Segerraden bruten

Tid: 17:25:14
Datum: 2009-12-06
Kategori: Leksand

Igår sprack den, men innan dess hade vi en fin segerrad efter Oskarshamnsmatchen jag skrev om senast.

Först var det Almtuna som kom på besök i Ejendals arena.
Det var inte mycket att säga om den matchen mer än att Jocke höll sin 3:e raka nolla! Slutresultatet blev 2-0, igen.

På fredagen hade vår alldeles fenomenale målvakt chansen att slå Eddie Läcks rekord i tid i hållda nollor. Han skulle behöva hålla nollan ungefär halva matchen för att det skulle gå, men tyvärr gick det inte. Efter 6 minuter gjorde Örebro 1-0. 186 minuter höll han nollan, men det är inte dåligt det heller.
Båda lagen följdes åt målmässigt sett, ända tills Leksand drog ifrån en aning. Till slut vann man med hela 8-5. Det var den match hittills vi har gjort mest mål i, men samtidigt också en av de vi har släppt in mest mål i. Örebro höll i alla fall nollan längre än vanligt. Ofta släpper de in ett mål väldigt tidigt i matcherna, men nu på senaste har det faktiskt blivit bättre.

På söndagen var det ny match. Det var mot Borås borta. Vi åkte förbi Borås den dagen när vi var på väg hem från Göteborg förra helgen.
Här var det Borås som öppnade klart bäst. Egentligen var man det klart bättre laget sett över de 2 första perioderna och ledde med 3-1 när en period återstod. Då klev Leksand upp och körde över Borås och vann med 3-5.

I onsdags fortsatte poängen att trilla in när Bofors besegrades hemma i Ejendals arena. Bofors som var det 1:a laget Leksand tappade poäng mot den här säsongen, men så blev det inte nu. Det var kanske ingen vidare bra match, men mål blev det i alla fall och det var Pelle Prestberg som avgjorde till stor del. Han gjorde 4 mål, Norda 1 och Johansson 1. 6-0 blev alltså resultatet och Jocke Eriksson höll sin 4:e nolla på 6 matcher. Riktigt bra gjort!
Jag spelade säsongens 1:a lången då också. Jag satsade på en 1:a i samtliga matcher, utom Oskarshamn - Västerås som jag inte spelade på.
Det var ruskigt nära att jag vann. Leksand vann ju, Malmö slog Sundsvall med 3-1 och Örebro avgjorde med 22 sekunder kvar hemma mot Borås. AIK hade 3-0 på Mora, men tappade det till 3-3 och fick stryk i sudden. Så hade bara AIK hållit det där hade jag vunnit.

Bofors hade som sagt inget att säga till om där. Det tog man dock igen i fredags när Borås besegrades hemma med 7-3. Borås som har haft en rejält dålig vecka med 3 raka förluster nu.
Mora fortsatte att vinna, stärkta efter vinsten över AIK på Hovet, i fredags när man slog Malmö med 3-2. Malmö som också har haft det lite motigt på senaste. Förlust i fredags, vinst i onsdags och före det 2 förluster till. 4-3 borta mot Björklöven och 3-6 hemma mot Troja. Uppe i Umeå hade man faktiskt 3-0, men tappade det till 4-3. Man trodde ju då att de skulle komma ut rejält revanschsugna på söndagen, men icke. Där vann Troja. Troja förlorade dock i fredags hemma mot Oskarshamn, som äntligen vann efter jag vet inte hur många matcher utan seger. De har ju dessutom bytt tränare där nere i småland.

Ett annat lag som har haft det lite jobbigt mot slutet är Örebro. Förlust med 5-8 mot Leksand förra fredagen, förlust med 6-4 mot Mora i söndags, seger med 2-1 mot Borås i onsdags och just i detta nu ligger man under med exakt samma siffror, 2-1 mot AIK. Det är den ända match som spelas idag, men igår var det 2 matcher. Det var Sundsvall som besegrade Björklöven och så matchen där Leksands segersvit bröts. 3-1 borta mot Växjö blev det efter en mållös 1:a period. Sedan tog Leksand ledningen tidigt i 2:a perioden genom Tomas Kollar. Därefter gick brandlarmet i Lakerdome för 2:a gången på kort tid. 1:a gången var mot Malmö. Då var det tydligen någon som hade tänt en bengal. Nu var det någon som av misstag eller med avsikt hade tryckt på larmet. Så hela hallen fick utrymmas. Kort därefter kvitterade Växjö och gjorde sedan 2-1 innan perioden var slut. I sista gjorde man också 3-1 och slutresultatet var ett faktum.

Leksand leder dock fortfarande tabellen med 53 poäng. Det är 2 före Växjö som har Borås borta i nästa match och Leksand har Västerås borta. Generellt sett så borde Leksand ha en svårare match, men ser man till tabellen så får Växjö det svårare.
Bakom Växjö i tabellen är det ett hopp på 5 poäng ner till 3:an Malmö på 46 poäng. AIK kan dock ta över den 3:e platsen om de vinner idag. Då har de 47 och Malmö 46. Sedan har både Mora och Bofors 45 poäng, men Mora har 5 måls bättre målskillnad. Almtuna följer därefter bara 1 poäng bakom på 44 pinnar. Borås har i och med den senaste tidens matcher halkat ner lite och är 8:a med 38 poäng. Det är 7 före Västerås som har 31. Därefter följer Örebro och Björklöven med 28. Dock kan ju Örebro gå upp på samma poäng som Västerås om man lyckas vinna idag, men det ser inte ut att gå i nuläget.
Sundsvall är 1 poäng efter med 27 poäng och så har vi Troja med 23 och Oskarshamn på 19 på kvalplatserna. De kan krypa ännu närmre på tisdag om man slår Sundsvall borta. Troja lär få det tufft på onsdag i alla fall, för de möter Almtuna borta. Almtuna som är ett ruskigt bra hemmalag. Ett riktigt toppmöte har vi på onsdag också när AIK kommer ner till Malmö. Det lag som vinner där har en bra chans att haka på Leksand och Växjö i toppen och det förlorande laget löper stor risk att halka ner till 7:e plats. Då räknar vi med att Mora slår Löven borta, Bofors slår Örebro borta och Almtuna tar Troja. Det blir spännande och vi får se vad som händer.

Lite kort från Elitserien där vi ser att HV leder, 4 poäng före LHC, som har smugit sig upp till 2:a plats. Mycket tack vare Lavac och Linka så klart, men 2 spelare bär inte ett helt lag, så det är hela lagets förtjänst, men de 2 tjeckerna har ju en stor del av ansvaret.
Färjestad är nu 3:a, men bara 1 poäng bakom LHC. Skellefteå håller 4:e platsen trots förlust mot just LHC igår med 2-1. Djurgården är 5:a, 1 poäng före Luleå och 3 före Frölunda. Brynäs har den sista slutspelsplatsen efter bl.a. en imponerande 6-0-vinst över Skellefteå i torsdags. I ingenmansland ligger just nu Timrå och Rögle med 34 resp. 33 poäng. Det är 3 och 4 poäng bakom Brynäs. De kan dock inte bara titta uppåt, för under kvalsträcket lurar främst  Modo, bara 1 poäng bakom Rögle. SSK är sist, 4 poäng bakom Modo och således 5 poäng från säker mark.

I Divition 1 kan vi notera att Piteå fortfarande håller undan för Asplöven. Piteå har 37 poäng och Asplöven 36. Därefter följer Kiruna på 32 poäng.
I grupp D leder Huddinge nu 12 poäng före Nyköping som är 2:a. Botkyrka är 3:a på samma poäng som Nyköping. 4:a är Wings, 1 poäng bakom. Därefter har vi Nynäshamn med 32 och Visby med 30 poäng. De 2 har dock en match mer spelad, så både Nacka och Väsby, som spelar idag, kan passera dem. Väsby kan dock bara passera Visby. Det är nog mest troligast då de möter Vallentuna och Nacka möter Huddinge borta. En mycket svår match för Nacka.

Grupp E leds av Skåre, 10 poäng före Skövde och Mariestad. Hästen är 4:a, 5 poäng bakom topptrion. Mjölby är fortfarande 9:a, men nu 5 poäng före Västervik, men bara 1 poäng bakom både Sunne och Munkfors. Kumla är ytterligare 1 poäng före. Munkfors möter Västervik idag och kan nog ha möjlighet att dra ifrån lite där. Mjölby möter tyvärr Mariestad och det blir ruskigt svårt för dem att ta poäng borta mot dem. Oavgjort i matchen Kumla - Sunne vore nog bäst för Mjölbys del, men vi får se. Ett riktigt toppmöte är det också idag mellan Hästen och Skåre.

I grupp F leder Tingsryd alltjämt 13 poäng före Olofström, som i sin tur är 8 poäng före Pantern på 3:e plats. Därefter följer Karlskrona och Kristianstad på 42 resp. 38 poäng. Båda de har dock en match mer spelad än alla andra, så Nybro, som ligger bakom på 6:e plats, kan i alla fall gå upp till 5:e plats om man slår Halmstad idag.

Det får räcka med hockey för idag, men först en notis. Leksand har lånat in ytterligare 2 Färjestadsspelare i form av Adam Rundkvist, son till Tomas Rundkvist, och Henrik Tång. Den senare är back och Rundkvist forward. Han var riktigt nära på att näta i sin 1:a match mot Bofors i onsdags, men en assist fick han i alla fall.

I övrigt var det läger i Linköping i helgen, men det tar vi i nästa inlägg.
Jag har också lyckats skära av halva ringvfingernageln när jag skar potatis i torsdags. Det blödde lite, men det gjorde inte så ont, först, men sedan gjorde det ont och jag har haft ett bandageliknande omslag på fingret hela helgen, men trots det gick det bra att spela och greja i helgen =)

Nu blir det väl till att plugga tyska antar jag. Vi har tyskaprov på fredag med glosor och massa gramatik. Nästa vecka har vi prov i Buddhism och metafysik, men det är allt vi har kvar innan jul. Det här blir också sista veckan som BF-arna är på APU. Därmed blir det en vanlig vecka nästa vecka, men imorgon är det sovmorgon, på tisdag är vi lediga och på onsdag är det sovmorgon =)

Hoppas ni har haft en bra helg, för det har jag!

Kommentarer
Postat av: Nicole

Ja dom har jag sett :) Kul grejer.

2009-12-07 @ 11:18:46
URL: http://xoxonicole.blogg.se/
Postat av: hannah

haha ne bonde söker fru är jätteroligt! Annrs kan jag hålla med om att mycket på tv är sit, det bara raserar... Nej nu får du lugna dej, jul först ;D De ser vi fram emot! :D

kram

2009-12-07 @ 14:17:51
URL: http://awomanswork.blogg.se/
Postat av: Emmeli

hehe jdoa:D



Nja skola annars vet jag inte, sj?:)

2009-12-07 @ 16:09:01
URL: http://emmeliluu.blogg.se/
Postat av: Jessie James

poledancing är ungefär det som stippor sysslar med runt en stripp stång, massa gymnastiska övningar som ger en mkt snygg kropp :)

Man hänger upp å ner snurrar runt å gör en massa knasigheter haha :)



ja det var tydligen tvunget att vara någon länk med på bloggen. haha jag vet inte riktigt för de var en kompis som fixa ^^

2009-12-07 @ 17:01:44
URL: http://jessiemodell.blogg.se/
Postat av: Jessie James

dopet gick mkt bra å det var hel kul att träffa lill tjejen ^^

2009-12-07 @ 17:02:40
URL: http://jessiemodell.blogg.se/
Postat av: MATILDA

Jaha, ja även jag kan faktiskt tycka att det är kul, brukar bygga lite med brorsorna ibland, man får som skapa något eget ;)



Okej, alltså jag är inget fan av henne, men så fränt att få se henne live alltså!



Hehe tack, det har jag också. Hoppas att du haft en bra helg du med! =)



Okej :/ Vad jobbigt, men snart sätter sig nog snön och minusgraderna hos även dig!

2009-12-07 @ 17:48:49
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: tess

Ler... jag tror inte du hört den versionen jag menar av HEAVEN... ler. Den är grymt bra. Lovar.



//tess

2009-12-07 @ 19:24:26
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

Almanackan har jag beställt via nätet... personligalmanacka.se. Där kan man helt designa sin almanacka.



Jag har helt enkelt gått och köpt en dator,, bara sådär. LER... Jag har fått lite pengar som jag lagt på dator och program till August. Och mig och nu köpte min mellan grabb min stationära för pengar han sparat... ler...



//Tess

2009-12-07 @ 20:09:55
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: marie

vad kul att det går bra för leksand.



hur har du det med fingret då?



haha, ja lilla moster är pigg för sin ålder. mamma är 68 så hon är iaf lite yngre :) jag det är banan i den tårtan, jättegod faktiskt.



2009-12-07 @ 20:46:38
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: marie

kolla på bilderna var första tanken men sen ångrade jag mig :) jag är typ världsämst att beskriva saker. mötte en kille som frågade om vägen en gång och jag förklarade och sen sa han, ja, eller så kan jag fråga nån lite längre fram. Men nu är håret iaf slingat i ljusbruna och ljusa slingor och så har jag gröna ögon och tandställningständer (raka efter mall)



jag vet inte exakt vad det är i tårtan, kör väl fast i beskrivningen där oxå :)

2009-12-07 @ 21:30:01
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: marie

vad bra att fingret ät bättre.

sen kom jag på att hur kan du se text om du inte ser bilderna?

2009-12-07 @ 21:31:40
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: marie

ja, den tanken slog mig sedan men då var det för sent. :) jag är inte snabbast i tanken alltid. man skulle nog behöva träna på att lära sig beskriva saker, lär vara en nyttig träning.

vad bra att du känner så, då frågar jag på om jag kommer på någon fler fundering sedan. men hur blir det då om man skriver en massa knasiga tecken som smilies och sånt och om man stavar fel. se, flera frågor. sen är det helt fantastiskt att man kan lära sig känna punkerna. jag brukar testa ibland för på läkemedelsförpackningnarna är det ju punkter och jag tycker det är hur svårt som helst.

2009-12-07 @ 21:46:11
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: marie

man lär sig nåt nytt varje dag. Det gillar jag.

2009-12-07 @ 22:02:58
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: Emeliié

Nej verkligen sant, det är inte sååå mycket för en äkta matchis ;)



Ja strålning, en ny benmärg och cellgifter :D

men nu hoppas jag att det är slut på skiten :D

2009-12-07 @ 22:07:20
URL: http://Http://EmeliieRuukeel.blogg.se
Postat av: Hanna

Sv: Jaa verkligen! Det gick la sådär, tror jag får G iaf haha :)

2009-12-07 @ 22:11:42
URL: http://hannamalmsten.blogg.se/
Postat av: marie

vad bra.

sov så gott!

2009-12-07 @ 22:49:05
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: Jessie James

yeas det var kalas i finland :)

haha nog ska det bli spännande alltid ^^

ahh det är super gott!!!

2009-12-07 @ 23:02:15
URL: http://jessiemodell.blogg.se/
Postat av: Magnus

Är det Eddie som har rekordet för flest hållna nollor? Jag som trodde det var örnen som höll sex nollor under den säsongen han spelade. Men han kanske bara har rekordet för längst tid utan att släppa in ett mål? Och vad gäller Raubtier så vet jag väl inte om jag tycker att de så bra.. men det är musik som man kan träna till!

2009-12-08 @ 00:09:51
URL: http://audereestfacere.blogg.se/
Postat av: Emmeli

hehe joda:)



vaa? Jag ser inget fel:S?

2009-12-08 @ 00:39:11
URL: http://emmeliluu.blogg.se/
Postat av: Hanna

Sv: Jag tycker B var mycket lättare än matte C haha, jag blev också lurad att det var svårare med B än C men det är det verkligen inte!

2009-12-08 @ 15:05:28
URL: http://hannamalmsten.blogg.se/
Postat av: Erica

Svar: - Kom på en fråga nu då du nämnde det. De flesta brukar ju vara lite piggare på sommaren eftersom det är ljusare då, och sen är de tröttare på vintern då allt mörker kommer. Hur blir det för dig som inte ser om det är ljust eller mörkt ute!? Påverkas du ändå av det där kanske?

- Fast snö är inte så viktigt ändå på julen tycker jag, hehe. Är så skönt med plusgrader och att kunna gå ut utan att nästan frysa ihjäl.



AJ! Halva nageln är ju en stor bit av nageln.. :O

2009-12-08 @ 15:31:42
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: anna

Härligt med sovmorgon flera dagar i rad:)



Svar: Den nya riskutbildningen som är obligatorisk för alla fr.o.m. typ förra året som handlar om trötthet,droger och alkohol!



Okej, men det låter ju kul :)



Ja, helgen var bra tycker jag, umgicks mest med min bästa vän jag inte träffar så ofta, så det är alltid kul :)

2009-12-08 @ 15:35:15
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: