En ny svensk tennisstjärna har tänts!

Tid: 15:57:33
Datum: 2009-06-08
Kategori: Allmänt

Det här är stort. Det här är riktigt stort!
Det han mäktade med i franska öppna är minst värt ett bragdguld, absolut!

Svenska tennisframgångar är inte alt för vanliga, senast var Johanssons och Aspelins spektakulära OS-silver i somras som kommer vara ett fint minne för svensk tennis i många år framöver.
Nu var det åter dags för en rejäl svensk framgång, nu i form av den 24-årige Tibrosonen Robin Söderling!

Det han nyligen har gjort i franska öppna är riktigt stort. Från att ha varit en i mängden, till att nu vara ett stort namn innom svensk tennis.

Att slå ut Nadal, världsettan, på grus, på hans favoritunderlag, det är inget annat än en ren bragd! Någon lätt match var det inte, men han var i sitt livs form och lyckades slå ut världsettan redan i åttondelen.

Redan då var det riktigt stort. En megaskräll, men större skulle det bli.
Nästa hinder var Davidenko som han fullständigt krossade med 3-0 i set och var framme i semifinal.
Där ställdes han mot Fernando Gonzalez som fick hållas som knapp favorit innan matchen. Söderling chocköppnade dock och ledde med 2-0 i set när Gonzalez plötsligt hittade formen igen och tog hem både det 3:e och 4:e setet fram till 2-2. Även det 5:e och avgörande setet öppnade han bäst och ledde med hela 4-1 i game. Då såg det mörkt ut för Robin, men än var det inte över, för då kom vändningen och vilken vändning. 5 raka game ledde fram till seger med 6-4 i setet och en total matchseger med 3-2 i set.
Den matchen vill nog Gonzalez helst glömma.

Finaldags var det alltså och motståndet var tuffast möjliga i form av ingen mindre än Roger Federer, som visserligen inte hade haft någon lätt resa fram till finalen, men som nu ändå var där och hölls som solklar favorit. Statistikmessigt vägde det tungt över till Schweizarens fördel och det var också han som tog komandot direkt. 6-1 vann han det 1:a setet med. Solklar dominans från dennes sida. En hel del nerver var nog också inblandade i det hela. 
Det 2:a blev lite jämnare. Robin höll sin serve och Federer höll sin. Robin var aldrig ens i närheten av att ta ett break och setet gick till tiebreak där Federer dock vann med 7-1 och tog ledningen med 2-0 i set.
Det 3:e setet började riktigt illa med att Federer lyckades med ett break i Robins 1:a serve, men sedan var det hyfsat jämnt. Båda höll sina servar, men Robin var aldrig i närheten av att bryta tillbaka och Federer vann finalen med 6-4 i setet och 3-0 totalt.

Därmed tog han hem den sista av alla titlar som han inte redan hade. Nu har han vunnit allt som går att vinna i princip, allt utom ett OS-guld och något mer. Han har vunnit French open, Australian open, US open och Wimbledon. Det gör honom till en av de få spelarna som har vunnit allting och det gör att även han är värd att fira. Mycket starkt gjort. Bättre tennisspelare än Roger Federer får man leta efter.

Dock så är det ändå Robin Söderling vi firar mest här i Sverige.
Att han förlorade finalen var väl ganska väntat, så det känns ju inte allt för tungt och det är nog inte heller den matchen man kommer att komma ihåg, utan det är nog främst bragdmatchen mot världsettan och gruskungen Rafael Nadal! Vilken insats! Får han inte bragdguldet för det här, då vet jag inte vad jag gör!

Bragdguldet 2009 - Robin Söderling!

En lite mindre kul svensk grej var ju fotbollen i lördags. Förlust med 0-1 hemma mot Danmark är inget man vill komma ihåg. Nu blir det svårt att nå VM nästa sommar, men än är det inte helt kört. Nästa match är på onsdag, hemma hot Malta. Då måste det bara bli 3 poäng!

Kommentarer
Postat av: Angelica

ja, oavsett vad han gör genom sitt liv så kommer han ALDIRG lyckas gör sig av med allt.

Inte ens om han skulle använda det som toalett papper!

Mer pengar till välgörenhet säger jag bara!

2009-06-08 @ 16:10:17
URL: http://notbroken.webblogg.se/
Postat av: Sarah

Han är verkligen otroligt bra. Och OS-silvret glömmer man heller inte, jag grät fan!!! :D



Jag har inte testat det, men det låter gött! :D Pff, ja vad har jag för mp3... En som går ösnder hela tiden! Ska kolla ! :D

2009-06-08 @ 18:27:10
URL: http://thiindra.blogg.se/
Postat av: Lola ♥

snart 12 varför undrar du

2009-06-08 @ 20:28:08
URL: http://kramizzzen.blogg.se/
Postat av: Sarah

Absolut! När det gäller mp3:or är jag skeptisk. Men har inte råd nu.

2009-06-08 @ 22:07:59
URL: http://thiindra.blogg.se/
Postat av: Sarah

Nicolina? Vad hände :(

Jag hoppas också, det är ju så jävla jobbigt med distans alltså!!!



Fram och tillbaka kostade 212 euro (typ 2.200 kronor), det är rätt mycket då det fanns för 137 euro men var slutsålt!

2009-06-08 @ 22:33:13
URL: http://thiindra.blogg.se/
Postat av: Sarah

Vad é din msn? (förklarar mer på msn ;-))

2009-06-08 @ 22:46:56
URL: http://thiindra.blogg.se/
Postat av: JENNIE

Sv: Kungen kom hit till Eskilstuna för att vi firar 350 år i år, så det påverkade gymnasieskolornas utspring, förut var det en timme mellan men i år blev det en halvtimme, vilket gjorde att många missade eller fick stressa mellan skolorna om man känner fler på olika skolor :P



Haha nja det blev lite sol på dagen men strax innan vi sprang ut så ösregna det, men när vi kom ut så var det uppehåll, en liten stund på flaket så regna det men inte så mycket =)

2009-06-09 @ 13:01:45
URL: http://jenniesplace.blogg.se/
Postat av: Angelica

Nu finns svaren på dina frågor uppladdade=)

2009-06-09 @ 13:47:35
URL: http://notbroken.webblogg.se/
Postat av: Christoffer

Jadu, det har verkligen varit blandat i sportens värld nu.

sv: Ja, Johnsson blir nog bra. Det ryktas om Peter Nordström nu med, men tror inte att dom tar och gör plats åt honom. Han har ju varit rätt skadad ett tag.

2009-06-09 @ 14:39:47
URL: http://bomletoken.blogg.se/
Postat av: Linda - Livet är rosa!

sv; Haha! det blir lätt så nu,. lite för mycket fritid ;D.

2009-06-09 @ 15:00:33
URL: http://peassyster.blogg.se/
Postat av: JENNIE

Sv: Jaha är du synskadad? Det visste jag inte. Ser du något? Jag har, eller ja hade en tjej i klassen som var helt blind på ena ögat och nedsatt syn på andra.



Det är ett youtube klipp, så du kan inte höra den då? =) Låten heter ialla fall Rap Das Armas, jättebra partylåt! =)



Haha ja NV3D, det går typ 1300 elever på skolan så man kan väl säga att den är ganska stor :P

2009-06-09 @ 15:24:31
URL: http://jenniesplace.blogg.se/
Postat av: Angelica

Hur såg jag ut innan jag förstörde din inre bild av mig då?

måste dock tillägga att jag ofta är mörkhårig på vinter halvåret;)



Och angående namnen, jag har alltid tycker att lite ovanliga är fint.

T.ex angelica är inte så vanligt och Just Demina eller Roxanna tycker jag bara är fint sen dante (utalas ei på slutet) är min pojkvänns påhitt.

Han är fast för det;)

2009-06-09 @ 16:22:54
URL: http://notbroken.webblogg.se/
Postat av: Ida

Nej det är mitt ex katter samt hennes hund. :)

Och dom är helt underbara allihopa! :D

Match imorrn då med andra ord! (Y)

2009-06-09 @ 17:35:03
URL: http://idaaahooe.blogg.se/
Postat av: tess

Ja visst e de härligt med sådana katter som e sådär sociala...



Ja man ska våga vara sig själv men de e trist när sonen råkar illa ut pga detta. Va gör de nästa gång? sparkar ihjäl honom för sitt rosa hår?? Måste färga i mer färg idag... snart... Sista gången säger han. //Tess

2009-06-10 @ 16:58:25
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: LYDIACARLSON - live and learn

sv: ja visst? :) vill gärna höra mer om de, folkhögskolan och de asså, :)



jaha, men troja har verkligen blivit pinsama xD



inte? :) härligt, haha då komme vi inte bo så långt ifrån varann tydligen^^

2009-06-10 @ 17:03:13
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/
Postat av: LYDIACARLSON - live and learn

sv: ok jag har ingen aning^^haha



vad mysigt de låter, :) jag komme ju bo på internat nu til höst, bli typ mellan sex och nio i min klass och det är tjugo mindre än den jag går i nu xD haha förhoppningsvis mycket bättre. ar du nedsatt syn, det kasnke är en ganska korkad fråga enligt dig men asså jag har min dåliga dagar att fatta saker, ananrs är jag inte helt blond i huvudet, :P hehe



jag fattar inte hur dom kunde förlora mot lakers! dom skulle tagit de..

2009-06-10 @ 17:39:35
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: