Tallinn!

Datum: 2009-08-01
Kategori: Allmänt

Då var man hemma igen.

Hela skiten, eller skit var det absolut inte, började i söndags.
Swebus upp till Stockholm var det först där Jocke hämtade mig. Vi åkte hem till dem där vi åt pizza och fikade innan vi åkte ner till hamnen, checkade in och gick på båten.
Vi hade en A-hytt, precis som när vi åkte till Helsingfors, men den här var snäppet finare. Båten var den helt nya Ms Baltic queen som stod färdig i april. Båten var riktigt fin och vi hade TV på rummet och havsutsikt.
Båten såg lite annorlunda ut jämfört med Symfoni och de som går till Helsingfors. Här fanns det ingen gågata och så, men den var riktigt fin ändå.

På kvällen blev det käk på Gril house. Hamburgertallrik blev det med päroncider till. En dyr hamburgertallrik, 195 spänn, men gott var det. Cidern var kanske inte den godaste, lite mycket vinkänsla över den, men helt okej.
Vi kollade också i Taxfreen, drack några Grape jag hade haft med mig och spelade kort innan vi somnade.

Framme i Tallinn tog vi en taxi till Tallink spa hotel som vi bodde på. Egentligen var det inte incheckning förrän på eftermiddagen, men vi fick checka in i alla fall.
Hotellet var riktigt fint. Lite spacekänsla över det hela med blinkande lampor på dörrarna osv.

Hotellet var byggt som ett U. Vi hade en glasvägg in mot innersidan av hotellet där det var en pool man kunde simma ut i. Ett fint badrum, TV och en proppfull minibar hade vi också, som tyvärr inte ingick.

Efter att ha kollat in hotellet lite gick vi ut på stan för att kolla lite. Jocke hade ju varit där tidigare, så han hittade hyfsat bra. Vi hade bara tänkt vara ute en kort stund, men vi fastnade i en jättestor galleria där vi kollade på lite kläder, flytande godis och Tallinn-cards som vi hade planerat att köpa i förväg. Det kostade ca 500kr för 3 dygn. Det skiljde 40kr jämt mot 2 dygn, så det var inget att tveka på även om korten då gällde tills vi var hemma på torsdagen.
I Tallinn-card ingår allting. Sightseeing, museer och kollektivtrafik. Det är bara att visa upp kortet.

Vi började med att åka en av de 3 sightseeingturerna. Det tog ungefär 1h. Den var mycket bättre än den vi åkte i Riga förra året. Här fattade man i alla fall vad guiden i lurarna sa. Det gjorde man knappt i Riga. Tyvärr satt man inte ute på bussen, men det var helt okej ändå, även om man hade fått en lite bättre känsla om man hade suttit ute, som man gör i London.
Efter sightseeingen gick vi runt lite mer i affärer innan vi bestämde oss för att äta på ett ställe. Det stället var lite speciellt. När man kom in fick man ett kort. Sedan fanns det 3 olika diskar där man beställde, en för pasta, en för pizza och en för något annat. När man beställde drog de kortet och lagade till maten live bakom disken. Någon slags blandning mellan snabbmatsställe och restaurang. När man gick lämnade man kortet vid disken vid ingången och betalade där, så slapp man nota och allt. Lite hightech sådär. Estland har förövrigt, fick vi reda på under en senare sightseeingtur, kommit ganska långt innom teknologin. Man får bl.a. betyg o.d. hemskickat via mail, man kan betala direkt med bankkort på bussar o.d. man kan betala med mobilen i affären och det är de som har tagit fram Skype.

Efter mörkrets inbrott ska man helst inte vara ute i Tallinn, för det finns mycket skumt folk, så vi höll oss på hotellet och testade poolerna. Det var ett riktigt fräscht spa med en stor bassäng innomhus, en liten innomhus som man kunde simma ut i, en eller 2 bubbelpooler och en hel avdelning med olika typer av bastur. Det fanns finsk, turkisk och vanlig m.m. Låsen till skåpen var också lite hightech. Det var som en klocka man fick som man skulle hålla mot låset en sekund så låstes det och samma sak när man låste upp.

Där tillbringade vi ett tag, men vi hann inte bada så länge, för det stängde klockan 10 estnisk tid. Efter det drack vi Rom&cola som vi hade köpt på flaska och spelade kort.

Vi somnade någon gång efter 23:30 svensk tid och vaknade 6:20 svensk tid. Då gick vi upp och åt frukost. En frukost som var helt okej, men eftersom att jag inte är någon frukostmänniska så blev det bara lite mer än i vanliga fall.
Sedan var det ut direkt klockan 9 för att hinna med en sightseeingtur med en annan linje än den vi hade åkt med dagen innan.

Efter den letade vi efter gamla stan vilket tog ett tag. Vi irrade bort oss lite, men till slut hittade vi rätt, fotade lite, kollade lite i affärer och åkte något litet tåg som gick i gamla stan.
Därefter tog vi en liten lunch med 2 cheese var och en Cola på Donken, som faktiskt också låg i gamla stan.

Sedan vet jag inte exakt vad vi gjorde mer än att vi gick till ett köpcenter vi hade hittat och köpte 2 kepsar var. Jag köpte en Volvokeps åt pappa och en Subaru åt mig. Jocke köpte en Scania och en Mercedes. De var så klart inte äkta, men kul att ha ändå. De kostade bara 80 spänn. Det fanns hur många som helst. Utöver kepsar sålde de massa konstiga T-shirts, som i Camden , och de i affärerna vet inte ens vad de säljer. Det finns tröjor med Svastikor, Hitler, Stalin osv. Sedan finns det tröjor där det står olika saker på. Vi pratade med en skåning i en affär och han frågade hon i affären vad en text på finska betydde, men hon hade ingen aning.

Kvällen tillbringade vi på hotellet med att bada ett tag. Vi satt ute och pratade i nästan 1h innan vi gick in, bastade lite och badade lite mer.
Senare på kvällen kollade vi in baren på 5:e våningen och tog varsin drink. Jag tog en Irish coffee och Jocke testade en Cosmopolitan. Det var inte den godaste Irishen jag har druckit, lite svag och nästan ljummen, men helt okej för det priset. Jag tror den kostade 85 estniska, alltså ca 60kr vilket är riktigt billigt.

Vi hann även spela lite mer kort innan vi somnade ännu senare än dagen innan, runt 1:30 estnisk tid. Jag hade sagt tidigare under dagen att det i alla fall skulle bli tidigare idag än igår, men det blev det ju inte.

Upp 6:20 dagen efter igen för att äta frukost och sedan ta den sista sightseeingturen som vi inte hade åkt ännu.

Sedan skulle vi hitta några museer vi ville kolla på. De skulle ligga ganska nära hotellet hade de sagt, men vi hittade de inte, så vi gick tillbaka till hotellet och vilade i 2h innan det var dags att checka ut. Då ställde vi väskorna i bagagerummet och gick ut för att handla det sista. Vi handlade 2 Rom&Cola var till båtresan, lite godis och så fick Jocke en flaska Mintu av mig i present. Jag fick ju en flaska Gin av honom, så då var ju jag tvungen att ge honom något jag också. Därefter gick vi tillbaka till hotellet, packade ner allt det inhandlade, som precis fick plats,  i väskorna innan vi tog en taxi till hamnen där vi checkade in och gick ombord på båten. Vi hade reserverat platser på Gril house för hemresan också och vi åt samma mat som på vägen dit, men med Cola istället för cider. Den här gången gick maten ner utan några problem. På ditvägen orkade jag inte riktigt allt, men det gjorde jag nu. Vi köpte också lite godis i Taxfreen för att bli av med lite småsedlar och så försökte vi få tag i en kapsylöppnare till flaskorna. Det fanns en i hytten, men den var hur konstig som helst. Flaskorna gick inte ens in i den. I Taxfreen fanns det inhga kapsylöppnare trots att de sålde flaskor med kapsyl och i souvenirshoppen fanns det bara en som kostade 70 spänn. Det tänkte vi inte betala för en kapsylöppnare, så vi fick försöka slå av kapsylerna mot mina medhavda burkkanter, med mynt, med en penna osv. men det gick inte, så vi fick nöja oss med de 2 sista burkarna jag hade haft med mig hemifrån. En liten besvikelse, men ett kul minne i alla fall =)

Efter 2 nätter, nästan 3, med mindre sömn somnade vi nu ganska tidigt. Vi sov till 7:30 svensk tid då vi gick upp och åt frukost. Jag är som sagt ingen frukostmänniska, men jag åt i alla fall lite mer än vanligt. Dessutom pratade vi med en engelsman som bodde i Tyskland och som var lastbilschaufför. Han hade åkt från Tyskland till Riga och Tallinn och var nu på väg till Stockholm för att fortsätta ner till Köpenhamn och hem till Tyskland igen.

Vi gick av båten och hämtades av Jockes pappa. Vi åkte hem till dem där vi såg på Sjukan, Göran Gabrielsson och en Wallander-film. Vi hann också äta lite och fika med en Lennart och bulle innan det var dags att åka till Fjärrbussterminalen och åka hem.

Hemresan gick bra och väl framme i Linköping hämtade pappa mig och vi åkte till stugan där vi skulle fira Elin som fyllde 10 igår.

Jag somnade nu ännu tidigare, innan 11, och sov till klockan 9 då vi skulle upp och fira Elin. Hon blev glad för sina presenter, men vädret var ju inget vidare. Vi satt ute på verandan och åt frukost, men det var för kallt så jag fick hämta strumpor och en tröja. 31:a juli, är det sommar det?

Senare på dagen åt vi bränd falukorv som Mikael hade stekt, men den var god. Jag, Shep och Elin ville inte ha räkpaj som de andra åt, så vi fick korv istället.
Sedan kom gästerna, men det var inte så många i år för Hasse och Mats var på Bullerbykupp liksom några andra som också skulle ha kommit. Vi som var där fikade i alla fall med massa kakor och tårta varpå vi gick ut och spelade kubb. Det var riktigt tråkigt, för jag hade skitsvårt att träffa pinnarna. Så jag var bara med en gång och sedan gick jag in och såg på simning istället.

Grillad fläskfilé, hamburgare, klyftpotatis, potatissallad och bearnaisesås åt vi därefter och sedan blev det ännu mer fika med kaffe, Baylies och sådan där Kouanté eller vad det heter. Någon apelsinlikör man kan ha till mat och kakor. Jag hade aldrig smakat det och det tillsammans med Visky är nog det äckligaste jag har druckit. Så jag höll mig till Baylies jag =)

Sedan åkte vi hem, men jag var inte trött så jag satt uppe till 3 innan jag somnade.
Idag har jag bara suttit här och sett på Hipphipp =)
Mamma och pappa är på 50-årskalas, så vi får väl se när de kommer hem.

I sportvärlden så var Massas krasch tydligen ganska allvarlig. Vissa tidningar skrev att han kämpade för sitt liv medan andra skrev att operationen hade gått bra. Han blir i alla fall borta nästa race och vet ni vem som ersätter honom då? Schumacher! Han gör comeback i F1! Sedan får vi se i hur många race det blir, men åtminstone 1 race blir det! =) Det får man inte missa!

Den 15-åriga Sara Sjöström slog dessutom världsrekord och vann någon distans i sim-VM nu i Rom. Nu ikväll simmade hon någon final igen, men jag vet inte hur det gick. Alshammar var med i samma final, men jag har ingen info om hur det gick.

Mycket mer har vi väl inte att tillägga i dagsläget. Inte mycket mer än att dagens låt blir Discocrews sommarhitt Husvagn =)

Postat av: tess

TACK GUBBEN!!!! Jag ungdomlig ha ha ha ..... va har du för bild va??? Å jag funderar på hur andra är,, jag upplever inte mig mer ungdomlig än många andra i min ålder.... å DE behöver de väl inte titta ut mig... jag klär mig inte som en tonåring eller så heller... eeee ja fattar inte alls...

Ja ha du har en BILD av hur nå sexigt ser ut... tänkte mig mer att du "kände" på någon och upplevde typ formen osv som något sexigt eller osexigt... så trodde ja det var man upplevde saker när man inte var seeende... fan jag har nog lite konstiga ideer oxå för man vet ju liksom inte. Å du känna de hinner du... ja lovar...

Ja känner mig inte gammal för att ja anser att de e fel med kepsar och mössor inne... å jag e med på vad du säger...

Tess

2009-08-01 @ 21:18:40
Postat av: L Y D I A

sv: tog upp mobilen lite fort och tog ett kort ;)

2009-08-01 @ 22:44:32
Postat av: jojje

hej verkar ha varit en trevlig resa. är det varmare i Tallin än i Sverige? vart blir nästa resemål, har ni bestämt nåt?:)

2009-08-01 @ 23:01:55
URL: http://minrottweiler.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Va? Kebab är ju gott! äter det dock aldrig typ men riktigt gott är det :)

2009-08-02 @ 00:03:10
Postat av: oskar

du verkar ha haft det bra i tallin.

2009-08-02 @ 00:16:55

Pizza är också gott!

Jag får läsa imorgon för nu ska jag gå och lägga mig :) sov gott

2009-08-02 @ 00:39:12
Postat av: oskar

jag köpte dem i maj. så de är ett par månader gamla.

vi åker den 14'e augusti. så det är snart. jag längtar redan.

2009-08-02 @ 00:56:54

ja det är dem.

ja det kommer det bli.

2009-08-02 @ 01:38:21
Postat av: Nathalie

Jag brukar ta en Hawai, med ananas :)

Verkar som att du haft en bra resa!

2009-08-02 @ 12:46:53
Postat av: tess

Detta program är inget ja tittar på men när en av mina stora idoler är med klart ja tittar...

Jag är glad att du tycker att jag är ungdomlig dast jag är HELA 35. Tcker ju inte att de e så gammalt ja...

Gör du idag??? //Tess

2009-08-02 @ 13:18:04

FRÅGESTUND!

Passa på att fråga något, vad som helst!

Jag lovar att svara på alla frågor.

Ingen fråga är dum, så KOM IGEN! :D

2009-08-02 @ 13:31:37

FRÅGESTUND!

Passa på att fråga något, vad som helst!

Jag lovar att svara på alla frågor.

Ingen fråga är dum, så KOM IGEN! :D

2009-08-02 @ 13:32:10

Oj sorry, dubbelpostat .

2009-08-02 @ 13:32:36
Postat av: tess

Just nu fungerar skärmen igen de va lika igår... som en gammal teve som ska varmkköras... fattar noll... men men... jag har ju tagit denna via jobbet och har som sagt precis löst ut den men man fick ju inte nå erbjudande om att förlänga typ någon försäkring... men men... nu e de som de e TYPISKT bara å retar mig som fan.

Nej det finns ju de som är gamla tidigt oxå det handlar ju mycket om hur man är faktiskt.

Ska sätta mig ute nu sagt de länge men NU ska ja gå ut. Har lyssnat på massa klipp med Dregen och lyssnat på deras musik samt på nya Barbados låten. Allt ligger uppe på bloggen nu.

Tess

2009-08-02 @ 14:14:30
Postat av: Amanda ♥

sv; Tack :D Fyller 15 den 15 augusti :)

2009-08-02 @ 14:36:38
URL: http://twistedfashion.blogg.se/
Postat av: Deniesé

Sara Sjöström är grym!

Therese kom typ 5 tror ja & sara kom nog sist om jag inte har fel. men Sara slog pers iaf & tessan gick det utför för...

sv: Åh har du varit i Tallin?

Håller med dig fullständigt där. Tyvärr har ja för många ytliga vänner...

2009-08-02 @ 14:40:00
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: tess

En siemens. Haft en del problem men de har de ju fixat gratis så.... men ändå. Man blir less när de inte fungerar. //Tess

2009-08-02 @ 15:03:28
Postat av: tess

Hade en compaq innan... men ja de e väl har man otur har man och funkar de så gör de... de e ju så. //Tess

2009-08-02 @ 15:08:16
Postat av: emma

Vad säger du? chokladboll, kokosboll eller negerboll?

Har en tävling pågång också om du har lust att vinna en länkning till 1 januari 2010:)

2009-08-02 @ 15:18:04
Postat av: Nathalie

Jag älskar pizza med jordnötter, banan och ananas på :). Man kanske skulle ta och beställa en pizza idag, blev väldans sugen. (Eller nej, har ju tagit ut kyckling.)

2009-08-02 @ 16:39:34
Postat av: M o l l y m u s

Nu kan du kolla svaren :)

2009-08-02 @ 16:49:31
Postat av: Nathalie

Just nu läser jag "En shopoholics bekännelser" av Sophie Kinsella. Men egentligen är jag mitt uppe i serien om den vita massajen och har letat överallt efter den tredje och sista boken men den är slut överallt.

2009-08-02 @ 17:14:20
Postat av: emma

sv; jo du har helt rätt i det du säger, jag säger chokladboll för att jag tycker att det låter bättre helt enkelt men jag tycker inte att det är fel på något sett att säga negerboll:P

jo, jag vet att det inte är samma sak men jag kom på frågan när jag hörde en person på ett café säga; jag skulle vilja ha en kokosboll tack, har ni med pärlsocker eller kokos på? då svarade han som jobbade där: jaa, på våra kokosbollar har vi kokos på och på våra chokladbollar har vi pärlsocker. Kunden: jaha så man kan inte få en chokladboll med kokos på? Han som jobbade där: Nej tyvärr. Kunden: ockej då tar jag en chokladboll. (ungefär så var det i alla fall)

så jag blev lite förvirrad och tänkte att jag kunde ta upp frågan på bloggen...

2009-08-02 @ 17:52:27

Javísst :)

Haha men de är skillnad från stad till stad, men visst har jag lite fördommar mot dom som bor i mindre städer =/ :P oups..

Öhm, ja har ingen aning hur deras dialekt låter :P

Ja hoppas att jag är kortare xD

Ja kör på en frågestund du, de är kul :D

2009-08-02 @ 18:57:31
Postat av: emma

sv; haha om jag visste hur man gjorde kanske jag skulle göra det:P

2009-08-02 @ 19:23:44
Postat av: Nathalie

Jag läser också väldigt mycket! Dem vita massajen böckerna handlar om en kvinna från Österrike som åker till Kenya på semester men som blir kär i en samuraj och som beslutar sig för att gifta sig med honom och starta ett helt nytt liv i en helt annan värld. Och man får följa hennes med och motgångar och i slut ändan blir motgångarna fler och hon måste till sist fly landet med deras gemensamma dotter och sen får man följer henne när hon försöker komma tillbaka till sitt gamla vanliga liv och allt det där.

Boken jag läser nu "En shopoholics bekännelser" handlar om en ung kvinna som jobbar på en ekonomitidning men som har stor ekonomiska bekymmer och stora skulder som hon inte vill kännas vid och hon låtsas som ingenting. Hon ljuger för sig själv och lever i en drömvärld. :)

2009-08-02 @ 19:53:17
Postat av: M o l l y m u s

Nje de är lite jobbigt.. =/

haha NEJ tack de skräckexemplet kan du gärna låta bli (A) annars kommer jag sitta och gråta och oroa mig hela natten -.- haha.

Åh säg att du är dvärg! :D:D wohoo, du måste vara dvärg! :D

Hm, de finns ingen film där dom pratar den dialekten? Annars hatar jag typ alla dialekter förutom skånska, göteborska och stockholmska xD

2009-08-02 @ 19:55:24
Postat av: emma

sv; jahaa:) låter inte alls svårt!

2009-08-02 @ 20:08:55
Postat av: L Y D I A

sv: jadu, bror min fyller år på tisdag så ^^ sen bli de lite lugnt tro jag sen massa pack innan flytten:D

du får ju lägga upp en egobild så man vet hur du ser ut:P

2009-08-02 @ 21:49:16

Ja, vi har väl det :).

Jag läser en massa olika sorters böcker, vissa är bra, vissa lite mindre bra och andra bara älskar man. Min favoritbok är nog "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" skriven av Linda Olsson.

Vad läser du för böcker då?

2009-08-02 @ 21:51:42
Postat av: L Y D I A

sv: hur långt är från vreta till dig xD haha

tro de bli typ nästa helg typ, :)

2009-08-02 @ 21:53:24

Men mums! :D

Hehe okej ;D

Men fyy va äckligt! :P usch, fast djurspyor är bättre än människospyor :p

2009-08-02 @ 22:09:42
Postat av: Nathalie

Ja, det finns lite olika varianter. Vissa är ganska plastiga men dem jag har är inte fullt så lackiga och plastiga utan riktigt sköna.

Ah, det är en väldigt fin bok som handlar om en vänskap som växer fram mellan en ung kvinna och en äldre dam. Nu var det ett tag sen jag läste den men den är väldigt fin. Den handlar om kärlek och vänskap!

Får kanske ta och spana in någon av dem du läst! :)

2009-08-03 @ 09:13:16
URL: http://nathaliesmode.blogg.se/
Postat av: Viktoriae - En må bra blogg med självkänsla och där positivt tänkande ligger i fokus

Sv: God kväll Johan! Jag har haft bloggen sen i oktober, eller, innan dess också men de inläggen är raderade så de räknas inte med =) Sen måste jag ge dig credit för att du har ställt en fråga jag inte alls vet hur jag ska svara på, har klurar i många dagar och jag brukar ha något att säga till allt möjligt.. men inte nu! Så tyvärr, den frågan måste jag klura mer på för att se om jag hittar ett bra svar som jag nöjer mig med.. då återkommer jag =)

Du får ju inte klanka ner på årets glasögonbärare, haha =P för mig är det viktigt, en tävling som gör att jag kan vinna presentkort och skaffar fler glasögon och kanske byta glasen i framtiden.. men vinner jag hela finalen så får jag åka till London, det är en stor tävling!

Spännande resa, tur att ni hittade rätt dock! Lät lite läskigt att gå vilse.. Gillar du förresten inte räkor eftersom du inte ville ha räkpajen?! En annan älskar räkor.. hehe kram!

2009-08-04 @ 21:10:09
URL: http://viktoriae.blogg.se/
Postat av: L Y D I A

sv: nej men asså istället för att bo på skolans internat så ska vi bo i ett hus lite längre bort, :P de komme bli najs, nej men vi batalar ändå lika mkt som dom som do på internat^^ haha

2009-08-04 @ 22:44:48
Postat av: Elina

Känns som att du reser runt mycket, kul!!

Tack för resetipsen, jag hade faktiskt velat åka till florens - tror att det är himla fint där. Men nu blir det barca, camp nou, Antonio Gaudi mm :) Längtaaar!! Hur mår du?

2009-08-06 @ 12:19:07
URL: http://tankarisweetvalley.blogg.se/

Sv: God middag.. hoppas allt är bra med dig en torsdag som den här? Själv så händer det en del personliga eller okej, det har hänt personliga saker och tyvärr har det dragit med sig sorg.. känns lite jobbigt men jag kikar framåt och känner tacksamhet för det jag har och tar till vara på det.. på bästa möjliga sätt..

Skaldjur som är så otroligt gott! Aj du, där har du ju missat något.. haha! Kram

2009-08-06 @ 13:18:03
URL: http://viktoriae.blogg.se/
Postat av: MizthaNguyen

Hejsan! tänkte bara påminna er om min NYA dansvideo (c-walk) till min flickvän på det snaste inlägget, hade gärna velat ha just ERAN åsikt! helst på youtube så att videon "växer" så att säga :)

(ifall ni vill länka video på eran blogg, så är det bara att säga till, tack i förhand! :)