Vänner.. 2?

Tid: 18:48:17
Datum: 2009-08-24
Kategori: Allmänt

Ja, jag tror faktiskt redan jag har ett inlägg någon stans med rubriken "vänner", så det här fick heta "2" också =P

Att det ska vara så svårt att få vänner! Vissa har hur lätt som helst för det. De bara börjar prata med någon på krogen eller på jobbet/skolan. Så lär man känna folk via andra människor man känner och skapar på så sätt nya vänskapsband osv. men har man inte så många vänner, vad gör man då? Har man inga man känner vars vänner man kan lära känna eller har man svårt att börja prata med folk, hur lyckas man få vänner då?

Jag har alltid, tyvärr, varit lite tyst av mig och inte sagt så mycket i skolan och så. Jag har svårt att få fram mitt riktiga jag när det är andra som tar mycket plats. Då blir jag defensiv och sitter mest och lyssnar.
Just därför, för att jag är så tyst och lite tillbakadragen i allmäna situationer, är det ju så folk tolkar mig. Lite tyst och blyg. Det beror självklart lite på vad det är för situation, men generellt sätt är det väl så.
Tyvärr är inte det mitt rätta jag. Hemma eller på nätet har jag mycket lättare för att få fram mitt riktiga jag. Vissa kanske inte tycker att det är "mitt riktiga jag" då eftersom att det inte är så jag beter mig bland folk, men jag anser att det är mitt riktiga jag.
På nätet har jag mycket lättare för att prata med folk, säga vad jag tycker och bara prata på om vad som helst. Det går inte i t.ex. skolan. Därför har jag mycket lättare att få kontakt med folk via nätet än i verkliga livet. Folk som träffar mig via nätet får en helt annan bild av mig än vad folk som träffar mig i verkligheten får. Träffar man sedan någon av nätkontakterna i verkliga livet är det mycket lättare att umgås med dem, för då har de lärt känna mig som den personen jag verkligen är och inte som den lite tysta tillbakadragna person jag är i skolan.
Dock är det ju så att folk man träffar via nätet oftast inte bor i närheten av en själv.
Jag har 2 riktigt nära vänner och det är bättre än att ha många ytliga kontakter. Jag har mycket hellre få nära vänner än många ytliga, så jag är nöjd med de 2 jag har.
Problemet är bara att de bor ca 25 mil härifrån båda två, åt varsitt håll, så man kan inte alltid träffas. En av dem är dessutom idrottstjej på elitnivå, så hon har i princip aldrig tid. Hon blir mer som en abstrakt kompis som bara finns där, men som man aldrig kan träffa. Den andre och jag försöker ses så ofta vi kan, vilket blir knappt en gång i månaden.

Ibland skulle det inte skada att ha någon nära vän här i närheten som man kunde göra saker med. Tyvärr är det inte så lätt. Det är inte bara att gå ut på krogen och träffa någon. I skolan finns det kanske någon jag skulle kunna tänka mig att bli kompis med, men många är helt olika mig och har helt andra intressen, så dem känner jag inget behov av att bli närmre bekant med.

Vissa skulle jag dock kunna tänka mig att bli vän med, men det är där det krockar. De har ju lärt känna mig som den lite tysta typen som inte säger så mycket. Jag har inte pratat med dem på 2 år, så då känns det ju lite konstigt att bara börja prata med någon man inte har pratat med på 2 år sådär. Kanske tycker ni att man kan göra just det, bara börja prata, men så funkar inte jag.
På msn kan jag däremot prata på med dem och med alla andra också för den delen. Problemet är bara att de vet vem jag är, de har lärt känna mig som den jag är i skolan. Har man väl fått en uppfattning om någon, då är det inte så lätt att ändra på den. Skulle vi träffas privat, hemma hos någon e.d. skulle de få se en helt annan person än den de ser i skolan. Grejen är bara att de inte vill träffa mig eftersom att de dels redan har sina vänner och dels för att de har uppfattningen att jag är tyst och kanske inte sådär jättelätt att umgås med. Den bilden stämmer i skolan, men är helt felaktig hemma. Folk är även lite rädda för nya kontakter känns det som. Man har sina vänner och så är det bra med det. Det är inte lätt att slå sig in hos någon.
Personer som man lär känna över nätet får aldrig den där "skolbilden" av mig och lär känna mig som den jag verkligen är.
Därför har jag lättare för att träffa folk över nätet.

I övrigt då. Vi lärde oss om latitud och longitud idag och att på en grad går det 60 minuter. Inte tidsminuter alltså, utan en annan sorts minuter. På en minut går det 60 sekunder, precis som med tiden, men det har fortfarande inget med tiden att göra. 60 minuter, eller en grad,  motsvarar ungefär 11 mil och en sekund motsvarar ca 30 meter.

Mycket mer har inte hänt idag. Måndagar är visserligen långa dagar, men de går ändå ganska snabbt, för det är ganska okej lektioner.
Vi får väl se vad resten av veckan har att bjuda på. På onsdag ska vi paddla i alla fall och dessutom är det den första träningen för hösten då =)

Dagens låt blir Blutonium boy - Sound like this!

Kommentarer
Postat av: jasse

kan inte stava det men kan försöka tror att du vet vad jag menar: schikago, det är typ som poker men fast med poäng :P :)

2009-08-24 @ 19:27:22
URL: http://jazse.blogg.se/
Postat av: anna

Jag är nog också den som inte tar mest plats i skolan, men utanför skolan när jag är med mina andra vänner är jag inte alls så. Konstigt det där :)



Svar: Coldplay är bäst <3



Jasså, vad tränar du för något? :) Nej, det blev inte gym, utan jag cyklade faktiskt! Bra träning det med :)



Okej, skönt med en lugn helg också!

2009-08-24 @ 20:02:28
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: jasse

okeej rin junny har jag aldrig kört men kolla på min blogg och kommentera vilken bild du tycker! :D

2009-08-24 @ 20:47:22
URL: http://jazse.blogg.se/
Postat av: christoffer

Hmm, undrar om du gör lika som en annan kompis som jag gjorde experimentet på att försätta oss i ett samtal med helt främmande personer och sedan smög jag undan, så all plats blev kvar åt honom.

Om det där med grader stämmer så borde det blåsa 600 m/s om det är 20 grader ute. =D

2009-08-24 @ 23:29:08
URL: http://bomletoken.blogg.se/
Postat av: anna

Svar: Ja ellerhur :)



Ja men jag trivs i min klass och det är det viktigaste tycker jag :) vänner kan man skaffa utanför skolan också, faktiskt lättare!



Okej, gör du så :)



Nej, jag vet inte vad det är, aldrig hört faktiskt :p

2009-08-24 @ 23:47:40
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: sandy.r

Haha. Jag brukar nog ha lätt för att prata med människor, men mest när jag är på läger och träffar andra blindstyre. I skolan har jag också ganska lätt, men inte lika lätt där. Undrar varför, har alltid undrat det. Kanske vet du det..

2009-08-25 @ 08:52:51
URL: http://andyri.blogg.se/
Postat av: Deniesé

sv: Åh skönt, ja har typ sovmoron varje dag, dock vaknar ja halv 8-8 iaf ... :( segt. hahah



Åh har du aldrig varit i Thailand, ett måste! :)

De har bott här öh... länge x) haha mer än 20 år tror ja iaf :P pappa har ju bott här hela livet . :P



Kram

2009-08-25 @ 10:09:11
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja det är lite spännande med spökhus :P Fast jag vet inte riktigt om jag tror på spöken, har ju aldrig sett nått så, haha :P

2009-08-25 @ 13:04:11
URL: http://lillsazza.blogg.se/
Postat av: Christoffer

sv: Minns inte hur jag tänkte riktigt, måste varit något att en sekund var 30 meter och det gånger antalet grader, men det var för sent för att det skulle gå att förklara efteråt märkte jag. =P

2009-08-25 @ 16:43:44
URL: http://bomletoken.blogg.se/
Postat av: tess

Vi får se hur jag gör.... jag orkar snart inte med livet så vi får se bloggen suger....



Å du.. kräftor e gott... svamp e gott... du e ju kräsen... hi hi...



Nu ska ja lägga mig i ett bad å tycka synd om mig själv en stund. //Tess

2009-08-25 @ 17:05:00
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: sandy.r

SV: haha, ja tänk dig att jag faktistk har levt.

Okej..jag tror att det kan bero på att i skolan ska folk vara så speciella.

Men annars så är jag faktiskt en rätt social människa. I större grupper kan jag ha lätt att prata om det är något jag vill delta i, som tex i skolan, jag tror jag inte får se bra betyg pågrund av eller bra och bra betyg har jag ju.

Är mins godkänd i de flästa ämnen.

Men ja just det.. Det beror mkt på vad man pratar om

2009-08-25 @ 17:12:50
URL: http://andyri.blogg.se/
Postat av: sandy.r

haha, prat med mig!:D

2009-08-25 @ 17:39:13
URL: http://andyri.blogg.se/
Postat av: tess

Go du e.... tack //Tess

2009-08-25 @ 19:45:44
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Deniesé

sv: vi kommer programmera i Python.



Usch va tråkigt, ja tror de är svårt men tror de kommer gå bra, för läraren verkar bra & ja är ändå så taggad så de är bara o köra liksom. :)



Python skulle inte va så svårt, vi skulle haft java annars & de låter apkrongligt. hahah Tror iof vi kasnke är första skolan som använde python ., tyckte ja han sa. aja

2009-08-25 @ 20:34:55
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: amanda

Jag känner i mig enorm mycket inlägget!



25 mil är inte dåligt, då bor hon nästan neråt här..eller ja, det beror ju på vilket håll hon bor åt :P ! Min bästa vän har flyttat ned till Malmö nu för att studera, tyvärr. saknar henne så det gör ont! Men säger som du har hellre få och nära vänner, än många och ytliga.

Mina vänner är dem bästa jag har! :)



Oj, det lät rikigt intressant! Du får visa mig goalball someday :) Skulle vara kul att se :)

Haft en bra dag annars? :)



2009-08-25 @ 20:55:35
URL: http://amandusss.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vilken grym vän du har! Du får hälsa henne från mig och önska henne lycka till i OS! :D



Träningsfreak? Ja. Och eliidrottare. Då är man illa tvungen att vara träningsfreak och tävlingsgalen. Men jag älskar det!

Göteborg? Åh, det är inte långt från mig! :) En timme med tåg ungefär!

2009-08-25 @ 22:03:25
Postat av: ida

adda mej på msn på [email protected] så kan vi snacka mer där. Jag berättar mer än gärna om världens bästa hjälpmedel och vän ledarhunden! :)

2009-08-25 @ 22:17:48
Postat av: Sandra

Jag ska då försöka vända tillbaka på dygnet nu :P Får sån ångest när jag bara sover hela dagarna, om man kliver upp tidigt kan man få så mycket gjort :)



Ja jag håller med dig. Fast jag själv har aldrig varit med om att någon dörr har öppnats eller dylikt. Men jag minns bara när min gammelmormor berättade massa "spökhistorier" om olika grejer hon varit med om, man blev ju livrädd :P Fast jag vet inte om man ska tro på det hon säger, hon kanske bara ville skrämma upp oss :P

2009-08-26 @ 01:00:39
URL: http://lillsazza.blogg.se/
Postat av: Deniesé

sv: Python skulle va ganska nytt tror ja, men inte så där supernytt :P haha Alltså till programmering? hahah Aha okej, då är ja glad att vi inte läser C++, de fanns tydligen inte på kartan enligt våran lärare. haha Python skulle va enklare & smidigare förr oss & läraren med rättningen. så vi får se. :P



JA tycker verkligen du ska läsa den, riktigt kul! Haha men Forrest Gump har man ju sett på film 100 ggr så den vill ja inte läsa.



Hahah okej, men ja ska åka iväg i oktober till thailand på bröllopet! :D ska bli sjukt kul! haha

En stuga i Thailand hade inte suttit fel!



KRAM

2009-08-26 @ 08:36:47
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: amanda

Haha, nej egentligen inte. Hm, typ fett coolt. Det säger mina kusiner som bor i Sthlm hela tiden. Och så betonar de e och å jättemycket, skitjobbigt! Men efter några dagar i sthlm pratar man stockholmska, det är lite jobbigt ;)



Haft en bra dag? :)

2009-08-26 @ 18:49:17
URL: http://amandusss.blogg.se/
Postat av: jennii

Sv. Jag vill inte vara kvar...jag vill ha ett annat jobb. Hittat ett på Scandic, som hotellreceotionist...hade vart super (tror jag)

Vad man än gör, så e man nog aldrig 100% nöjd..eller vad säger du? =)

2009-08-26 @ 19:39:36
URL: http://mrsjennii.blogg.se/
Postat av: jojje

å jag känner verkligen igen mig i allt det du skriver. jag har också jättesvårt för att snakca i skolan. jag säger nästan bara något om nån pratar med mig. klart man inte vill ha det så men när nåt väl ha börjat fortsätter det ju. och man blir ju det folk förväntar sig av en.

2009-08-26 @ 21:30:52
URL: http://minrottweiler.blogg.se/
Postat av: anna

Svar: Okej, men det är ju bra iallafall :)



Ja, själv går man väl inte ut, menmen.



Okej, det låter som en rolig men svår sport!

2009-08-26 @ 22:13:52
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Sandra

Det där låter ju jätte läskigt! Men alltså såg han att det var "någon" i rummet eller?

2009-08-27 @ 02:02:44
URL: http://lillsazza.blogg.se/
Postat av: Viktoriae.blogg.se - En må bra blogg om självkänsla och positivt tänkande

Sv: Hej och förlåt för ett sent svar.. har varit seg med kommentarerna! Hoppas allt är bra med dig iallafall? Headern är inte flash utan Gif men det ser likadant ut och smidigare för min del..hehe



Jag har också svårt att få vänner men just nu är jag arbetslös och sitter inomhus hela tiden vilket inte gör det enklare.. har några få vänner som jag har kontakt med även om jag flyttat runt som sjutton och nu insett att det hade varit värt att hålla kontakten.. hm.. vi får bli vänner =) Haha kram

2009-08-28 @ 10:38:34
URL: http://viktoriae.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: