Hockeynytt 2

Tid: 19:44:35
Datum: 2010-07-09
Kategori: Leksand

Hockey-VM avgjordes tidigare i maj. Det var ett VM som bjöd på många skrällar. Danmark började med att slå Finland med 4-1. En riktig rejäl skräll. Man fortsatte lika bra när man slog USA i sudden. Där avgjorde ingen mindre än Stefan Lassen, som vi alla blåvita fans känner igen.

En annan leksing som öppnade bra var Oliver Ekman-Larsson, som fick en plats i Tre kronor även till VM. Han blev utsedd till matchens bästa spelare i Sveriges 1:a match mot Norge. En match som Sverige till slut vann med 5-2, men utan att övertyga alls. Inte heller i 2:a matchen mot Frankrike övertygade man när man "bara" vann med 3-2. I 3:e matchen blev det stryk mot Tjeckien med 2-1, men trots det vann man sin grupp. Norge övertygade däremot riktigt rejält när man skrällvann med 3-2 mot just Tjeckien. Därmed gick Sverige, Tjeckien och Norge vidare från Sveriges grupp.

Finland var nära en riktig bragdflopp, men istället blev det USA som fick ta den titeln. Finland och USA möttes nämligen i en direkt avgörande match om vilket lag som skulle gå vidare och vilket lag som skulle få spela kvalspel för att hålla sig kvar i A-VM. USA ledde med 0-1, men Finland vände och kramade ur all energi som fanns och vann med 4-2. Därmed fick silvermedaljörerna från OS tidigare i vinter, USA, spela kval för att över huvud taget hålla sig kvar i A-VM.

I mellangruppen började Sverige med att slå Lettland med 3-2. Inte speciellt övertygande det heller. Ryssland övertygade inte heller, men slog ändå Tyskland med 3-2. Samma siffror som Schweiz slog Tjeckien med. Tjeckien hade, trots segern över Sverige, inte övertygat alls under VM. Det hade inte Kanada heller, inte på den nivån som man kunde vänta sig, men 1:a matchen i mellangruppen för deras del slutade med 12-1 mot Norge. En ruskigt tung förlust för våra grannar. Däremot fortsatte Danmark att gå fram som en ångvält, när man slog Slovakien med 6-0!

Tre kronor fortsatte med att slå Kanada och var klara för kvartsfinal. En kvartsfinal där man ställdes mot Danmark. Danskarna som därmed gjorde sin 1:a kvartsfinal någonsin. Före matchen sa t.o.m. en dansk journalist att han skulle springa naken över Öresundsbron om Danmark vann. Det gjorde de inte. Det var ingen bra match på något sätt från Sveriges del, men man vann ändå med 4-2. Även Tjeckien tog sig vidare till semifinal när man slog Finland efter sudden. Ryssland, som hade kommit igång rejält nu, fortsatte att ånga på och krossade Kanada med 5-2 . Den stora skrällen var annars Tyskland som slog ut Schweiz i kvarten och fick möta Ryssland i semin.

En semi där man fick stryk, men inte med så mycket. Ryssarna vann till slut med 2-1, ett resultat som även Sverige hade i sin semifinal mot Tjeckien. Med 15 sekunder kvar slog man dock en icing så att tjeckerna fick tekning nere hos Gustafsson i målet. Mål blev det också och det var kviterat till 2-2. Tjeckerna kunde sedan vinna med 2-3 efter straffar.

Det blev alltså Ryssland - Tjeckien i finalen och Sverige - Tyskland i match om bronset.
Sverige ledde med 1-0, men Tyskland kunde, i kraft av hemmapubliken och dess stöd, kvitera till 1-1. Svenskarna återtog dock ledningen och kunde avgöra i öppen kasse. Bronset till Sverige alltså. Ett mycket bra resultat med tanke på laget och Bengan fick avsluta sin tid i Tre kronor med en VM-medalj.

I finalen var det Tjeckien som styrde från start. 1-0 efter 20 sekunder. Den ledningen höll man till 2:a perioden, då man utökade till 2-0. Ryssarna, som var tunga favoriter till guldet, fick inte till det och spelade alldeles för egoistiskt, spelare för spelare, ingen laginsats. Därför höll det inte hela vägen och Tjeckien vann, trots den knackiga starten med förlust mot bl.a. Norge.

Ännu en tid har nu också gått av cilly season och vi är nu inne i juli, den tråkigaste hockeymånaden på hela året.

I Leksands fall har man värvat Johan Alcén, 22 år, från Rögle, även han på 2+1 år. En annan Johan är också klar, nämligen Johan Svedberg från Björklöven. Samtliga nyförvärv har alltså skrivit på 2+1. Alla utom norrmannen Ken Andre Olimb, som är klar på 1+1 år, och Erik Hanses, som nu har skrivit på 1 år för A-laget. Han lyfts alltså upp från J20 och kommer troligen att agera andrakeeper i höst. Förstakeeper i höst blir just den danske landslagsmålvakten, som spelade i Björklöven förra säsongen, Patrik Gailbrait, som har skrivit på 2 år.
Andra spelare från J20 som har skrivit på är stortalangen Patrik Norén och den kanske ännu större talangen Victor Rask . Man kan också konstatera att Hempa stannar en säsong till. En viktig bit i pusslet skulle jag tro.
Man kommer ha ett utvecklingsbart lag nästa säsong, men knappast vara favoriter, för en gångs skull. Inga stjärnvärvningar än så länge och många som lämnar. Stefan Lassen var näste man att utnytja en klausul och bryta kontraktet. Han är klar för Djurgården. Det tyngsta tappet är dock helt klart Pelle Prestberg, som lämnar efter 2 år i klubben. Färjestad blir nästa klubbadress för honom, igen. 2 säsonger blir det där och sedan får vi väl se. Ett ruskigt tungt tapp för Leksand.

En stor grej är annars att Björklöven slipper konkurs. Man har samlat in de pengar som behövs och klarar sig nu från konkurs, trots att det såg så mörkt ut för någon/några månader sedan. Dock blir det inte Allsvenskan. Trots att man har slitit så mycket för att klara det här flyttas man ner en divition och får spela i Div. 1. Daniel Wälitalo är 3:e spelaren att bli klar för klubben. Sundsvall, som inte heller de ens har  ett helt lag , får alltså spela vidare i Hockeyallsvenskan till hösten. Stefan Espeland och Daniel Wågström är de 2 senaste nyförvärven i klubben.

Malmö har fått behålla både Anton Blomkvist, som nu har bestämt sig för att stanna 1 år till, och Thomas Larsson. Däremot är Teemu Kesä klar för finska Ilves. OcksåRichard Demén-Willaume, som inte gjorde någon vidare succé i Malmö är klar för ny klubb. Det blir Borås. Även Daniel Casselståhl är klar för ny klubb. Valbo, i Div. 1. Ett skapligt nyförvärv för dem. Ett skapligt nyförvärv åt andra hållet är att Mikael "Sälen" Wahlberg är klar för Redhawks. Ännu ett ruskigt tungt nyförvärv.

En tragisk grej gällande Malmö är dock att en före detta junior, Sebastian Pålsson, föll 15m, rakt ner i betång, från en byggställning för ett tag sedan och har nu avlidit. Han var 89:a. Lika gammal som mig. Det är hemskt.

Mora har det varit väldigt tyst om denna cilly season, men nu har man i alla fall värvat Marco Tuokko. Välbehövligt för dem när man tappar både Greger Artursson och David Ekholm.

Växjö, som sedan tidigare har förlorat stortalangen Viktor Fasth till AIK, blev blåsta på Sundsvalls målvakt, Joakim Lundström. Han ville helst till Elitserien och då snodde Frölunda åt sig honom mitt framför ögonen på Växjö. Frölunda har med stor sannolikhet tänkt honom som backup till Honken. Frölunda tappar dock både Fredrik Pettersson och Mathis Olimb.

Gurkorna har värvat målvakten Johan Gustavsson, från Färjestad, men som har spelat i Skåre den senaste säsongen, Emil Flodqvist från Arboga och Viktor Mårtensson från Borlänge. Totalt 5 Div. 1-spelare har man värvat in där. Dessutom har Dennis Rasmussen, som var med i J-VM i vintras, förlängt sitt kontrakt. De 2 EU-platserna är nu också fyllda i form av Jason Walters och Mike Wirll.

Troja har fått låna 2 av HV:s spelare, Jesper Williamsson och Johan Linnander, som båda spelade i Oskarshamn under slutet av förra säsongen. HV som i sin tur har värvat in 3 tunga namn, Mikko Louma, som återvänder till klubben, Juuso Hietanen och Kamil Piros. Även en rejäl skräll har man fått upp i form av ingen mindre än Fredrik "Linkan" Bremberg.
Troja har även värvat målvakten, Sebastian Idoff.

Almtuna har fått lite nytt folk i form av förra säsongens poängkung från Div. 1, Mark Hurtubise. Även Andreas Jungbeck från AIK är klar.

Rögle fortsätter att tappa spelare. Mathias Porseland har nu gått till finska ligan och HPK. Däremot har man värvat in dansken Jesper Jensen. Även en kanadensare har man fått in i form av Victor Bartley, som har spelat i AHL. Målvakten Jonas Fransson är också klar för Ängelholmarna.

Bofors har värvat igen, nu är det Daniel Wessner som återvänder igen. Därmed har man i stort sätt ersatt Patrik Lund och Blomqvist. Även Alexander Wiklund, från WHL, är klar.

Tingsryd, som inte såg nämnvärt starka ut för ett tag sedan, har värvat in Jari Kauppila, som nog blir ett hyfsat nyförvärv där. Även Teemu Elomo lär bli skapligt bra där, för han är nämligen också klar för klubben, liksom Erik Hjalmarsson, som är bror till Simon, som numera återfinns i Luleå. Även Tom Koivisto, som var i Frölunda för några säsonger sedan är klar för klubben. Tingsryd ska nog inte nederlagstippas allt för snabbt här, även om man kommer få det tufft.

Örebro har värvat amerikanen Ryan Gunderson och Christoffer Norgren från Skellefteå. Ett nyförvärv jag tror kan bli riktigt bra för dem. Skellefteå som även tappar talangen David Rundblad, som har signat för St. Louis i NHL. Dock kommer han troligen lånas ut till Skellefteå den här säsongen.

Rickard Wallin är nu klar för Färjestad.

Martin Chabada, från Luleå, är klar för Södertälje. Däremot tappar man Stefan Gråhns, som går till Allsvenska Oskarshamn. Det gör även Johan Ryno från AIK och finländaren Tero Konttinen. Oskarshamn satsar på att undvika kval neråt i höst, något man möjligen kan klara.

Ena finallaget från i våras, Djurgården, tappar ännu en viktig spelare. Kyle Klubertanz går över till Montreal, samma klubb som klubbkamraten i Djurgården, Andreas Engqvist, går till.
Däremot har man plockat hem en gammal bekant i form av Nils Ekman, som återvänder till klubben för 3 år. Även Josef Boumedienne är klar för 1+1. 2 riktigt bra värvningar där.

Brynäs är ett annat lag som tappar tungt. Alla 3 målvakter drar över till Amerika. Markström är klar för Florida, Modig har skrivit på för Pitsburgh och Läck är klar för Manitoba Moose i AHL. En klubb jag aldrig ens har hört talas om. Istället blir det Björn Bjurling som får vakta kassen i Gävlelaget.

En lite kul grej är att Sebastian Nilsson är klar för Mjölby i Div. 1 till hösten.
Vad är det då för kul med det?
Jo, för det 1:a bor han granne med mig. Han gick natur på samma skola som jag och tog studenten nu i våras, samtidigt som jag. Dessutom gick jag i samma klass med honom i mellanstadiet.

Nästa hockeyinlägg skulle jag tro blir i augusti någon gång. Då blir det lite tabelltippning och jämförande med förra säsongens tabell. Håll tillgodo tills dess!

Kommentarer
Postat av: Evelina

Jag tycker att det bara var en massa skrällar under årets hockey VM ;p

2010-07-10 @ 08:53:14
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: tessss

Oj de va en dyr resa... du hade kommit långt utomlands för de pengararna även om du fick en hel del på denna resa... men huvudsaken är att man får den upplevelse man är ute efter.



Ja just de de minns jag att du berättat om.... kul att du träffade någon där som du kan göra saker tillsammans med. Så kul.



Ha en fin dag i värmen. //Tess

2010-07-10 @ 13:57:43
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Anonym

Kul att läsa allting!



Det där med f.d. malmöjunioren har jag inte hört om sen tidigare, huvva vad hemskt :O

Sen det med David, alltså Rundblad, han nobbade NHL nu för att det inte riktigt blev som tänkt, så det väntar en säsong till med endast AIK-tröja på den killen! ;)



Okej, tack! Jag hoppas då det, bara jag inte missar planet eller något sånt, då skulle jag först få panik och sen deppa ihop och få värsta skuldkänslorna! Sån är jag i vissa situationer när det gäller misslyckande, hur knäppt det än låter :S



Precis, kan inte annat än hålla med. Bred kontakt är ingenting mot för en väldigt nära vän :)

Jo jag kan tänka mig det, att det blir som en vana.



Okej :S Får hoppas att det blir bättre jobbsituation över huvud taget framöver!



Okej, får fundera om jag har någon mer fråga ;D Haha

2010-07-10 @ 15:06:50
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: anna

Haha, jag är somsagt inte hockey intresserad så det skummade jag bara igenom, så har inget att kommentera angående det :p



Svar: Ja, såklart ska man ha det man trivs i. Men om det är något man trivs i eller gillar så blir det personligt. Det kvittar vad det gäller. Men jag skrev så för att jag tycker att det är så många som inte verkar stå för vem de är och tänker mer på vad andra tycker än de själva...



Okej, det låter effektivt :)



Oj, vad mycket du rest jämfört med mig. Jag har typ inte rest någonstans i år än, men åker till kroatien imorgon, tyskland i september och ev. london/prag senare i höst, får se :)



Okej, jag är väl ett typsikt VG-barn och har väl legat på den nivån sen sjuan! haha :)

2010-07-10 @ 22:18:28
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: josefine

Känns som att jag är lite efter.

Tog årets första dopp i fredags.

Vad tycker du? Skulle man ha badat tidigare?

Disskutera med mig :)

2010-07-10 @ 22:35:54
URL: http://tthisisourlife.blogg.se/
Postat av: josefine

sv på kommentar; precis, har man väl kommit in i rutinerna så... men det är svårt.



nja, inte riktigt att jag inte orkar fixa kaffe själv. Blir bara att jag aldrig kommer på att göra det.

Oj, aldrig smakat latte? :o Fast i och för sig, gillar du starkt kaffe är nog latte inget för dig :) JAg klarar inte av svart jag eh!



Ja, jag tycker verkligen du ska läsa den :)

2010-07-10 @ 22:38:04
URL: http://tthisisourlife.blogg.se/
Postat av: NATALIE

svar: Jag glömde skriva det först, det är ringar som jag hittade på en marknad där på Gotland! :)



oh så det är dags för konfirmation nu! ja hoppas att det bra vädret håller i sig :)

2010-07-11 @ 00:48:16
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: Amanda Rieem - EN MASJÄVEL

men vi tjejer har ju så jälva mkt butiker att gå i också, ni killar får ju fasen kämpa för att ens hitta grymmakläder på ordinarie pris.. alla mina killkompisra klagar alltid på att jag kan shoppa hur mkt jag vill i lågt pris! :D

2010-07-11 @ 11:35:21
URL: http://mandyego.blogg.se.se
Postat av: S.

Härligt att Finland vann, även om jag inte är så insatt i hockey.

2010-07-12 @ 19:42:52
URL: http://onepapercut.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Mot hepatit A och B.



Ojoj, det var mycket information i ett och samma inlägg :p

2010-07-13 @ 08:35:45
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: tess

Ja en upplevelse utöver de vanliga förstår jag att de varit och man måste få lägga pengarana på det som man själv vill uppleva. De är det viktiga.



Den har jag inte läst... bara sett på teve. Men som sagt de här böckerna är lite annorlunda men hon skriver så man grips tag och med.



Här har vi värsta åskvädret nu....



Jobbar kvällen //Tess

2010-07-13 @ 15:30:19
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

Ja detta med datorn är så trist men samtsitig så lär jag mig å spara... de e ju sårbart till tusen tyvärr. Ska hämta den imorgon. Så får Daniel lägga in allt igen... suck typ... men ja e glad jag har honom.



Repotaget vet jag inte var de kommer. De beror på vem som köper det. Kan bli i flera tidningar om man har tur. Jag kommer berätta när de kommer och var man kommer hitta de.



//Tess

2010-07-13 @ 15:31:58
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Matilda

Du får hålla koll på http://www.london2012.com!

2010-07-13 @ 23:24:36
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: tess

Det är lika vanligt att vuxna gråter absolut. Mina barn är vana se mig gråta... mamma har gråtit inför oss med. Så för mig är de naturligt.



Ja ja gär glad att jag har Daniel... han är bra de är han.//tess

2010-07-14 @ 17:57:20
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jaha, ja det tar bara ondare och ondare ja! Först trodde jag det var brännässla, men sen så såg jag ju den skadade humlan på marken och den rejäla smärtan började komma :S



Ja precis, det blir att vi "äger" honom helt ett år till, utan något NHL. Känns super, att få ha honom till 100% ett sista år ;)



Okej, hihi jag hoppas det, tack! :D

2010-07-14 @ 19:19:41
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: NATALIE

svar: härligt att det är bra väder där på Öland! här har det regnat lite sen blev det kanonväder! :)



Vad tyckte du om Moto boy då? :)

2010-07-14 @ 21:20:31
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: Evelina

Jag blev så glad när Sverige fick brons :D

2010-07-15 @ 07:55:11
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Matilda

Haha, måste man välja mellan OS och Paralympics då? Gör som mig, jag ska kika in båda!

2010-07-15 @ 21:26:10
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: Evelina

Svar: Ikväll ska jag träffa Tina och Caroline :) Annars ska jag umgås med Johan och tvätta på söndag.

2010-07-16 @ 07:52:21
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: josefine

sv på kommentar; nej, inte bra alls. Nej, dom fixade inte bilen. vi fick hyra en.



jag bodde vid linghem egentligen, utanför linköping. Sen bodde vi i falkenberg :)



haha, härligt att du känner någon som pratar som mig! :D Ja, jag bor i hälsingland, mellan hudiksvall och sundsvall :)

2010-07-16 @ 15:57:02
URL: http://tthisisourlife.blogg.se/
Postat av: NATALIE

svar: Oj ja ibland regnar det precis som om det aldrig någonsin gjort det förr :P har din syster konfirmerat sig nu? :)



Ja jag gillar Moto boy, jag tycker att han har en skön röst :) men inte min favvo heller

2010-07-17 @ 14:33:16
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: tess

Ja nu regnar de... igen. Igår va en fin dag å då tvättade jag samt läste å läste... idag skulle vi åka och bada men som sagt de regnar så jag har satt gubben i lite pyssel hemma. SÅnt som aldrig blir klart.



Alltid något. Snart kommer mina underbara svärföräldrar oxå och fikar.



Ha de gott



//tess

2010-07-17 @ 14:47:42
URL: http://tess701.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: