En era har gått i graven

Tid: 23:51:17
Datum: 2011-06-16
Kategori: Allmänt

Idag gick så en 19 år lång era i graven. Ända sedan 1992 har vi på pappas sida firat skolavslutningar här i stan. Då gick kusin robin ut lekis, som det hette på den tiden. 4 år senare var det min tur och ytterligare 3 år senare ägde vår 1:a skolavslutning på Trojan, högstadieskolan i stan, rum, då Robin slutade 7:an. Ytterligare 2 år senare, 2001, slutade den 1:a av oss 9:an, samtidigt som kusin Emil slutade 7:an och jag och kusin Niclas var klara med det 5:e året i grundskolan. 2007 var vi med om den sista skolavslutningen på Bjälbotull, låg/mellanstadieskolan alla vi kusiner har gått på, förutom Robin, som även fick några år på Lindblad, den andra låg/mellanstadieskolan i stan, där alla klasser hade slöjd och idrott, både Lindbladseleverna och Bjälbotullseleverna, innan han flyttade över till Bjälbotull, när den var nybyggd någon gång i mitten av 90-talet.

Till sist var det 2011, då den allra sista av oss slutade 9:an. Det var Shep, som gick ut idag och därmed avslutade en 19 år lång era. De fick göra en lite kul grej innan de slutade, som varken jag, Emma, eller någon av kusinerna, har gjort. De skrev en hälsning till alla i klassen, innefattande något extra tydligt minne, något typiskt för personen i fråga och vad man trodde att de skulle bli i framtiden. Lite kul sådär, men det är vid sådana tillfällen jag påminns lite extra om hur få vänner jag faktiskt har. Shep fick massa fina vänskapliga hälsningar från många vänner i klassen, men jag hade inte fått en ända. Idag har jag ingen kontakt alls med någon från högstadiet, inte från gymnasiet heller. Tänker ibland på vad folk kan tänkas göra idag, samtidigt som jag inte känner något som helst behov av att träffa dem. På högstadiet hade jag visserligen några vänner, men det var då, inte nu. Många av dem har grenats ut åt rakt motsatt håll mot mig, om man säger så, de är inte alls lika mig idag, även om vi hängde ihop på den tiden, och från gymnasiet har jag inga riktiga vänner alls. Klassen var snäll och hjälpsam, men några riktiga vänner fick jag aldrig. De ända vänner jag har här i närheten är Albin, Jennifer och Louise. Alla 3 har jag lärt känna via goalballen.

Det är skillnad mot när jag var mindre. Då hade jag inga synskadade vänner alls i princip, nu omfattas mer eller mindre hela min bekantskapskrets av synskadade, förutom er här på bloggen, som faktiskt utgör en ganska stor del av min sociala tillvaro. Självklart bloggar man för att man tycker det är kul att skriva, men lite av grejen med en blogg är att få respons på det man skriver och utveckla personliga relationer med folk där ute. Därför är det också sådana bloggar jag mest fastnar för, folk som verkligen läser det jag skriver och kommenterar, inte bara skriver "SV:". Skriver man bara svar hela tiden blir det bara en monolog från ett håll och relationen utvecklas inte. Det är bloggaren bakom bloggen som gör själva bloggen. Är man därför en person som tar sig tid att läsa det andra skriver, samtidigt som man ger gensvar på det man har fått kommenterat hos sig själv utvecklas relationen mer och mer, allt eftersom man lär känna bloggaren bakom bloggen mer och mer. I grunden handlar det dock om behov. Vissa vill inte/behöver inte lära känna nytt folk via nätet, andra är mer benägna att göra det, för alla är vi i grunden individer.

Kort sagt kan man alltså säga att det är bloggaren bakom bloggen som gör densamma. Ger de respons på det jag skriver gör jag detsamma tillbaka och så utvecklas relationen, med hjälp av dialogen som uppstår. Det är också dessa bloggar jag följer allra mest, några av er som jag faktiskt räknar som mina vänner på ett sätt, även om vi inte bor så nära varandra och aldrig har träffats. För, som sagt, ni utgör faktiskt en stor del av mitt sociala nätverk. Dock ska jag inte klaga på min tillvaro, jag trivs med mitt liv, även om det ibland kan kännas lite ensamt, speciellt som nu i helgen, när Albin och Louise inte är hemma, Jennifer är i Spanien och Jocke i Berlin. Ingen är hemma och dagarna består av dator, dator och ännu mer dator. Finns tyvärr inte mycket annat att göra, även om jag gillar att sitta vid datorn. Har man i princip enbart suttit vid datorn i 3-4 dagar blir det liite tråkigt.

I vilket fall verkar det superfina vädret återigen vara tillbaka. Hela veckan har det känts som höst, det har blåst jättemycket och inte alls varit skönt. Igår gick dock mamma och jag en sväng, jag i shorts och T-shirt och mamma med jacka och halvlånga byxor. Kan nog ha sett lite komiskt ut, men det var inte kallt alls och vi gick i princip runt hela stan, innan vi slutligen kom hem. När vi gick över ängen på väg hem kunde mamma inte förstå hur jag kunde höra lyktstolparna. Det är svårt att förklara, men det blir ett annat eko, även om det bara är något så smalt som en lyktstolpe.

Idag såg det till en början inte ut att bli något vidare varmt, men när vi kom ut ur kyrkan, där det även där var sista gången vi var på bra länge, hade det slagit om och solen lyste från en klarblå himmel. Under eftermiddagen tilltog värmen mer och mer och det slutade med fika med moster, mormor, morbror, som nu är hemma från bröllopsresan till Malta, och småkusinerna, som inte heller de är så små längre. 14 resp. 12 blir de i år. Varmt och härligt var det och senare under kvällen satt jag med solbrillor och med datorn i knät ute på altanen. Framåt kvällen, när solen står lågt, är solbrillor faktiskt bättre än keps, även om jag i vanliga fall föredrar det senare, men när solen står så lågt har jag annars ganska lätt för att titta in lite för mycket i solen, något som kanske inte märks så mycket på en gång, men senare får jag lätt ont i huvudet då. Annars var det riktigt, riktigt skönt!

Ett litet förtydligande gällande föregående inlägg om Deathgame är att spelet alltså utspelas irl. Det är alltså inget dataspel där du sitter vid datorn och spelar. Sighten fungerar mer som kontrollzon, där du registrerar när och vem du dödat, eller när och av vem du blev dödad. Dödar någon gör du alltså irl, du letar upp spelaren någonstans i Sverige och skjuter denne med t.ex. en banan eller en gurka, kastar ett äpple mot personen i fråga eller petar lätt på denne med en morot. Då är han/hon död och du kan logga in på sighten och registrera ditt mord och på så sätt få en killpoint. Som jag skrev så är det flest killpoints efter en omgång som vinner.

Vi avslutar med lite Sabaton, med låten Ghost division, tillika Leksands introlåt. Så, för att stilla hockeyabstinensen en aning, tänk er denna låten dåna ut ur högtalarna i ett fullsatt Tegera arena, 7650 åskådare klappar takten och Superstars eldar på med "LIF, LIF, LIF!" borta på Norra. Då går det rysningar genom hela kroppen vill jag lova! Wow!


Kommentarer
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

Ja, så kanske det var .. :o

2011-06-17 @ 00:23:29
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Man får t.ex. inte ha för urringade toppar, för korta kjolar (de ska gå över knäna). Man får inte heller ha linnen när man får klientbesök (man ska täcka axlarna). Män får ha shorts som går över knäna. Sandaler och öppna skor får man dock ha :)



Jag har inte heller så mycket kontakt med de från högstadiet/gymnasiet :p Fast Tina och Lovisa har ju hängt med.. Och det gillar jag! :D

2011-06-17 @ 07:04:33
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Elina

Det var faktiskt första gången jag åt vietnamesiskt, tyckte det var jättegott men lite för mesigt. Bad dom krydda på lite men det gick inte riktigt fram tror jag så jag hällde på massa tabasco ;)



Det blir nog inte samma hotell i Barcelona men centralt som tidigare, centrumkärnan är roligast!



WOw, häftigt att få tävla internationellt! Hoppas du får åka med till London iallafall :) De närmsta jag har kommit internationellt är Göteborgscupen där vi spelade mot ett norskt lag haha!



Äsch på sommaren behöver men nog inte kryssa till Karibien för att få en fin resa. Låter hur härligt som helst!



Har du några planer för midsommar då? KraM!

2011-06-17 @ 10:22:33
URL: http://tankarisweetvalley.blogg.se/
Postat av: Emma [hockey & foto]

SVAR: Ja, känns som att det är det absolut tyngsta tappet vi kommer få vara med om denna säsong.. När det kom såpass sent också! Tycker att vi ska sno fler söta pojkar från Leksand ;) Joacim & Pierre <3



Det var ju inte värt att se resten av matcherna eftersom det ändå slutade åt pipsvängen..



Precis! Under sista matchen när AIK spelade borta och förlorade.. Då satt jag hos en kompis i hela matchmunderingen! Sista gången jag fick använda min matchtröja för säsongen..

2011-06-17 @ 11:28:39
URL: http://emmaanystrom.blogg.se/
Postat av: NATALIE

så skönt att sommarvärmen är tillbaka hos er! här var det ganska skönt igår men nu är det trist och kallt igen :S



svar: Nu ska det nog gå att kommentera inlägget på novellen! :) och tack! jag upptäckte stavfelen (slarvigt av mig :S)



Ja jag kan tänka mig det! och så kan det säkert vara ganska olika hur jag och matilda upplevt studenten också, även fast vi gick (nu höll jag på att skriva går) i samma glass :)



haha nä du jag tror att jag skippar det där spelet ;)



jag håller med dig, att ligga och sola intill ett badställe är ju så härligt :) förra sommaren blev det tyvärr alldeles för lite av det men nu i sommar ska vi passa på att göra det mer :)

2011-06-17 @ 11:47:57
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: FlizanLizan

Hejsan



Äru sugen på en ny design så kostar bara mina designers 75 kr eller 100 kr :P

2011-06-17 @ 12:40:35
URL: http://flizanlizan.blogg.se/
Postat av: danten89

Jaa :)

Men jag tycker bättre om Paradisasken jag :)

Men fick en Aladdin och tackar inte nej till den^^

Present som present.



Vad har ni för väder idag då?



Jo mer skratt och leende åt svenska folket! :)



Hehe gick du upp den tiden, när du pluggade med?

Har du fått tillbaka ditt arbete än? :)

2011-06-17 @ 12:42:27
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

Hehe okej ;p



Ja :) Ska du göra idag?!

2011-06-17 @ 13:05:02
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

okej :) Roligt.

Nej bara vara hemma, vila lite och så. :)

2011-06-17 @ 14:28:44
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: danten89

Nice är det :)

Ska bli grymt att få åka iväg lite.

Skita i bloggen för en helg.

Den tar mycket av min energi just nu. :P



Men för mig ska det vara paradis.

Även om Aladdin är god den med^^

Choklad är gott! :)



Här regnar det och är mulet värre...



Ja.. det där projektet som du gjorde? Med alla intervjuer och så där? :)

2011-06-17 @ 14:33:16
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: FlizanLizan

sv. nja inte jätte mkt men lite grann :P

2011-06-17 @ 15:13:38
URL: http://flizanlizan.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Intressant :D Då kanske du fr.o.m. nu ska säga att du är kräfta!



Haha, kul att någon trodde att deathgame var över datorn ;D

2011-06-17 @ 17:39:07
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: jessica

sv' hoppas på det iallafall!

2011-06-18 @ 00:12:57
URL: http://jessicasellstrom.blogg.se/
Postat av: Emma [hockey & foto]

SVAR: Förlåt mig.. Ska försöka att tänka på det!



Jo, det kom lite som en chock.. Bara det hade tagit några minuter till så hade vi fortfarande fått ha Joakim som en del av familjen! Sen så tycker jag visst att vi ska sno någon mer från Leksand ;)



Det är allt från matchanvända tröja till byxor.. Två t-shirtar och halsduk sitter också på!

2011-06-18 @ 02:36:38
URL: http://emmaanystrom.blogg.se/
Postat av: EKO Lisa

Jag har inte kontakt med någon från högstadiet...det var så länge sen och kanske har folk förändrats jättemycket? Kanske de som var jobbigast och man bara inte klarade av då är de man skulle klicka bäst med nu?

2011-06-18 @ 12:39:03
URL: http://itisart.blogg.se/lisa
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

Ja den filmen är fin! :')



Ja ..

2011-06-18 @ 16:09:49
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: jessica

sv' ja precis! :)

2011-06-18 @ 18:07:39
URL: http://jessicasellstrom.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Jag fattade på en gång :p Skulle ju vara väldigt komiskt om man sprang runt med purjolökar osv. i ett datorspel och "dödade" folk! Haha!

2011-06-18 @ 19:03:54
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: ANGELICA.BLOGG.SE ♥ TÄVLINGAR PÅGÅR!!

Svar: Du har rätt, har man för mycket pengar så kan det vända åt fel håll. Men jag och min pojkvän sparar för att kunna flytta hemifrån på riktigt till ett större hus. Och då läggs mestadelen av pengarna på sparkontot :) så jag är ingen slösare.



Hm, i och för sig. Om jag hade fått "prova på" att vara synskadad eller hörselskadad på riktigt så kanske svaret hade varit annorlunda. Nu vet jag inte så mycket om något av de, men skulle spontant valt hörselskadad. För jag hellre vill se allting än höra, bara sådär spontant.. :P

2011-06-18 @ 22:55:25
URL: http://angelica.blogg.se/
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

Ja, hm.. Vet inte, jag tror att antingen blir det en succé eller så blir det fail. Vad tror du? :)

2011-06-18 @ 23:09:20
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: vispen

Oj, mina kusiner och jag har inte gått i samma skolor. Det beror nog på att jag bodde en timme från stockholm, några av mina kusiner bodde i stockholm och några andra bodde utanför stockholm åt andra hållet. Min syster och jag gick i samma skola tills hon slutade sexan och jag nian och nu ska hon börja på ett annat gymnasium än det jag har gått på. Två av mina kusiner som är syskon har gått på samma gymnasium men de tre andra har gått på olika tror jag.

Jag håller med om att det är personen bakom bloggen som får mig att fastna för en blogg. Om personen läser min blogg och kommenterar brukar jag göra detsamma. Dock tror jag att du har fler läsare än jag, i alla fall fler som kommenterar. Några av dem som läser min blogg är inte särskilt bra på att använda datorer så de vet knappt hur man gör för att kommentera och andra skriver jag med på till exempel msn och facebook och därför brukar de inte kommentera i själva bloggen. De som läser min blogg är alltså mest personer jag redan känner på något sätt och inte personer jag har lärt känna via deras bloggar. Men jag har inte riktigt tagit mig tid att hitta bloggar jag tycker om och ibland när ajg har försökt hitta bra bloggar har personerna bara skrivit korta kommentarer trots att jag verkligen har försökt skriva längre för att lära känna dem. det kan vara svårt det där.

Jag brukar ofta råka ha öppna ögon och förmodligen titta in i solen när jag är utomhus. Jag har några solglasögon och en eller två kepsar som jag i princip aldrig använder. Det blir sällan av och jag glömmer bort det. Det är inte förrän efteråt när jag får ont i ögonen och huvudvärk som jag kommer på att jag borde ha haft solglasögon eller keps.

Jag har funderat på att gå på en hockeymatch snart eftersom jag vill vara på ett ställe med flera tuser personer och höra de jubla och heja på det lag de håller på! Det måste vara en oerhört härlig och speciell känsla att höra flera tuser människor sjunga och skrika på en och samma gång och att sitta där mitt bland dem!

2011-06-21 @ 19:00:42
URL: http://vispen91.blogg.se/
Postat av: Emma [hockey & foto]

SVAR: Det är ungefär 16 mil mellan Skellefteå och Boden! :)



Okej, får väl ta tag i det och se den filmen då eftersom alla säger att den är så himla bra, hahah..



Behåll Filip då - vi behåller Jocke!! ;)



Jo, det är inte nådigt men jag känner att det var värt det för mig! En tröja som min favoritpojke haft på sig under en säsong, det är inte illa! Den skulle ha gått för dubbla priset idag tror jag om folk hade vetat vilken säsong han skulle göra :)

2011-06-24 @ 22:08:43
URL: http://emmaanystrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: