The past and the future

Tid: 23:21:52
Datum: 2010-08-09
Kategori: Allmänt

Klockan ringer, 7:03. Varför just 7:03 vet jag inte, det har bara blivit så. Jag ligger kvar i några minuter, vill absolut inte gå upp så tidigt. Avskyr tidiga morgnar.
Till slut går jag upp i alla fall, tar den översta T-shirten i garderoben, bryr mig inte så noga om vilken det är. Väljer en tröja, oftast den svarta Niken med dragkedja eller Leksandtröjan, om de är rena. Drar på mig kläderna och går ner för trappen. Ut i köket och öppnar kylskåpet. Plockar ut yoghurten från dörren och juicen längst ner. Ordning är viktigt när man inte ser. Jag häller upp yoghurt och juice, ställer tillbaks paketen i kylen igen, plockar fram cornflakesen från skåpet till vänster om kylen, tar en stor näve och en mindre. Ställer in dem igen och sätter mig på min plats. Den plats som har varit min sedan jag bröt armen för 7 år sedan, den högra stolen på långsidan av bordet, med ansiktet mot väggen. Kylskåpet till höger, fönstret till vänster och diskbänken bakom mig.

Jag äter, inte lika snabbt som förr, men det går på några minuter. Reser mig, sköljer av tallriken och ghår in i badrummet. Borstar tänderna, går ut, tar på mig skorna och jackan, hänger datorväskan över axeln och går ut till taxin.

Ibland har den kommit, ibland inte. Då får jag stå och vänta ett tag. Ibland är det bitande kallt och kolsvart, man börjar frysa direkt, ibland är det strålande sol och man står och njuter på garageuppfarten.

Vägen till skolan går på ca 10 minuter och jag pratar lite smått med taxichauffören, mer eller mindre, beroende på vem det är.

Framme vid skolan kör taxin ända fram till dörren, över fartguppet, förbi 1:a dörren och stannar vid den 2:a.
Jag plockar fram färdtjänstkortet, taxichauffören drar det och jag kliver ur taxin. Jag öppnar, först den ena och så den andra, dörren och kliver in i skolan. Går ca 18 steg rakt fram och svänger till höger. Där är mitt skåp. Stegen har jag räknat ut för att slippa gå direkt snett till höger innanför dörrarna och följa skåpraden hela vägen, ifall det skulle vara folk i vägen. Det är det dock inte ofta såhär tidigt på morgonen. 7:40 är klockan. Jag lägger dataväskan på golvet, drar fram nycklarna ur fickan, låser upp skåpet och hänger in jackan. Stänger skåpet och går till vänster, fram till bänken vid fönstren. Jag sätter mig där, plockar fram mobilen, sätter på lite musik och väntar på Spike. Han lär sig aldrig att passa tiden, kommer alltid precis när vi börjar. Han brukar inte säga något när han kommer, mest för att reta mig. Men jag hör att det är han. Det känns på lukten från hans sköljmedel och hörs på nycklarna han har i byxorna när han sätter sig bredvid mig.

That was the past, and it will never be like that again.

Så såg många av mina tidiga morgnar ut under de 2,5 år som Spike var min assistent på gymnasiet. En gymnasietid som nu är över och som aldrig kommer igen.
Jag har alltid ogillat tidiga morgnar och det känns skönt att slippa dem det här kommande året.

Det kommande året kommer nämligen att innehålla stor frihet, även om jag tyckte att gymnasiet många gånger var fritt. Det kommer bli lektioner en gång i veckan, mellan 17-20 på torsdagkvällarna. Resten är literatur att läsa själv. Det sista jag kommer göra då är att gå upp tidigt. Jag kan läsa det jag ska läsa när jag vill, var jag vill, bara det blir läst. Åtminstone tror jag det är så. Det tillhör ju framtiden och den kan vi aldrig vara helt säkra på. Inte helt 100%, men i det närmaste säker kan man vara. För vissa handlar det om vad man ska välja för utbilldning, för andra om känslor. Det kan vara vad som helst. Vissa saker vet man bara. Jag har en sådan sak. Det handlar om känslor, det handlar om den finaste av alla känslor, kärleken. Den vet jag precis vad jag vill med och jag hoppas och tror att det kommer bli så. <3

Annars har de senaste dagarna, ja, nästan veckorna, varit väldigt händelselösa. Vädret har blivit sämre, om någon kan ha undgått det, och jag har mest legat och läst. Just nu läser jag en riktig klassiker, Törnfåglarna. Det är nog den längsta bok jag har läst. 31h är den. Det är t.o.m. längre än Sagan om ringen-triologin, som jag läste när jag egentligen var alldeles för ung, 15. Det var på den tiden då det var kassettband. Inte daisy och inte minneskort. Det låter länge sedan, men faktum är att det bara är knappt 4 år sedan jag lånade min sista bok som var band. Nu, 4 år senare, har jag inte ens skivor. Nu lagras den digitala median på ett minneskort. Flera böcker på ett ända litet SD-kort och det upptar inte ens 10% av vad alla band gjorde.

Vidare så skulle Shep och jag göra stuvade makaroner idag. Det gick inte helt smärtfritt om man säger så. Först brände vi mjölken, så det var bara att kasta ut 5dl mjölk och 2,5dl makaroner, för det gick inte att äta. Därefter skar jag mig när jag skulle rengöra spisen. Dessutom blev köksdörren helt blöt. Vi tyckte det var lite varmt i köket, så vi öppnade den. Tyvärr började det regna, men det märkte vi inte först. När vi väl märkte det var dörren redan blöt.

Maten gick i alla fall att äta till slut och fingret är det ingen fara med. Det är bara ett litet sår.

Hockeyn närmar sig med stormsteg och på onsdag spelar Leksand sin 1:a träningsmatch för säsongen, hemma i Tegera arena, som Ejendals arena numera heter, mot norska Lillehammer. Det ska bli spännande att följa, men det får jag göra i efterhand, för på onsdag, då åker jag äntligen, äntligen, ner till Göteborg. 7:40 går bussen från Mjölby.
Jag och världens finaste har hyrt en campingstuga i Alingsås över en natt. För att återrgå till det jag skrev högre upp i inlägget, så tillhör ju det också framtiden än så länge, men jag kan trots det säga att det kommer bli en av de bästa, om inte den allra bästa, natten i mitt liv. Av alla drygt 8000 nätter i mitt liv så kommer det här bli helt otroligt så underbart. Bara hon och jag, i en egen liten campingstuga. Mys, mys, mys, hela onsdagen, hela natten och hela torsdagen. Det kommer bli helt sagolikt vackert och som vi har längtat. Det kan inte bli annat än magiskt, tillsammans med dig. Hjärtat, du är bara bäst. Den vackraste och finaste som finns i hela världen. <3

Vi avslutar med en jättefin låt, Sång till friheten, med Björn Afzelius, men här med Sandra Gee, när hon sjunger på sin systersons eller brorsons dop.



Apropå hockeysäsongen som snart drar igång så har jag funderat på att starta en ny blogg. En blogg där all hockey hamnar. Jag vet att många av er som läser bara skummar igenom, eller helt skippar, allt om hockey. Så jag tänkte öppna en ny blogg där matcher och annat kommer kunna läsas om. Vad tycker ni om det? :)

Kommentarer
Postat av: NATALIE

svar: är det för att alla ska ha precis samma förutsättningar som ni har glasögongen? :)



haha förra säsongen var jag på en match, det räcker bra för mig ;)

2010-08-10 @ 00:14:51
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: Anonym

Förra kommentaren skulle alltså vara till det här inlägget, men det blev lite fel ;P Haha

2010-08-10 @ 12:57:06
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Emlan

Det är ju så mycket lättare när man läser det man vill läsa. Då har man ju intresse av det och läser för att man vill lära sig det. I gymnasiet var det ju mer för att man MÅSTE läsa det.



Haha jaa, man får vara på alerten när man jobbar på förskola för titt som tätt hör man "frööken fröööken!!!" :) Men det är härligt!



Gillar du inte räkor heller? Jag tycker det är smarrigt :)

2010-08-10 @ 19:42:06
URL: http://emlanherself.blogg.se/
Postat av: Jennie

åh va mysigt att ni ska få spendera lite tid med varandra :)



svar: Ja det gör jag :) det är jättekul

2010-08-10 @ 21:22:46
URL: http://hallon8.blogg.se/
Postat av: Linnea :>

haha, men den ska ju inte ringa 07.00, det måste ju vara några minuter före eller efter.. själv ringer min klocka på 05.56 hela tiden, för 05.55 eller 06.00 går ju verkligen inte :p



sv: vi var vid höga kusten och skuleberget :)

2010-08-10 @ 22:12:28
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: Matilda

Precis så! Precis så ska du skriva för himlar vad det berör och känns!

2010-08-10 @ 22:55:24
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: Matilda

Jättefin låt!



sv. Kelly Clarkson, Avril Lavigne (idoler under mellanstadiet ;)) Skillet, Shinedown, Volbeat, Daughtry och Nickelback har jag bränt ut =) +Andra som jag inte kan komma på just nu.



Fördelarna är ju att läsarna får mer som dom vill, dom som tycker om att läsa hockeyn du skriver om läser där, och så tvärtom ;) Men sen så kan jag tänka mig att det kan bli lite jobbigare att hålla igång med två bloggar! Fast det är ju olika hur man är, jag har haft två men jag blev lite smått uttråkad då efter ett tag =)



Haha ja det känns som vi borde det, men va inte så säker, träningsmatcherna mot löven brukar vara skrämmande nog jämna ;) För oss så brukar det gå dåligt under försäsongen, eller har i alla fall varit så senaste åren. Men ja, mycket hellre så än under säsongen!



Aha, när kom det nya namnet på arenan? ;)

Kul att möta Mora på fredag förstår jag!

2010-08-11 @ 00:02:20
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Emlan

Ja men eller hur, det är så vänskap ska vara. Och vi har ju hörts av hela tiden men inte hunnit ses. Jag kan inte heller påstå att jag har massor med nära vänner. Bara ett par stycken. Det är som du säger, kvalitet före kvantitet.



Ja det är ju större valmöjlighet. Jag läser ju på universitet och det är betydligt roligare att läsa där.



Ja det är ju en smaksak. Fast räkmackor med avokado och annat gott är en höjdare :D

2010-08-11 @ 08:40:07
URL: http://emlanherself.blogg.se/
Postat av: Erica

Svar: - Nä, hehe. Har inte tänkt så långt. Men jag kan ju lägga till dig nu. Bättre sent än aldrig liksom. Är det samma mail som du använder till msn som jag ska söka på då!?

- Av någon anledning så brukar jag alltid ha min blogg i ett eget fönster, hehe. I have no idea why. Det har bara blivit så. :)



Väldigt bra inlägg! Intressant att läsa om hur dina mornar var på gymnasiet! :)

2010-08-11 @ 12:01:49
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: anna

Så skönt att du slipper de tidiga morgnarna nu och får plugga mer fritt nu, de tidiga morgnarna är det är det värsta med skolan tycker jag..



Svar: Ja, man orkar ju knappast gå runt när det är så varmt..



Okej!



Okej, men det är ju riktigt bra faktiskt, nog över genomsnittet :)



Ja, det var billigt faktiskt, 60 kr för en t-shirt är nästan ingenting :)

2010-08-11 @ 14:13:45
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: tess

mmm tänker allt ´på dig nu å hoppas ni har de bra du å tjejen.. stuga å allt. MYS som sagt. Härligt. Håller tummar att de har klickat.



Ja du... rutiner och mornar... ja somnar knappt på kvällen nu igen och ja är trött på morgonen men ja gillar inte att sova bort dagen så ja går upp nu... även för att tröna inför nästa vecka på ja ska jobba igen.



Nej ja vet inte.... varför ha två bloggar egentligen? Variationen är bra tycker ja på ett vis även om ja inte läser sporten utan skummar osm du söäger. Men de fungerar bra... men de är ju ändå ditt val men för min del spelar de mindre roll de går så bra å scrolla förbi.



Ha de gott nu.



//tess

2010-08-12 @ 09:44:50
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Malin;

vad är det för något du ska plugga nu i höst? (och måste vara himla skönt att slippa de där tidiga mornarna; jag ser verkligen inte fram emot att ställa klockan på 6.40 igen, fy)



svar; återigen är jag seg som en deg med att svara på dina alltigenom fina kommentarer, men det betyder absolut inte att jag inte läser dem, för det gör jag! och jag tror jag har mina små aningar om vem den där 'kanske-kärleken' kan tänkas vara; är hon en mycket klok bloggare som praktiserar på ett bageri månne tro?



Tusen tack för dina boktips också för den delen! Det var en hel del må jag säga, och en vacker dag när jag är helt och hållet boklös (vilket jag inte är för tillfället) så ska jag defenitivt bita tag i något av de tipsen du gav mig.



Och du är så otroligt snäll, verkligen, och jag hoppas att dina ord gäller för dig själv med. Tack, verkligen tack, och kram på dig!

2010-08-12 @ 12:14:27
URL: http://hallonte.blogg.se/
Postat av: Evelina

Tidigar mornar är inte skoj. Jag har gått upp kl. 6 hela sommaren (förutom på helgerna såklart!) :p



Den där låten är så vacker!

2010-08-12 @ 13:11:13
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Jennie

svar: Va kul :)

2010-08-12 @ 20:35:27
URL: http://hallon8.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Den finaste natten i mitt liv. Dina kramar måste ha någon magisk kraft som utstrålar lycka, trygghet och kärlek, liksom dina läppar, genom våra kyssar och smekningar skapas den finaste av kärlek! Den har jag fått uppleva de här timmarna med dig, i din famn. Varje ögonblick har varit sagoliks, som en dröm av kärlek!

2010-08-12 @ 22:11:08
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: jennii

Sv. Jo, det blir billigare att köpa ett sj-kort mellan Uppsala- Stockholm för 900kr än att köpa både sl & ul-kort. Dem kostar ung.700kr st. Men vi får helt enkelt se hur det blir!

2010-08-13 @ 14:29:46
URL: http://mrsjennii.troop.se/
Postat av: Linnea :>

vadå vad spelar jag?



haha, jaa :)

2010-08-13 @ 21:13:41
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: NATALIE

det är ju din blogg, då tycker jag att du får skriva om hockey så mycket som du vill :)



svar: haha jag vet hur parfymen ser ut i alla fall :)



ah då förstår jag! :)

2010-08-14 @ 00:28:05
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: Matilda

Tack och bock!

Högt betyg... jag minns faktiskt inte vad jag fick, jag tror jag fick ett mvg men att min lärare tyckte jag var lite för målande beskrivande, så jag skrev en mer realistisk sedan, inte så vacker eller vad man ska säga... ska publicera den på min hemsida också, så får du läsa.

Jag ser framemot din kommande novell.

2010-08-15 @ 16:15:12
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: Matilda

Jaha, nej jag som tycker igelkottar är så söta! Haha



Ja precis, hösten är så jobbig årstid, usch, just innan första snön kommer måste vara den värsta tiden på året, så mörkt och trist!



Okej, ja det är ju både och det där med att ha fler bloggar. Jag själv har två stycken nu igen, den andra är med en kompis som vi startade i förrgår;) (markochsoder.blogg.se om du skulle vilja titta förbi)



Haha, tack för att du hejar på oss där!

2010-08-15 @ 20:38:44
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Matilda

Härligt, två bra matcher där! :) Men jag läste precis att det blev förlust mot timrå

2010-08-15 @ 21:01:36
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jaha ojdå, det lät inte dåligt, bästa stund i livet! Vad var det som kunde göra att du hade bästa stund i livet just då?;)



Martin fyllde 8 år!



(Haha är kanske lite jobbig med kommentarerna nu, skrivit allt i olika. Läste nämligen bara en kommentar först, sen märkte jag en till ;))

2010-08-15 @ 21:05:46
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: jennii

Sv. Banankaka är gott, men jag älskar bananer =) Jag tycker iaf om den gråa färgen & det har slutat med att vi ska ha en ljusare grön färg i köket jjjaaaa tack & lov att färgen inte räckte till i köket, men konstigt nog så har vi väldigt mycket grått & svart kvar. Lite felberäknat av fröken som räknade på Bauhaus.

2010-08-17 @ 18:17:46
URL: http://mrsjennii.troop.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: