Navigeringssystem för synskadade äntligen på gång!

Tid: 16:13:00
Datum: 2011-05-09
Kategori: Att leva med en synnedsättning

Detta är något som har varit på gång ett tag nu, men nu verkar det även börja konkretisera sig.

Jag tror verkligen detta kan vara ett oerhört användbart hjälpmedel i framtiden, något som kan göra oss synskadade betydligt mer självständiga jämt mot dagens läge, även om den frågan så klart även varierar från person till person även idag.
Detta är just något Maja, som jag har träffat ett fåtal gånger och som är grym internationellt sätt innom simning, säger och trycker på i artikeln här nedan. Allt är med andra ord inte dystert, som i inlägget innan om färdtjänstsystemet. Tekniken och forskningen gör det även möjligt att bli ännu mer självständig och förmodligen, på ett lättare sätt, kunna åka kollektivt, om vi nu ska återknyta till föregående inlägg.

"Större frihet, det är vad jag fått,” säger Maja Reichard. Hon är blind men med hjälp av ett nytt navigationssystem i mobilen kan Maja ta sig fram även
på vägar där hon aldrig gått med någon ledsagare förut. Framöver kommer all information uppdateras om grävarbeten eller tillfälliga trottoarkaféer som
gör det svårt för en synskadad att ta sig fram.

Knyter ihop teknik. Visst kan det vara skönt att gå en runda på stan. Men för blinda och synskadade är det ibland både farligt och jobbigt. Men genom att
kombinera ny teknik med kommunernas databaser om alla vägar, cykelbanor och gångstråk kan även de synskadade klara den självklara promenaden.

Maja Reichard står utanför Ringens köpcentrum på Söder i Stockholm med mobilen i handen och knappar in adressen dit hon ska. Sedan tar det bara några sekunder
innan mobilen beräknat den bästa rutten och frågar om hon vill börja gå.

Så långt är det egentligen inget speciellt. Det är mängder av människor som varje dag använder sin mobil eller en separat gps för att ta sig mellan två
platser.

Men Maja Reichard är blind och kan varken se vad det är för adress hon knappar in eller titta på någon kartbild på skärmen. Istället har hon ett program
i mobilen som läser upp adressen som hon trycker fram så hon vet att det verkligen blir rätt.

Sedan hjälper mobilen till med navigationen genom att i detalj berätta om vägen samtidigt som den ibland vibrerar för att tala om att Maja Reichard behöver
vrida sig lite för att gå åt rätt håll.

–Det är ett jättebra system. Jag har fått mycket mer frihet och vågar ta nya vägar på egen hand utan att någon först gått med mig och visat rutten, säger Maja som provat navigationssystemet i en månad och snart måste lämna utrustningen ifrån sig när testet är över.

Fast det verkligt intressanta med systemet är inte att man har en röst som hjälper till med navigationen. Så fungerar ju vilket navigationssystem som helst.

Det ligger istället i att man utnyttjat de mycket detaljerade kartor över vägnätet med alla cykel- och gångbanor som Stockholms stad har i sina olika system.
Då blir det betydligt mer exakt än i de vanliga navigationssystem som bara täcker vägarna och i praktiken mest är inriktade på bilister.

Målet är att navigationssystemet också ska länka till alla de olika delsystem som kommunen arbetar med och där man till exempel löpande lägger in uppgifter
om vilken gångväg som är uppgrävd eller på vilken del av en trottoar en restaurang fått tillstånd att bygga en uteservering. Väldigt väsentliga uppgifter
för den som försöker ta sig runt stan utan att själv kunna se hindren framför sig.

När systemet är i full drift ska uppgifterna uppdateras hela tiden så att det inte plötsligt finns ett uppgrävt hål i en trottoar utan att det märks i navigationssystemet.

-Jag ska skaffa det här systemet på riktigt så snart det går, säger Maja Reichard, som under testet bland annat använde mobilens navigation för att ta sig till Stockholms universitet där hon studerar matematik.

I praktiken är det en vanlig enkel Nokiamobil som används. Den är sedan trådlöst kopplad till en liten enhet som Maja har på ryggen där det finns gps, stegräknare och digital kompass.

Gps-mottagaren i sig räcker inte till för att ge tillräcklig noggrannhet utan det är snarare stegräknaren som är det viktiga och som bidrar till att man
får en noggrannhet på mellan tre decimeter och fem meter.

Systemet har sedan 2006 tagits fram av it-företaget Astando. Utvecklingspengarna, totalt 50 miljoner kronor, kommer framför allt från Stockholms stad och
statliga Post- och telestyrelsen.

–Det finns fortfarande en del kvar att göra innan det är färdigt. Vi hoppas att vi i slutet av året har några användare som kan börja utnyttja det på riktigt,
säger Elisabeth Dawidson projektledare på Astando.

Hela projektet är ett exempel på hur ny teknik kan användas för att underlätta tillvaron. Men det visar också hur information som redan finns på mängder
av ställen i den offentliga sektorn kan utnyttjas för att skapa nya tjänster.

Det senare är en snabbt växande fråga och på många håll i världen har utnyttjandet av offentlig information hamnat i fokus både för politiker och it-företag.
I länder som USA, Storbritannien, Brasilien, Finland och Danmark finns det också gott om exempel på hur politiker driver på för att all offentlig information,
som inte berör enskilda personer, ska bli tillgänglig på ett sätt som gör att den kan användas för att bygga nya it-baserade tjänster.

Informationen ska med andra ord vara tillgänglig digitalt, inte bara som papperskopior.

En av de viktigaste delarna i de nya tjänster som verkar vara på gång är kartor och positionsbestämning. Just de funktioner som Stockholms stads projekt
för de synskadade arbetar med."

Källa: svd.se

Så, vad tror ni om detta?