Leksand klara för kvalserien!

Tid: 14:38:55
Datum: 2009-02-04
Kategori: Leksand

Japp, så är det! Med 6 matcher kvar att spela är Leksand klara för kvalserien!

De slog ju Mariestad i fredags med 9-0 hemma vilket innebar att de klev upp på 90 poäng och +116 i +/-. Med 6 matcher och 18 poäng kvar att slåss om är det bara AIK med sina 82 poäng som kan hota dem från att vinna Hockeyallsvenskan den här säsongen.
Almtuna är trea på 71 poäng, 2 före Mora på 4:e platsen och Västerås på 5:e platsen. Växjö är 6:a på 68 poäng och den sista playoff-platsen har fortfarande Björklöven med 59 poäng. Troja är 9:a med 58 och Malmö är 10a med 56, men med en match mindre spelad. Vinner de sin match går de upp på playoff-plats för första gången på väldigt länge. Malmö som dessutom är i riktig kris. Man har låtit alla spelare som vill lämna laget eftersom att man inte kunde betala ut alla löner och innan transferfönstret stängde natten mellan i lördags och söndags hade en hel hög lämnat laget, bl.a. Mattias Johansson som har köpts av Leksand nu. Ett bra nyförvärv tror jag liksom Antti Jussi Niemi som de värvade förra veckan. Även Petrovicky är tillbaka i laget igen! Han sa ju själv innan han lämnade Leksand i våras att han hade "some unfinished business here" och nu är han alltså tillbaka för att avsluta sina affärer här. Grejen är ju också den att trots att Malmö lät massa spelare gå har de ändå vunnit de 2 senaste matcherna. 2-0 mot Huddinge i fredags och så vann de i söndags också har jag för mig. I fredags gick AIK dock på en mina när Nybro vann med 2-1 och i söndags slog Borås Mora med 4-1. Där ser man =)
Bakom Malmö i tabellen har vi i alla fall Bofors på 55 poäng, Sundsvall med 51 och Borås och Oskarshamn på 49. Nybro har 41 och Huddinge 37. Nybro har en match mindre spelad och vinner man den har man 44 och är absolut med och fightas om platserna över kvalstrecket. Huddinge ser det lite värre ut för och Mariestad kommer i bästa fall att få kvala, men den chansen är nog inte så stor. De har 29 poäng och med 18 poäng kvar att slåss om tror jag inte de tar in 9 poäng på Huddinge.

Ser vi då en serie längre ner så ser vi att Asplöven leder Allettan norra efter 2 spelade matcher med 6 poäng. Östersund är 2:a och Kiruna är 3:a, båda med 3 spelade matcher och 2 segrar. LN 91 ligger sist i den serien med 0 poäng efter 3 matcher och -13 i +/-.
I Allettan mellersta så är det Valbo och Visby som har 21 poäng efter 9 matcher. De följs av Enköping på 19 och Surahammar på 13. De har dock en match mindre spelad, men trots det ligger de före Nyköping som är på platsen efter med 12 poäng. Wings HC ligger fortfarande sist, men nu har de i alla fall lyckats ta 2 poäng.
Allettan södra ligger till så att Tingsryd leder med 21 poäng. Örebro är 2:a med 20 poäng, 2 före Skåre som är 3:a. Vita hästen är 4:a, men de ligger en bit bakom på 13 poäng. Nästa match blir viktig där då de möter Skåre. Det är nästa onsdag.
Mjölby leder grupp E's fortsättningsserie ganska klart med 27 poäng mot Kumlas 19 på 2:a plats. Sunne ligger sist, men de har tagit en poäng nu i alla fall.

Ska vi då titta till Sveriges högsta serie lite snabbt så ser vi att LHC fortfarande leder serien på 83 poäng. Färjestad och HV har 79 där bakom, men Färjestad har 6 måls bättre målskillnad än HV. Luleå har 72, Frölunda 71 och Skellefteå och Timrå 68. Luleå ser ju i alla fall ut att ha det säkrare i år än vad de hade förra säsongen då de hade oerhörd tur som undslapp kvalserien när Mora inte lyckades knyta ihop det med 2-3 omgångar kvar.
Brynäs har den sista slutspelsplatsen på 64 poäng, men bara med 2 måls bättre målskillnad än Modo på 9:e plats. Djurgården har 63 och Rögle 62, så Brynäs, Modo, Timrå och Skellefteå ska ju inte känna sig allt för säkra där. Däremot SSK på sistaplatsen ser det tungt ut för. De ligger kvar på 47 poäng och med 24 poäng kvar ser det med största sannolikhet ut som att det blir kvalserien för deras del och i så fall ska jag försöka få tag i biljetter dit, för det är ju inte sådär jättelångt härifrån ändå =)

Nog om hockey nu då.

Idag är jag hemma. Det är friluftsdag, men vi skulle tydligen bara köra volleyboll på förmiddagen och det kändes ju lite meningslöst att vara med på. Nu i eftermiddag fick man välja lite, men jag hade velat gymma i så fall, men i och med att det nu, för en gångs skull, blir gratis att gymma där kommer det antagligen vara hur mycket folk som helst där, så jag och Spike bestämde att vi går och gymmar en annan dag istället...
Duktig har jag i alla fall varit trots det idag. Jag har gjort 80 kins än så länge =)
Igår var jag också duktig och slog nytt rekord på hopprepet igen. Jag testade det där jag fick av Nicolina och de och det var helt okej. Grejen var ju bara den att det är en knut vid ena handtaget som gör att det snurrar sig och blir lite konstigt, men 1110 hopp lyckades jag hoppa! Det är riktigt bra =)
Annars hände det inte så mycket igår, skolan förflöt som vanligt förutom det att jag kände mig lite sjuk. Jag som aldrig fryser frös igår. Jag tyckte det var askallt i skolan och Spike sa att jag var kall, men idag känns det bättre igen =)
Hemma fikade vi med egna cemlor med marsankräm, eller hur det stavas, vaniljsås och sylt i =)
Dessutom åt jag lite tårta som de hade tagit hem från Liselotte och Mats i söndags =) Riktigt god =) typ chokladbotten och någon banansmet i =)
3 koppar kaffe blev det också.. så mycket brukar jag inte dricka, men det var gott och jag och Emma satt och hjälpte och förhörde Shep på hennes läxor =) det brukar bli kul då och inte så seriöst hehe =)

Nu ska jag kanske äta eller se på Andra avenyn...

Händer det något roligt idag? Om någon läser det här idag vill säga =P

Kommentarer
Postat av: Christoffer

Då får du börja dricka minst 3 koppar kaffe om dagen, för enligt någon undersökning så är risken runt 65% mindre att få altsaimers, eller hur det nu stavas, om man dricker 3 till 5 koppar kaffe om dagen. =)

2009-02-05 @ 12:20:59
URL: http://bomletoken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: