Inte med till Paralympics

Tid: 11:36:42
Datum: 2012-06-10
Kategori: Goalball

Som väntat blev jag inte uttagen till Paralympics i London senare i sommar. Det var inget chockartat besked direkt, det var ganska givet vilka som skulle få åka dit, om dessa höll sig friska och skadefria. Det har de också gjort och truppen som åker till London för att kriga för ytterligare en paralympisk medalj, den fjärde i rad i sådant fall, är följande:

#1 Fatmir Seremeti
#2 Magnus Rendahl
#3 Stefan Gahne
#¤¤4 Niklas Hultqvist
#7 Mikael Åkerberg
#9 Piotr Lawniczac.

Uppladdningen inför det stora målet är i full gång och det återstår nu två turneringar, en camp i London och ett träningsläger innan invigningen av Paralympics, 29 augusti. Under dessa aktiviteter kommer det vara fullt fokus på killarna ovan och därför kommer jag, Albin, Dzenan och David inte finnas med under dessa aktiviteter.

Hemmaträningen fortsätter dock under sommaren för vår del, ingen vila där inte, för direkt efter slutsignalen i London påbörjas vägen mot Rio om fyra år. Det är också där mitt långsiktiga mål ligger, men vägen dit är som sagt lång. Det är ingen barnlek att vara en elitidrottsman, det är som Florim sa igår, "det blir som en livsstil". Träningen går i första hand och man får göra vissa uppoffringar. Det kanske inte går att vara med på alla andra aktiviteter runtomkring som man skulle vilja vara med på, träffa de människor man vill träffa etc. vilket är något de runtomkring en också måste förstå och acceptera. Elitidrott tar mycket tid och energi, så är det bara. Dock är det viktigt att inte glömma bort bitarna runtomkring, både sömn/vila och vad man stoppar i sig, men även de sociala faktorerna, vänner, familj och kärleken, som också de är pusselbitar som måste klaffa för att elitidrottandet ska fungera optimalt. Det finns trots allt också ett liv även efter elitkariären, vilket absolut inte får glömmas bort. Kärleken är det viktigaste för mig och det går att kombinera med elitidrott. Älskar man verkligen varandra är det inga problem och jag tror att jag och J har vad som krävs för att klara av det, det är jag helt övertygad om.

Ännu är det dock en lång bit kvar innan jag och de andra "lärlingarna" i landslaget är på den absoluta elitnivån, men för att nå dit finns inga genvägar. Det gäller bara att träna, träna, träna och träna ännu lite mer. Att utmana sig själv, att sätta nya delmål hela tiden. För det är trots allt så, för att nå dit man vill är det vägen till målet som är det viktiga och under den långa vägen är det delmålen som ska betas av, ett efter ett. Det behöver inte vara några stora mål. Det kan handla om att skjuta tre perfekta diagonaler, ta 80% av ytterkantsskotten eller att släppa max två mål under en träning. Små individuella mål, som kanske kan ge lite extra energi och taggning till just den träningen. För det är också en sanning man inte ska bortse från. Alla träningar är inte kul. Ibland känns det oerhört tungt att ta sig till gymmet för att köra ett intervallpass, men väl där, väl efter passet känns det oerhört skönt. Särskilt då om man har lyckats med sin egen utmaning, att kanske slå hastighetsrekord eller starta intervallen i ett högre tempo än senast. Det är som sagt inga stora saker, men huvudsyftet med det hela är att hela tiden utmana sig själv, utmana sig själv att bli bättre, utmana sig själv till att utvecklas.

Sedan är det ju så att hur mycket man än kämpar, krigar och vill i en lagidrott räcker det inte, om alla i laget inte strävar åt samma håll. Tyvärr är goalball en såpass relativt liten idrott att det inte finns så många utövare. Man får ta tillvara på de få man har. Vissa satsar betydligt högre än andra och det märks tyvärr även i spelet och under matcherna i vårt lag. Vissa spelar för att nå världseliten, andra spelar bara för att det är kul. Man har inte riktigt samma mål med träningen och det går tyvärr inte att tvinga någon att lägga ner mer tid och energi på det hela än vad de själva vill. För risken är då att de då istället slutar helt och det har vi absolut inte råd med.

Vi är idag mellan 2-4 spelare på varje träning. För att spela match ska man vara sex spelare, men man får göra det bästa av situationen, spela två mot två eller liknande. Det blir inte samma sak, men det är vad som går att göra och det gäller trots det att hålla samma fokus och ha samma inställning som om det vore på riktigt. Det är lättare sagt än gjort. Återigen, alla träningar är inte roliga, men återigen så gäller det att på något sätt motivera sig själv, kanske sätta upp de där små delmålen, så små mål som att rädda 80% av ytterkantsskotten eller släppa max två skott under hela träningen, som jag skrev ovan. Det ger en själv lite extra energi och vilja att kämpa vidare, men det gäller att man verkligen går in för det och inte är likgiltig inför sina personliga mål. Målet med de små individuella målen är självklart att uppnå dem och då gäller det att kämpa till 110%, på varje träning, i varje moment, oavsett vilka långsiktiga mål man har med sin träning.

Mitt stora mål är Paralympics i Rio om fyra år. Då ska jag vara där, på elitnivå och på allvar utmana om och kriga för att ta en av de sex åtrovärda platserna i truppen som förhoppningsvis åker till Brasilien. Innan dess gäller det dock att kvala in dit, vilket i sig är en lång process, men hursomhelst finns inga genvägar. Det är bara att kötta, kötta och kötta ännu lite mer för att nå dit. Träningen kommer bli min livsstil, kanske än mer tydligt än vad det är idag, men det är detta jag brinner för, detta jag verkligen vill. Så, nu köör vi!

Så länge kan ni följa landslaget och förberedelserna inför Paralympics på deras blogg.


Kommentarer
Postat av: Evve- En helt vanlig knasig tjej!

Sv: haha jag vet, hur fan hamnade de där liksom?? XP

Det e massa gott, men man blir massa ostbågig om händerna XP

2012-06-10 @ 13:01:05
URL: http://evvesliv.blogg.se/
Postat av: danten89

Jaha jaa det gör den ju.

Tiden går fort =)

Men det är mysigt med student tycker jag =)



Nej tycker verkligen inte om den där "Dansa Pausa" låten, dåligt latino beat, som man hört förr i bättre tappningar, texten är dåligt skriven, blir bara irriterad på den :P

Haha.

Den andra låten är okey, men för mycket Veronica Maggio look'a'like över den:P



Hur har fystesterna gått då? :)



Jag har mest tagit det lugnt denna helg, kommande helger blir det mera att syssla med ;)

2012-06-10 @ 14:08:37
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

sv; Ja supehärligt :)

Nae .. :/

2012-06-10 @ 15:24:51
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: I AM BAAM - Göteborg Edition

svar: Ja jag får nog göra det :P



Ja, du kan ju tänka dig hur otroligt läskigt det var. Det gick så otroligt snabbt och med tanke på att det var första gången som jag var kär PÅ RIKTIGT, så var jag jätterädd för att det hade gått för snabbt. Men det gick inte att stoppa och som du skrev det funkar ju... vi har ju varit tillsammans i mer än 2 år. ^^

2012-06-10 @ 16:02:02
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: I AM BAAM - Göteborg Edition

svar: Oj, var det så uppenbart? Yes, det hade litegrann med mig själv att göra.

2012-06-10 @ 16:02:44
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: Evelina

Tråkigt att du inte fick följa med :/ Men tur att det inte kom som en chock för dig i alla fall :) Nice med Rio sen istället!

2012-06-10 @ 16:41:57
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: anna

Härligt att ha ett långsiktigt mål och kämpa för! Det klarar du:)



Svar: Ja, det är dock min enda barndomsvän jag har kvar, dock har vi nyligen tagit upp kontakten och har väl bara träffats två-tre gånger och har inga gemensamma vänner alls. Men jag kunde dock inte strunta i att gå på hennes examen när jag blev bjuder, hehe :) Bra att tvinga sig att hantera situationer man inte gärna befinner sig i för att se att man klarar av det också..



Ja, andrahand är ju också ett alternativ! Störigt dock att det är så svårt att få tag på en lägenhet liksom..



Här varierar det väldigt mycket beroende på stad. I Lund krävs det väl minst 1500-1800 poäng skulle jag tro, sen får ju dem som redan har en lägenhet dubbla poäng om dem söker en annan lägenhet vilket gör det svårare att komma in från början..

2012-06-11 @ 18:22:50
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Hannah

Synd att du inte fick hänga med! :(



Ja jag skulle upp vid 3, för å hinna fixa hår och allt . Men jag försov mig på studentdagen..

Men resten av dagen blev lyckad, avslutade kvällen med mys med min fina :)



Hoppas du får en fin vecka :)

2012-06-12 @ 13:51:54
URL: http://rosaacykel.blogg.se/
Postat av: Ida

Det kommer fler chanser!

2012-06-12 @ 18:36:53
URL: http://alittlebitmoreee.blogg.se/
Postat av: danten89

Synd att du ej kom med :(

Hur känns det?



Åh låter superhärligt med en sådan stuga, verkligen.

Vill också ha det så, kunna samlas och bo i dagar med släktingarna :D

Det är ju guld?`



I helgen som var, var det ju student och kusinkalas, nu i helgen är det midsommar, helgen efter åker jag till Rhodos en vecka osv :P

Fullt upp.



Hur firar du midsommar? :)

2012-06-18 @ 19:11:15
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Jaha? Jag trodde att alla hade fått den nya plattformen på blogg.se? Men i alla fall, jag tycker att allt är ändrat och just nu sämre. Kanske vänjer jag mig till slut ;D Jag tror att du gillar tidslinjen ganska snabbt efter att du byter. Så var det för mig!



Hellre åker man ju till Rio än London, liksom! ;D Och du, allt går - bara man vill!

2012-06-18 @ 19:58:16
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: I am Baam ♡ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

svar: Jaow, alltså om det finns flera sjuan vet jag inte. Men stället vi var på var "7:ans ölhall" :)

Dom säljer typ bara öl där. :P



Då kanske du fortfarande har kvar gamla blogg.se - för hela designen har liksom ändrats. :P Jättejobbigt att vänja sig vid ett nytt utseende. ^^

2012-06-19 @ 00:31:58
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: I am Baam ♡ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

svar: Visst gör jag det :P

Jag fattade ju inte att dom hade gjort om liksom - så det var ju lite svårt för mig att klicka.

Av gammal vana försökte jag ju liksom dra det där kortet i spärren. ^^

Jaja, tur att man lär sig av sina misstag.



Eh, ja - det är väll kanske för att du vet lite mer om mig än andra... jag hoppas i alla fall att det är så. Att skriva noveller som handlar om det jag går igenom känns mycket tryggare än att skriva "Idag är jag deppig för att...".

2012-06-19 @ 00:34:55
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: Evve- En helt vanlig knasig tjej!

Sv: Ja ;D Ja jag håller sjukt med dig, har ingen sommarlovsbraigfeeling alls, sjukt tråkigt :(

2012-06-19 @ 18:57:57
URL: http://evvesliv.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Ja, jag kanske får ge nätdejting en chans! :p Vi får se..

2012-06-19 @ 20:18:51
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Jessica

sv' ja verkligen! :)

2012-06-20 @ 00:04:23
URL: http://jessicasellstrom.blogg.se/
Postat av: Jennfer

Åh, det var länge sen jag var i Finland, sist var nog på Alko fast det räknas inte, haha.. :)



Njea, så länge jag kan ha socker/kanel och socker + mjölk i så spelar det ingen roll. :). Kanel är bäst, har det i kaffet med. :)

2012-06-21 @ 13:30:28
URL: http://jennifermarklund.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: