Mycket fin seriefinal!

Tid: 15:13:22
Datum: 2009-12-22
Kategori: Leksand

Det är inte bra att skriva om en händelse såhär långt i efterhand egentligen. Berättelsen blir mer och mer subjektivt påverkad ju längre tid det går mellan händelse och återberättande. Händelsen förvrids också mer och mer, men jag ska ändå försöka redogöra för hur det såg ut här.

Det var som sagt seriefinal. Det lag som vann matchen skulle få gå på julledighet som serieledare.
Det var Växjö som öppnade bäst och gjorde också 0-1 efter drygt 3 minuter genom Christian Magnusson. Leksand åt sig dock mer och mer in i perioden och efter 12 minuter kviterade Daniel Hermansson. målet kom faktiskt, för en gångs skull, i powerplay, en spelform som annars inte har sett sådär jättebra ut under säsongen.
2-1 kom sedan genom samme Hermansson och i upptakten av 2:a perioden, redan efter 14 sekunder, åkte JLGP igenom hela Växjö och tryckte dit 3-1 i boxplay.  Några minuter senare var det Pelle Prestberg som gjorde 4-1.

Segern var nära, men man ska aldrig ta ut något i förskott. 4-1 låter kanske mycket, men efter att Kimmo Lotvonen åkte på ett matchstraff kom Växjö återigen in lite i matchen. Leksand lyckades dock hålla emot hela boxplayet i 5 minuter, men innan perioden var slut hade ändå Växjö reduserat till 4-2.

Samma drömstart som Leksand fick på 2:a perioden fick Växjö på den 3:e. Redan efter 13 sekunder kunde Daniel Åhsberg redusera ännu en gång, nu fram till 4-3. Växjö hade pressen, men så tog Strumpan en timeout och Leksand fick tillbaka taktpinnen. Kort därefter gjorde Eric Johansson 5-3 efter en grym passning av Peter Nordström. Tomas Kollar, som förövrigt slutade på 1+3, 4 poäng, under matchen, Pelle Prestberg och så Daniel Hermansson såg sedan till att fastställa slutresultatet 8-3. Hermanssons sista mål kom på straff. Nu har han gjort 6 mål på 3 matcher. I Brynäs, där han kom ifrån, gjorde han en assist på 25 matcher eller vad det var. Snacka om skillnad! Jag har sagt det förut, men säger det igen, lyckas han hålla en sådan här form i Kvalserien, då blir han oerhört viktig för laget.

I övrigt gällande Leksand så kan man notera att Andreas Martinsen har lånats ut till Lillehammer för resten av säsongen. Han har ett tvåårskontrakt som sträcker sig över nästa säsong också, men jag tvivlar på att han kommer få speciellt mycket istid i Leksand. Han platsar helt enkelt inte i A-laget just nu. Speciellt inte som Jensa Bergenström är på väg tillbaka efter sin långa rehab efter axeloperationen.

Borås - Bofors drabbade samman i en svängig match nere i Borås samma dag. Det var Borås som hade ledningen hela tiden, både med 1-0, 2-1 och 3-2, men så vände Bofors och ledde med 3-4. Borås lyckades kvitera och fick till en förlängning där man också vann. 2 poäng till Borås och 1 till Bofors.

Oskarshamns senaste halvfina tränd bröts dock. Troja lyckades nolla dem med 0-3. Även Björklöven ryckte ifrån lite från bottenstriden när man besegrade Sundsvall med 6-3.
Almtuna fortsatte att vinna på hemmaplan, men nu bara med 3-1 mot Västerås. Även ett annat ganska starkt hemmalag, Örebro, fortsatte att ta poäng på just hemmaplan. Den här gången blev det 2 pinnar mot AIK efter seger i sudden med 4-3.
Mora fortsatte att vara ett spöke för Malmö nere i Malmö arena. Nu vann man med 1-4 och har därmed 9-0 i poäng mot Malmö den här säsongen. Inte illa!

Malmö fick dock revansch 2 dagar senare, i fredags, när man spelade sin 29:e match. Den spelades mot Sundsvall och var ingen övertygande historia, men seger blev det i alla fall, med 4-3.
Malmö har även spelat sin 30:e match och det var däremot en övertygande historia. Almtuna borta är nästan den svåraste matchen man kan spela. Almtuna har slagit både Leksand, Malmö och AIK hemma, men nu såg Malmö till att de inte fick ännu en hemmaseger mot dem. Markus Svensson i Malmökassen höll dessutom nollan när Malmö vann med hela 0-5! Riktigt starkt gjort!
Samma dag spelades även matchen som avbröts mellan Bofors och Örebro, när Niklas Lihagen drabbades av hjärtstillestånd, klart och den vanns av Bofors med 4-3.

Den något haltande tabellen ser alltså ut så att Leksand leder på 60 poäng. Växjö är 2:a, 6 poäng bakom. Malmö är förnärvarande 3:a med 55 poäng, men de har som sagt 2 matcher mer spelade, så egentligen kan Mora på 4:e plats gå förbi, AIK på 5:e och Bofors på 7:e. Mora har 54 poäng, AIK 51 och Bofors 50. Även Almtuna på 6:e plats har 50, men de har bara en match mindre spelad än Malmö och kan således inte komma om dem.
Borås ligger där på 8:e plats i ett litet vakum med sina 41 poäng. De är 9 poäng bakom playoff-lagen och 8 poäng före Västerås på 9:e plats. Västerås får nog se upp lite bakåt, för Örebro, Björklöven och Troja knaprar in mer och mer. Örebro har 32, Löven 31 och Troja 29. Sundsvall ligger inte sådär jättebra till på 13:e plats. Man har visserligen 28 poäng, men med en match mer spelad. Så Oskarshamn har chansen att knapra in försprånget där i nästa match.

Divition 1 är nu avslutad och Asplöven lyckades till slut vinna grupp A trots allt. Det var matchen mot just Piteå som avgjorde det hela, där Asplöven vann med 5-7. Det var just de 3 poängen Asplöven vann serien med till slut trots att både Asplöven och Piteå avslutade med segrar. Klemensnäs slutade sist med endast 6 inspelade poäng och en 7-2-förlust mot Kiruna i sista omgången.
Jag vet inte riktigt hur det är, men jag tror 1:an till 4:an i grupp A-C får spela Allettan Norra i vår och 1:an till 4:an i grupp D-F får spela Allettan Södra. Resterande lag får spela fortsättningsserier tror jag.

Grupp B vanns i alla fall av Östersund med 50 poäng, 3 före 2:an KB65. Hudiksvall kom faktiskt bara 3:a, trots värvningarna av Karlberg och Nielsen. Jag vet dock inte hur mycket de har spelat, men det blev hursomhelst förlust mot Njurunda i sista matchen.

Grupp C vanns överlägset av Borlänge med 70 inspelade poäng på 27 matcher. Det är inte illa. Enköping blev 2:a med 56 poäng, det forna Allsvenska laget Arboga blev 3:a med 53 poäng och Hedemora knep den sista platsen till Allettan med sina 48 poäng, en poäng före Valbo på 5:e plats. Det var just dessa båda lag som möttes i sista omgången. Hedemora vann med 5-1. Hade Valbo vunnit där hade de klarat det.

Nästan lika överlägsna som Borlänge var i Grupp C var Huddinge till slut i Grupp D. Man vann med 52 poäng, 14 poäng före 2:an Nyköping. Den här gruppen svängde ganska mycket under hösten. I början var det Wings som ledde. Huddinge hängde hela tiden med och gick så småningom förbi. Nyköping som blev 2:a och Nynäshamn som överaskande nog blev 3:a låg ju längre ner i början. Dessa båda lag slutade på 38 poäng, samma som 4:an Wings. Stackars Botkyrka var bara en ända poäng från att klara sig vidare till Allettan. Botkyrka gjorde vad de kunde och slog Nacka med 2-5 i sista omgången samtidigt som Wings lyckades ta 2 poäng av Trångsund borta. Hade Trångsund vunnit den matchen hade Botkyrka klarat det. Nu gjorde man inte det och får spela vidare i fortsättningsserien.

Grupp E var inte lika spännande. Här vann Skåre med 65 poäng, 7 poäng före Skövde som blev 2:a. Vita hästen blev 3:a med 50 poäng och Mariestad fick det överaskande svårt och slutade bara 4:a med 49 poäng. Det var dock 11 poäng före Tranås, så det var ingen fara.
Mjölby slutade tyvärr sist i gruppen med 25 poäng, samma som Västervik, men med sämre målskillnad. Det var i 3:e sista omgången som det avgjordes när Mjölby föll med hela 1-11 hemma mot Vita hästen och Västervik något överaskande slog Mariestad med 3-2.
Mjölby lyckades alltså inte göra om bedriften från förra året när man kom 5:a och precis missade Allettan-spel. Vi får hoppas de gör bättre ifrån sig i vårens fortsättningsserie.

Till sist har vi Grupp F som vanns överlägset av Tingsryd med 75 poäng på 27 matcher. Det var hela 17 poäng före 2:an Olofström som tappade lite mot slutet. Pantern klarade 3:e platsen med 51 poäng och Nybro fick, liksom Mariestad, det lite jobbigare än vad man hade trott. De slutade på 49 poäng. Därmed blev det en stor flopp för storsatsande Karlskrona som missar Allettan med 2 poängh.

Det var dagens hockey det.

Nu är det ju också så att det äntligen är jullov! Mitt sista jullov någonsin. Det känns lite skumt, men vi hade en trevlig avslutning med fika, julmusik, långbord och jullklappsspel. Jag hade köpt en ask apelsinchoklad. Jag vet inte vem som fick den, men jag fick en drinkmix som skulle vara Päronsplitt, men jag tyckte mer den luktade Banana skids. Det låter i vilket fall som helst gott, så det får man testa någon dag =)
Spike var nog ändå värst. Han hade slagit in en vante. Den andra vet jag inte var han hade gjort av. Stina fick den och hon blev väl måttligt glad =P haha!

Efter allt skoj och Josefines avsked såg vi på en liten julkonsert i aulan. Efter jul kommer ju Elisabet tillbaka. Det var lite sorgligt faktiskt. Konserten var i alla fall bra och efter den åkte jag, Spike, Linn, Julia, Henny, Victoria, Josef, Albin, Gustav och några till och åt pizza. Det var gott. Spike skjutsade hem mig och så fick han en traditionsenlig julkram innan han åkte =)

Igår var man ju måttligt pepp på att gå till skolan kan jag ju säga, men eftersom att jag och Spike åkte hem i fredags tyckte vi att det kanske var bäst att gå ändå. Spike var dock sjuk, så Micha fick gå med mig. Han skulle dock på julbord 11:20, så då åkte jag också. Vi var med på Människan socialt och kulturellt och geografin och sedan åkte vi och struntade i svenskan och idrotten. Janne pratade med mig idag, men det var ingen större fara sa han.
Micha kom hit efter julbordet och vi såg på Bert och Jalla jalla innan hans mor slutade jobba och kom och hämtade honom.

Då har man sett de flesta i klassen för sista gången det här året, ja, faktiskt, för sista gången det här desenniet...
Det här blir nog också sannolikt det sista inlägget före jul, så därför får jag önska er alla en riktigt god jul! :)

Sista jullåtarna blir faktiskt, hör och häpna, Carola, igen, med God jul önskar vi er alla och en riktig klassiker, Busungarna - Tomten jag vill ha en riktig jul!




Kommentarer
Postat av: Anja

Svar:

Jag vet! Det känns helt hysteriskt. Ideal över huvudtaget, ibland är det inne att vara blek, sedan kurvig, sedan pinnig. Finns ju ingen kropp som kan hänga med i alla ideal, så varför inte bara skita i det? ;)

2009-12-22 @ 15:44:47
URL: http://originalet.blogg.se/
Postat av: elin

vi är hemma hos oss som vanligt :) men alla släktingar, hur ser det ut för dig?!

2009-12-22 @ 18:46:35
URL: http://saraelinrebecca.blogg.se/
Postat av: MATILDA

Sista med busungarna - galet skön låt alltså, älskar den lika mycket varje år! ;)



sv. Aha :/ Åh vad synd...



Haha ja, varenda liten detalj i varenda match har då så stor betydelse! Men shitt så svårt det är att njuta då det är såna matcher ;P

Haha jag brukar få så ont i magen under AIK's slutspelsmatcher =)

2009-12-22 @ 19:39:16
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Emeliié

lovar ska inte glömma ;)

2009-12-22 @ 21:12:34
URL: http://emeliieruukeel.blogg.se/
Postat av: elin

det låter härligt det :)

2009-12-22 @ 23:12:45
URL: http://saraelinrebecca.blogg.se/
Postat av: Anja

Svar:

Alltså jag kan inte annat än hålla med dig! Sjukt gött att det är någon som är vettig iallafall. Samtidigt som man vill få ut detta så känns det knappt som om man vågar skriva ordet "kropp" i bloggen innan alla är på en. Verkar vara ett galet känsligt ämne.

2009-12-23 @ 01:25:23
URL: http://originalet.blogg.se/
Postat av: Emeliié

japp uppe nu.

Du sover väl som aldrig förr ;)



JA , att Sarah kommer ner är GULD värt =)

2009-12-23 @ 05:52:53
URL: http://emeliieruukeel.blogg.se/
Postat av: jessie james

Studenten är överskattad, enligt mig. Men säkert jätte kul för vissa :)

Ja vi var inte riktigt friska på den tiden. Är X antal år sedan den händelsen. Och det hände bara en gång, för min del iallafall.

Nix pix ingen försäkring om inte hemförsäkringen täcker, men då är kameran så gammal endå så man får troligen inte ut något. Tyvärr :(

2009-12-23 @ 08:02:49
URL: http://jessiemodell.blogg.se/
Postat av: kavehlhcbloggarn

har tänkt lite på detdär med Leksand..

Jag tror på dom i år faktiskt.. Dom har inte varit så överlägsna i år som dom brukar vara för att sen inte ha något krut kvar när det är kvalserien.

I år kanske man lyckas toppa formen till just kvalserien..

Hoppas det! , vore kul å ha upp dom och dra stor publik till cloetta!

2009-12-23 @ 09:35:37
URL: http://kavehlhcbloggarn.blogg.se/
Postat av: MATILDA

Jo jag slog in det sista igår! Känns skönt att ha gjort bort det ;) Nu väntar man bara på att julafton ska komma! Har du själv slagit in allt? =)



Haha ja, riktigt starka känslor är det, verkligen! Går ju inte att beskriva ;P

2009-12-23 @ 13:24:12
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: madde

Nja Bravo kändes bara som en sportdryck, eller iaf en mer nyttig juice än alla andra.



Det var nog en billig juice du drack kan jag gissa, var det eldorado eller vad var det för någon? Alltid intressant med Udda saker som apelsinjuice!:)



Gick det bra med pizzan och julklappsspelet? haha jag har inte hunnit med något speciellt...Eller joh! jag kollade på världens äckligaste, läskigaste skräckfilm jag någonsin sett. Rättare sagt jag "kollade", filmen var så grov att man mådde illa och inte kunde kolla, haha. Bruka oftast kolla på allt och inte bli så rädd när det gäller skräckfilmer, men denna var väldigt bra och speciell!. Fick till o med drömmar inatt om olika blodiga klipp från filmen, LÄBBIGT! Tror att filmen bara hette Inside, men är inte säker. Ha de!=)

2009-12-23 @ 17:28:45
URL: http://ohlssonmadde.blogg.se/
Postat av: MATILDA

Nämen så kul! Jaa jag kan också minnas vintrar då man var yngre och det var riktigt mycket snö. Nog är det mycket nu också, men mindre än vad det kunde vara förr! Det är synd tycker jag :/



sv. Okej, jaa att slå in paket är int min starka sida haha :S Om det då inte är böcker/annat lättformat!

2009-12-23 @ 18:32:23
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Anja

Svar:

Ja, så irriterande! Minns att jag försökte föregå med gott exempel på bloggen och tipsade lite om vad som innehåller fullkorn och vad fiber är. Anar du hur mycket skit jag fick för det? Haha! Efter det fick jag kommentarer som "det är uppenbart att du har anorexia, men dra inte ner andra i skiten". Helt hysteriskt!

2009-12-23 @ 18:46:25
URL: http://originalet.blogg.se/
Postat av: Anja

Svar:

Yes, så gjorde jag :)

2009-12-23 @ 18:47:45
URL: http://originalet.blogg.se/
Postat av: madde

Hej johan! jag kan inte se så mycket i din text just nu, är så jävla arg på min mamma som sabbade det för mig och mitt julklappshandlande. Så jävla lack på henne.. Men jag lovar att jag ska läsa igenom det och kommentera=). Hoppas vi hörs igen innan morgondagen om inte ha en god jul!=)

2009-12-23 @ 20:22:10
URL: http://ohlssonmadde.blogg.se/
Postat av: madde

haha du får snart göra ett mindre inlägg så man slipper skrubla sig ner så långt varenda gång^^. Kolla på mitt senaste inlägg som jag skrev alldeles nyss så förstår du nog säkert. Kram

2009-12-23 @ 20:46:10
URL: http://ohlssonmadde.blogg.se/
Postat av: madde

nä jag skiter i dem paketen, det får bli som de blir.. jag säger bara sanningen sen om dt behövs:)



Ja jag får kämpa med min lathet för din skull!!.. haha



Jag bor i Falkenberg som ligger vid kusten ungefär en timme ner från Göteborg. En riktig sommarstad om du har hört talas om det:)



Jag tippar på att du är ett år äldre än mig, alltså en 91a som går i trean. eftersom det var din sista julavslutning med din klass. Hade jag rätt?



Kram



2009-12-23 @ 21:46:17
URL: http://ohlssonmadde.blogg.se/
Postat av: madde

jaha! jag hade en känsla av att jag skulle ha lite fel med åldern. Då är du lika gammal som min ena storebror. Han har tyvärr också gått om två år. Fast av andra själ, vilket vi inte ska diskutera här för det vore taskigt haha.



Ja, Farväl Falkenberg är en väldigt kass och uttråkad film. Det är nästan så att det är pinsamt att dem gjorde den filmen. Menmen, eftersom det var olika sorters personer med missbrukning av olika slag så kan jag förstå vf den blev som den blev..



Skolan går väl bra, kan inte direkt säga att jag ÄLSKAR skolan och det program jag går på och inte hata. Lite missnöjd över klassen som är så uppdelad, lite tråkigt!..



Vad går du för program? skönt med två extra jullov;)



kram

2009-12-23 @ 22:14:58
URL: http://ohlssonmadde.blogg.se/
Postat av: Anja

Svar:

Haha ja, alltså det var bara positiva saker! Inget "svält dig" utan mer typ hellre fullkornsmakaroner än vita makaroner om man vill vara nyttig :)

Jag gillar LCHF faktiskt! Mycket god mat och hellre protetin och sallad än kolhydrater. Något du funderar på eller? :)

2009-12-23 @ 23:19:39
URL: http://originalet.blogg.se/
Postat av: Anja

Svar:

Göteborg såklart!

2009-12-23 @ 23:19:59
URL: http://originalet.blogg.se/
Postat av: madde

Ska du redan tryta?..jag som hade täckt att spendera sista kvällsminuterna på skrivande med dig innan julafton börjar ;)haha. Men du får ha de så gött så hörs vi nog imån!



Ser framemot att få veta vilket spännande och unikt ämne vi kommer snacka om då haha

Det låter iaf som att vi har nåt i gemensamt.



GodJul! Kram

2009-12-23 @ 23:24:06
URL: http://ohlssonmadde.blogg.se/
Postat av: anna

Det låter som en lyckad avslutning :)



Svar: Hoppas din jul blir bra då :) God jul.



haha där ser man, men alla är ju olika :)



haha men uppe är det ju :) iaf om ma nser det från skåne! här ligger nästan all snö kvar, vit snö i år :)

2009-12-24 @ 00:04:36
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: anna

oj, menade givetvis vit jul i år, lite för snabb där ;)

2009-12-24 @ 00:05:09
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: tess

God Jul på dig nu... mys riktigt ordentligt så hörs vi. //Tess

2009-12-24 @ 09:58:53
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

nej de har hon inte erkänt.... ler. för då skulle jag väl fått den tillbaka...



Whitney gillade jag förr men nej det är inget jag lyssnar på idag... sedan kan jag väl undra hur hon är idag efter alla år på botten med allt knark.... manundrar ju hur de fixat till alla bilder i tidningarna... tragiskt är det.



//Tess

2009-12-24 @ 10:20:03
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Emeliié

haha klart man ska pådet på måndag =)

Blir jul ingen riktig Match annars ;)

2009-12-24 @ 19:58:40
URL: http://emeliieruukeel.blogg.se/
Postat av: jennii

Julen firar vi med min bror & hans familj...med massor av mat & dessert matkoma

Har inte haft det minsta julkänsla tyvärr. Trodde det skulle lätta upp lite eftersom man firar med 2 st ungar som fortfarande tror på Tomten. Men jag är van vid att en läser på klapparna & dem andra tittar på för att se vad denna person fått. Men ungarna rusade till & ryckte åt sig deras julklappar. Jag styrde upp d lite, men det gick forfarande fortare än vad jag är van vid!



Vem vet..jag kanske kommer på besök en dag =0))

2009-12-24 @ 21:43:09
URL: http://mrsjennii.troop.se/
Postat av: madde

Hej Johan! hoppas att din julafton har varit bra..tänkte bara säga god jul igen.. och god natt!:P

vi hörs!



Kram

2009-12-25 @ 02:19:43
URL: http://ohlssonmadde.blogg.se/
Postat av: madde

OJ!.. jaah då förstår jag vf du inte har någon bild. Men hur kan du då vara inne på nätet och se vad jag skriver? Du e faktiskt den första person jag har mött, eller snackat med som inte kan se. Då är det rättvist för båda, att du inte kan se mig och jag ser inga bilder på dig. Det måste vara jobbigt för dig.. beklagar.



kram!

2009-12-25 @ 19:57:52
URL: http://ohlssonmadde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: