19,3km/h och kortläger i Stockholm

Tid: 14:57:39
Datum: 2013-08-23
Kategori: Goalball

Den här träningsveckan har, hittills, varit betydligt bätre än förra veckan, då det bara blev tre träningspass, vilket inte alls är acceptabelt. En del av anledningen till detta var dock att jag skadade knät under fredagen. Plötsligt när jag stod i köket och skulle sätta mig gick det inte att böja benet mer än knappt 90 grader. Det gjorde svinont. Lika plötsligt som det dök upp, lika plötsligt försvann det dock igen. Jag mailade Fredrik och förklarade läget och han trodde det var en meniskskada eller något jag knappt kan uttala. Han rekomenderade mig att först uppsöka vårdcentralen, så får vi se vad de säger där.

Obehagligt var det hursomhelst och därför inledde jag måndagens intervallpass, 4x4+7x1min, lite försiktigt i 12km/h, för att känna hur knät reagerade på löpningen. Ganska snabbt höjde jag dock tempot, då det inte kändes något alls i knät, och startade de sista fyrorna på 13,2km/h och avslutade i 16,4km/h som snabbast. Därefter kom det roliga. Enminutersintervallerna. Eftersom att de går så fort har jag inte kört dem på löpband på över ett år nu p.g.a. knän och benhinnor och allt vad jag har haft problem med. Nu bestämde jag mig dock för att testa att springa dem på löpband och det gick alldeles utmärkt. Det gick så bra att jag maxade löpbandet på 19,3km/h. Då gick det fort vill jag lova och den där minuten, som inte låter mycket för världen, kändes ganska lång där mot slutet. Ett grymt bra pass var det hursomhelst och jag var mer än nöjd med passet.

Det klockrena intervallpasset följdes upp med ett kortläger med landslaget i Stockholm under tisdagen. Nu gällde det att visa vad jag kunde, efter den minst sagt svajiga insatsen på Beckis för tre veckor sedan och det något bättre kortlägret i malmö för två veckor sedan.

Uppvärmningen kändes bra och stundtals var också spelet bra från min sida. Formen är dock inte toppad, det är helt klart, men det går åt rätt håll. EM närmar sig dock med stormsteg och ska jag ha en chans att slå mig in i truppen som åker dit måste jag upp några snäpp ganska snart. För jag vet att jag kan. Jag är medveten om vad jag behöver träna på, så det är bara att nöta på hemmaplan.

Försvarsspelet var dock mycket bättre här än tidigare kortläger i Malmö och Beckisläger, även om jag fortsatt är för långsam och slarvar med att spänna alla lemmar vid varje skott. Slarvar man där, då blir det mål. Så enkelt är det på den här nivån. Jag måste också träna på att ha mer is i magen när det kommer diagonala eller övergående bollar på mina ytterkanter. Där har jag en tendens att antingen gå åt fel håll eller slänga mig rakt ner. Det bygger dock också på explossiviteten. Ska jag ha mer is i magen och hinna ut och möta bollen måste jag få upp speeden, annars hinner jag inte med. Så, det är bara att nöta här på hemmaplan.

Ett steg i det hela är att få upp explossiviteten i mina styrkeövningar. Goalball är en väldigt explossiv idrott och därför krävs stor explossivitet. Våra styrkeprogram är särskilt framtagna för just goalball. Många av övningarna är lite speciella och flera gånger har folk var nyfikna på gymmet och frågat vad jag gör för något. Vissa har också sagt att "sådär kan man inte göra, man ska göra den övningen såhär". De har säkert rätt, men det är inte så vi ska göra.

Hursomhelst så har alla övningar få reps. Meningen är att man ska maxa på de få repsen. Samtidigt som man gör det ska man göra övningarna, som offta inkluderar både styrka och balans, explossivt. Det är jag lite dålig på och måste därför få upp explossiviteten i övningarna. Därför testade jag att, under onsdagens styrkepass, som inkluderade mycket ben, sänka lite på vissa övningar och istället försöka få upp explossiviteten i dem, samtidigt som jag korigerade lite teknik. Det gick ganska bra. Jag fick sänka från 97 till 82kg på enbens benböj, men höjde å andra sidan från 50 till 55kg på stående sidvrid och var dessutom uppe och nosade på 37,5kg på enarms bänkpress. På enarms bänkpress har jag tidigare varit uppe på 37,5kg, men fick då sänka, då jag hade missat detaljen med att ha ena benet i luften, samtidigt som man pressar upp ghanteln. Detta för att inkludera mer bål i det hela. 55kg på stående sidvrid har jag också haft tidigare, t.o.m. 64kg, men då gjorde jag fel och det var då jag skadade knät i vintras, p.g.a. felaktig teknik.

Styrkepasset följdes upp med den sista skott/teknikträningen på Fontänen någonsin. I höst kommer vi nämligen att kunna vara i vår ordinarie hall två gånger i veckan och det känns oerhört skönt att slippa Fontänen, för den hallen är inte bra, inte för goalball i alla fall. Golvet är nästan som klister, så det är omöjligt att glida längst golvet när man ska försvara. Det tar tvärstopp. Därför brukar vi oftast fokusera mest på skott och skotteknik där. Den här kvällen ville jag dock att Jennifer och Tobbe, som var de två som var där förutom jag själv, skulle skjuta på mig. För, som jag skrev ovan, EM närmar sig med stormsteg och är det något jag ska bli uttagwn för dit så är det mitt defensiva arbete. Offensivt har jag inget att komma med på den nivån. Därför ville jag att de skulle skjuta på mig så att jag fick träna lite försvarsteknik och detaljer. Tyvärr gick det inte alls bra. Sämst hittills efter sommaren, med tanke på motståndet. Jag tror inte ens jag tog hälften av bollarna och då stod de ändå inte jättenära. Sju meter ifrån stod dem. Som närmst kan vi stå fyra meter ifrån, men måndagens tuffa intervallpass, tisdagens kortläger, styrkepasset med mycket ben och uppvärmningen inför det här passet blev nog för mycket för mina klena ben. Jag fick nämligen jätteont i vänsterbenet, så ont att jag fick vila en stund. Det värkte och kändes ungefär som när benhinneinflammationen var som värst för drygt två år sedan. Från att vila gick jag sedan direkt till att försvara och där var jag alldeles för långsam, flera bollar stusade över mig, Tobbe fick till några småstudsar som jag hade jätteproblem med, jag släppte någon boll mellan smalbenen och det var helt enkelt inte alls bra. Långt under godkänt.

En välbehövlig vilodag väntade därför under gårdagen. En vilodag där jag var ute och tränade orientering med en från Syncentralen. Det handlar alltså inte om sådan orientering i skogen, utan orientering i den mening att lära sig hitta. Vi gick till och från Ica och det tog 1,5h. Det är så många detaljer som man inte ens tänker på när man ser och är ute och går. Ett övergångsställe som ligger precis efter en sväng och där svängen inte har slutat helt, vilket gör att man hamnar mitt ute i korsningen om man ställer sig rakt efter trotoarkanten, en skylt som står utanför en affär e.d., dilemmat om man ska följa en mur eller trotoarkanten etc. Det tar tid, men bra gick det och senare på dagen kom familjen hit på fika. Kaffe och negerboll. Vi har nu också lyckats fixa min perkulator. Kaffet har tidigare blivit jättesvagt, trots att jag har tagit mer än dubbelt så mycket kaffe som jag gjorde hemma när jag brygger. Hemma kunde jag ta två koppar vatten och tre mått kaffe. Det blev jättegott. Här har jag tagit två koppar vatten, dock lite större koppar än hemma, och sju mått kaffe. Ändå smakar det knappt något alls. Igår hittade vi dock instruktionsboken och jag har nu testat att dels trycka ihop fjädern litegrann, dels varit noga med att ta kallt vatten när jag mäter upp och framförallt sett till så den lilla brickan under den skålformade delen är rörlig, vilket den inte var tidigare. Där hade vi troligen boven i dramat. Är brickan fast blockerar den de små hålen som finns i skålformningen. Så nu fungerar den äntligen igen och jag kan få mitt starka kaffe!

Förutom att ha testat perkulatorn idag har jag också tvättat och ska senare ikväll tillbringa fredagskvällen på gymmet med ett intervallpass. Imorgon är det vila igen och på söndag är det en paralympisk dag i Linköping, där man får prova på goalball, rullstolsbasket, boccia och mycket annat. Vi kommer där att finnas på plats, visa goalball och även spela en liten uppvisningsmatch. Därefter drar vi vidare till gymmet och avslutar veckan där.

Hoppas att ni alla får en trevlig och fin helg!

Kommentarer
Postat av: danten89

Usch en meniskskada lät inte kul, hoppas det inte är något.. :(
Men skönt att du kunde genomföra träningen. :)
Känt något ytterligare från benet?

Jag vet inte 100 hur det fungerar heller :P
Får reda på det om jag går vidare, men det ska nog inte vara några problem?;)

Ja ibland behöver jag liksom någon dag, där jag INTE gör något alls!
:P
Kan låta knäppt, men jag behöver andrum.. :)
Kanske bara ligga och titta på Disney :P

2013-08-23 @ 16:05:31
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: sandra

Hoppas verkligen inte det är fel på menisken :)

sv: ja men precis. Ibland känner jag mig så pressad med min blogg /:

2013-08-23 @ 17:55:34
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: Louise

Ja man gör precis vad man vill med sin blogg. Jag hade en blogg innan där jag skrev mycket om mitt privatliv men det var för många som hittade till den tillslut så bestämde mig för att starta denna bloggen där jag ibland kan skriva lite privat men oftast är det bara vardags grejer.

2013-08-23 @ 18:12:43
URL: http://lilylolo.blogg.se
Postat av: Jessica

sv' dagen i storstaden blev alldeles toppen!
tack för det, det kommer behövas garanterat haha :)
allt bra med dig annars? kram

2013-08-23 @ 21:00:04
URL: http://jessicasellstrom.blogg.se
Postat av: Evelina

Svar: Tack :) Ja, Johan är fint! Min pojkvän heter ju så. Haha ;p

Haha, ännu en gång då jag får ångest eller nåt av att läsa om din träning. Just nu har jag en svacka och tycker att det är rätt tråkigt att träna. Men jag ska komma tillbaka! :) Jag vill träna, för jag vet att man mår bättre då. Vilodagar behövs ja. Men för mig har det blivit alldeles för många halvdana pass den senaste tiden. Hm..

2013-08-23 @ 22:19:03
URL: http://evvvelina.blogg.se
Postat av: ELIN

vad duktig du är att träna, själv är man ganska så lat haha..
sv: nej men det är bättre än matte som du säger ;)
haha förstår att du tycker det är skönt! :)

2013-08-24 @ 13:20:51
URL: http://bbaraaelin.blogg.se
Postat av: Louise

Tack fina !

Jo men det är alltid mer intressant med personligt! Men samtidigt känns det som om man inte gör det blir folk bara mer och mer intresserade!

Hoppas du har en underbar fredag! :)

2013-08-24 @ 21:52:37
URL: http://lilylolo.blogg.se
Postat av: LIENE

sv: Kul du tycker att jag skriver målanda :) Jag vill gärna att mian texter blir mer än texter. Haha, är inte så där galen mer.
Är glad för din skull att du kom in på sociologin.
Kram

2013-08-26 @ 10:30:50
URL: http://lifefromwithin.blogg.se
Postat av: Louise

Haha ja ;) hade de inte varit för min syster så hade jag kört med träningen tidigare än vad jag borde :P

2013-08-27 @ 12:35:55
URL: http://lilylolo.blogg.se
Postat av: Sofie

Shit, detaljerat ska det vara, men jag gillar det, för då får jag lite mer förståelse för vad du gör när du tränar typ.
Det var roligt att träffa dig i tisdags! <3

2013-08-27 @ 16:30:00
URL: http://frozentwilight.blogg.se
Postat av: Louise

ja verkligen :)

2013-08-27 @ 19:15:57
URL: http://lilylolo.blogg.se
Postat av: Linda

svarar på frågorna snart, nej men det är den ju inte från början man får ju toppa sig själv ;)

2013-08-27 @ 22:02:06
URL: http://www.nattstad.se/Lindalinnros
Postat av: I am Baam ♡ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Kaffeproblem. Jag lider med dig. Svagt kaffe är inte för balla människor som oss. Det går bara inte liksom.

svar: Hahah! :) Jag använder det uttrycket ganska flitigt, men jag har aldrig riktigt "lyssnat" till det förns jag såg din kommentar. Började le jag också. Det såg rätt komiskt ut.

Ja, nu är det lättare att få lite tid för mig själv. Vi har börjat med att vara på praktiken varannan vecka igen. Så en hel dag varannan vecka har vi ledigt för att hinna med saker som vi annars inte hinner med. :)

2013-08-28 @ 06:09:09
URL: http://iambaam.blogg.se
Postat av: anna

det lät som ett bra kortläger :)

svar: ja, men precis! jag tycker dock man ska vara försiktig med fördomar, för för mig har det ofta varit så att fördomen inte har stämt alls när jag lärt känna personen. alla är värda att få en chans oavsett :)

kan förstå det :)

oj, så långt har jag inte tänkt än, men tror den håller ett tag till!

ja, de var hyfsat bra faktiskt! dock inget som platsade i min topp 100 lista :)

2013-08-29 @ 08:52:21
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se
Postat av: Alice

Yes så är det, tyvärr. Jag har aldrig haft ett riktigt jobb, bara svartjobb, praktik och helgjobb, och inte har jag bra betyg heller. Visst förstår jag att 90% av alla jobb kräver en ordentlig utbildning men jag lider med de som har de svårt i skolan med betyg, som jag. Jag har inte läs och skrivsvårigheter, det är något annat som är "fel", när jag är tvingad till något får jag total hjärnsläpp. Jag ska kämpa till mig en väktarutbildning av Securitas eller g4s, annars får jag betala den själv. Sen ska jag träna upp mig lite och gå OV Utbildningen, men den är ju kopplad till polis så krävs lite mer där. Men tackar Gud att dessa utbildningar inte kräver bra betyg, känns som de ä skräddarsydda till just mig.

Nej kondis träning är hemskt, det är tur de har tv på gymmet som man kan kolla på under tiden. Dock måste jag börja jogga, måste träna upp kondisen för OV utbildningen, där är den fysiska hälsan viktig. Styrkan har jag redan, men dags jag tonar ner all styrketräning och fokuserar mer på kondition.

Hoppas du haft en bra vecka och får en bra helg nu :)

2013-08-30 @ 19:02:02
URL: http://alicesafman.blogg.se
Postat av: Louise

Ja men precis :)

va har du för dig då?

2013-08-30 @ 20:04:24
URL: http://lilylolo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: