Sommar, sommar, sommar!

Tid: 17:51:08
Datum: 2010-07-23
Kategori: Allmänt

Sommaren fortsätter. En så fin och varm sommar som i år kan jag inte minnas att vi någonsin har haft. Haha, nu lät jag gammal, men faktum är dock att det här faktiskt är en av de varmaste somrarna sedan man började mäta, någon gång på 1800-talet. Man ska inte klaga. Det är såhär en riktig sommar ska vara. Alla som gnäller på värmen tycker jag bara ska vara tysta och njuta av det här otroligt vackra vädret istället, för det är helt otroligt. När det är sådant här väder, då finns det inget som slår den svenska sommaren och för en gångs skull vill man faktiskt inte ens utomlands.

Vad har jag då haft för mig sedan senast?

"Senast" var när jag och Jocke kom hem från kryssningen. Det är numera drygt 2 veckor sedan.
Efter det har ni kunnat läsa lite hockeynytt och sektinformation här på bloggen, men jag själv då? Vad har jag gjort?

Egentligen inte alls mycket.
Veckan efter att Jocke och jag kom hem tillbringades till stor del ute på altanen. Jag, mamma och pappa var även i Varamon en kväll. Trots att det var ganska sent, runt 7, så var det jätteskönt ute och alla 3 badade, t.o.m. mamma. Vattnet var riktigt skönt och vi åkte inte hem förrän det började bli lite kyligare runt 9.

Jag hade även flera långa och mysiga samtal med världens finaste. Lika fina, om inte finare, än det 1:a vi hade precis när Jocke och jag kom hem. Numera har det blivit som ett beroende att höra hennes röst, men ett väldigt bra och fint beroende. Vi pratar nästan så gott som dagligen nu och jag förstår inte hur vi inte kunde prata på flera månader innan det 1:a samtalet kom. På det här avståndet är det det finaste man kan uppleva, att höra den finaste rösten i hela världen. Bara några ord kan värma och ge så otroligt mycket. Jag blir helt varm i hela kroppen, en varm känsla av kärlek som har sitt centrum i djupet av mitt hjärta. Det är så fint och jag älskar det! <3

På fredagen kom hursomhelst mormor hit, för att åka med oss till Öland under lördagen, då vi skulle till Sheps konfirmation.
Under fredagskvällen lyckades jag slå sönder ett glas i mitt rum när jag skulle ta ut min flaska Gin. Det blev glassplitter över hela golvet, så det var bara att dammsuga, men det behövdes å andra sidan, för hela golvet var sandigt efter kvällen i Varamon. Pappa och jag fick i alla fall våra Grapetonics och satt ute med dem på altanen vid 22-tiden. Det var jätteskönt och man behövde knappt T-shirt.

Bilresan till Öland gick bra, men vi kunde inte få våran stuga förrän 15:00. Då hade redan konfirmationen börjat, så vi fick äta kycklingsallad vid receptionen på campingen och så var det dags för konfirmandernas uppspel. Det var 4:e gången vi var där, 1:a gången med någon i våran familj, för både jag och Emma konfirmerade oss hemma. Ute var det jättevarmt och det var knappast svalare inne i kyrkan, eller Oasen, som det heter. 2 timmar tog det hela och det blev väldigt varmt. Mycket vatten gick det åt, men Shep och de andra var duktiga och det gick jättebra. Shep spelade ett litet barn i deras pjäs.

Efter pjäserna fortsatte konfirmanderna att umgås tillsammans och vi andra i släkten gick ner till havet för att bada. Även det var varmt, men det var ganska mycket folk där, så det blev bara ett dopp och så upp igen, men det var välbehövligt efter timmarna i kyrkan.

På kvällen grillade vi korv och jag slog nytt rekord igen. 6st. Det gamla låg på 5. Det tog jag i Stockholm när jag, Jocke och Linus grillade för 1:a gången det året, i slutet av mars. Nu blev det 6 korvar och 2 glas Cola, som jag faktiskt drack igen, trots all Cola jag och Jocke drack på kryssningen.

Senare på kvällen vann jag överlägset i Chicago. Jag fick fyrtal 2 gånger under samma spel och gick ut med ca 53 poäng mot pappas och mormors ca 5. :) Fyrtal innebär ju att man nollställer motspelarna och själv får 8 poäng, för er som inte vet. 1:a fyrtalet fick jag när mormor ledde med 33 poäng. Dessutom fick jag kåk under samma omgång, 6 poäng. Både pappa och jag satt med triss. Jag slängde 2 kort för att försöka få fyrtal. Då var han tvungen att göra samma sak. Det fick han inte. Inte jag heller, men jag fick 2 likadana istället och så hade man en kåk.

Söndagen var ännu varmare. Det var nära det svenska rekordet. När vi senare under dagen åkte hem visade termometern 35 grader. Jag tror det svenska rekordet ligger på 36 eller 38 grader.

I vilket fall så var det en vanlig gudstjänst, vilken inte var så kul, speciellt inte i den värmen som var, innan det var lunch. Där hade de gjort ett fruktansvärt dåligt system med köerna. Förr om åren har man kunnat hämta en back med all mat till sitt eget bord och så har man bara kunnat plocka från backen det man har velat ha. Nu hade de dukat upp allt inne. För att komma dit fick man stå i en jättelång kö. Samma kö var det för att ta mer mat och även för efterrätten. Jag orkade inte stå i kö för att ta mer mat, så det fick bli efterätt direkt. Shep och de andra konfirmanderna åt tillsammans innan de bildade kramring och kramade varandra ännu mer. Alla grät, som det ska vara. Shep som var så nervös och knappt ville åka innan. Nu, efter 3 veckor på Öland, ville hon inte åka hem. Hon sa att det här är den bästa sommaren i hennes liv och hon ångrar inte för 5 öre att hon åkte dit.

Hemma igen blev det några lugna dagar med middag ute på baksidan bl.a. Riktigt skönt där i skuggan. Dessutom grejade Emma sitt körkort. Teorin på måndagen och uppkörningen på tisdagen. Så grattis syster till körkortet!
Vi firade det med lite fika, kladdkaka och kaffe, inne i vardagsrummet. Då blåste det förbi en tromb eller något i den stilen. Plötsligt började det blåsa som f*n och vi fick stänga alla dörrar och fönster. En husvagn kom rullande på baksidan och trädgårdsstolarna blåste iväg en bit. Snart lugnade det dock ner sig, men det var rena tropikerna. Fuktig varm luft och naturfenomen som inte är allt för vanliga här i Sverige.

Under torsdagen följde jag med Emma och Alle och 2 av Alles kompisar till Vinberga för att bada. Jag hade aldrig badat där tidigare, men vattnet var jättevarmt. Det är ett gammalt grustag, så det blir djupt väldigt fort, men skönt var det. Dock var vägen dit från bilen inget vidare. Man fick gå genom en skog med träd, grenar och annat bråte på marken.

Vi fick ge oss iväg efter ett tag då det såg ut att komma in moln från söder. Världens finaste, som var på väg hem då, sa att det ösregnade i Jönköping. Några timmar senare gjorde det det här också. Det fullkomligt vräkte ner. Det var säkert 1dm vatten på gången in från garaget till dörren. Det var som ett vattenfall utanför dörren när stuprännan inte klarade av att ta bort allt vatten. Jag blev jätteblöt av att bara gå in från taxin till dörren. Jag hade nämligen varit i Mjölby för att träffa en potentiell ledsagare. Erika heter hon. En tjej från Bokens äldreboende ringde mig någon gång tidigare under veckan och frågade om jag var intresserad. Helst hade jag ju velat ha en kille, med tanke på smidigheten när man ska gymma, simma etc. men egentligen spelar det ingen roll. Vi träffades i alla fall och hon var trevlig. 4 år äldre än mig och verkade ha någorlunda liknande intressen, i alla fall på vissa punkter. Vi bestämde att vi skulle prova på en tryout nu i ca 2 månader och sedan bestämma lite mer. Det är ju svårt att säga nu såhär direkt bara om det funkar eller inte. Personkemin är ju det absolut viktigaste när det gäller ledsagare, så vi får väl se hur det blir.

Mamma och pappa hade åkt till stugan under onsdagen och på fredagen åkte Shep och jag också dit. Det blev buss härifrån till Mjölby, tåg till Linköping och buss till Åtvidaberg, där pappa hämtade upp oss. Biljettsystemen på tågen var trasiga, så vi fick åka gratis. Det hade inte gjort något annars heller, eftersom att jag har månadskort, men värt att notera i alla fall. Shep åkte också gratis, som min ledsagare. Det är en fördel man har. Den som åker med mig åker alltid gratis.

I stugan blev det naturligtvis sämre väder, vad annars?
Så mycket sola blev det tyvärr inte, inte de första dagarna i alla fall. Istället blev det mycket läsande, lite kortspel och några långa, fina telefonsamtal. På söndagen hade jag t.ex. inget att göra efter att vi hade pratat i telefon i ca 2 timmar. Mamma och pappa hade lagt sig och Emma och Alle såg på en engelsk film. Shep hade åkt hem med Mats och Liselotte, för hon skulle med dem till Liseberg, dit de skulle på måndagen. Jag fixade mig för natten och gick och lade mig 22:45. Jag lyssnade på musik och messade och messade. Runt 4 somnade jag till slut. Det är så det ska vara. Långa samtal, antingen riktiga samtal eller text.

På måndagen däremot, då blev det sola av. Vi fikade nere på bryggan och därefter låg jag kvar och solade ryggen, som jag knappt har solat alls i sommar. Jag låg där i ca 1,5h och badade lite och solade. Det märktes skulle det visa sig. Senare på kvällen när Emma, Alle och jag åkte hem var jag illröd. Det sved som eld. Baksida lår och ryggen uppåt axlarna var värst. Trots det gick det faktiskt bättre än jag trodde att sova på natten. Efter ett långt och mysigt samtal, igen, somnade jag, med ett leende på läpparna, runt 4. Dagen efter hade jag ingen tröja alls. Jag satt vid datorn större delen av dagen, men gjorde faktiskt lite nytta genom att ta bort några stående överföringar jag har haft varje månad, pengar som har gått till mitt sparkonto och pengar till mamma och pappa för hyran här hemma. Dessutom betalade jag en faktura till Landstinget för mitt senaste besök på Vårdcentralen i juni. Det var tur att jag kom på den, för förfallodatumet var den 23 juli. Jag lyckades även göra sås när Emma och jag lagade mat. Dock skar den sig lite, för jag blandade i redningen lite för tidigt sa Emma, men det gick att äta. Det där med matlagning är inte riktigt my cup of tea. :)

Inte nog med det, midnattskaffe blev det också. Jag hade inte varit sugen på kaffe tidigare under dagen, men på kvällen blev jag sugen och runt midnatt fick det bli en kopp. :)

Under onsdagen blev jag påprackad några hälsokostgrejer från Atlas, tyvärr. Jag sa aldrig riktigt ja ens. Han sa bara att det "aldrig skadar att prova", nej, svarade jag och då sa han att han skulle skicka hem några prover, som "var gratis", förutom portot på 58kr. Han sa inte rent ut att det var en prenumeration, men det är det, så jag ska ringa och avbryta det där så fort jag får proverna. Jag läste lite senare om företaget på nätet. Enligt Eniro tillhör numret ett telemarketföretag på Malaga. Jag kom även in på en sida där man kunde skriva vem som hade ringt och en kommentar till det. Ingen var nöjd med samtalen. De ringde och störde på jobbet, blev otrevliga när man avböjde erbjudandena osv. De flesta svarade inte ens, några hade mötts av en tystnad och någon hade t.o.m. mötts av ett skratt när han/hon svarade. De har tydligen fått anmälningar mot sig också, men jag hoppas verkligen att det går bra och säga upp den där skiten.

Idag är det faktiskt ganska kallt om man jämför med hur det har varit under de senaste veckorna. Så inget solande här och mycket annat händer inte heller innom den närmsta framtiden. Jag har inget alls planerat, men hoppas verkligen på att få träffa världens finaste väldigt snart. <3

Vi avslutar med en lite kul sång som bevisar hur fruktansvärt ful östgötskan är. Jag är den 1:a att hålla med om det och jag hoppas verkligen inte jag själv låter som han som sjunger... Lyssna så får ni se, en av Sveriges fulaste dialekter! :)


Kommentarer
Postat av: Malin

Just nu ångrar jag att jag klagade på att det var varmt som en bastu utomhus för här i Gävle har vi cirkus 16 grader just nu. 16 grader den 23 juli är allt annat än ok!



Förresten så fick jag ett leende på läpparna av det där femte stycken om alla dessa samtal. Är det någon som bor långt borta?



Svar; nu har jag varit helseg på att svara på dina kommentarer och det skäms jag en smula för, för du kommer alltid med så snälla kommentarer och frågor och ja. Tack för det hörredu! Sen var det ju några frågor du hade ställt som jag givetvis måste svara på nu så voilà!

1. Jag fick anstränga mig relativt rejält när det kom till språket där borta i frankrike. Dock blev det enklare och enklare, men i slutet var jag så otroligt trött så jag orkade inte ens försöka förstå.

2. Tatueringen är inte proportiornerlig (attans vilket klurigt ord) med en riktig nyckelpiga utan den är ungefär 2-3 cm. Fin som satan är den däremot, och jag ångrar den absolut inte! Dock är det lite trist att jag måste åka tillbaka till Nice om jag vill fylla i färgen, om jag inte vill betala en massa för det vill säga.



Okej, det var väl kanske inte så många frågor men ändock. Återigen vill jag tacka dig för att du kommer med så fina kommentarer. Det är fantastiskt hur ett par ord på en dataskärm kan få en så glad, så tack för det! Kramar i massor på dig!

2010-07-23 @ 19:49:04
URL: http://hallonte.blogg.se/
Postat av: Evelina

Ja, det här har nog varit den bästa sommaren jag minns ;p Vädermässigt alltså.. Öland lät inte helt fel du :)

2010-07-23 @ 23:16:11
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: NATALIE

jag hinner tyvärr inte läsa nu när jag snart ska iväg men jag ska läsa sen :D



svar: ja långa nätter är jättebra! :)

2010-07-24 @ 14:12:03
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: josefine

sv på kommentar: vadå länk, vad menar du med det? :o



ja, hoppas också att vädret skärper till sig snart. Idag var det rätt varmt:)

2010-07-24 @ 16:19:42
URL: http://tthisisourlife.blogg.se/
Postat av: Anonym

$v sry för att jag inte svarat :P

nae du inte mkt mer planer än work work work, men nu är det gjort iaf :) så nu ska jag bara ta det lugnt så man är pigg måndag morgon :P haha

har du hittat på då ?

2010-07-24 @ 17:26:00
URL: http://ldts.blogg.se/
Postat av: sandra

sv: såg den förr :D när jag var yngre

2010-07-24 @ 17:35:27
URL: http://bbys.blogg.se/
Postat av: Evelina

Att få i sig sex korvar var inte dåligt ;D Jag vet inte vad mitt rekord är på. Tre kanske :p Haha.

2010-07-24 @ 18:31:42
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Matilda

Skriva en bok, oj tack du. Men jo, jag har faktiskt tänkt det. Skriva en bok om någonting, vad det blir om får vi se i framtiden. Jag ska skriva den dag jag kommer på något bra.

2010-07-24 @ 18:58:23
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: Alexandra

Sötis, hihi. Du ska bara veta hur mycket dina ord betyder!



Det kommer fixa sig med atlas och allt det dära!



DU är finast!



Miljoner kramar!

2010-07-24 @ 20:02:48
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: sandra

sv: hur gammal vill du att jag ska va? :)



haha ne skoja.. men jag är 15 :D

många tror att jag är 17-18 av nån anledning :D

2010-07-24 @ 21:38:29
URL: http://bbys.blogg.se/
Postat av: Matilda

Tack för att du tror på mig, det betyder jättemycket att någon gör det. Men som sagt, var denna resa slutar vet ingen, inte ens jag. Kanske, kanske blir jag en del av det där saltkornet... ska bli spännande att se vad framtiden visar mig.



Kram

2010-07-24 @ 22:52:04
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: sandra

sv: nä, fyller inte 16 :D

2010-07-24 @ 23:18:41
URL: http://bbys.blogg.se/
Postat av: sandra

sv: nä inte alla.. men dem flesta så läser jag lite när jag ändå ska kommentera :)

2010-07-24 @ 23:47:21
URL: http://bbys.blogg.se/
Postat av: Alexandra

DU är det finaste som finns, hjärtat! <3

2010-07-24 @ 23:55:30
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: sandra

sv: kikade igenom det här inlägget lite ':D

2010-07-25 @ 00:52:50
URL: http://bbys.blogg.se/
Postat av: jennii

Sv. Jag har fått ett annat jobb, som förskolelärare, i Uppsala- Jag börjar till hösten. Dock vet jag inte om det blir heltid eller deltid. Men iaf skönt att få in en fot i en annan bransh.

2010-07-25 @ 11:19:42
URL: http://mrsjennii.troop.se/
Postat av: Anonym

Kul med Öland! ;)

Hade bilat dit ner till Öland resten av familjen innan jag kom ner =) Ja stockholm har jag nog sagt innan resan, för det var som det enda resemålet vi visste om när jag skulle komma ner, men sen blev det även linköping, kolmården (norrköping), söderhamn och något till ställe som jag inte minns namnet på. Brukar sällan planera i förväg vars vi exakt ska, vi tar det som det kommer:)



Haha, ja jag förstår det, kan vara lite skillnad mellan "södra" och "södra" sverige ;)

2010-07-25 @ 12:11:33
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Haha, jaja.. Men de där plaggen var ju nästan gratis iaf! ;D

2010-07-25 @ 15:20:40
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: sandra

sv: 14 grader :D

2010-07-25 @ 17:01:18
URL: http://bbys.blogg.se/
Postat av: josefine

sv på kommentar; jaha, tack för att du sa till att den var fel :)



eller hur. nästa vecka skulle de bli lite bättre, men man vet ju inte -.-



ja, var på strandfest igår. Grymt :) du då?

2010-07-25 @ 20:22:44
URL: http://tthisisourlife.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Ja, den är från -97 :D Jag såg den på bio då, vilket innebär att jag inte var så gammal :p

2010-07-25 @ 20:38:12
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Matilda

Tack för dina fina ord. Jag tror på dig också och tror att 2016 kommer du vara med, redo att fighta för Sverige!

2010-07-25 @ 22:41:56
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: tess

Ja brukar prata med dom i Blender och det är andra gången de är inne å skriver samt på FB de e skit skoj. Man blir jätteglad... ler. Fick till å med ett mail från Dregen en gång.



Ja de är ju så... tryggheten gör att man vågar och att man kan saker. HElt klart. Men för mig känns de ju som att man kastar sig ut handlöst när man inte ser... som du skriver att man skulle känna sig helt lost... ler... men å andra sidan åker du ju skidor med ledsagning. Går du ut på stan klart du inte vet var du är om du inte kan vägen... de e ju annat de förstår ja ändå.



Har ni setts du å A???



Är hon oxå synskadad? Svarar du behöver ja ju inte lägga in kommentaren vet du om du inte vill skylta med saken...



Ja jag vet ärligt inte vad de är med mig. Jag är sååå trött och som sagt huvudvärk... sover varje eftermiddag kväll i flera timmar. De är inte likt mig sen sover jag hela natten igen så ja jag behöver de väl tydligen.



Så ja jag vilar å tar de som de är helt enkelt ja kan inte göra annat.



Ja den där Polaren de e nostalgi... brun å fin där inne...



//tess

2010-07-26 @ 19:41:12
URL: http://tess701.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: