Jubileumsmatchen!

Tid: 21:54:26
Datum: 2009-07-25
Kategori: Leksand

Ja, idag var det då äntligen dags för den efterlängtade jubileumsmatchen i Ejendals arena mellan LIF vit och LIF blå. Man kunde se stjärnor från både nu och då.
Spelare som bl.a. ställde upp i matchen var Masken Carlsson, Dan Söderström, Jonas Bergqvist, Peter Åslin, sonen David Åslin, Pelle Prestberg, hela Krigarkedjan med Ollas, Enekvist och Hägglund, Thomas Jonsson, Ulf Samuelsson, Dan Labraaten, Peter Burakovsky m.fl.
Både spelare från nu och då som sagt.
Här har vi den fullständiga laguppställningen som jag har hämtat drirekt från Leksandsif.se.

Tränare

LIF blå:
Rune Mases - En av LIFs guldtränare 1969
Bengt Fisken Olsson -

LIF vit:
Christer Abris - Spelade i Leksand 1965-74 och 1977-82. Har därefter även varit tränare.
Roger Lindqvist - I LIF under åren 1967-75 och har därefter varit tränare.

Materialare

LIF blå:
Harry Persson -
Bengt Höglund - Är lillebror till Jonas Höglund. Har spelat i Leksand. Spelade den gångna säsongen för Örebro.

LIF vit:
Johan Bonde - Har varit materialare för LIF.
Christer Svedu -

Målvakter

LIF blå:
Åke Liljebjörn - Målvakt för Leksand under åren 1992-96 och 1997-98.
Peter Åslin - Målvakt i LIF under åren 1985-90.

LIF vit:
Johan Hedberg - Var med om senaste återtåget under NHL-lockouten.
Göran Högosta - Målvakt i Leksand under åren 1974-77 och 1986-87.

Backar

LIF blå:
Kari Eloranta - I LIF under åren 1978-81.
Ulf Weinstock - I LIF under åren 1970-84.
Magnus Svensson - I LIF under åren 1983-90, 1991-94, 1996-99 och 2000-02.
Kjell Samuelsson - I LIF under åren 1984-85.
Jan Huokko - Etablerade sig i LIF i mitten av 90-talet. Lämnade klubben efter säsongen 00/01, men återvände säsongen 2006-07 och spelar fortfarande i Leksand. ÄR hittills ända back att göra 4 mål under en och samma match och dessutom under samma period. Han har målrekordet för backar unde                               r en säsong, 21st.
Petter Ullman - Spelade i Leksand J18 och J20 och i LIFs A-lag definitivt från säsongen 2008-09-idag.

LIF vit:
Tomas Jonsson  - Spelade i LIF under åren 1989-99 och tränade klubben under åren 2007-09.
Ulf Samuelsson  - I LIF under åren 1981-84.
Thommy Abrahamsson  - I LIF från 1964-74 och 1977-80. Bror till Christer Abris.
Örjan Lindmark  - I LIF under åren 1984-97 och 2004-06.
Hans Lodin  - I LIF under åren 1993-99 och 2002-04.
Oliver Ekman-Larsson - I LIF säsongen 2008-09. Spelar i LIF idag och är draftad av Phoenix.

Forwards

LIF blå:
Roland Eriksson - I LIF under åren 1974-76, 1979-80 och 1982-84.
Jens Nielsen - I LIF under åren 1987-93 och 1996-05.
Robert Burakovsky - Gick in i LIF-J20 1983-85 och gick därefter upp till A-laget 1985-89 och 2000-01.
Ivan Hansen - I LIF under åren 1977-84 och 1987-89.
Patric Kjellberg - Har inte spelat i LIF.
Dan Labraaten - I LIF under åren 1969-76 och 1982-88.
Nils-Olof "Djura" Olsson - Spelade i LIF-J20 under åren 1966-68 och därefter i A-laget 1969-81.
Masken Carlsson - I LIF under åren 1995-01. Var därefter sportchef fram till 2006.
Heinz Ehlers - I LIF under åren 1984-89.
Johan Hägglund - I LIF från 2006-idag och utgör tillsammans med Johan Eneqvist och Jesper Ollas den ökända Krigarkedjan.
Jesper Ollas - Spelade i LIF-J18/J20 under åren 1999-03 och A-laget under åren 2004-idag och utgör tillsammans med Johan Hägglund och Johan Eneqvist den ökända Krigarkedjan.
Johan Eneqvist - Spelade i LIF-J20 under åren 1999-00 och därefter varierande mellan J20 och A-laget fram till säsongen 2002/03 då han spelade enbart för A-laget. Återkom till LIF 2006 och utgör idag tillsammans med Jesper Ollas och Johan Hägglund den ökända Krigarkedjan.

LIF vit:
Per-Erik Eklund - I LIF under åren 1994-98.
P-O Brasar - Spelade i LIF-J18/J20 under åren 1966-69 och för A-laget under åren 1969-77 och 1982-83.
Erkki Laine - Spelade i LIF under åren 1978-82.
Dan Söderström - Spelade i Leksand en liten del av säsongen 1966-67, men blev helt ordinarie under säsongerna 1967-83.
Niklas Eriksson - Började i LIF-J20 1985-86 och blev ordinarir i LIF där han spelade mellan säsongerna 1987-96 och 1997-05. Därrefter har han varit tränare i LIF från 2007-idag.
Jonas Bergqvist - Började i LIF-J20 under åren 1979-82 och spelade därefter i A-laget mellan åren 1982-89 och 1991-98.
Hans Jax - I LIF under åren 1967-77 och 1979-80.
Markus Åkerblom - Spelade i LIF under åren 1990-00.
Tomas Forslund - Spelade i LIF under åren 1986-91, 1993-96 och 2001-03.
Jarmo Mäkitalo - Spelade i LIF under åren 1980-83, 1985-90 och 1992-95.
David Åslin - Spelar i LIF idag och är son till Peter Åslin.
Pelle Prestberg - I LIF från 2008-idag.

Där har vi hela laguppställningen och som vi ser är det en hel del gamla kändisar som var på isen.
Jag har t.o.m. tagit mig tid och kollat upp alla spelare, tränare och materialare på EP och Wikipedia när de spelade i LIF, men det är recervationer för vissa fel.

Matchen var dock inte allt som hände denna härliga lördag. Före matchen hölls en minnesceremoni för den ganska nyligen bortgångne Åke Lassas. Man avtäckte också en staty av legenden. Man kunde också köpa någon av spelarnas matchanvända tröjor för 2000kr i Star shop efter matchen. Matchen som spelades i 3x15 minuter. Före matchen slog varje spelare i resp. lag varsin straff. Det lag som hade flest mål efter detta inlädde matchen med 1-0. Tyvärr har jag ingen info om hur själva matchen gick, men det lär ha varit en rejäl fest och det hade varit riktigt kul att vara där!

Detta jippo inledde också denna jubileumssäsong 2009/10 då Leksands IF fyller 90 år. Senare i augusti kommer det firas med en kryssning med enbart leksingar. Det har aldrig hänt tidigare och det lär bli en minst lika stor fest som det här. Man har alltså chartrat en färja där nästan 2000 leksingar kommer att umgås, prata och ha kul.
Det hade också varit kul att åka på, men biljetterna tog slut ganska snabbt.

Detta var också startskottet för Återtåget 09/10. Vi har sagt det i flera säsonger nu. Vi har vunnit Allsvenskan, menm snubblat på mållinjen, men nu är det dags! Med Pelle Prestberg, Peter Nordström, Kimo Lotvonen, Oliver Ekman Larsson, Janne Huokko, Krigarkedjan m.fl. i laget och Leinonen och Eriksson mellan stolparna ska vi ta oss hela vägen tillbaka till Elitserien!

Kom igen nu alla leksingar där ute, nu skriker och sjunger vi värre än någonsin och ger vårt fantastiska stöd till grabbarna på isen! Snart är det dags! Om knappt 52 dagar släpps pucken i ABB Arena borta mot Västerås!

Utöver hockeyn idag så inträffade en ganska otäck olycka i F1-kvalet till Ungerns GP imorgon.
Det var ett riktigt jämnt kval. I Q2 tror jag det skiljde 6 tiondelar mellan 1:an och 10:an. Fruktansvärt jämnt.
Precis i slutet av Q2 kom Filipe Massa upp mot kurva 4, det snabbaste stället på banan, då han träffades av något som kom flygande. Det påminde om insidenten som inträffade i Formel 2 förra helgen då en förare kraschade rakt in i däcken, tappade ena däcket som studsade ut på banan och träffade en annan förare i huvudet. Det träffade så olyckligt att han senare avled av skadorna. Riktigt tragiskt. Hur liten är sannolikheten att träffas i huvudet av ett flygande däck när man kommer i full fart? Inte speciellt stor.
Det var samma sak med Massa nu. Han körde i 285km/h. Hur stor är då sannolikheten att man träffas av en flygande fjäder, som det var, rakt i huvudet? Inte så stor.
Det visade sig att det var Barrichello som hade tappat någon fjäder som studsade så olyckligt att den träffade brasilianaren rakt i huvudet. Han svimmade mer eller mindre. Armarna var helt slappa och när han hade brakat in i däcken höll han fortfarande gas så att motorn varvade. Trots det hade han ändå haft tillräckligt medvetande för att kunna bromsa lite innan han slog i däcken.
Hursomhelst var det en otäck olycka, men Massa var vid medvetande när han transporterades bort i alla fall, men något race blir det nog inte för honom imorgon.
Pole posision tog i alla fall Fernando Alonso före Vettel Webber och Hamilton. Dock strulade all tidtagning vid målgången, så ingen, varken team, förare eller kommentatorer visste vem som hade tagit pole. Inte förrän senare kom det fram vem som hade varit snabbast.

Det blev mest sport i det här inlägget, en en liten notis här på slutet får vi med i alla fall.
Imorgon åker jag och Jocke till Tallin =)
Bussen går 9:40 till Stockholm varifrån vi tar färjan till Estland. Den tar 16 timmar och vi ska bo i en A-hytt.
Väl framme i Estland ska vi bo på ett fyrstjärnigt spahotell. Vi ska ta det lugnt och göra lite aktiviteter. Det ska bli riktigt kul!
Hoppas jag inte dör på något sätt, det märker ni i så fall. Då är jag inte hemma på fredag, som jag är om jag lever. Vi får se =)

Had det jättebra nu hela veckan och glöm inte att kommentera!

Kommentarer
Postat av: Deniesé

sv: Hm favoriten måste vara Balder & uppsvinget ! :) dina då?



Jag både simmar & spelar badminton, men idag blev det springa & gymma.



Gu va härligt, hoppas ni får det underbart i Tallin då ! :D

2009-07-25 @ 22:41:20
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: Sandra

Har du sett fångarna på fortet? :) Det är typ som det, man ska gå in i olika rum och sen ska man göra saker för att klara det :)

2009-07-26 @ 01:04:23
URL: http://lillsazza.blogg.se/
Postat av: N i k o n s

sv: Jag har d60 :) ♥

2009-07-26 @ 08:57:03
URL: http://nikons.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Ja det blir så ibland :D

Idag ska vi till Ikea en sväng, tvätta och sen äta hemma hos min killes mamma!

Själv då?

2009-07-26 @ 10:45:36
URL: http://nathaliesmode.blogg.se/
Postat av: Linda - Livet är rosa!

sv; De vanliga :D.

2009-07-26 @ 11:17:45
URL: http://peassyster.blogg.se/
Postat av: Dee

sv: Jag gillar mest frukt-te :) sen spelar det inte så stor roll :P



Hahah ja de är sant, de flesta karusellerna där är superkul!



Jo ja är från Norrköping, hur visste du det? :O

2009-07-26 @ 11:24:33
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: tess

Då är vi hemma igen. Har massa att göra för att komma iordning och jag hoppas på BRA väder så man kan tvätta och hänga ut.



Hoppas du har det gott vännen....



//Tess

2009-07-26 @ 11:36:41
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Linda - Livet är rosa!

Svaren på dina frågor finns uppe nu =).

2009-07-26 @ 13:57:50
URL: http://peassyster.blogg.se/
Postat av: Jennii

Av. Särskrivningar e riktigt skojiga!! Hade en lapp på jobbet där d stod "Kassa rutiner" skrattar högt men som du förstår ska d ju egentligen stå Kassarutiner. Jag tycker d e lite synd att dem lagt ner sidan Särskrivning! Att folk inte får lära sig å skriva!

2009-07-27 @ 09:01:02
URL: http://mrsjennii.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Ha det så bra i Estland :)

2009-07-27 @ 09:17:45
URL: http://nathaliesmode.blogg.se/
Postat av: Viktoriae - En må bra blogg med självkänsla och där positivt tänkande ligger i fokus

Sv: God middag! Din design är fräsch, ljusblåa och vitt och headern tycker jag är snygg (ifall nu min åsikt är så viktig vilket jag försöker intala mig själv att jag faktiskt har koll på vad som är snyggt inom grafiskt..haha)



Du reser väldigt mycket! Spahotell! Nu blir jag verkligen avundsjuk.. fast jag ska ju till den här veckan, är ju en resa det också.. Hehe =)



Kram och ha en trevlig resa!

2009-07-27 @ 12:09:18
URL: http://viktoriae.blogg.se/
Postat av: L Y D I A

sv: haha jag har kasst minne så säg, ;) jag flytta ju snart!!! :D :D



de är mums, :P jo va skit härligt i gbg som vanligt fullt upp^^



haft en bra helg? :)

2009-07-27 @ 21:32:44
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/
Postat av: tess

Jag tänkte bjuda dig på goda mackor ikväll med kantareller men så kom ja på att det var en DUM idee... hi hi...



Hoppas allt e bra med dig //Tess

2009-07-31 @ 19:59:36
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Då får jag titta in lite senare :) Ha en bra dag!

2009-08-01 @ 10:32:33
URL: http://nathaliesmode.blogg.se/
Postat av: tess

Hipsters är trosor med lite korta ben. Alltså inte string... hi hi... va fan har du NOLL koll grabben??? //Tess

2009-08-01 @ 10:47:39
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

Arr knalla i regnet är okej men när det blåser massa oxå ja då är de värre men de går om man jagar steg. Idag är vädret bättre SKÖNT...



NEJ de e inte okej med mössor och kepsar inne... ni yngre tycker de ja vet men inte jag...



De gör itne mig illa heller om folk tittar men jag undrar VAD de tittar på... mer de... jag fattar inte alls...



//TEss

2009-08-01 @ 10:49:01
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Ah, jag har ju tyvärr inte kameran. Men det är nog en bra kamera till ett hyfsat pris :)

2009-08-01 @ 11:03:25
URL: http://nathaliesmode.blogg.se/
Postat av: tess

Hrm STICKER jag ut??? HUr??? Nu får du allt förklara dig... Jag sticker inte alls ut... jag ser helt normal ut jag lovar. Nu menar jag att de tittar ÄVEN om inte sonen med Rosa hår är med. Hag vare sig gapar eller skriker eller beter mig störande... jag begriper inte.



Nej JOhan man HAR inget på skallen inne... speciellt inte vid matbordet. Jag har blivit uppfostrad så och det fick man inte ha förr. De ansågs att man klädd och det är man inte inne. Vet att saker har ändrats men där går min gräns. Mina barn får inte ha det inne.... PUNKT hi hi



Å du SKA ha koll på trosor... PUNKT... ha ha.. Vet att du har svårt att avgöra om det är sexigast med det ena eller andra eftersom du inte ser med ögonen... så det blir väl annat då anser sexigt.. det du känner antar jag eller???



//Tess

2009-08-01 @ 14:01:01
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Anonym

Idag bjuder jag på Kalopps... duger det??? Om jag inte har i svamp???



Ja Gustavsvik är ju upplevelsebadet och ligger i Örebro.



Tess

2009-08-01 @ 14:01:52
Postat av: Nathalie

Vin är gott ;)

2009-08-01 @ 14:05:41
URL: http://nathaliesmode.blogg.se/
Postat av: Jennii

Sv. Har aldrig vart uppe i Sälen, varken på vintern eller sommaren. Men d va jättemysigt. Fiska, fjällvandra..bara ta d allmänt lugnt. E så skönt att inte vara i Sthlm!



Jag kan en massa särskrivningar skratt Här e bara några exempel:

KYCKLING LEVER - "..han lever, han lever, hurra hurra"

BAD SHORTS - inte är de bra inte...

HUGG ORM - Effektivare än att slå den?

BRUNSTENS BATTERIER - något för massageapparater?

SKUM TOMTE - tar klapparna själv.

RÖK FRITT - bolma på bara!

SLÄNG GUNGAN - den är nog trasig.

SJÖ NÄRA TOMT - inte sjönära då?

KASSA SKÅP - inget att förvara något värdefullt i.

HAND TVÄTTAS - före maten.

KLIPP PYTON - har ormar hår?

NACKA NAPRAPATERNA - ta livet av dem!

LÅNG HÅRIG - men kanske snaggad?

BIND GALEN - innan han skadar någon!

SNOR KRÅKA - stjäl en fågel.

JÄST SVAMP - alkoholhaltig?

ETT STYCK MORD - vill ni beställa något mer?

SKYGG LAPP - skraj same?

HÅLL PLATSEN - så ingen annan tar den.

SJUK GYMNAST - kan behöva en sjukgymnast.

MORGON ROCKAR - kväll suger?

BARN UNDER KLÄDER - rädda dem innan de kvävs!

SUPER UNDER STÄLL - dricker alkohol medan han sladdar?

ETT TRUMPET SOLO - tutar lite motvilligt?

SNODD MAPP - Åhléns kränger hett kontorsmateriel för 19:90

"Är du djur och naturintresserad?" - är inte de flesta djur naturintresserade?

"Skivad kalv lever med kul potatis" - kan skivade kalvar och potatisar vara sambos?

"Extra knäck till jul" - lite julgodis är aldrig fel.

"Svensk general agent för Kinaföretag" - militär med rätt att döda...

"Inte rädd för att visa fram fötterna" - hoppas bara att han tvättade dem innan.



2009-08-01 @ 14:22:24
URL: http://mrsjennii.blogg.se/
Postat av: Jennii

Sv. Ja, jo, jag menade mindre än halva priset...annars hade d vart ofantligt dyrt skratt

2009-08-01 @ 14:23:57
URL: http://mrsjennii.blogg.se/
Postat av: Deniesé

Heeej !

Ursäkta att ett svar kommer så här sent, men jag har varit ute & seglat ett par dagar. ^^ Hoppas du haft det bra utan min kära blogg ändå ;) haha



Sv: Nej precis, jag har alltför många sånna "vänner" & jag är för dum för att säga ifrån så ja låter det ju hålla på -.-'

2009-08-01 @ 18:43:39
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Ja, jag föredrar också vtt vin. Men rosévin är himla fint också. Det är inte rött, det är rosa ;)

2009-08-01 @ 19:07:57
URL: http://nathaliesmode.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: