Framme i Tallin!

Tid: 23:33:28
Datum: 2009-10-25
Kategori: Allmänt

Det här är exklusivt. Det här är riktigt exklusivt.
Ni läser just nu något som aldrig tidigare har skrivits av mig, så klart, men för 1:a gången någonsin bloggar jag från utlandet! =)

Jocke och jag är framme i Tallin. Jag sitter på hotellets trådlösa nätverk, som inte är det snabbaste, men vi får hoppas att det funkar i alla fall.

Jag åkte ju upp till Jocke i lördags morse.
I fredags kväll tänkte jag att jag skulle lägga mig lite tidigt för en gångs skull, men så blev det ju inte. Jag såg först på Idolutröstningen, sedan duschade jag, sedan såg jag på Efterlyst som jag spelade in i onsdags och till slut satt jag vid datorn ett tag. Så inte förrän 1 någon gång lade jag mig.

När pappa och jag var på väg till Linköping i lördags för att lämna mig kom jag på att jag hade glömt plånboken. Det kändes ju bra. Vi skulle inte hinna vända, för då hade jag missat bussen och Jocke, som jag försökte ringa, hade inte på telefonen. Så vi fick åka in till Linköping i alla fall och så fick pappa ta ut pengar åt mig utanför ICA. Vi var inte säkra på att vi skulle hinna det, men det gjorde vi. Sådan tur var hade jag de estniska pengarna i ett Forex-kuvert i väskan, så de hade jag i alla fall med mig. Det var de 900 svenska kronorna som jag hade glömt hemma. Detta trots att jag var uppe och hämtade lite godis i samma låda där plånboken ligger. Hade jag sett hade jag tagit den, för då hade jag sett att den låg där, men nu gjorde jag inte det.
En rejäl tabbe måste jag säga.

Det gick i alla fall bra till slut och bussresan gick utan några problem, förutom att busschauffören inte ropade ut några hållplatser förrän vi var framme i Stockholm.
Hos Jocke åt vi lite och kollade på aktiviteter, mat och dricka på nätet innan vi åkte ner till hamnen och gick ombord på båten.

Den här gången skulle vi ju ha Deluxehytt istället för en A-premium, som vi hade i somras. Den här låg framme i den avskilda korridoren framme vid sviterna och det. Den var även lite större än den vi hade i somras. Dessutom ingick minibaren och ett fruktfat. Ett Ilandsproblem var dock att TV'n var lika stor som i A-hytten =P

Till kvällsmat åt vi hamburgertallrik i Grilhouse, precis som vi gjorde i somras. Till det blev det Cola. Cidern de har där påminner för mycket om vin.

Resterande del av kvällen körde vi lite kort och gick runt lite på båten och kollade efter Visky till pappa, vin till mamma och så självklart på lite egna grejor också =) Det köper vi dock när vi åker hem.

Imorse var det upp 8:30 estnisk tid, samma som våran sommartid, eftersom att vi ställde om klockorna inatt. I och med att vi hade Deluxehytt ingick frukost i Grilhouse. Den var lite större än den vanliga och dessutom var det lugnare där.
Det blev 2 minibagetter, hur det nu stavas, ett glas juice, 2 koppar kaffe och 3 kakor =)

Efter frukosten var det bara att packa om lite i väskan och gå av båten.

Vi tog en taxi hit till hotellet och när vi kom hit kände de t.o.m. igen oss i reseptionen. Jag vet inte om det var därför, eller om det berodde på något annat, men vi fick i alla fall vårt rum direkt. Egentligen är incheckningen klockan 2.

Så efter att vi hade installerat oss på rummet och konstaterat att det inte fanns någon flaska vin här inne, som det gjorde i somras, gick vi ut och köpte Tallin-card 3 dagar och kollade runt i en ganska stor galleria där.

På väg tillbaka till hotellet tog vi en korv i en moj. Det blev en aning kallt där och stå och hålla i Colaburken, men det gick =)
Väl tillbaka på hotellet kollade vi lite i broschyrerna vi fick när vi köpte Tallin-carden och gick sedan ut på stan igen och letade oss fram till Tjocka Margareta, som är ett stort runt torn på 4 våningar som numera inrymmer ett sjöfartsmuseum. Där inne var vi i lite drygt en timme och kollade på massa gamla modeller av gamla båtar, gamla hytter, sjömanskostymer m.m. Lite utkikskort från taket tog vi också innan vi gick tillbaka till hotellet, bara för att vila några minuter och knalla vidare för att käka. Vi åt på det där stället vi åt på i sommras. Det där stället där man får ett kort, går fram till en av 3 olika diskar beroende på vad man ska ha, beställer, drar kortet, äter och betalar på vägen ut. Jag tog spagetti och köttfärssås idag med, precis som i somras.

När vi gick tillbaka till hotellet var det helt mörkt och när vi kom tillbaks gick vi ner till poolområdet och badade lite. Vi badade ute ett tag, vilket var ganska kallt över ytan, badade i någon barnbassäng som var jättevarm, bastade både vanlig bastu och ångbastu + att vi kollade vad som fanns i poolbaren.

En trevlig kväll var det och efter det har vi bara befunnit oss här på rummet, kört poker och lyssnat på Hans af Klas =)

Imorgon har vi inte så jättemycket inplanerat, men en sak har vi i alla fall och det är att åka och se på Tallins TV-torn där det är något speciellt.

Jag får se om jag hinner blogga mer innan vi åker hem. Svara på kommentarer hinner jag dock inte nu, för nu ska jag sova så jag orkar imorgon.

Ni får ha det så bra och längta inte ihjäl er nu ;) höhö

Kommentarer
Postat av: jessie james

Hehe jag orkar inte leta längre så det blir å köpa en ny sladd ^^



Okay, Nä jag var som bara fundersam lite på vilka sorters olika hjälp grejer du har osv :)

Och vad du tycker är jobbigast?



Haha vilka jävla frågor du har! men jag lovar att svara! :D



HÄRLIGT ATT VARA I TALLIN?

2009-10-26 @ 15:31:58
URL: http://jessiemodell.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åh nej du ska veta hur avens jag är, låter hur härligt som helst det där! =D

2009-10-27 @ 13:12:08
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Erica

Sent svar: Jag tycker att det är enkelt. Är man kristen, som man faktiskt väljer själv om man vill vara eller inte, så tycker jag att man ska göra sitt bästa för att leva för Jesus och följa Bibeln. Sen får man ju såklart respektera homosexuella och deras val, men det behöver ju inte betyda att man måste hålla med.

Härligt att han mår bättre! Krama honom från mig! ♥



Nice att vara i Tallin! ;)

2009-10-27 @ 15:21:24
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: marie

jag var liggande med jordens huvudvärk hela helgen så det blev inget gjort.

nu är jag dock tillbaka på jobbet igen, skönt det!

verkar som ni har det bra i Tallin!

2009-10-27 @ 22:15:39
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: Vispen

Vad orättvist, du är ju på kryssning hela tiden, vad kostade hytten ni bor i? intressant att veta, har bara sovit i b-hytt, aldrig i a eller bättre tyvärr, någon gång vore det roligt att göra det.

Vad är tallin-card för något? Hoppas du har det bra:)

2009-10-28 @ 15:16:11
URL: http://vispen91.blogg.se/
Postat av: Deniesé

Heej !

Nu är jag hemma igen från min resa i Thailand och jag ber om ursäkt för sent svar , men jag har haft fullrulle sedan jag kom hem. Bilder från resan finns lite längre ner i bloggen om du är sugen på att se hur jag haft det på bröllop osv ! Hoppas allt är bra med dig ! :)



Många varma kramar Deniesé ! :)



2009-10-28 @ 22:24:00
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: tess

Eye Q är ett kosttillskott som innehåller omega tre och sex och nattljus. Man har sett att man kan få bra effekter om man har koncentrationssvårigheter. Värt att prova.



Jag mår inget vidare just nu... slutkörd...



//tess

2009-10-29 @ 16:13:33
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: angelica blick

sv det blev den nyaste Olympusen med 10.1 megapixel, 1,5 meter tappbar och rål att vara under vatten i ca 3 m ner :) as coolt!



2009-10-29 @ 19:00:06
URL: http://angelicablick.se
Postat av: MATILDA

Hehe jaa, i en barnbox är det liten hamburgare, liten pommes, liten dricka och en liten leksak ;-)



Ja haha jag började väll blogga då stora bloggpopulariteten först kom=)



Nämen, jag som hade tänkt satsa på gul-rosa! Haha x) Nämen det blev en mörkare färg som jag nog ska använda som slingor tror jag ;P

2009-10-30 @ 10:21:26
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: marie

hoppas det går bra på tävlingen nu då!!

2009-10-30 @ 13:37:28
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: Emmeli

hehe jo det ska jag:D

2009-10-30 @ 14:57:55
URL: http://emmeliluu.blogg.se/
Postat av: MATILDA

Hehe ska bli, hejande från min sida också, håller tummarna för er!



Haha jag vet inte, beror på vad happy meal är? ;D

2009-10-30 @ 15:30:42
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: MATILDA

Du är inte ensam :/ Dom kan ju inte ha bra självförtroende, och jag gissar att det är många andra som dom också gjort sådär på. Nästa "offer" har kanske redan mår dåligt, är osäker osv, int gör det där saken bättre? Det vore en dröm att se dom där killarna (som pinsamt nog är i samma ålder som en själv) gråta och lova att inte göra sådär igen mot någon. Haha, men ja, det är väll to good to be true ;P



Donken..? Hahah ;$

2009-10-30 @ 15:48:56
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: marie

haha, tack :) men nu har jag inte råd att vara begränsad längre. Det blir så lite pengar i lönekuvertet när jag måste vara hemma och då jobbar jag oftast med huvudvärk men när jag inte orkar kliva upp och ta tabletter för att det göra så ont så orkar jag inte ta mig till jobbet. men nu ska det väl vända snart.

du får nästan googla på naprapat, jag är usel på att förklara saker :)

2009-10-30 @ 16:01:47
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: MATILDA

Okej, vad jobbigt :S Jaa precis, alltså helt fel det där! Att dom inte själva kan förstå det? ...Kanske dom har fått sämre uppväxt? Är nog helt möjligt.



SV: Det där är osäkra jävla tonåringar som tror att de är något och ska visa sig tuffa inför sina polare. Utan dem, om de skulle vara helt själva skulle de vara helt lost. Jag har inte varit så, men jag hade en kompis som var så i den åldern, så jag vet hur det är. De måste göra sådär för att hävda sig och visa att de är någon. Helt fel! Nästa offer, som du säger, kanske redan mår dåligt och vem vet vad som kan hända då...



Aha! Nej vi har inte Mcdonald's vi, så jag vet inte riktigt exakt vad happy meal är, men det är nog som barnbox! Haha ;-)

2009-10-30 @ 16:38:47
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: tess

Allt jobb jag gör för min son hoppas jag ska resultera i att han blirjust självständig. Men han behöver massa stöttning. Så är det bara.



Hoppas du har en fin fredag. //Tess

2009-10-30 @ 16:51:05
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

Ja men så tänkte jag med... TÄNK om man inte har någon att fråga och så säger de ju att man kan fråga om ALLT å så får man ett sådant svar. Man frå ju ändå va lite försiktig när man sitter och svarar sådär. Jag har nästan lust att maila till 118 800 bara för å fråga hur de tänker....



//Tess

2009-10-30 @ 16:52:31
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Deniesé

sv: Du får väl se mig som ett Olafreak då. Men de är på håret att de är okej faktiskt...



Haha jo det där med kommentarerna har jag löst ! Har aldrig varit så smart som sett att man kan ändra måndag tidigare (a) hahahhaha

2009-10-30 @ 19:49:54
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: paulina

härligt att vara i tallin (:

2009-10-30 @ 20:01:46
URL: http://paulinabladh.blogg.se/
Postat av: jennii

Då är du inte så långt ifrån mig då =) Hoppas att du får en trevlig Halloween!! Massor av spökiga kramar!!!

2009-10-31 @ 09:19:31
URL: http://mrsjennii.troop.se/
Postat av: MATILDA

sv. Jaha, haha "donken", då har ja lärt mig något nytt ;-) Haha



Okej =S Tråkigt att det gick så dåligt. Men då skärper dom sig kanske ännu mer till nästa match får man hoppas =)

2009-10-31 @ 11:00:51
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: paulina

sv: ja jag känner aatt jag är det med, men jag ska bättra mig (:



det låter bra det :D ja det kan nog tänkas!

ha det bra

2009-10-31 @ 14:06:29
URL: http://paulinabladh.blogg.se/
Postat av: anna

Det låter som om du har det bra :D



Svar: Ja ellerhur, när man väl tränar är det sjukt kul! Så jag förstår inte varför det är så svårt att tvinga sig dit :)



Ja, det ville han, det var dock första gången men han blev tydligen nöjd så! Varför skulle du inte vilja handla med din syster då? :)



Ja, det var någon som hade hoppat framför ett tåg i typ malmö för någon månad sedan och typ all tågtrafik drabbades den dagen, usch hemskt ämne!



2009-10-31 @ 18:34:33
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: amanda

Låter som du har det underbart i Tallin! :)

2009-10-31 @ 20:53:43
URL: http://amandusss.blogg.se/
Postat av: tess

Hej där.



Nyfiken på hur det har gått i helgen för er när ni spelat...



Jo en skn helg det har vi faktistkt haft... det har varit bra tycker jag



Nu ska jag försöka ge mig ut lite i solen.



Kraaam

2009-11-01 @ 13:55:07
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: marie

helgen var lugn, mamma fyllde år igår så då var det kalsas.

nu är jag ju nyfiken på hur det gick för er :)

2009-11-01 @ 14:28:08
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: Erica

Svar: Jo, man måste vara troende för att vara kristen. Själva beteckningen kristen började användas på Apostlagärningarnas tid och man menade då en person som följde Kristus. För att följa Kristus/bli frälst/vara kristen ska man tro i sitt hjärta att Jesus dog för våra synder och uppstod och sen ska man bekänna det, står i Rom 10:9-10. :)

Jadå, veckan har varit bra med massa lathet nu då jag har varit ledig. Men det har varit nice. :) Din vecka då?

2009-11-01 @ 14:49:12
URL: http://faithhopelove.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: