Filosofi en torsdagsmorgon...

Tid: 10:20:17
Datum: 2010-06-24
Kategori: Allmänt

Ja, morgon är det verkligen. 10 är klockan och jag vet inte när jag var uppe vid den här tiden en ledig dag senast...:S

På tal om saker man inte vet tänkte jag öppna dörrarna till det svåra och tunga där ute, filosofins värld och metafysiken, d.v.s. hur världen är uppbyggd, vad som egentligen finns och inte. Finns vi över huvudtaget? Existerar vi? Vad är egentligen verkligheten?
För vissa är det kanske självklart. Ja, vi finns och verkligheten är så klart det liv vi lever i, allt vi har runtomkring oss osv. men så självklart är det inte för alla.

Förr i tiden fanns det många filosofer, speciellt greker, som tänkte mycket på det här. En av dessa var Sokrates. Hans elev var Platon. Vad som egentligen är Sokrates och vad som är Platons idéer och tankar är svårt att veta eftersom att Sokrates knappt lämnade någonting efter sig. Det gjorde däremot Platon.

Filosofen, matematikern, astronomen och astrologen Platon är kanske mest känd för sin död då han erbjöds en bägare gift som han drack upp.

Gemensamt för alla dessa gamla greker är att de alla anser att verkligheten existerar. Vissa andra senare filosofer är dock av en annan uppfattning. Platon hävdade i alla fall att verkligheten är dualistisk, d.v.s. tvådelad. Den består av en sinnevärd, den värld vi fysiskt sätt lever i, den som de flesta skulle se som "den riktiga verkligheten", men också en idévärld. En värld där det perfekta existerar. I sinnevärlden finns inget perfekt. Allting har alltid någon liten brist. Ta ett exempel, ett rakt sträck. Ritar man det blir det aldrig helt 100% rakt, det går inte, men i vår idévärld kan vi tänka oss ett helt 100% rakt sträck. Idévärlden är också evig. Minnena av t.ex. farmor och farfar finns alltid kvar så länge vi själva lever kvar i sinnevärlden. För sinnevärlden dör ut. Det gör inte idévärlden. Tankar och minnen kan föras vidare, så även personer. I idévärlden blir farmor helt perfekt. Hon skönmålas till den perfekta farmodern, trots att hon i sinnevärlden, medan hon fanns, hade sina brister och fel.

Platon ansåg alltså att denna idévärld var den "riktiga världen", eftersom att man där kan tänka sig det perfekta och fullkomliga, det absoluta, och därför måste det vara den riktiga verkligheten.

Platon ansåg också att all kunskap är medfödd. Vi behöver inte lära in någonting, för allt finns redan i våra hjärnor. Det handlar bara om att plocka fram det, något de flesta av oss inte klarar av. Därför måste vi lära in kunskapen i alla fall, trots att den egentligen redan finns där. Ett exempel är en autistisk man. Han kan alla dagar i kalendern, både dåtid och framtid. Det kvittar vilket datum man säger, han vet vilken dag det är. Man har på alla sätt försökt komma fram till hur han kan kunna det, men man kommer inte fram till något. Om han då har den kunskapen, varför skulle vi andra inte ha den? I hans fall kanske det är hans funktionshinder som spelar in och som gör att han kan plocka fram den kunskapen, men kunskapen måste finnas hos alla, vi kan bara inte plocka fram den.

Platons elev hette Aristoteles. Han var, likt Platon, en mångsysslare. Han var både filosof och mattematiker. Till skillnad från Platon ansåg han dock att det bara existerar en verklighet, den vi lever i, sinnevärlden.
Allt handlar om 2 begrepp enligt honom, materia och form. Allt består av någon typ av materia i någon typ av form.

I samma veva som Platon levde var också demokritos aktiv. Han kan kallas för "Atomernas filosof". Enligt honom var verkligheten uppbyggd av atomer. Förändring existerade endast i form av nya atomkombinationer, nya tankar blev nya kombinationer osv. Verkligheten är också deterministisk ansåg han, d.v.s. den är förutbestämd. Vi själva har inte bestämt att vi ska hamna här. Det var redan bestämt innan, vi fick en uppsättning atomer som gjorde att vi skulle hamna här och det kan vi inte göra något åt. Är ni determinister där ute? Tror ni att allt är förutbestämt, eller har vi en fri vilja?

Demokritos var även extrem materialist. Han ansåg att allt gick att ta på. Man kan ta på ett bord, på sin arm osv. men även när man tar bort handen från bordet kan man känna det. Bordet finns i huvudet, både känslan och bilden av det. Han ansåg alltså att man även kan röra vid det andliga. Det är till viss del sant. Han har helt rätt i att känslan och bilden finns kvar av ett föremål även efter att man har lämnat det.

En filosof som levde långt senare och som även skiljer sig radikalt från de gamla grekerna var Descartes. Han var fransman och levde på 1600-talet. Till skillnad från de gamla grekerna ansåg han att verkligheten inte existerar. Han höll upp en penna och frågade sig om den verkligen fanns? Det kunde han inte vara säker på, för den kunde vara en illution eller vad som helst. Så småningom reste han ut i världen och tillbringade många timmar  för sig själv med att tänka över existensialismen. Till slut kom han fram till slutsatsen att han själv måste existera.

Varför?
Jo, för att han skulle kunna bli lurad, det med pennan, måste han ju ha ett medvetande som gick att lura någon stans. "Jag tänker, alltså finns jag" är hans mest kända citat. Han ansåg också att vi alla kan tänka oss ett fullkomligt väsen, men idén om detta fullkomliga väsen måste just komma från något fullkomligt för att kunna vara det. Detta blev hans tyngsta argument för att Gud existerar. Descartes var nämligen djupt religiös. Detta fullkomliga väsen som har gett oss förmågan att kunna tänka oss något fullkomligt är alltså Gud. Vidare ljuger ju då aldrig Gud, eftersom att han är fullkomlig. Något fullkomligt kan inte ljuga, för då är det inte fullkomligt längre. Alltså existerar verkligheten. Den måste göra det, eftersom att Gud, som är fullkomlig, aldrig ljuger.

Dock tycker inte jag att hans teori håller. Hans citat "jag tänker, alltså finns jag", om det stämmer, då kan man inte vara säker på att ett ting finns, eftersom att det är en tolkning av oss själva och någonting som inte kan tänka själv. Alltså är det vi som tolkar bordet som att det finns där, men finns det där för alla? Det ända man kan vara helt säker på är att man själv finns. Alla andra blir tolkningar av oss själva och för alla andra  är det tvärtom. Då finns dem och man själv är en tolkning av dem. Döda ting, t.ex. ett bord eller en sten kan man aldrig vara helt säker på. Det är en tolkning av varje enskild person.

 

Då kommer vi in på det där med att bli lurad, som han kom fram till. Han ansåg att alla kan tänka sig ett fullkomligt väsen. Idén om detta måste komma just från ett sådant väsen, annars kan det inte finnas, men varför måste det just vara Gud som är det fullkomliga väsnet? Hur vet man att det just är Gud som är fullkomlig? Tror man inte på Gud anser man att han inte finns och då håller inte det här.

 

Om Gud då skulle vara fullkomlig luras han som sagt inte. För i sådana fall  är han inte fullkomlig. Alltså finns bordet där eftersom att man ser och känner det och Gud inte luras. Faktum kvarstår dock. Hur kan man veta att Gud just är fullkomlig? Varför skulle just Gud vara det?

 

Det känns som att det här mest blir en teori som bygger på hans religiösa vinklingar. Man måste vara troende för att kunna tro på, i alla fall, just den här delen av hans teori.

 

Det där han kom fram till om att bli lurad är dock en ganska smart lösning. Allt levande måste ha ett medvetande som går att lura för att kunna bli lurad. Har man inget medvetande går det inte att lura, men då är man inte heller medveten om någonting och är inte ett levande väsen längre.

 

 Så, vad anser ni nu om alla dessa flummiga tankar och idéer? Tell me! :)

När vi ändå är inne på lite flummiga saker avslutar vi med en flummig låt, Rally - Leif Loket Olsson, en parodi av Puff daddy's gamla hit, I'll be missing you.


Kommentarer
Postat av: Annie

jo jag messar mycket, tror jag skickar runt 100-150 sms om dan :) haha!



Okej hoppas du får de trevligt! :) jaa, jag ska ner till skåne o festa :)

2010-06-24 @ 13:39:21
URL: http://anniepannii.blogg.se/
Postat av: Annie

Åh, vad härligt! sola lite åt mig också! :)



29kr. smsar gratis till alla som har telenor. så det brukar inte bli så mycket mer , har bara kompisar som har telenor :) :)

2010-06-24 @ 14:57:33
URL: http://anniepannii.blogg.se/
Postat av: NATALIE

haha förr var mitt "sovrekord" till 10...



svar: Longboard är roligt men svårt om du frågar mig i alla fall haha :)



Hoppas att de 3 veckorna går snabbt så att hon snart är hemma :)



klart att man inte måste bada :) men jag blir dock lätt rastlös av att bara ligga och sola hela tiden.

2010-06-24 @ 17:12:42
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har inte hunnit läsa allt, men det lät intressant det där! Ska nu skriva snabbt och dra mig till middagen ;)



Okej, men vad härligt. ser ju ut att bli jättebra midsommar imorgon över hela sverige nästan :D



Galet det där, Sundsvall som ligger så långt ner! Haha jag tycker gränsen borde gå kanske vid Umeå, så att jag i princip bor i södra norrland, för det finns ju en hel del yta ovanför oss t.o.m.! (Kiruna, Haparanda, det kan vara norra norrland) ;)

2010-06-24 @ 19:12:54
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Erica

Svar: Gymma tycker jag med kan vara kul. Men det finns inget gym här i närheten, och sen kostar det ju också…



Vilket intressant inlägg, Johan! Kul att läsa! :)

Jag är troende och jag tycker också att Descartes argumentation för att Gud finns inte håller. Jag kommer ihåg då jag läste Filosofi A och förvånades över hur dåliga de olika argumenten för Guds existens var. Då kan jag komma med mycket bättre argument, haha… ;p

2010-06-24 @ 20:18:58
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Trevligt att läsa om sånt här. Du får berätta allt du vet och allt du i framtiden lär dig om detta för mig (om annat också i och för sig, allting du vet, haha, vad du än berättar så är det intressant att lyssna skulle jag säga, egentligen).



Jag tror att man på ett sätt födds med kunskapen inom sig. Kanske är det därför folk som tror på sig själva och har varit med om svåra saker i livet brukar lyckas så bra med va det gör. Det vågar tro på och utmana sig själva. Vad tror du?



Ibland har jag varit med om att jag bara vet vissa saker utan att jag har lärt mig det liksom.



Intressant sånt här!



Vi människor har ett så stor behov av att tro på något. Därför är det nog bra att det finns så många olika förklaringar till varför. Och att alla inte fastnar i tex kristendomen.



kramar!

Tusen kramar!

2010-06-24 @ 22:05:02
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: Evelina

Filosofi.. Väldigt intressant OCH flummigt ;p

2010-06-24 @ 22:13:57
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: anna

10 är väl inte tidigt? eller när går du upp annars? :)



Det där var lite rörigt, men tror jag att jag mest tror på Platons teori, bortsett från det att vi redan har all kunskap medfödd..



Svar: Okej, men då slog du iaf två flugor i en smäll! Alltid något.



Jag håller med dig! Tycker det är så fult att stirra ut någon bara för att den ser lite "annorlunda" ut. Tyvärr är det ju så att så fort någon skiljer sig från mängden på ett eller annat sätt, kvittar hur egentligen..



Nja okej, men jag och du har väl rätt olika musiksmak, mestadels iaf! :p



Blää absolut inte twilight! Det är det sämsta någonsin, förstår inte hysterin :p



Nej, men mer "En shopaholic.." serien och sånt! Hahaha ;)

2010-06-24 @ 22:36:00
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag är filosof och fascineras av livet, vilket underbart ting det faktiskt är. Och tycker synd om dem som inte förstår det... tänk allt de går miste om, så som kärlek, glädje, upplevelser, erfarenheter och motgångar..

2010-06-24 @ 23:36:35
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: Alexandra

Ja! Gör det du också. Klistra bara in denna länken:script language="javascript" src="http://nywebb.nu/rb/landa-tryggt/landa-tryggt.js"/></script>



Så kommer det upp en bild. På en öppen hand i en cirkel. Så står det "landa tryggt över." När man trycker på bilden så kommer man till kampanjen och deras hemsida.



Du är lika fantastisk du!



kram <3

2010-06-25 @ 11:14:14
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: Evelina

Svar: Aha ;D Det verkar som att du är berest med andra ord :) Jag vill också resa mycket.

2010-06-26 @ 11:43:34
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Anonym

sv. Tack så mycket, det blev den också :D Hoppas du hade en bra midsommar du med!



Oj, huh jag vet faktiskt inte :S Men åker jag tex upp till Haparanda, finlandsgränsen, så tar det 4 timmar kanske, som ner till Övik ungefär (eller Övik tar nog en halvtimma kortare) =)

Sen om jag ska åka allra längst upp så vet jag faktiskt inte, har bara åkt upp till Kiruna en gång i mitt liv, och det var ett bra tag sen det ;P

2010-06-26 @ 13:21:51
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: josefine

sv på kommentar; detsamma, även fast min midsommar inte blev särskilt lyckad men :)

2010-06-26 @ 18:57:49
URL: http://tthisisourlife.blogg.se/
Postat av: NATALIE

svar: haha "förr" var för kanske någon månad sedan. Jag har alltid varit väldigt kvällstrött och morgonpigg, nu har det börjat ändras :)



ja har man en bok eller musik är det ju helt klart skönare att sola, speciellt musik tycker jag :)

2010-06-27 @ 09:59:52
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: Annie

aaah, jag hade sms fritt till alla för 99kr i månaden då hade jag 5000 sms. men tog bort de för de blev lite för mycket på räkningen :) :)

2010-06-27 @ 12:33:24
URL: http://anniepannii.blogg.se/
Postat av: Jennii

Sv. Just nu har jag semester & om ung.1h blir det bilen ner till Schweiz =0)) men solat har jag hunnit med att göra!! Jag hoppas du får en trevlig vecka, så härs vi när jag kommer hem igen!! Pusspuss!!

2010-06-27 @ 16:55:10
URL: http://mrsjennii.troop.se/
Postat av: Erica

Svar: - Hm… Vad pratar du om? Vad trodde jag att jag hade fixat som jag inte hade fixat!? :s

- Nja, mitt argument är inte direkt filosofiskt… Det är helt enkelt att Gud har lovat att den som söker Honom ska finna Honom. Så jag tror verkligen att om man helt ärligt gör det så kommer man själv att uppleva att Han är verklig. Fast räcker det verkligen med att man känner att Han är det, undrar du kanske nu. Nej, det gör det inte egentligen, men det är en början. För let's face it, vi kan ju alla uppleva saker felaktigt eller känna något som egentligen inte stämmer. Om vi ska vara riktigt petiga. Men då man väl har fått känna själv att Gud är verklig och börjar tro mer och mer och läser vad som står i Bibeln så kommer man att märka något. Ju mer man prövar det som står där, ju mer ser man att det stämmer. Det står t.ex. att, för att ta ett riktigt konkret exempel, vi ska kuna bli döpta i den helige Anden och få gåvor. Tungotal t.ex. Och att sjuka kan bli friska genom bön. Om det aldrig skulle hända eller vara så väldigt ovanligt så skulle man ju börja undra hur pass pålitlig Bibeln egentligen är. Men grejen är att man kommer att upptäcka att den är pålitlig. Då blir tron starkare och man ser att allt det där som man upplevde verkligen var "for real". Så det handlar egentligen om att själv pröva om Bibeln stämmer och man börjar med att söka Gud eftersom löftet som sagt är att den som söker Honom finner Honom. :)

2010-06-27 @ 19:10:20
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: Matilda

Det jag menar med mitt inlägg är INTE att man måste vara bäst i allt om man väljer att inte göra det halvdant. Det jag menar är att väljer man att inte göra saker och ting halvdana så försöker man göra SITT bästa. Det människan ofta glömmer är att vi endast kan utgå ifrån oss själva. Alla har vi olika möjligheter men det är vår egna drivkraft, målmedvetenhet och passion som avgör om vi vill ta hjälp av våra möjligheter och se lösningar istället för problem eller tvärtom.



Alla kan inte vinna OS men alla kan försöka, och även om man kommer sist så har man försökt. Man har lagt sin själ i sin idrott och man har gett allt - det innebär att vara bäst, bäst i sig själv. Om man sedan vinner eller ej är en annan fråga, och ja, alla vill vi vinna. Men för att kunna vara en möjlig kandidat till att vinna får man inte satsa halvhjärtat... allting hänger ihop.



Om man satsar halvdant, går in i något halvhjärtat... då kan man lika gärna lägga sig på soffan och glo på tv.

2010-06-28 @ 22:25:53
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: anna

Svar: Nej ellerhur, det är underbart med sommarlov :d



Oj, så sent? :o jag brukar gå upp mellan 9 och 10 på vardagarna, men på helgerna sover jag till typ 11 eller 12 om jag inte har något planerat :p



Okej, jag tycker väl inte det är krångligt då jag har rätt så svårt att förstå andra teorier om jag tycker på ett annat sätt..



Haha! Jag har varken sett någon av filmerna eller läst böckerna. Har dock sett en trailer till en av filmerna och det räckte gott och väl för min del, haha!

2010-06-29 @ 00:28:57
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: tess

Suck.. jag som sitter med huvudvärk va ju bara tvungen att läsa. Va duktig du är. du skriver ner den fakta som finns och du reflekterar... känner mig som en lärare som ska sätta betyg på ett arbete.



Gud.... ja du .... hur kan han finnas då han som inte syns? Han kan man inte ta på.... han finns där fför att någon bestämt att han finns... man har byggt upp en värld runt honom som vi aldrig sett och inte har en aning om ifall den finns.



för övrigt finns väl mycket lågiskt i mycket av deras teorier bitvis. Att vi finns... ja gör vi de?? eller är de bara jag som tror allt finns runt mig. Ja de är svårt att veta.



Hur saker uppfattas ja de är ju trots allt bara min uppfattning och tolkning. Vi tolkar ju allt vi ser och upplever efter vår egen förmåga och efter våra referensramar och erfarenheter.



Att Autister kan saker inte vi andra kan vet man inget om. Man vet bara att de har ett detaljseende och att de har en förmåga att lära speciefika saker. de blir liksom experter på sitt... Asberger har man i regel då. Precis som du kan va duktig på ett specifikt område så är de de. De kan lagra och ta fram de. Men kanske mera intensivt än andra. Tror inte att de har kunskapen innan. HUR ska du kunna telfeonkatalogerna världen över utantill utan att ha tittat i dom??? Nej de stämmer inte alls. Utan de har ett fotografiskt minne och genom att titta en gång så sitter de där eftersom de har den talangen enbart. Visar du något annat kan de de inte... de har sina specialområden helt enkelt.



Intressant som sagt... mycket... å jag tänker å funderar fast värken i skallen är enorm.... ha en fin dag JOhan.



//Tess

2010-06-30 @ 10:36:55
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: matilda

Haha, man blir ju nästan snurrig av alla såna där funderingar, men intressant är det!

Ska också läsa filosofi A och B sen ;D



sv. Ja, nostalgi är härlig känsla!



Haha ja jag förstod det nästan, DS lät lite för modernt ;)



Ah okej, men det är ju bra att du har dina drömmar om vad du vill i livet när det är privat!:)

Hmm.. Jag själv får nog fortsätta att grubbla på mina framtidsdrömmar, kanske jag någon dag framöver vet svaret =)



Ja såna rån så tänker jag på barndomen! Men det är ju bara så gott, haha kan äta hur mycket som helst. Mitt nya lördagsgodis kanske? Haha.

2010-08-30 @ 18:14:39
URL: http://matildasodergren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: