Hur??

Tid: 21:09:00
Datum: 2009-07-23
Kategori: Att leva med en synnedsättning

Det är en fråga jag kommer till lite längre ner, men först lite om dagarna i stugan.

Nu är jag ju hemma igen. Jag följde alltså med dit i måndags och det har faktiskt varit bra. Vädret blev bättre än vad vi trodde och igår var det en riktig sommardag =)

Egentligen vet jag inte riktigt vad vi har gjort. Jag simmade lite i tisdags, men vattnet var faktiskt inte så jätteskönt.
Det var dock skönare i tisdags än vad det var igår, för igår var det inte alls skönt tyckte jag när jag badade efter att ha solat ett tag.
Efter doppet åkte Shep och jag ut ett tag och rodde. Det gick inte alls bra. Jag är så ojämnt stark i armarna, så vi snurrade bara runt hela tiden...
Vi var också uppe i skogen och plockade hallon och smultron, men dra åt helvete vad mygg det var där uppe! Överallt var de och vi vände ganska snabbt =P men trevligt var det =) Ett riktigt sommarminne =)

Kort har vi också spelat en hel del. Mest Chicago, men även lite Plump och Sjuan. Sjuan som jag har tyckt har varit tråkigt förut. Det tyckte jag nu med, men det var i alla fall roligare än vad det var senast jag körde det för 5 år sedan. När man inte ser blir det ju så mycket att hålla reda på, vad som ligger ute och vad man kan lägga osv. Då är Plump och Chicago mycket roligare =)

Jag åkte då som sagt hem idag. De andra kommer imorgon. Egentligen kunde jag ha stannat tills imorgon, för vädret var ju ganska okej, men jag ville åka hem och precis när jag åkte började det regna.
Jag åkte färdtjänst från stationen i Åtvid. Det är bäst att beställa därifrån, för jag tror inte att de hittar till stugan. Beställningscentralen ligger ju i bästa fall nere i Landskrona. I sämsta fall kopplas man vidare till Rumänien eller Estland. För att de ska kunna hämta en där man vill måste stället finnas på deras kartor. Jag tror inte stugan finns på deras kartor. Dessutom vet jag inte den exakta adressen dit, men jag är ganska säker på att den inte finns, för de kan t.o.m. ha problem att hitta Rydskolan ibland.
I alla fall var taxichauffören jättetrevlig idag. Vi pratade om bilar, datorer, hjälpmedel, dagens samhälle med jobb o.d. och massa annat. Riktigt pratglad var han och gillade dessutom bilar och verkade ha en hel del kunskap om datorer också.

När vi kom hem hit var han nära på att glömma att jag skulle betala, men idag var jag hederlig och sa till honom att jag skulle betala. En annan gång sket jag i det och åkte gratis =P
Det var dock dyrt idag. 110 spänn kostade det. Jag vet inte om det var för att det är längre från Åtvid och hem än från Linköping och hem eller för att jag är 20 nu. Dyrt var det i alla fall. Det lönar sig nog att köpa fritidskort. Det kostar bara 170kr/månad och då får man åka vardagar efter klockan 17 och hela helgen. Jag vet inte om det gäller färdtjänst också, men på Östgötatrafiken står det att det gäller all kommunal trafik, så det borde ju gälla det också. Vad tror ni?

Väl hemma tog jag in posten från en överfull brevlåda och slängde dagens tidning som var blöt. Sedan tog jag in en öl och en Grape och ställde i kylen, plockade ur diskmaskinen och gjorde gröt som jag fick äta utan mjölk, för det fanns ingen och nu sitter jag här. Egentligen har jag ingen lust med det. Jag har bara lust med en ända sak just nu och det är att fixa min telefon. Det är den som frågan "Hur??" gäller.
Jag vet inte vad som har hänt. Det är jätteskumt. Jag lade ju in ringsignaler och musik innan vi åkte. Den sorterade jag och donade med nere i stugan. Eftersom att inte den här versionen av Nokia PC-suite funkar med Jaws så kan man inte göra spellistor e.d. på datorn, utan det får man göra manuellt på telefonen. PC-suite till min gamla telefon funkade med Jaws, men inte den här.

Jag fixade med spellistor och så i stugan istället och skickade lite till mamma och Hasse också.
Plötsligt hände något. Det gick inte att lyssna på någon musik eller ringsignaler. Det stod att åtgärden avbröts. Jag fattade inte varför och tänkte starta om telefonen, så det gjorde jag. Då var allt borta. All musik, alla ringsignaler och allt från min gamla telefon som jag hade kopierat över. Allt var borta. Det ända jag hade gjort var att starta om telefonen.
Jag försökte att uppdatera musikspelaren, men det gick inte. Den hittade inga fler spår.
När man Kollar minnesinfon står det dock att det är 1,5Gb använt minne, så det ligger ju på minneskortet, men det finns inget i alla fall.
När man kopplar i telefonen till datorn finns det bara en "Images-mapp" och 2 filer som jag inte vet vad det är. De går inte att öppna. Så "Sounds-mappen", "Video-mappen" och alla andra mappar finns inte kvar längre.
Jag kan ju formatera minneskortet igen, men då försvinner ju allt.
Den ända förklaringen jag kan komma på är att minneskortet inte sitter i ordentligt så att telefonen inte riktigt kan läsa från det, men då är det ju konstigt att den kan se att 1,5Gb är använt. Annars är minneskortet skadat av någon anledning och då är allt borta. Får jag inte fram det på något sätt är allt ändå borta. Musiken finns ju på datorn, men alla ringsignaler och allt från min gamla telefon är borta och det tar ju ett tag och fixa spellistor och det i telefonen.
Är det inte konstigt?? Jag tycker det är helskumt!

Hoppas i alla fall att ni har haft en bra dag!