Nominerad till årets handikappidrottare i Östergötland!

Tid: 19:04:00
Datum: 2012-11-19
Kategori: Goalball

Jag har vetat om det ett längre tag, men nu är det officiellt. Jag är nominerad till årets handikappidrottare i Östergötland, som en av tre nominanter. Det är jag, Maria Bjurström (boccia) och Josefine Abrahamsson (bordtennis) som gör upp om det hela. Jag tror dock inte jag har allt för stora chanser att ta hem priset. Jossan tog brons i paralympics tidigare i år och jag blir förvånad om hon inte tar hem det. Det ska dock bli superkul att bara vara där. Kommentatorn Chris Härenstam och sångerskan Jennifer Brown är bara några av kändisprofilerna som kommer att vara där.

I lördags blev jag fotograferad till galan under lagträningen. Just det blev vändpunkten för densamma. Innan dess hade träningen nämligen gått riktigt dåligt. Det var ett riktigt bottennapp skulle man kunna säga. Ingenting fungerade. Det blir som en ond spiral, man vill ta sig ur den, man tänker "nu jävlar", men det går inte. Allt blir bara fel ändå. Här passade jag bl.a. en boll rakt på Louise så det blev självmål, hon passade för långt åt mitt vänster så det blev självmål, jag satte bara 1/7 skott när vi körde precision, jag missade en straff när vi körde match och jag släppte in en straff under samma match. Dessutom var det bollar som studsade över mig och som jag tar i 99 fall av 100, men inte nu. Allt gick helt enkelt bara fel, ända tills vändpunkten kom. Mönsterbrytaren i form av telefonsamtalet från de som skulle fota mig. Därefter gick allt mycket bättre. Långt ifrån på topp, men klasser bättre än tidigare under träningen. Nu har jag dessutom fått tips på en bra mönsterbrytare man kan ta till om det inte riktigt går som man vill under en träning, för att koppla bort allt annat och bara vara här och nu i några minuter. Tror det kan fungera bra, så det ska jag helt klart testa nästa gång.

I övrigt blev förra veckan, efter landslagslägret, lite annorlunda mot i vanliga fall, då först jag kände mig lite trött och hängig under måndagen och där sedan Julian, min ledsagare, var sjuk större delen av veckan. Det innebar att det inte blev någon träning varken måndag eller tisdag. I onsdags slutade Jennifer tidigt, så hon kunde hjälpa mig på styrkepassset där och sedan körde vi skott/teknik på kvällen, istället för under fredagen, då jag istället gjorde ännu en mönsterbrytare och körde ett intervallpass i roddmaskinen. Det var grymt jobbuigt och pulsvärdena blev mycket bättre än när jag tidigare har kört cykelintervaller. Nackdelen med rodd är ju att det inte bara är kondition. Det är styrka också, vilket kanske inte är jättebra om man har kört ett hårt styrkepass dagen innan eller ska göra det dagen efter. Bra träning var det hursomhelst och jag var väldigt nöjd med passet, där jag hann drygt 3km på 12 minuter effektiv tid.

Om vi avslutar träningsdelen av det här inlägget här och nu ska först sägas att det nu går att läsa mer om helgen i Stockholm, där det blev medalj för samtliga i vårt lag, på hemsidan. Nyheten hittar ni här och ja, det är jag som skjuter på den nedre bilden.

Idag var mamma och jag ute och gick en sväng. Vi gick ner till station, där pendeln kommer börja gå från och med nästa år. Det kommer då bli betydligt enklare att ta sig in till Linköping. Det blir pendeln från Skänninge till Mjölby, byte där och så pendeln från Mjölby till Linköping. Tror man kommer tjäna ganska bra med tid på det, särskilt med tanke på att det enkel väg nu tar mig ca 90 minuter att åka de knappa fyra milen in till stan, tack vare, eller snarare p.g.a. alla byten och all väntetid som blir.

Det var dock inte det jag skulle skriva om nu. Det är det faktum att lära sig nya vägar. Stationshuset har alltid legat där det ligger, men de har byggt om och renoverat rejält nu inför införandet av pendeltrafiken. De har lagt nya trotoarer med ledstråk, byggt en undergång för att man ska kunna gå under spåren till spår två som ligger på andra sidan järnvägen osv. Stationen är väldigt liten, bara två spår, men när man inte ser innebär det trots det en massa jobb och energi när man ska lära sig hitta där. Det gäller att hitta kännetecken såsom ett stängsel som tar slut, en lyktstolpe, en kant som svänger precis innan man själv ska svänga e.d. Faktorer som man aldrig tänker på när man ser. Då går allt automatiskt. Det tar dock väldigt mycket tid och energi och det är i sådana stunder jag önskar att synen fortfarande hade funnits kvar, så jag hade sluppit all orienteringsträning.

Jag tycker dock det gick relativt bra där nere idag, jag fick en ganska klar bild över det stora hela och hur man ska gå, men det krävs några gånger till innan jag hittar där nere. Faktum är att jag hittade bättre i Skänninge för tio år sedan än jag gör idag. För tio år sedan hade detta inte varit något problem alls. Då cyklade jag runt i hela stan, oavsett om det var ljust eller mörkt ute. Idag hittar jag ner till stan och vet ungefär hur gator och annat ligger, men jag skulle inte hitta överallt, inte en chans, trots att jag har en någorlunda bild i huvudet av hur staden ser ut.

Ska vi avsluta med lite musik också? Ja, det tycker jag att vi gör. Ravebass med låten Dr. Love (Chris McTwain remix) och Scarlet med låten Angels unite får avsluta det här inlägget!

 

 

Kommentarer
Postat av: sandra

åh stort grattis till nomineringen, hoppas du vinner :)

sv: hm en gul buss fanns inte kvar där nu, inte vad jag såg i alla fall ^^

jo men precis, jag börjar sakta men säkert må bättre. Man har ju sina bra och dåliga dagar liksom men jag låter det ta den tid det tar. Känns i alla fall skönt att jag kan träffa mitt ex och prata. Vi sågs i helgen och jag sov där så det känns ju skönt att det inte blivit konstig stämning eller så mellan oss.

2012-11-19 @ 21:15:12
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: danten89

Grattis =)
Verkligen jättegrattis.
Superkul, håller tummar och tår för dig. =)

Jo men idag är det bra mycket bättre.
Hur mår du? :)

Ja men eller hur.. därför är det så fel av regeringen att ha det som ett förslag, att man ska kunna flytta in hos andra osv..

Vad hittar du på annars? =D

2012-11-20 @ 15:45:09
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: Evelina

Svar: Tack, vad gullig du är! :) Jag tror fortfarande på kärleken, kan jag ju nämna.

Vad roligt för dig att bli nominerad! :) Hoppas innerligt att du vinner! Så tråkigt att det gått dåligt med träningen - det vänder! :D

2012-11-20 @ 18:14:03
URL: http://evvvelina.blogg.se
Postat av: tess

Nej får man inte exellent går man inte vidare och möter någon annan hund. Men får man exellent går man vidare.... det är rätt rörigt men ja det är spännande....

Ja säg bara till om du vill att jag gör ett kort... och skoj att du tyckte om det... glad blir ju jag.

Ett kedjetäcke ser ut som ett vanligt täcke men i täcket är det fastsytt kedjor upp och ner över hela täcket i olika vikt beroende på vem som ska ligga under. Detta är till hjälp för personer som tex har svårt med sömnen som vid ADHD eller Autism eller tex dementa personer som har svårt att uppfatta sin egen kropp. Detta ger en tyngd på kroppen som gör att man känner sig mer ombonad och så har flera hjälp av detta för att sova bättre.

KUL detta med nomineringen jag har redan grattat men jag grattar igen... hoppas du tar hem detta.

2012-11-20 @ 19:23:18
URL: http://tess701.blogg.se
Postat av: Peppbloggen

Hej! Vi är två tjejer som går sista året på gymnasiet och vi har som projektarbete att göra en peppningsbok för att höja unga tjejers självkänsla. Vi har därför startat en blogg där vi uppdaterar med inspirerande och peppandeinlägg. Just nu har vi dessutom en enkät på bloggen som handlar om just självkänsla och vi skulle verkligen uppskatta om du kunde svara på den då det skulle hjälpa oss med vårt arbete! :)

För att komma direkt till enkäten kan du klicka dig in här:
http://peppningsbloggen.blogg.se/2012/november/enkat.html#comment

2012-11-21 @ 00:02:37
URL: http://peppningsbloggen.blogg.se
Postat av: Ida

Grattis till nomineringen! Superkul, hoppas du tar hem det också - jag håller på dig=)

2012-11-21 @ 08:04:31
URL: http://www.alittlebitmoreee.blogg.se
Postat av: Helena

Vad roligt att du blivit nominerad till det priset! Jag håller tummarna för dig:)

Tack! Simning funkar bra för mig. Jag har väldigt svårt att klara av annan träning som består av hopp och löpning. Jag får kramper i magen.

2012-11-21 @ 10:23:56
URL: http://helenassota.se
Postat av: Helen

Haha nä de har jag faktiskt aldrig hört talas om.

Lycka till :)

2012-11-21 @ 19:11:12
URL: http://heleeens.bubbleroom.se
Postat av: sandra

sv: jag håller i alla fall tummarna för att du tar hem priset :)

nej jag förstår, känslor försvinner inte på en kort tid. Det måste få ta sin tid och smälta allt. Jag är ju fortfarande jätte kär och skulle göra allt för honom. Det komiska är att när vi träffades i helgen så var allt som det brukade bara att vi inte var tillsammans.

2012-11-21 @ 19:35:23
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: Erica

Svar: Tack, Johan! Det värmer! :)

Och grattis! :)

2012-11-21 @ 22:13:09
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: danten89

Tack =)
Jag tänkte ta upp det i min "Egna Tankar" bit.. för det är mera ett kommande problem?
Som växer och växer..

Här är det helt okey =)
Måste lugna ner mig..

Har du några planer för den kommande helgen? =)

2012-11-22 @ 15:13:46
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: anna

Grattis till nomineringen :) Håller tummarna för att du vinner också såklart!

Svar: Ja, äntligen har jag motivation igen! Har haft noll pluggmotivation större delen av terminen, men nu är det bara att köra in i det sista :)

Ja, tiden går sjukt fort!

Jag förstår det. Svårt det där med boende..

Ja! Dcok är jag ändå jäkligt glad för min bror och oftast funkar vi bra ihop:)

2012-11-22 @ 21:12:10
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: