Högstadiet vs gymnasiet

Tid: 21:37:23
Datum: 2009-01-20
Kategori: Allmänt

Jag tänkte lite på skillnaden mellan högstadiet och gymnasiet.

Nu är det säkert inte så överallt, men jag tycker faktiskt att högstadiet var jobbigare än gymnasiet. Ändå går jag samhäll och samhäll ska ju vara en ganska hård, teoretisk linje med massa läxor och uppgifter att göra hela tiden. Kanske kommer det senare, men hittills, under de här 1,5 åren, har det ändå inte varit så jättemycket att göra tycker jag. Visst går det i perioder, ibland är det massor att göra och ibland är det ingenting . Kanske är det jag som tar det lugnt ändå även om det är en del att göra. Vissa i klassen tycker ju att det är en hel del att göra, men jag tycker inte att det är så farligt ändå. Jag tar det alltid lugnt och stressar inte även om det är mycket att göra. Jag sitter aldrig flera timmar i sträck och bara pluggar. Det går inte enligt mig. Man måste få ägna sig åt saker man tycker är kul också och inte låta skolarbetet ta över helt. Dessutom lär jag mig i alla fall mer om man sitter en stund i taget än om man sitter flera timmar med något.

Jämför man då det här med högstadiet så tycker jag att det var mycket mer att göra i högstadiet och det var allmänt jobbigare.
Vi började, som den ända skolan i Sverige, 7:40 varje dag varpå vi gick till 14:50 som senast och 12:40 som tidigast en dag i veckan. Alla andra dagar var det framåt 3 som gällde och schemat bestod nästan varje dag av 5 lektioner fördelade 3 på förmiddagen och 2 på eftermiddagen. Det var ytterst ovanligt med inställda lektioner och man hade alltid läxor nästan varje dag.

På den tiden tycker jag faktiskt att det var jobbigare i skolan än vad det är nu.

Då hade vi 24 lektioner i veckan tror jag att jag har kommit fram till och nu har vi bara 16. Det är 3 lektioner de flesta dagarna och de andra dagarna är det 4. Vi börjar visserligen 8 varje morgon förutom fredagar då vi har sovmorgon till 9:40 *skönt*
Vi går visserligen till 4 några dagar, men det är betydligt mer hål än vad det var i högstadiet. Där var det 10-20 minuters raster mellan varje lektion medan det nu kan vara hål på upp till 2 timmar, bl.a. har vi ett 2 timmars hål före sista lektionen på måndagar. Det är lite surt, men en fördel med gymnasiet är att man får jobba ganska mycket självständigt, så ganska ofta brukar det gå bra att man då istället åker hem och jobbar hemma istället. Det är skönt tycker jag. Till viss del har det säkert att göra med att lärarna litar mer på eleverna nu än vad de gjorde på högstadiet, man är äldre och kan ta ansvar för vad man gör. En del lärare kan ju vara så att de ger uppgifter, men sedan om man gör de där eller någon annan stans, det spelar ingen roll, bara de är klara i tid. Så var det ju absolut inte på högstadiet. Där skulle alla sitta kvar i klassrummet och jobba och ingen fick gå ut. Nu får man sitta lite var man vill.

Totalt så kan jag väl säga att det är mycket friare nu. Kanske är det så att det är lika mycket eller mer att göra nu än vad det var på högstadiet, men det upplevs inte så eftersom att det är så mycket friare nu och man kan jobba lite när man känner för det och man får mer eget ansvar. Klarar man det så är det ju bra, men klarar man inte att ta sitt eget ansvar och se till så att saker och ting blir gjorda, då ligger man nog lite risigt till =P

Observera då att mina reflektioner bygger på min högstadietid och min gymnasietid, men det skulle vara intressant och se vad ni tycker. Hur tycker ni att det har varit? Var högstadiet jobbigare än gymnasiet? Hur upplever ni det hela? Kommentera!

Kommentarer
Postat av: Sandra Gee

Jaha ojdå.. det visste jag inte att det va farligt för synen att ligga i kuvös..



Men samtidigt är jag glad av att höra att det inte var någon olycka som orsakat det nu på äldre dar elelr nåt sånt..





Ja precis.. men folk har svårt att acceptera folk som dom inte anser vara normala.. Sjukt tråkigt.. dom är som alla andra, fast oftast med en finare insida
=)



Kram

2009-01-20 @ 22:27:34
URL: http://sandragee.blogspot.com
Postat av: Christoffer

Ja, det stämmer det du säger.

Jag gick ju estet, vilket ändå var det näst hårdaste man kan hitta här i teoriväg, så tillkom musik och teater. Tror jag jobbade ordentligt hemma 3 gånger på 3 år. Ska man räkna in lite läsning inför prov och sådant kommer man aldrig upp i 10 gånger för min del, men ändå gick det äckligt bra, men så har inte alla.

En annan grej vi hade var att vi bytte schema ganska ofta. Ibland hade vi ett schema i en vecka och ibland kunde vi ha 6 veckor med samma schema. Det var för att få lite ombyte i tillvaron. Alla lektioner utom estetlektionerna var ju fasta, alltså typ matte, svenska och så, medan man kunde ha sång, teater eller ensambel till exempel på olika tider beroende på vad man sysslade med i produktionsväg.

Har du också lagt märke till att lärarna är avslappnade och roligare i gymnasiet?

Jag frågade några lärare på mitt gymnasium vad dom trodde var orsaken till den här skillnaden med frihet och annat beteende hos lärare i gymnasiet och dom flesta sa att det nog berodde på att i högstadiet måste man vara lite av polis ibland, medan man inte alls behövde vara lika i gymnasiet, för det är ju trots allt frivilligt och sköter man sig inte åker man ut.

2009-01-20 @ 22:40:36
URL: http://bomletoken.blogg.se/
Postat av: Sandra Gee

Ja gym är nyttigt o bra =)

Vad är kins för något?



Haha ok.. jag trodde faktist du va lite äldre.. typ 25 hehe..

Men ändå...

Jag är 26 år.





Ja elelr hur! Det är verkligen så.. och det är så synd.. Speciellt i storstäder.. folk är så mycket ytligare där.

Va kul att det glädje dig! =) Det är ju verkligen så..

Ända sen jag va barn så har jag brytt mig om och umgåtts med dem som va mobbade i skolan m.m.. =)

Och det är jag stolt över! =)



Kram

2009-01-21 @ 01:48:53
URL: http://sandragee.blogspot.com
Postat av: jojje

jag tycker gymnasiet är 100 gånger jobbigare hehe på högstadiet hade vi inga läxor typ nu har vi massor. men det är väl som sagt olika från gymnasie till gymnasie

2009-01-21 @ 11:12:47
Postat av: Sandra Gee

Ja visst är det kuL! Kul att du också stötte på en gammal vän! =)



Jaha så du är stark och duktig då?! :)



Nja vet inte om du verkade äldre.. jag fick nog bara för mig det hehe :P



TACK ska du ha! Ja jag är en ganska omtänksam och känslig människa =)



KRAM!

2009-01-21 @ 16:55:28
URL: http://sandragee.blogspot.com
Postat av: Sandra Gee

Det är alltid bra att försöka.. Jag försöker också :P haha

2009-01-21 @ 17:17:10
URL: http://sandragee.blogspot.com
Postat av: Nicolina

Jo alltså, det funkar ganska bra även om Sara inte är där, men klart att det blir lite jobbigare specielt det att hitta rätt dokyment snabbt!



Hon har ju alltid förberätt så att jag har allt även om hon inte skulle vara där och alla är görskysta och hjälper till om det är något!



TEx så smsar jag nån av de jag är med i skolan om lunch å så och då går jag och hämtar mat med de istället för att jag och Sara hämtar och att jag sedan sätter mig vid någon av de anndra...



Och lärarna är faktiskt jättebra och hjälper till! Ibland tar de till och med datorn och ger den till nästa lärare som jag har lektion med så att jag inte ska tappa bort folk!



Men klart vissa grejer blir lite jobbigare men det funkar endå bra!



puss å kram!

2009-01-21 @ 18:17:06
URL: http://www.pernheim.blogspot.com/
Postat av: Sandra Gee

Du har fått ett pris av mig! =)

Kolla min blogg ;)



Kram

Sandra Gee

2009-01-22 @ 02:14:07
URL: http://sandragee.blogspot.com
Postat av: Sandra Gee

Det är bara en fin bild* Man ger inte bort något.. Man bara visar vilka bloggar eller personer man tycker om.. och ger det priset vidare.. =)



Och du är värd det! =)

Kram

2009-01-22 @ 15:30:36
URL: http://sandragee.blogspot.com
Postat av: Sandra Gee

Åh va tråkigt att du inte kan lyssna :(



Bilden är bara omslagsbilden till den låten hehe.. inget speciellt..



Kram

2009-01-22 @ 16:16:47
URL: http://sandragee.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: