AIK - Leksand

Tid: 19:30:51
Datum: 2010-01-20
Kategori: Leksand

Jag har fastnat lite med det här att skriva sammanfattningar av matcherna med hjälp av Everysports livereferat, som jag har gjort de senaste matcherna.
Det tänkte jag fortsätta med även denna match.

Matchen började lite försiktigt 1:a minuten, men så åkte både Lotvonen och Ekman-Larsson ut för 2 hakningar. AIK spelade dock ganska slarvigt och fick inte till några jättevassa chanser mer en ett skott på Jockes axel och ett skott där han gjorde en ruskig plock.
Leksand klarade alltså 5 mot 3 i drygt 2 minuter och därefter snurrade Leksand lite i AIK:s zon, men även Heino Lindberg var bra med i kassen.

2 målvaktsgiganter stod mellan stolparna, men Jocke Eriksson var den som först fick vika ner sig. Ett riktigt skitmål var det när båda Leksands backar gick ner bakom mål för att ta pucken av en ensam AIK:are. Han passade fram framför mål där en fri AIK:are bara hade att slå in den. AIK åkte dock på en utvisning kort därefter, men Leksand lyckades inte få in pucken i powerplay heller. Prestberg sköt kvällens 2:a axelskott när han träffade Heino på axeln. Efter powerplay-spelet sköt AIK icing på icing och det hände inte mycket. Mycket spel i mittzon var det. Weinis var dock nära på att få in kviteringen, men det gick inte den gången.
Sedan åkte 2 leksingar ut igen. Det var Lotvonens 2:a utvisning för kvällen + Rodin. 5 mot 3 i 2 minuter till väntade alltså, men AIK fick inte till det. Det bästa de fick till var ett skott som  Jocke gjorde en kanonräddning på när han gick ner i spagat och räddade pucken vid ena stolpen. Stolpen träffade sedan OEL precis innan AIK fick en utvisning, men PP-spelet som följde därefter var inte alls bra. AIK klarade av det utan några större problem.

Mycket mer hände inte i den 1:a perioden. 2:a började riktigt bra när Hermansson och Ollas gjorde ett bra sammarbete och var så nära att slå in pucken. Kollar kom sedan fri, men Heino räddade.
Leksands nyförvärv, den finske 37-åringen Tony Virta, som gjorde sin 1:a match för laget denna kväll, lurade sedan upp en AIK:are på läktaren genom en snygg tunnel.

Efter rejäl Leksandsnurr de första minuterna fick AIK straff. Varför vet jag inte, men mål blev det och det var 2-0.
Leksand fick sedan i alla fall med sig en utvisning, men PP-spelet ville inte fungera den här kvällen. En del skott hade man, men de flesta utanför.  

Perioden var väldigt händelsefattig och tråkig efter AIK:s straffmål, för mycket mer hände inte. AIK verkade spela på sitt 2-0 och puckarna ville inte in för Leksand.

I sista perioden fick Ollas ett jätteläge direkt och Kollar var där på returen, men pucken ville som sagt inte in.
Bong i AIK fick sedan ett liknande läge som AIK gjorde mål på i 1:a perioden, men han sköt inte ens. Han fattade nog inte hur fri han var, för båda Leksands backar var återigen nere bakom mål.
Leksand åkte sedan på en utvisning, men boxplay-spelet var alldeles utmärkt och AIK fick inte till några större farligheter. Direkt efter utvisningen sköt Hermansson ett skott som Ollas styrde in till 2-1!

Efter målet var det bara Leksand för hela slanten. AIK spelade fortfarande på resultatet och tog en timeout. Direkt efter densamma krockade 2 leksingar och AIK fick ett friläge som de förvaltade väl fram till 3-1. Då var det Leksands tur att ta timeout. Det hjälpte inte . JLGP lyckades med att dribbla som siste back vid egen blå. Bong snodde då pucken och kom fri mot Jocke och satte slutresultatet, 4-1.

Det var otur och slarvighet som avgjorde det här också. 1-0 var rent slarv liksom 3-1 och 4-1. 2 leksingar nere bakom mål vid 1-0, 2 leksingar som krockade vid 3-1 och slarv av Grand-Pierre vid 4-1.
En sak är i alla fall säker och det är att Mora fasen ska få sota för det här på fredag!

Apropå Mora så möter de Borås hemma ikväll. Det kan bli en jämn historia, men vinner de den matchen och Växjö slår Troja borta är det bara 5 poäng ner till 4:e platsen. Då har Leksand 75, AIK och Växjö 71 och Mora 70. Vinner dessutom Mora på fredag är de bara 2 poäng bakom Leksand, men det hoppas vi inte händer!
I övrigt möter Bofors Sundsvall borta och Malmö tar emot Almtuna. Sista tåget för en direktplats börjar sakteliga gå för Malmö, så en seger ikväll är välbehövlig. Kruxet är bara att det är den för Almtuna också, så det kan bli jämnt, men jag tror ändå på Malmöseger där. Även Örebro tror jag tar 3 pinnar ikväll hemma mot Västerås. I sådant fall går man upp på samma poäng som Gurkorna. Björklöven vill även de haka på där, för de tog en övertygande seger igår hemma mot Oskarshamn med hela 8-2.

I Allettan Norra har Asplöven ryckt lite. Man leder med 12 poäng, 4 före Kiruna och 5 före Hudiksvall.

I mellersta serien leder fortfarande Huddinge på 10 poäng. Nyköping är 2:a med 8 och Enköping 3:a med 6. Även Arboga och Wings har 6 poäng. Borlänge är fortfarande sist, men nu med 3 poäng efter att man besegrade Nynäshamn med 1-5 på bortais. 2 tuffa matcher väntar dock när man har Enköping hemma och Huddinge borta.

Den södra serien leds av Tingsryd på 9 poäng. Det är samma antal som 2:an Nybro har. Skåre är 3:a med 8 poäng och Vita hästen är 4:a med 7, så det kan svänga snabbt. Om Pantern slår Hästen i nästa omgång och Olofström slår Skåre är Olofström uppe på 3:e plats. Så än så länge är det inte avgjort, men Mariestad måste ta poäng snart. Man ligger sist med sina 2 poäng och vinst mot Tingsryd i nästa match är ett plus. Det blir dock svårt.

Natten till igår sov jag 14 timmar! Jag hade ju bara sovit knappt 2 timmar natten före, så det jämnade ut sig. Jag lade mig 11 i måndags och sov till 12:20 då jag vaknade 1:a gången,, men somnade om igen och vaknade inte förrän 13:15. Då kändes det sådär så att man bara vill ligga kvar i sängen. Man vill inte gå upp. Man vill bara ligga kvar och mysa och läsa. Tyvärr hade jag ju en del att göra, så det var bara att gå upp. Tyskan skulle göras och den gjordes också. Jag skrev om Der Riesenrad i Wien. Sedan skulle jag plugga till religionsprovet som vi hade idag, men jag fastnade vid bloggen och msn, så det blev inte mycket av med det. Inte förrän senare på kvällen kom jag igång med pluggandet.

Provet gick sådär idag. Det var faktiskt ganska svårt tyckte jag, men G klarar jag nog, kanske VG om jag har tur.
På Människan socialt och kulturellt såg vi på en riktigt bra film måste jag säga, Den bästa av mödrar. Riktigt sorglig och fin. Hon mamman där, Signe, som Ero kommer till som fosterbarn tyckte jag verkade som en trångsynt jävla idiot i början. Hon kunde ju inte anpassa sig alls till en finsk pojke. Så småningom förstod man dock varför hon var som hon var. Hon hade förlorat en dotter för 2 år sedan. Då förstår man ju själv varför hon kanske var som hon var.
Det man lärde sig mest av den där filmen tyckte jag var att alla oftast har en orsak och en anledning att beté sig på det sätt man gör. Man gör det inte utan anledning.

Det blev ingen träning idag. Det var bara jag, Albin och Jennifer som kunde komma. Pelle mådde inte så bra, så Clara skulle hålla i det. Pelle hade sagt att alla vi hade bollar, så hon skulle inte ha med sig någon boll. Jag hade ju ingen boll och dessutom hade både hon och Pelle totalt glömt bort Andreas. Ingen av dem hade hört om han skulle komma eller inte. Skulle han det hade vi 2 bollar på 4 spelare och det är ju inte så bra. Dessutom mådde Clara lite halvrisigt, så det blev ingen träning. Istället ska vi köra lite extra länge på lördag :)

Måste ju till sist också nämna att mjölken rann ut i kylen igår. Vi skulle äta och jag tog ut min mjölk. Uppepå mjölkpaketen stod en tallrik spagetti och köttfärssås som jag skulle ha ätit igår när jag var ledig, men eftersom att jag gick upp vid halv 2 åt jag ingen lunch alls. Jag tyckte tallriken stod stadigt på mjölkpaketen, men det gjorde den tydligen inte, för när pappa öppnade kylen någon minut senare hade tallriken vält och då också mjölkpaketet. Så det hade runnit mjölk i hela kylen :P Så det var bara att plocka ut allt och rengöra hela skiten :)

Till sist tar vi en dagens låt. Idag blir det faktiskt en klassiker från förra året, Ka.ida - Ticket 2 heaven!


Kommentarer
Postat av: tess

Nej ja vet att de flesta inte skulle göra detta med bilderna men jag har gjort ett försök.



Jo jag fick en rejäl chock när jag såg att de jagade mig typ... LER...



Ja den filmen är så bra och Maria Lundqvist är helt super i den rollen. Jag tycker även att Mickael Nykvist är oxå lysande. Den visar mycket värme i allt elände. Sett den flera gånger.



Får hoppas provet gick bra nu... själv börjar jag min kurs imorgon på eftermiddagen. TUR jag har Daniel hemma som vet hur man gör när man pluggar nu. LER.



Nej jag är skit trött ikväll så jag ska lägga mig.



//tess

2010-01-20 @ 20:10:14
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Anonym

Den filmen är riktigt bra :). Jobbigt att provet var svårt :) men som du säger så får du säkert i alla fall G, vilket är bra :).



sv: Haha, ja, det var säkert mitt undermedvetna ;). Tråkigt att det inte blev någon träning. Själv har jag tränat Afro Power dance idag :). Min dag har varit bra den med :). Mår väldigt illa bara :) Men jag får stå ut :).



Kram :)

2010-01-20 @ 20:42:56
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: marie

jag köpte mina hantlar på sportringen, men tror det finns lite här och där.



vi vann drygt tretusen, igen supervinst men allt är välkommet :)



Tokigt det där med mjölken! Mjölk har ju en viss tendens att lukta så illa om det blir kvar någonstans.

2010-01-20 @ 21:14:11
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: Anonym

G tycker jag att du ska vara nöjd över :). Speciellt när det var ett så svårt prov :). Vad ska ni göra i malmö? :)

Yes, afrikansdans typ :). Haha :). Jag måste plugga så får vänta lite med att sova :)



kram :)

2010-01-20 @ 21:29:58
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: Emeliié

Finns ingen regel som säger att under 25 år får du inte köra :P



Njaa filmen va okeej =)

2010-01-20 @ 21:57:03
URL: http://Http://EmeliieRuukeel.blogg.se
Postat av: Anonym

Sv: vad roligt med Malmö open! :)



Jag sa det där till dig, :) och inte till mig själv! :) Det är det som är skillnaden :). Haha, jag klarar mig :).

2010-01-20 @ 22:04:02
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: Anonym

Sv: Okej :) Det går säkert bättre i år då :). Fast det viktigaste är ju att man har kul :).



Haha, jaja :) Elakt av FB, haha :P



Hoppas du får en bra dag :)

Kram :)

2010-01-21 @ 07:38:27
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: tess

Ja det är han som spelar pappan....



//Tess

2010-01-21 @ 08:59:26
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: marie

nej, precis allt plus är välkommet.



ja, du får göra det. tror inte det ska vara så svårt att hitta ett sånt hantelset. Jag hade dock tur och hittade mitt för halva priset.

2010-01-21 @ 09:15:56
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: lukes

Dagens fråga: Vilkem kändis skulle du vilja vara för en dag. Måste vara en verklig person :)

2010-01-21 @ 09:26:18
URL: http://nattstad.se/lukes
Postat av: Anonym

Okej!

Snus är himmelskt! <3

2010-01-21 @ 14:52:46
URL: http://thiindra.blogg.se/
Postat av: MATILDA





Ja det är ju det, haha man kan trycka om man vill köra ett "spel", finns 6 olika att välja bland! Finns både lagspel, individuellt och mot varandra =)



Haha precis!

Åh ja jag förstår det. Tråkigt när det ska bli såna matcher med så mycket slarv, och särskilt när det i princip bara är på dom chanserna som motståndarlaget skapar... Man blir så irriterad!

2010-01-21 @ 16:49:49
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: anonym

sv på kommentar: Ja, min smoothie är riktigt mumsig faktiskt!

Vi hade oxå prov idag, fast en annan sorts prov. Nämligen hemprov som skulle vara inlämnat imorgon, men är alltid skönt att ligga en dag extra :)



varför jag inte får sitta på onsdagar är pga att jag sitter påtok för mycket annars, så mamma och pappa tycker jag kan ha en datafri-dag som jag spenderar till plugg osv.



2010-01-21 @ 17:20:02
URL: http://tthisisourlife.blogg.se/
Postat av: Sofia [gaspedal.blogg.se]

jag tycker tvärtom - 997:orna är snyggare, när de gick tillbaka till de runda lyktorna igen.. :)

nån bmw m-serie hade jag också kunnat tänka mej, men mitsubishi..tveksamt! ;)

2010-01-21 @ 17:31:45
URL: http://gaspedal.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sv: Jobbig att du är trött :(. Sovit dåligt? Haft mycket att göra idag? :/



Min dag har varit bra :). Fast är också lite trött men det bero på att jag har tränat varje dag den här veckan, skulle jag tro, haha :).



Kram :)

2010-01-21 @ 17:43:08
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: NATALIE

svar: Jag tål inte mjölk så jag kan inte äta choklad (men däremot min kompis åt choklad på bilden ;)) och jag kan tänka mig att det är gott :D

2010-01-21 @ 17:47:06
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: marie

ja, ibland hjälper det med lite kaffe.

jag kommer inte ihåg vad de kostade för det var flera år sedan jag köpte dem

2010-01-21 @ 18:03:51
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sv: Skönt att ni fick sluta tidigare :). Hål är rätt segt, men dem är bra om man fyller dem med bra saker :). Tråkigt att du inte tränat något, men det kommer säkert nästa vecka? :) Musik låter mycket roligare än att plugga :)



Ska nog också hälla i mig lite kaffe nu, haha :) Lär behöva det :).



Kram :)

2010-01-21 @ 18:09:11
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: tess

Ja drömmar kan verkligen sätta olika känslor i kroppen då man vaknar och jag funderar på vad de betyder ibland. jag drömmer så konstigt just nu... mördar folk till höger å vänster å mycket bäbisar...



Ja de förstår jag att det faktiskt är svårare för dig som inte är seende med nya ställen så du har de värr jag kan ju leta mig fram ensam och ser ju hur det ser ut.... du ska ju lära dig på ett helt annat vvis. De gick bra och jag hittade direkt och det var trevligt och jag tror till och med att jag klarar av de... BLINK... //Tess

2010-01-21 @ 18:17:48
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: marie

Det är så olika. smilla har klippt sina klor två gånger och är drygt ett år.

2010-01-21 @ 18:19:35
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: NATALIE

svar: yes, det är så där extremt så jag inte kan äta något med mjölk över huvud taget. och ja jag har haft det typ hela mitt liv, men man vänjer sig :)



tack! hoppas att du också har haft en bra dag!

2010-01-21 @ 18:20:20
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: Sofia [gaspedal.blogg.se]

haha jag vet, jag kände också det där jag gick med sulan hängandes efter mej ;)



hmm illgul m3:a..hellre mörkgrå eller blå!

2010-01-21 @ 18:21:12
URL: http://gaspedal.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Sv: Tråkigt att det inte finns så mycket att göra :/. Gevalia Brygg mellanrost har vi just nu :). Haha, har slutat skriva mitt namn av ren lathet :). Men kan börja med det igen om du vill ;).



Kram :)

2010-01-21 @ 18:26:24
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: anonym

sv på kommnetar: Ja så kan det väl vara, men hur gammal är du då? xd



ja jag skulle helst vilja ha en dyrare jag oxå, men ont om pengar...

2010-01-21 @ 18:28:58
URL: http://tthisisourlife.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Sv: Ja, jourhavande chatt tycker jag låter jättebra :). Så länge man inte gräver ner sig själv för djup i andras problem :). Vad försiktig bara :) Och glöm inte bort dig själv så tycker jag absolut att du ska anmäla dig :).



Tack för att du tycker det :). Jag hitta Viktorias blogg genom din blogg:). Hon skriver väldigt bra saker såg jag :).



Asså, jo klart jag vill bli 18. Men det är just grejen med att inte fylla år jag inte gillar, haha, gillar väl inte uppmärksamheten :). Självklart, kom du, du är så välkommen så ;). Hihi, 20 måste vara najs? :)



Den är riktigt bra! Jag lovar :D



Kram :)

2010-01-21 @ 21:46:56
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: