästan helt blind. Ser numera i princip bara ljus och mörker. Som seende ser när de blundar ungefär har jag och min assistent kommit fram till =P

Jag har en ögonsjukdom som heter Retinopathy of prematurity, eller ROP, om man vill förkorta det. Retina är det latinska namnet för näthinna, så man kan översätta det till att jag har en näthinnefunktion som kommer sig av att jag är för tidigt född. I vecka 30 föddes jag och då är ögat under sin stora utvecklingsfas eller vad man ska säga. Det är då mycket känsligt för höga syrgasnivåer, medicinering och temperaturväxlingar. Jag fick ju då, eftersom att jag föddes så tidigt, ligga i kuvös och därmed utsattes ögonen för hög syrgasnivå som inte var så bra som jag skrev.
Läkarna trodde att jag skulle bli helt blind, men de lyckades rädda 10% av synen vilket kanske inte låter så jättemycket, men det var tillräckligt för att jag skulle kunna läsa vanliga böcker och skriva vanlig text med förstoring. Mer om det någon annan dag..

Hade sovmorgon imorse för att alla andra gjorde nationellt prov i matte A. Jag får ju allt studiematerial på datorn, skulle aldrig klara mig utan datorn:P. I alla fall så hade inte mina grejor kommit så jag fick sovmorgon tills 9:45, men sov jag? Nej. Naturligtvis vaknade jag redan kl 5:45 och kunde inte somna om. Så det var den sovmorgonen det =P

Hockey ikväll då. Sverige - Schweiz. Hur går det? Sverige vinner förhoppningsvis, kanske inte med 9-0 som mot Frankrike, men kanske 4-2 eller 5-3. Vi får se.

Man kanske skulle passa på att gå ut och sola lite nu när det ändå är så fint väder =)