Roddintervaller

Tid: 12:28:00
Datum: 2012-11-30
Kategori: Goalball

Som en mönsterbrytare mot de vanliga cykelintervallerna har jag nu två gånger kört roddintervaller.

Jag testade rodd en gång på gymnasiet. Då kom jag 3km på 15 minuter.

Det första passet jag körde nu var på 6x2min, alltså bara 12 minuter. Jag var nog dessutom lite väl optimistisk inför uppgiften, för jag gick ut ganska hårt och hade en puls på 168 slag redan på första tvåan. Jag höll dock ett bra tempo, ca 300m/min. Det skulle i sådant fall resultera i ungefär 3,6km på tolv minuter, men riktigt så bra tempo orkade jag inte hålla hela vägen, men knappt 3,1km hann jag, på tre minuter kortare tid än vad jag hann 3km på under gymnasiet. Det var dock fruktansvärt jobbigt och pulsen låg uppåt 185-190 på sista tvåan. Lite väl högt kanske, men där tog jag verkligen ut allt jag hade.

Igår var det 3x3+3x2min som stod på schemat. I och med att det först var treminutersintervaller höll jag ett lite lägre tempo än senast, + att jag hade lärt av tidigare erfarenheter. Tempot var dock förvånande nog inte lägre än senast. Ungefär 300m/min hann jag i början av passet. Drygt 850 meter efter första trean, drygt 1600 meter efter andra och ungefär 2300 meter efter sista trean. Då hade jag alltså varit ute i nio minuter och hade tre minuter kvar tills det förra passet var över. För att tangera det skulle jag behöva ro ungefär 800 meter på de tre minuterna.

Jag klarade det. Med bara en tvåminutare kvar, efter 13 minuters rodd, hade jag hunnit drygt 3400m. Halvvägs in i den näst sista tvåminutersintervallen, efter 12 minuters roddtid, hade jag hunnit drygt 3200m. Jag slog alltså det senaste passet med drygt 100m.

Nu återstod en sista tvåa. Jag satte upp målet att nå 4000 meter. När slutsignalen gick hade jag hunnit 3975 meter. 25 meter fattades alltså. Jag hade nog också hunnit, men med ca fem sekunder kvar slutade jag ro, för jag tyckte att Julian sa att det var slut. Det var nog dock bara önsketänkande, för det sa han inte. Hade jag dragit två roddtag till hade jag klarat det. Det kändes lite surt, men samtidigt kan man konstatera att jag han 1km, eller 975 meter om man ska vara petig, längre nu än under gymnasiet, på samma tid. Så jag var ändå nöjd med passet och rodd är en grymt jobbig träningsform. Jag tycker dock det är mycket roligare än cykel. Det blir mer löplikt och pulsvärdena blir mycket bättre. Nackdelen är ju att det inte bara är kondition i det. Det är styrka också. Både armar, ben, bröst/skuldror och inte minst bål. De dagar jag kör dubbla gympass eller om man har kört ett tungt styrkepass dagen innan eller ska göra det dagen efter är det kanske inte jätteoptimalt att köra rodd. Jag tänker dock att jag kan köra cykelintervaller på tisdagarna, då jag har dubbla gympass dagen efter, där ett av dessa är intervaller. Det intervallpasset kan man köra rodd på, för dagen efter, på torsdagar, har jag träningsfritt, så då kan man återhämta sig ändå.

Apropå torsdagar så var det ju det igår. Då tränade jag visserligen, men det var ett specialfall, för det brukar inte vara så. Anledningern till detta kommer jag till längre ner. Igår skulle hursomhelst jag och Jennifer, på uppdrag av LHIF, komma och berätta om vår verksamhet och ev. värva nya medlemar hos SRF Linköping. Tyvärr var åldersspannet där lite för gammalt. Ingen under 65 var där, men vi berättade i alla fall om vår verksamhet, om både goalball och showdown. Förhoppningarna att värva folk därifrån är väl minimala, men de har i alla fall fått informationen och kan sprida den vidare, så något positivt fick vi i alla fall ut av det hela, även om vi egentligen inte fattade vad vi gjorde där...

Anledningen till att jag tränade igår var för att det inte blir någon träning idag. Ikväll är det nämligen dags för Top 100-galan, där jag är nominerad till årets handikappidrottare i Östergötland, som jag har skrivit om tidigare. Jag och Jennifer ska gå dit och det ska bli kul att bara vara där. Det känns kul!

Jag kan också passa på att upplysa om att det kommer ske förändringar här på bloggen inom kort, så håll utkik!

Vi avslutar med lite Hands up. Ravebass med låten Dr. Love (Chris McTwain remix)

 

 

Kommentarer
Postat av: sandra

jag har provat på rodd några gånger men tycker det är så jobbigt men antar att det beror på för att jag går för hårt ut direkt så jag blir trött fort haha :) så brukar undvika den på gymmet

sv: jo det är nog en spärr eller så är jag bara rädd att han kanske ska läsa min blogg för vet att han brukar göra det ibland..

2012-12-02 @ 15:42:32
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: Erica

Svar: Min första mobil var också sådan. Det var en Nokia 3310, om du kommer ihåg dem. :p

Riktigt coolt att du har blivit nominerad! :)

2012-12-03 @ 09:43:30
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: MADDISENJ

ja absolut det är jätteviktigt. hoppas du fått en fin start på den nya veckan!

2012-12-03 @ 17:50:30
URL: http://maddisenj.se
Postat av: Evelina

Svar: Jag gillar faktiskt julkalendern :) Tycker den verkar lite mysig och spännande! :p Jag kan tycka att det är kul att laga mat om man är flera!

Kul att läsa om din träning :p Jag funderar på att springa en mil i veckan nästa år (på löpband när det är kallt). Haha! Det skulle vara nice! Vad roligt för er att gå på gala! Håller tummarna för dig :p

2012-12-03 @ 18:59:17
URL: http://evvvelina.blogg.se
Postat av: anna

sjukt bra förbättring på rodd ju! jag körde det en hel del i våras, måste nog börja köra det igen känner jag :)

och alltid bra att sprida information även om målgruppen inte var rätt :)

svar: tack för tipsen! har faktiskt ventilerat en hel med min bästa vän och även en annan vän som kan se allt objektivt :)

Det låter jättebra ju! Det är så kärlek ska vara :)

Ja, SHM live var bland det häftigaste jag upplevt och då är jag ändå inget superfan, finns många jag hellre sett, hehe :p men det var grymt!!

Nej, det var inget allvarligt! Men grejen är att när vi bokade så var det jag och en vän som skulle åka, men nu blev det så att vi hängde med min väns kille och typ tolv av hans vänner som också var där, vilket i sig var roligt och positivt på många sätt. Men ändå lite jobbigt att hänga med ett tight gäng på en sån grej liksom eftersom det känns lite som att man trängde sig på även om alla faktiskt var sjukt trevliga och öppna! men det blir ju annat än man förväntat sig då ju :)

2012-12-03 @ 22:59:59
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se
Postat av: tess

Ja snart vänder det och jag ser självklart fram emot en vår och en sommar igen.... men det är fint med snön och jag tycker om när det blir fina dagar.... hösten har gått fort men varit för mörk och grå man behöver ljuset.... det är det jag saknat.

Ja tycker nog nr tre och nu fyra är bäst av Keplers.... tvåan va inte som de andra men jaaaa denna va bra. Du får läsa den.

Å du tränar och tränar och jag slappar å slappar... ler...

2012-12-04 @ 08:55:16
URL: http://tess701.blogg.se
Postat av: danten89

Duktig du är killen =)

Jag dricker mest saftglögg ja :P
dudå?

Ja det får jag hoppas :)
Vill ha ett svar..

Jag älskar dessa tider =D
Verkligen. Hade det inte varit jul snart osv.. så vet jag inte hur jag hade klarat denna press..

2012-12-04 @ 14:49:53
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: MADDISENJ

Ja det har varit väldigt skönt att vara ledig och även skönt att få lite nytta gjort! Hoppas du också haft en fin tisdag

2012-12-04 @ 17:55:50
URL: http://maddisenj.se
Postat av: Evelina

Svar: Verkligen! Jag är inte alls sugen på att gå ut på krogen. Jag börjar tro att det inte är där jag kommer att hitta min drömprins där! ;)

Hihi, vi får se hur det går med min tanke om det där med en mil i veckan ;p Men jag hoppas att jag klarar det! Måste bli bättre med konditionen! :p

Kul med förändring här på bloggen! :) Spännande!

2012-12-04 @ 19:49:53
URL: http://evvvelina.blogg.se
Postat av: Helen

Just nu svänger det mycket i hockeyvärlden :P

2012-12-04 @ 22:41:47
URL: http://heleeens.bubbleroom.se
Postat av: sandra

sv: det är nog att jag är rädd att han ska se exakt hur jag känner och mår. Han vet ju att jag mår väldigt dåligt över det som hänt men han vet inte hur riktigt dåligt jag mår och vad som snurrar runt i mitt huvud dag in och dag ut.

2012-12-05 @ 13:24:56
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: Evelina

Svar: Ja, det är kul att få beröm och komplimanger :)

Nu får du berätta hur galan var och hur det gick ;D

2012-12-05 @ 18:49:12
URL: http://evvvelina.blogg.se
Postat av: Erica

Hur gick det med galan och nomineringen? :)

2012-12-05 @ 21:13:46
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: anna

Svar: Ja, Don´t you worry child var helt otrolig och då har jag ändå inte riktigt gillat den låten innan! :)

Oj, det har jag inte så bra koll på! Brukade köra runt 3-4 km tror jag, men tiden har jag ingen koll på nu då det var så längesen, har som sagt inte kört rodd sen i våras.

verkligen :)

ja, dock hade jag ju träffat en av alla dem innan så vi fyra hängde ju en hel del och dagen efter konserten dök det upp en till som bara kände en av alla oss så då kunde jag ju hänga lite där också så det löste sig liksom! :) alltid kul att träffa nytt folk, men jag lär ju knappast hänga så mycket mer med dem framöver..

Både lör och sön? Jag har salstenta på lördag (!) men ska ev. åka in till malmö på söndagen :)

2012-12-06 @ 09:34:57
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: