R.I.P Erkki Laine!

Tid: 16:41:56
Datum: 2009-08-27
Kategori: Leksand

En stor hockeyspelare har mycket tragiskt gått bort.
Den 51-årige Erkki Laine, som bl.a. har representerat Leksand under 4 år och Färjestad där han blev SM-mästare 1985, saknades efter en båttur i lördags.
Han anmäldes försvunnen av sin familj på söndagen och polisen hittade delar av hans båt på 6 meters djup under måndagen. Kroppen hittades på tisdagen. Troligen har han kraschat med båten och omkommit i samband med detta.

Så sent som den 25 juli, under jubileumsmatchen, var han på plats i Ejendals arena och pratade och skämtade med gamla vänner och andra som ville prata med honom.
Så sent som förra året intervjuades han om sin tid i Leksand och den övriga karriären och avslutade då intervjun med orden "Du innan vi slutar så kan jag få hälsa till alla mina vänner i Leksand. Alla spelare, vänner, och fina fans som jag lärde känna i Leksand. Leksand kommer alltid vara laget i mitt hjärta."

Jag tycker det är så tragiskt. Bara 51 år. Han skulle ha fyllt 52 om bara några veckor, den 13 september. Det är 4 år yngre än pappa. Han har 2 döttrar, som jag dock inte vet hur gamla de är, och en fru. Jag kan bara försöka föreställa mig hur det måste kännas för dem. Det måste vara fruktansvärt. Tänk om t.ex. pappa skulle gå bort sådär. Det skulle vara bland det värsta som kunde hända.

En av Erkkis bästa och närmsta vänner, Jarmo Mäkitalo, sörjer honom djupt. De har kännt varandra sedan 5-års ålder och tränade alltid tillsammans under försäsongerna. Deras familjer umgicks privat och de hade t.o.m. sommarstugor intill varandra.

Tänk om någon i släkten skulle gå bort. Det skulle ju kännas jättekonstigt att träffa släkten efteråt. Någon skulle saknas, man skulle inte vara kompletta.
Jag lider verkligen med dem, det gör jag.
R.I.P Erkki Laine! :'(

Mer Leksand. P-A Lundström fick sparken igår. Man ansåg att han inte hade nått upp till de förväntningar man hade på honom. Han noterades för 13 poäng, 2 mål och 11 assist, förra säsongen.
Själv tycker jag aldrig riktigt att han har stuckit ut. Han gör sitt jobb, men mycket mer är det inte. Vi får hoppas att han hittar en ny bra klubb!

Ännu mer Leksand. Idag, om bara några timmar nu, är det dags för den stora jubileumskryssningen!
Detta har aldrig någonsin gjorts av en idrottsförening i Sverige tidigare. Man chartrar ett helt fartyg med personal och allt för att åka på kryssning och fira att klubben fyller 90 år.
Riktigt häftigt måste jag säga och det hade varit fruktansvärt kul att ha varit med på den! Runt 2000 vita och blå leksingar stiger, om någon timme, på Cinderella i Stadsgårdskajen i Stockholm.
Det kommer vara ett fullspäckat program med massor av saker att göra, så rastlös lär man ju inte bli i alla fall. Dessutom kommer man att sälja lite souvenirer och släppa en ny singel som gruppen Astral doors har gjort. En hyllningslåt till laget.
Fan att man inte var med där! Det hade varit så coolt och något man hade minnats hela livet. Det lär nog få en del medial uppmärksamhet skulle jag tro. Jag får följa med om 10 år, när klubben fyller 100 år, om man gör något liknande då.

I övrigt så paddlade vi i spöregnet igår morse. Spike som alltid säger att jag klagar och är negativ, var nu själv ganska gnällig. Jag tyckte bara det var kul.
Först fick vi ingen kontroll på kanoten, men så småningom gick det bättre. Spike styrde och jag satt där fram.
Efter ett tag bytte vi vid en brygga så att alla skulle få testa att styra, men det gick ju mindre bra. Man ska ju göra som J:n med paddeln när man svänger, men när jag skulle svänga höger gick det inte. Då åkte vi rakt fram, men vänster gick bra. Vi lyckades dock åka upp på några stränder, åka in i lite vass och köra på ett träd innan vi lyckades ta oss in till en brygga och byta igen, för att ha en blind som styrde gick inget vidare =P
Kul var det i alla fall, men blöt blev man. Spike satt där bak och öste vatten fram på mig. Jag skvätte lite på honom också, men senare under dagen fick jag följa med honom hem för att byta kläder, trots att mina byxor fortfarande var blöta. Det var inte kallt ute, men blöta byxor och blåst är ingen bra kombination. Hade det varit tvärtom, att det hade varit jag som hade kunnat åka hem och byta kläder, men inte han, då hade jag inte fått det, för då hade han sagt att han inte kunde det och att det skulle vara jämt mellan oss, men nu gick det bra. Promenaden tog dock lite längre tid än vad vi trodde, så vi kom 20 minuter för sent till religionen, men det gjorde inget. På geografin efter paddlingern kom vi också lite sent, för vi hann inte tillbaka efter den.

Så igår hände en hel del och jag rörde mig rejält. Senare på kvällen hade vi också den första träningen för säsongen, men det tar vi i nästa inlägg på lördag eller söndag när jag skriver om våran uppvisning. ÖHIF, Östergötlands handikappsidrottsförbund fyller ju 40 år. Det firar vi med att visa upp alla sporter och så. Allmänheten får också prova på, så har ni möjligheten, kom till Racket center bredvid Cloetta center i Linköping på lördag mellan 10:30-14:00 eller något sådant =)

Idag blev det en ganska tung dag. På filosofin skulle vi läsa om de 5 olika typer av filosofi som finns innom den teoretiska filosofin tror jag det är och skriva en kort sammanfattning om alla. Jag har ju dock inte boken. Dels finns den inte som E-bok och dels ska vi ändå inte använda den mer sen. Så Spike fick läsa, men han fattade ju knappt vad han läste, så det var väl lite sådär. Jag fattade väl inte heller allt.
På naturen blev det ännu mer filosofi. Vi skulle läsa lite om världsbilden och så. Hur

Herakleitos och Platon såg på den. Herakleitos sa ju något i stil med: "Man kan inte 2 gånger stiga ner i samma flod", "I samma vatten stiger vi och stiger vi inte" och "Det är vi och inte vi". Med det menade han typ att allt förändras. Vi är inte samma person när vi går upp ur vattnet som vi var när vi gick i. Vi har förändrats, liksom vattnet. Det var lite rörigt det där.
Till slut var det historia där vi såg på en skitdålig gammal film med svindåligt ljud och som dessutom var på norska/tyska. Man skulle hitta källor eller något.

Nu ska jag leta tyska nyheter tills imorgon.

Dagens låt blir Celine Dion - My heart will go on, till minne av Erkki Laine!


Kommentarer
Postat av: nder sommaren.u

jag har väl trän

2009-08-27 @ 18:56:21
Postat av: SARAH

rip. ganska stort i finland...



sv: Jag trivs! hittills i alla fall. mycket bättre än skitiga högstadiet. men men... har några killpolare jag snackar sport med o de överlever man på.

2009-08-27 @ 19:45:08
URL: http://fjortisfinnen.blogg.se/
Postat av: Deniesé

sv: hahah vi får hoppas på det bästa för min del ;)



Okej, får la ta och läsa den boken då, någon gång iaf! hahah



Klart vi satsar på det! ;) stuga i thailand here we come! ;D



KRAM

2009-08-27 @ 20:02:13
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: vispen

R.I.P!

Paddla är inte så roligt tycker jag, i så fall är det roligare att ro.

Filosofi låter inte så roligt tycker jag.

Sen var det något mer jag skulle skriva också i den här kommentaren som hade med inlägget att göra men det har jag tyvärr glömt haha.

2009-08-27 @ 21:05:40
URL: http://Http://vispen91.blogg.se
Postat av: jennii

51 år å redan död? Väldigt tragiskt....

2009-08-27 @ 21:22:20
URL: http://mrsjennii.blogg.se/
Postat av: LYDIA

sv: haha aa, nej inte helt lätt, :)

haha men du fatta vad jag menade -.-



lätt adda dig när jag inte vet vad du heter ;)



haha ojdå, ;P jag har faktiskt sovmorgon imån, :) wii! :D ha de gytt<3

2009-08-27 @ 21:59:34
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/
Postat av: Deniesé

sv: haha det är nog lätt att köpa en stuga där med (a) hahah



Jodå, funkar väl. Vakna 07.15 o va superpigg, kunde inge somna om... lite segt när ja börjar kl 10 ... haha

hur har du haft det själv då?

KRAM

2009-08-28 @ 09:02:04
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: tess

Dagen igår var bara bra men ja kan säga att jag är lite slut... tröttis. Nu ska jag jobba hela helgen så vad ja ska göra har jag inga större problem med.



Har du några planer? //Tess

2009-08-28 @ 09:36:07
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: LYDIA

sv: haha du är ju lite smart ju xD haha jag tänkte inte så långt^^

men visst addar dig sen när jag komme hem ikväll om jag hinenr sitta vid datorn då, :)

haft en bra dag? :)

2009-08-28 @ 13:00:41
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/
Postat av: Sandra

Tack :) Nu gäller det bara att göra bra ifrån sig på utbildning så kanske jag får jobba :D



Jag skulle aldrig våga bo i ett hus som spökar, jag hade flyttat direkt :P Fast jag skulle gärna vilja övernatta i ett men bara en natt :P

2009-08-28 @ 13:47:21
URL: http://lillsazza.blogg.se/
Postat av: Deniesé

sv: hahah ah visst ;)



Det är heemskt, jag blir så irriterad på det med.. hahah

Åh det lät spännande, tyvärr kan jag inte. Ska iväg till släkt då. :/ Men lycka till! :)

KRAM

2009-08-28 @ 17:01:52
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: amanda

SV. Hur menade du nu? Med att du skriver bra men inte formulerar så jättebra?



Vad sker i helgen annars? :)

2009-08-28 @ 18:43:48
URL: http://amandusss.blogg.se/
Postat av: tess

Va säkert nå med jobbet eller så... å så ville hon va försiktig dagen efter. Det var väl bra tycker jag.... hon kanske inte hade druckit såååå mycket som de lät ha ha ha...



Ha de så gottis i stugan nu... avis. Och lycka till med sporterna och allt de där lät skoj det kommer säkert bli toppen. //Tess

2009-08-28 @ 20:24:32
URL: http://tess701.blogg.se701.blogg.se/
Postat av: jennii

Sv. Jo, jag känner att tiden går alldeles för sort..måste säga att jag känner mig gammal emellanåt..å jag e ju bara 25! Inte bra!



Vill du att jag ska komma hem till dig å pyssla? =) Vad vill du ha gjort? Men måste säga att d e lite långt att åka skratt

2009-08-28 @ 20:29:58
URL: http://mrsjennii.blogg.se/
Postat av: LYDIA

sV: ok vad kyl, :) har addat dig, :) men en sak jag undrat ett tag, ditt kommentar namn är johan men på din mail står de anders?



bpollen flyger ju inte längre de är ju bara vagnen som rör sig, beroende på vilket hål den rullar känns de som bollen flyger längre respektive kortare, ;P



bara bra, skolan gick hyffsat fort sen tog jag tåget hem vid tre så spenderat lite tid på tåg och skola ida annars tagit de lungt, och gett bort min kattunge :(



ha så kul på kräftskivan!

2009-08-28 @ 21:05:41
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/
Postat av: Nicolina

Hej!!!



Okej vad synd med höstlägret!

Jo men Canon kan ni absolut vara med på! Det är upp till 21 år tror jag…



Kramar!

2009-08-29 @ 20:14:03
URL: http://pernheim.blogspot.com
Postat av: nicolina

Ja att paddla är inte lätt!

Det kan jag absolut hålla med om! Kommer ihåg när vi paddlade i England förra året… Det blev inte så bra om jag säger så haha =)

Men det låter som att du hade kul iaf!



Kramar!

2009-08-29 @ 20:20:32
URL: http://pernheim.blogspot.com
Postat av: Christoffer

sv: Ja, tragiskt värre.

Lite rättning av mästartiteln: Laine vann med Färjestad 86 och 88, det var Södertälje som vann 85 och mellan titlarna med FBK var det Björklöven. undrar varför jag ens lärt mig detta

Jag har inte styrt med paddling någon gång, måste testas. Ro har jag gjort och vi kom nästan dit vi skulle. =)

Det ryktas om en ny kryssning nästa år, ska vi dra med då?

2009-08-29 @ 21:18:23
URL: http://bomletoken.blogg.se/
Postat av: tess

Fest kan man ju ha men man måst ju inte dricka....



Jag vet inte och jag har inte så många men jag vill gärna köpa... hi hi hi... köper sällan nått jag inte använder i alla fall... BH är de värre med... hrm de har jag FÖR många av ha ha ha...



Hoppas du får en fin söndag. //Tess

2009-08-30 @ 08:56:28
URL: http://tess701.blogg
Postat av: LYDIA

sv:clinic i strömsolm ;P tro inte du vet vad de är ^^

synd att jag blir brunett om några veckor då haha xD



haha de låter ju lite sjukt om du frågar mig, men ok ^^

kram

2009-08-30 @ 10:56:32
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/
Postat av: anna

Vad tråkigt när något sånt händer, det påverar ju så många människor.



Svar: Okej, men frågan är bara vart man kan testa det? :)



Ja iofs!

2009-08-30 @ 12:32:14
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Christoffer

sv: Jadu, vet inte hur skadeläget är och sådär, så vågar inte tippa faktiskt. Sitter och letar som en galning efter matchreferat på everysport.

2009-08-30 @ 14:35:33
URL: http://bomletoken.blogg.se/
Postat av: jennii

Jo, visst gjorde d ont...men d e en annan sorts smärta. En smärta man kan ta sig igenom.

Jag fick min tatuering gjord idag =0)) Jag e jättenöjd..men d känns konstigt.

2009-08-30 @ 17:17:56
URL: http://mrsjennii.troop.se
Postat av: jennii

Sv. Min man har en egen server å han kallar sig själv för troop...så jag bestämde mig för att byta helt enkelt.

Vilken maträtt gillar du bäst om då? =)

2009-08-30 @ 17:21:24
URL: http://mrsjennii.troop.se
Postat av: jennii

Ja, jag blev riktigt nöjd...nu e d bara att vänta till d läks =)

2009-08-30 @ 17:43:16
URL: http://mrsjennii.troop.se
Postat av: Christoffer

sv: Inget hittat, men vinst ändå. Har ett par matcher jag tänkt försöka kika på i Leksand och Långshyttan innan riktiga säsongen är igång.

2009-08-30 @ 18:27:47
URL: http://bomletoken.blogg.se/
Postat av: Linda - Livet är rosa!

sv; "Kändis Carola" är min mamma ;D. nej, jag skojade bara, min mamma heter Carola =).

2009-09-01 @ 16:52:52
URL: http://peassyster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: