SHL får hockeysverige att rasa

Tid: 21:51:45
Datum: 2013-12-18
Kategori: Leksand

Hockeysverige rasar just nu. Anledningen? Det förslag till regeländringar som SHL, Svenska hockeyligan, filar på och som exploderade som en bomb förra fredagen.

Förslaget ska, om det klubbas igenom, börja gälla redan säsongen 2014/15, alltså nästa säsong.

De två största förändringarna jämt mot dagens system är att man vill slopa kvalserien helt och hållet och att man vill införa s.k. wildcards.

Kvalserien är för många idag säsongens höjdpunkt. Det är den man ser fram emot. Det är den som genererar en oerhörd spänning, ett räknande till förbannelse på resultat och tabeller, en oerhörd nervpress som SM-slutspelet inte är i närheten av. Detta gäller för mig och många, många supporters med mig. Det är kvalserien man ser fram emot under större delen av säsongen, för det är då allt ska avgöras och det är så gott som varje år en ofattbar dramatik in i det sista. En ren hockeyfest.

Kvalserien spelas idag i tio omgångar, där de sex lagen möter varandra en gång hemma och en gång borta. Serien spelas mellan elvan och tolvan i föredetta Elitserien, numera SHL, ettan, tvåan och trean i Hockeyallsvenskan, samt ett fjärde lag från Allsvenskan, som tar sig dit genom en playoffserie, där lag fyra, fem, sex och sju möts. Det lag som toppar den lilla serien efter att man mötts två gånger blir sjätte och sista lag in i kvalserien.

Nu vill SHL istället göra om systemet så att tolvan i SHL möter ettan i Hockeyallsvenskan i en serie i bäst av sju matcher, precis som man gör i SM-slutspelet. Det är allt. Det är alltså bara ettan i Allsvenskan som har chansen att ta steget upp, om man slår tolvan i SHL i fyra matcher.

Nu är det sju lag i Allsvenskan som har chansen att gå upp efter att grundserien är färdigspelad. Kommer förslaget gå igenom kommer det bara vara ett lag som har chansen. Det tror jag, i längden, kommer göra att serien blir betydligt mer ointressant än vad den är idag. För många lag kommer halva säsongen bara att spelas av, eftersom att man redan då är chanslösa till att vinna serien och därmed fightas om en plats i högstaligan. Idag är det fight om alla tre direktplatserna till kvalserien, men även de fyra playoffplatserna där bakom. Efter grundserien är det nu bara fem av fjorton lag som har spelat klart. Resten spelar kvalserie uppåt eller neråt eller playoff. Enligt det nya systemet kommer elva lag ha spelat klart efter grundserien.

Den andra stora förändringen är att man vill införa wildcards. Det ska vara ett slags friplatser till SHL, för lag som har en stark ekonomi och en stabil förening i Hockeyallsvenskan, t.ex. Djurgården och Malmö. Dessa lag ska alltså kunna få friplatser till högstaligan och därför få spela där tack vare sin ekonomi och stabila förening, inte för att man har förtjänat den platsen rent sportsligt genom att fightas genom en tio omgångar tuff och lång kvalserie, där hjärtat slits mellan hopp och förtvivlan. Det är i mina öron helt fel. Totalt fel. Lag som spelar i Sveriges högstaliga, och övriga ligor med för den delen, ska göra det för att man förtjänar att spela där, för att man har krigat till sig den platsen där ute på isen, för att man har vunnit de matcher man måste vinna, för att man har tagit de poängen som krävs under kvalserien, kort sagt, för att man rent sportsligt är värda den platsen och för att man har det spelarmaterial som bevisligen klarar av det, för att man har fightat till sig den platsen där ute på isen, inte för att man råkar ha gott om pengar eller är en stor förening.

Som ni märker så är jag kraftigt emot detta förslag. Det är inte bara jag som är det. Hela suportersverige rasar. Många menar att det är sportens död och jag tror tyvärr att det ligger mycket i det. I alla fall för Hockeyallsvenskan. Den serien kommer inte längre bli den tuffa stenhårda liga som det är idag, där alla slår alla och där dramatiken är minst lika stor som i SHL. Mindre klubbar kommer dessutom i det närmsta få det omöjligt att avancera högre upp i seriesystemet. Man kommer både tappa publik, för matcherna kommer inte bli lika intressanta, och inte minst spelare, eftersom att spelarna vill spela i en så hög liga som möjligt. Får man då chansen till det, trots att ens egen klubb i princip inte kan gå högre upp i seriesystemet, då är det klart att man tar den chansen.

Runtom i sverige har klubbarnas fans protesterat vilt. Det har varit banderoller, skanderanden om "hockeydödare", i Karlstad vände fansen demonstrativt ryggen mot planen när hemmalaget gjorde mål, det har hållts tysta minuter där publiken har varit knäpptyst osv osv. Protesterna är masiva. Alla fans är eniga, oavsett klubbtillhörighet. Det har nog aldrig hänt tidigare, att så många fans från olika klubbar står eniga i en enda fråga. Det är lite som att det är SHL-bossarna mot övriga hockeysverige.

Nej, jag hoppas verkligen inte att detta förslag klubbas igenom, för det vore förödande för svensk hockey.

Kommentarer
Postat av: patriciac.blogg.se

Jag har problem ned lederna och ont i musklerna och allt blir värre av träningen. Ett tag körde jag emot kroppen och trodde att träning skulle hjälpa att minska smärtan, men tyvärr inte. Sedan har jag även whiplash så många stunder gör nacken mig liggandes. Bara massa problem, ledsen att du fick höra mitt gnäll.
Kram

2013-12-20 @ 16:34:29
URL: http://patriciac.blogg.se/
Postat av: anna

jag kan ju inte påstå att jag är insatt i hockyn! men det låter ju inte som ett bra förslag, speciellt inte när alla andra protesterar..

svar: jag betalar 12,50 kr för ett år! sjukt billigt! jag köpte min domän på www.binero.se och just den jag ville ha var det rea på, annars kostar det 99 kr/år vilket ändå är billigt jämfört med blogg.ses 499 kr/år. Jag kopplade min domän till blogg.se själv vilket var hur enkelt som helst, är supernöjd :)

jag är jättenöjd med tatueringen :)

härligt att höra :)

ja, det är verkligen som du säger, oktober/november väder...

2013-12-20 @ 19:41:16
URL: http://byannam.se
Postat av: NICOLE

SV jaha okej, jag är 18 :))
Jo alltså jag kör ju också på ändå men ibland är det bra att vara ifrån det för att kunna se det från ett annat perspektiv ;)
Men coolt att du har ett sådant mål :D

Jadå min kille är bra han :D Men fel lag enligt dig skulle jag tro! Min bror spelar i Motala, litet lag bara än så länge (han är 12) men riktigt duktig. Satsar på gymnasium sen :)

2013-12-20 @ 20:39:48
URL: http://nnnnicolee.blogg.se
Postat av: danten89

Att dem ens tänker tanken?
Fy fan..
att pengar alltid ska "styra" den nya världen? :(

Jag har slagit in alla mina.. så jag behöver inte styra med julklapparna mera^^

Efter jul är det starkare menar du? :)

Har du varit snäll i år?=)
önskar du dig något speciellt?

2013-12-20 @ 23:39:58
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: Helena

Du har helt rätt! det är ingen vanlig semesterresa jag gör till Pakistan. Min dotters pojkvän är från Pakistan och därigenom har jag fått kontakt med skolor där som jag ska besöka och berätta om Sverige. Jag kommer att ha sällskap av min dotter och pojkvän under tiden där. Det ska bli väldigt spännande!

Ha en fin lördag!

2013-12-21 @ 09:52:32
URL: http://helenassota.se
Postat av: LIENE

sv: Jag har rötter i Lettland. Både min biologiska mamma och pappa är lettiska, och även mina syskon är eftersom vi har samma föräldrar.

Det är svårt att förklara om vi kommer behöva lära oss eller inte med egna ord, eftersom himlen är något utanför vårt eget förstånd, det vi hört, sett eller känt.

1 Korinthiebrevet 13
8 Kärleken upphör aldrig.
Men profetiorna skall upphöra
och tungomålstalen skall tystna
och kunskapen skall förgå.
9 Ty vi förstår till en del
och profeterar till en del,
10 men när det fullkomliga kommer,
skall det förgå som är till en del.

11 När jag var barn,
talade jag som ett barn,
tänkte jag som ett barn,
och förstod jag som ett barn.
Men sedan jag blivit man,
har jag lagt bort det barnsliga.
12 Nu ser vi en gåtfull spegelbild,*
men då skall vi se ansikte mot ansikte.
Nu förstår jag endast till en del,
men då skall jag känna fullkomligt,
liksom jag själv har blivit fullkomligt känd.

13 Nu består tron, hoppet och kärleken, dessa tre,
men störst av dem är kärleken.


Jag tror att Gud har något helt annat än diktatur eller demokrati. Diktatur överensstämmer inte med den gudsbild som jag har fått. Han gav oss fri vilja, och han önskar inte att vi ska vara som dockor på ett snöre. Bibeln säger att om vi älskar Gud, följer vi hans lag. Man kan inte göra något utav kärlek om man inte gör det utav fri vilja.
Diktatur är mer att en person bestämmer över dig vad du ska göra och du gör det inte för att du älskar den personen utan för att du måste. Diktatur är sammanknippat med kontroll och makt. Men Gud är kärlek, och kärlek ger alltid friheten att välja och den söker inte sitt.
Judarna var under lagen medan kristna är under nåden. Jesus visade att han älskar oss och eftersom Gud älskade först älskar vi.

Johannes 15:9 Liksom Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek. 10 Om ni håller mina bud, förblir ni i min kärlek, liksom jag har hållit min Faders bud och förblir i hans kärlek. 11 Detta har jag talat till er, för att min glädje skall vara i er och för att er glädje skall bli fullkomlig. 12 Detta är mitt bud att ni skall älska varandra så som jag har älskat er. 13 Ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner. 14 Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er. 15 Jag kallar er inte längre tjänare, eftersom tjänaren inte vet vad hans herre gör. Vänner kallar jag er, ty allt vad jag har hört av min Fader har jag låtit er veta. 16 Ni har inte utvalt mig, utan jag har utvalt er och bestämt om er att ni skall gå ut och bära frukt, sådan frukt som består, för att Fadern må ge er vad ni än ber honom om i mitt namn. 17 Och det befaller jag er att ni skall älska varandra.

Bibeln förklarar detta väl.

Ja, det är intressant att diskutera. Allt jag skriver kanske inte är så klart, men jag försöker mitt bästa att förklara.

Tack, hoppas du med har det bra :) och hoppas det med hockeyn löser sig.

2013-12-21 @ 10:19:28
URL: http://lifefromwithin.blogg.se
Postat av: sandra

Jag håller helt och hållet med dig. Blir riktigt ledsen om detta går igenom!

sv: ja en garanterad vit jul får jag :) vet inte heller hur mycket snö det ligger på marken där uppe men snö är det i alla fall.

Ja nu har jag semester fram till den 2:a januari, ska bli så himla skönt och komma bort från Stockholm ett tag! Träffa släkt och vänner man inte sätt på ett bra tag :) hur ska du fira din jul?

2013-12-21 @ 11:00:58
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: Louise Elinor

Ja men verkligen helt sjukt ! :)

Ja men de gör de :)

Hoppas du har de super!!

2013-12-21 @ 23:49:09
URL: http://liizes.com
Postat av: Erica

Svar: Har löparskor (inte de dyraste direkt, men ändå löparskor), men har inte kollat löparstilen. Tar det lite lugnt med löpbandet nu och tränar mest lite annat ett tag framöver.

Tysta minuter i publiken måste kännas väldigt speciellt, tänkte jag nu. Måste verkligen göra ett intryck!

2013-12-21 @ 23:54:08
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: Erica

God jul! :)

2013-12-24 @ 11:06:17
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: Hanna

Min åsikt om det där är att man ska förtjäna sin plats sportsligen. Punkt. Man har inte där att göra bara för att man är en stabil förening... känns ju.. så fel det kan bli.

Förstod faktiskt vad du menade med punkskriften=)

Hihi, jo dom brukar kunna vara envisa dom där små djuren men härligt att höra att det går framåt.

Illrar är, ja, envisa! Otroligt charmiga och mycket mer sociala än dom flesta tror. Våra älskar att vara med när vi pysslar hemma. Hoppar in i diskmaskinen när vi plockar i och ur (man får vara noga med att kolla att det är tomt innan man sätter igång) och när jag står vid diskbänken ligger ofta någon vid mina fötter. När moppen är framme är det gärna någon som jagar efter den och när jag (dom få gånger jag gör det) tittar på tv händer det att någon ligger och sover på min mage.

Hur dom ser ut... tja som en fläskfile med päls=P Dom är avlånga som taxar men inte dvärgväxta utan proportionerliga. Runda öron och pigga små svarta ögon (om det inte är en albino såklart). Dom är släkt med vesslor, minkar och järvar tillexempel.

2013-12-26 @ 11:13:48
URL: http://uppfortsomfan.blogg.se
Postat av: ANGELICA - mot ett hälsosammare liv!

Låter inte riktigt som något bra förslag, inte för att jag är speciellt insatt i hockeyn!

2013-12-28 @ 16:51:21
URL: http://nattstad.se/healthbyangelica

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: