Ofattbart tragiskt...

Tid: 01:26:30
Datum: 2011-09-08
Kategori: Leksand

Här hade jag egentligen tänkt att skriva ett annat inlägg och publisera, men det får vänta. Det som hände tidigare idag är av betydligt mer vikt än det jag hade tänkt skriva.

Tragiskt är bara förnamnet. Det finns inga ord för vad som skedde tidigare under dagen, det är för hemskt, för ofattbart.

Planet med det ryska KHL-laget, Lokomotiv Yaroslavl, skulle precis påbörja flygningen mot Minsk, där säsongens första match väntade.

Planet hann knappt upp i luften, innan det körde in i några ledningar, fattade eld och kraschade.

Ombord på planet fanns så gott som hela truppen:

Målvakter
Stefan Liv - 30 år, Sverige (Passed away)
Olexander Viyukhin - 38 år, Ryssland (Passed away)

Backar
Artur Amirov - 19 år, Ryssland
Vitali Anikeyenko - 24 år, Ukraina (Passed away)
Mikhail Balandin - 30 år, Ryssland (Passed away)
Robert Dietrich - 25 år, Kazakstan (Passed away)
Marat Kalimulin - 23 år, Ryssland (Passed away)
Karel Rachunek - 32 år, Tjeckoslovakien (Passed away)
Ruslan Salei - 36 år, Vitryssland (Passed away)
Maxim Shuvalov - 18 år, Ryssland (Passed away)
Karlis Skrastins - 37 år, Lettland (Passed away)
Pavel Trakhanov - 33 år, Ryssland (Passed away)
Yuri Urychev - 20 år, Ryssland (Passed away)

Forwards
Gennadi Churilov - 24 år, Ryssland (Passed away)
Pavol Demitra - 36 år, Tjeckoslovakien (Passed away)
Alexander Galimov - 26 år, Ryssland
Alexander Kalyanin - 23 år, Ryssland (Passed away)
Andrei Kiryukhin - 24 år, Ryssland (Passed away)
Nikita Klyukin - 21 år, Ryssland (Passed away)
Jan Marek - 31 år, Tjeckoslovakien (Passed away)
Sergei Ostapchuk - 21 år, Vitryssland (Passed away)
Daniil Sobchenko - 20 år, Ukraina (Passed away)
Ivan Tkachenko - 31 år, Ryssland (Passed away)
Josef Vasicek - 30 år, Tjeckoslovakien (Passed away)
Alexander Vasyunov - 23 år, Ryssland (Passed away)
Artem Yarchuk - 21 år, Ryssland (Passed away)
Danil Yerdakov - 22 år, Ryssland

Se hela lagets sida på EP här.

Det är alltså bara tre spelare som överlever denna ofattbara katastrof. Spelare som Jan Marek, Pavol Demitra och Alexander Kalyanin, för att inte tala om vår egen Stefan Liv, som alla har representerat och varit stora namn under större delen av 2000-talet i resp. landslag, går alla ur tiden, alldeles, alldeles för tidigt. Det handlar om spelare som är yngre än mig själv, människor som har hela livet framför sig, människor som mycket tragiskt rycks ifrån familj, släkt och vänner där hemma, människor som var på toppen av sin kariär, ja, helt enkelt oerhört bra hockeyspelare.

Det går inte att förstå, går inte att ta in. Det är för stort, för tragiskt och hemskt. Vi här hemma kan bara föreställa oss hur det måste kännas för familj, släkt och vänner till de förolyckade, för spelare som tidigare spelat med de drabbade, för staden Yaroslavl, vars hockeylag nu plötsligt är borta och inte existerar mer. Det går inte att förstå.

Vi här i Sverige tänker naturligtvis främst på Stefan Livs nära och kära, alla våra tankar går till dem och vi minns alla hur varm och ärlig Stefan var, "en riktig entertainer", som någon på Viasat hockey skrev på Facebook. En målvakt som kanske inte var så teknisk, men som ändå alltid var där och plockade de mest galna puckarna, som egentligen borde varit solklara mål.

7:e september 2011 kommer alltid kommas ihåg som en mörk dag innom hockeyn och idrotten, en dag vi aldrig, aldrig kommer glömma, för det som har hänt, det är helt ofattbart. Tragiskt är bara förnamnet. Det finns inte ord för det

R.I.P Stefan Liv, and all of the other players in Lokomotiv Yaroslavl who passed away at this tragical day! We all pray for you.

Vi avslutar med några klipp med Stefan. Här först i SM-final 6 mot LHC 2008, gissar jag, med alla Stefans räddningar.



Sedan med lite försnack inför LG-hockeygames.



Och så just från LG-hockeygames...



Slutligen ett tribute till honom, en av vår tids största svenska hockeymålvakter.


Kommentarer
Postat av: Evelina

Usch ja.. TRAGISKT är bara förnamnet.. Ett helt ishockeylag. Stefan Liv.. :/ RIP.

2011-09-08 @ 07:54:33
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: I AM BAAM - Göteborg Edition

RIP är det enda jag kan skriva :/ Så tragiskt..



svar: Nä hahah allt annat än planerat.

Jag gillar när det blir lite spontant. Men just där blev jag distraherad av olika saker hahha :P

Jag har bott här i typ 1 år och någon vecka. Men det är så sjukt lätt att snappa upp dialekten när man hela tiden umgås med såna som pratar göteborska.



Jag blandar också ihop det där. Men jag tyckte det hon tog upp var riktigt roligt och intressant.



Ja det gäller ju att ha den självkontrollen ja. Som dotter till en före detta alkoholist så blir jag alltid livrädd när jag känner igen vissa saker hos mig när jag dricker alkohol som fanns hos pappa.

Om jag blir berusad och någon säger till mig att sluta dricka så blir jag sur och ska ha mer, även om jag 2 sekunder tidigare bestämde mig för att det var nog. Självkontrollen har jag - men säger nån till mig att sluta så försvinner den på 3 röda.



Jo absolut. Men jag kan inte direkt tro på det där.

Eftersom jag många gånger har hört det ursäkten.

Men jag förstår precis vad du menar.

2011-09-08 @ 20:24:27
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: I AM BAAM - Göteborg Edition

svar: Det blev ett par vita hörlurar. Märket är typ sony. (Orkar inte ta av mig dom och kolla haha)

2011-09-08 @ 20:35:54
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Njae.. Det blir inte så jättedyrt faktiskt ;) Under 800:- vill jag minnas ;p



Det är så hemskt det där.. Så många unga människor. Stackars deras nära och kära :/

2011-09-08 @ 20:59:50
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: danten89

Ja.. men det har ju mycket med den svenska avundsjukan att göra också.. är du inte en som säger ja till allt, så kommer du garanterat att hamna utanför..

Allt har blivit så snedrivet..? :(



Ja San Marino matchen var ju kul, iallafall sista halvtimmen ;)



Det är så hemskt det där med flygolyckan..

Alla tankar går till alla inblandade.. :(

Kan inte uttrycka i ord, hur sorgligt det är :/



Sjukhusbesök är oftast aldrig roliga?

Förutom när någon har fått barn eller så.. :)

2011-09-08 @ 22:56:13
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: jimlindeborg - du vet att du vill kolla

Det är så läskigt och tragiskt det där, så orättvist!



Sv; nej jag äger ingen matchtröja, men har andra tröjor, munktröjor och t-shirtar :)



man börjar tagga rejält nu, bara 4 dagar kvar ;)

2011-09-08 @ 23:49:35
URL: http://jimlindeborg.blogg.se/
Postat av: anna

det där är sjukt obehagligt. dels för att jag är sjukligt flygrädd och det här gjorde inte direkt saken bättre, men mest för alla som omkom, särskilt Liv. Usch.



sv: ja jag håller helt med, vet inte vad jag skulle gjort utan musik :)

2011-09-09 @ 09:31:49
URL: http://addspirit.blogg.se/
Postat av: tess

Ja detta med Stefan Liv och givetvis alla som omkom är ofattbart. Man kan inte förstå. en ung människa givetvis flera nu som bara är borta. Det är hemskt.



Ja de där med lägenhet lät som en lång process med andra ord... men jag hoppas du hittar något snart.



Jaha men den kursen lät intressant... spännande.



Ja men du vet hon hade skrivit detta i sin status att gud va en del människor är trgiska som lever sitt liv på FB, har de inget socialt liv? Nej man kanske faktiskt inte har det eller det kanske är just det man har genom detta. Jag vet att hon tycker jag är fel på alla vis. Visst de får hon tycka men jag blir ledsen. Vi gör inget rätt.



Brandövningen gick bra. Var bara en hel del regn när vi skulle göra själva övningarna med de gick de med.



Jaha ja... nej den här boken handlar ju just om metoden som heter Son Rise och den utgår ju från just Autistiska barn. Det handlar ju om att du ska ha fullt fokus på den man pratar med. För att tex se hur man formar ord för de barn som inte har ett språk. men också att man ser att man förstår och att man inte har fokus på annat. Så nej jag har inte hunnit läsa något om att om man inte ser. Jag kan kolla lite om detta senare. Det finns säkert vägar. De tror jag. Detta handlar ju mycket om hur du ska nå ditt autistiska barn och hur de ska lära sig omvärlden.



Givetvis skulle katterna ta mössen. de är intresserade. Men jag har dom i plastlådor med lock och ja sånna man knäpper fast locken med så de kommer inte in i en bur. inatt hade de rivit ner en av burarna med tre möss i. det hade gått bra och ja som sagt de kommer inte åt dom. Men sitta å titta de kan de ju.

2011-09-09 @ 09:47:34
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: danten89

Tack så mycket du :)



Men i vilken ände ska man börja? Eller ska man ta tag i allt på en gång liksom?

Det är något som borde rättas till och det skulle nog ta hela människans tid här på jorden..



Ja det är tragiskt och det var många familjeförsörjare som liksom stupade...

Vill inte tänka på det :(



Tur att dem är snälla på sjukhusen iallafall, de flesta borde vara det =)

2011-09-09 @ 13:16:34
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: jimlindeborg - du vet att du vill kolla

Sv; jaa, det är sjukt.



Japp, det har jag! :)



haha, jahaa, du ser vilken koll jag har, men det brukar vara så innan säsongen, får mer och mer koll under den ;)

2011-09-09 @ 13:34:43
URL: http://jimlindeborg.blogg.se/
Postat av: I AM BAAM - Göteborg Edition

svar: heheh jösses, våra kommentarer till varandra kommer snart att betraktas som mail. De blir bara längre och längre.



Morgnar är inte min starka sida heller faktiskt. Men eftersom sambon är dödligt svår att få upp om morgnarna så har jag fått ta på mig rollen som väckarklocka. En väckarklocka som han inte kan stänga av. Därför är det så otrolig skönt att inte vakna på mornarna och vara helt död.



heheh nope, inte mer. Men jag har otroligt lätt för att snappa upp dialekter. Efter en helg med min kompis från skåne så läste jag (i mitt huvud) på skånska i en vecka efteråt.



Jag vet inte riktigt. Men av vad jag har fått höra så är det 50% risk att en person som har en alkoholiserad förälder, själv får problem med alkohol. Men sen kan man även ärva tendenserna också.



Jo hehe jag läste vad jag skrev i förra kommentaren och jag tror nog att jag var väldigt trött, för jag formulerade mig väldigt dåligt.

Jag menade inte att jag inte tror att det finns dom som dricker när dom mår dåligt. Eller... jag kommer inte ihåg vad jag menade hahah xD



Jo tekniskt intresserad är jag men jag kan inte mycket om sånt och sen är jag lat så det spelade in lite också hahah :P Jag lyfter inte armarna hur som helst ;) Men det är i alla fall ett par hörlurar från Sony. Vita! :) Köpte dom från netonnets lagershop.

2011-09-09 @ 18:04:02
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: sandra

Usch det där är så hemskt, kan fortfarande inte fatta att det verkligen har hänt /: Må Stefan och alla andra spelare vila i frid <3



sv: haha ja den fastnar verkligen. Har gått och nynnat på den låten hela dagen, får inte ut den ur huvudet! :P

2011-09-09 @ 18:35:52
URL: http://sandroou.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Ja, det var jag som skickade den kommentaren, fast från jobbet ;) Det är alltså ingen annan som utger sig för att vara jag.. Haha!



Jag blir tårögd när jag läser om flygolyckan i tidningar och på nätet..

2011-09-09 @ 19:24:27
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: ttheresebjörkman, :)

svar;



det går väl bra med skolan och det :p

vad hittar du på?:)

2011-09-09 @ 20:49:39
URL: http://ttheresebjorkman.blogg.se/
Postat av: Sandra

Det är otroligt tragiskt. Som alltid när en så stor olycka inträffar. Det är hemskt :(



SVAR: Vi har haft det hur bra som helst, Skottland är verkligen vackert.



Jag blir inte sugen men det har blivit lite mer av en vana. Speciellt med jobbet.



Det blir ju så haha. Han är en duktig gitarrist och igår spelade han med något band som tydligen är rätt kända. Alltså.. han var DJ till dem. Mixade och allt vad det är de pysslar med haha. Jag är så sjukt oteknisk så jag får ångest bara av att se alla hans sladdar innan ett gig typ haha.

2011-09-10 @ 17:25:34
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: Sadia

håller med, så frukstansvärt.

2011-09-10 @ 18:07:50
URL: http://sadia.blogg.se/
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

jao!



Vi har inte fått se dom / fått hem dom än, men antagligen så blev dom som vanligt, dåliga! ;)

2011-09-11 @ 16:41:21
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: jimlindeborg - du vet att du vill kolla

Sv; jag har en svart och blå munktröja, halsduk, mössa, haklapp, och mycket mer :P



Det låter ju riktigt bra det, att det kommer leksingar underifrån så vi slipper sätta ihop ett lag med "stjärnor" som bara spelar enmansshow hela tiden! :)

2011-09-11 @ 20:03:56
URL: http://jimlindeborg.blogg.se/
Postat av: danten89

Jag älskar kryssningsatmosfären på Birka paradise =)



Ja det är ju sant.. men man måste först och främst se det övergripande problemet.. i det stora hela..

Men som sagt sen måste man ju börja nånstans? :)



Ja det är ju så.. ibland är fel människor på fel plats? :(

2011-09-11 @ 20:21:18
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: I AM BAAM - Göteborg Edition

svar: Oj, en sak? Hahaha har varit med om så otroligt mycket.

En sak är att jag inte kan gå på en plan stabil yta utan att hitta någonting att snubbla över.

Sen ramlade jag ner från en karusell (en sån där med hästar som går runt och runt) på Legoland för många år sedan och slog ur båda framtänderna.

Den var ganska hög och den där grejen som dom sitter i och kör karusellen ifrån var liksom uppepå karusellen. Sen var där ett dörrstopp och det var de som jag snubblade på och föll av.



Nä hehe jag är värdelös på att cykla och håller mig gärna ifrån dom. Men jag har däremot suttit på pakethållaren på en tandem. :)

Hahah sambon skulle bara sova igenom den klockan :P



Japp otrolig nog så är det så stor risk. Min kära storebror visar bra med tendenser till att få problem framöver. Det är nog inte en ledig helg som han inte är ute och dricker. Han har gjort slut med flickvänner bara för att dom ber honom att lugna ner sig när det gäller spriten osv.



Ja teknik är väldigt intressant. Kul vet jag inte för jag har aldrig haft chansen att få hålla på med sånt. Där jag bodde förut så var allting så himla omodernt. Mentaliteten i alla fall. Killarna gick el och teknik linjer på gymnasiet, tjejerna gick barn och fritid.

Var man intresserad av el eller teknik så skrattade folk åt en. Därför började jag i skolan i västerås istället. Jag valde visserligen Journalistik/Media men det var mest för att jag älskar att skriva.

Nu känner jag ju verkligen att jag kanske inte valde rätt linje.



Men jag har varit med och byggt på sambons digitala trummor :)

2011-09-11 @ 21:37:52
URL: http://iambaam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: