Inför Malmö open 2013

Tid: 19:22:00
Datum: 2013-02-03
Kategori: Goalball

Genrepet inför Malmö open nästa helg är avklarat. Nu återstår bara några gympass i veckan, ett intervallpass efter styrelsemötet på tisdag, ett styrkepass och förhoppningsvis ett skott/teknikpass på onsdag. Sedan blir det vila torsdag och fredag innan det bär av mot Skåneland.

I år kommer vi ställa upp med två lag. ett elitlag och ett breddlag. Breddlaget består av Jennifer, Louise, Jakob, Tobbe, som gör sin första tävling, och lånet från Göteborg och damlandslaget, Lisa Ly. Elitlaget kommer bestå av mig själv, Albin, David Lara Levén, också han från Göteborg, och de två gamla landslagsspelarna Jimmy Björkstrand och Mikael Aspegren.

Tävlingarna kommer även i år gå av stapeln i Kuladals sporthall, men de kommer också att livestreamas via nedanstående länk. För vår del är det följande tider som gäller:

Elit: lör kl 12:00 - Sharpshooters - Thames valley
Bredd: lör kl 15:55 - Hammarby - Sharpshooters
Elit: sön kl 08:00 - Sharpshooters - FIFH Malmö

Därefter kan ytterligare matcher komma att sändas beroende på placering etc. Så, håll utkik på malmocrew.se!

Den gångna veckans träning har inte riktigt gått lika bra som förra veckan. Ett helt okej intervallpass i tisdags följdes upp av ett ganska bra styrkepass i onsdags, där det blev höjningar med 2,5kg på enbens rygglyft, upp till 32,5kg, och utfallssteg med skivstång på axlarna, till 66,5kg.

Samma dag blev det också ett intervallpass som dock kändes tungt. Det blev nog tyvärr lite för kort återhämtning mellan passen och jag borde kanske ha lagt de så att intervallerna var före styrkan och inte tvärtom. Hursomhelst var det ännu en gång 4x5min, men den här gången höll jag inte riktigt lika högt tempo som veckan innan, då jag låg på ca 46,5-52,5km/h. Nu låg jag på 44,5-48,5km/h om beräkningarna stämde.

En välförtjänt dags vila innan det var dags för ett skott/teknikpass i fredags, där jag var ensam att träna. Därför blev det mycket skott, men även lite ytterkantsträning/bollkontroll för att stärka händer och fötter. Man ligger som när man försvarar, d.v.s. helt utsträckt. Sedan gäller det att rulla bollen mellan fötterna eller händerna, utan att den nuddar golvet. Mer eller mindre omedvetet spänner man då automatiskt hela kroppen och det är just det man ska göra när man försvarar också. Det blir jobbigt efter några minuter kan jag lova.

Sista lagträningen innan Malmö gick däremot inte bra. Inte alls. Egentlihen var det enda positiva att jag hade bra tryck i skotten, precisionen var relativt bra och kommunikationen mellan mig och Albin var bra. Försvarsmässigt var det dock inte alls på samma nivå som förra veckan eller alls efter jul. Jag gick för kort och täckte inte riktigt min zon, jag limmade inte bollarna på samma sätt som innan, många bollar studsade fram och jag fick springa och hämta dem, jag kände mig seg och långsam och reaktionerna kändes långsamma också de. Boven i dramat var troligwn energinivån, som inte alls var på topp. Varför vet jag inte riktigt, men man kan inte vara på topp alla dagar.

Veckan avslutades med ett expresstyrkepass idag. Vi hade bara 40 minuter på oss innan taxin skulle komma, men vi hann nästan hela passet, så det var ändå klart godkänt.

I övrigt var jag ju på mitt livs första arbetsintervju i måndags. Jag var inte alls nervös innan och jag tycker det gick bra. Linda var senare under veckan på stan med Jan-Gunnar, en av de jag träffade under måndagen, och då passade hon så klart på att höra sig för lite kring hur det hade gått. Hon fick intrycket av att de hade blivit positivt överraskade, så det bådar ju gott. Det skulle ta ungefär en vecka att få beskjed sa Leffan efteråt, så nu i veckan någon gång borde jag få besked om det. Håll tummarna för mig!

Som den hockeynörd jag är måste jag ju också säga att kvalserieplatsen nu är så gott som klar för Leksand. Man har 99 poäng, efter 45 spelade matcher. Med sju matcher kvar är Västerås, som ligger fyra, 21 poäng bakom och Djurgården, som är femma, 22 poäng bakom. Dock leder Djurgården i detta nu borta mot Oskarshamn, som i sin tur är ett av de lag som slåss om den sista playoffplatsen, med 2-4. Vinner man där är man 19 poäng bakom Leksand. Både Djurgården och Västerås har dock en match mindre spelad än Leksand och vinner man den är man 16 resp. 18 poäng bakom Leksand. Med 21 poäng kvar att slåss om är det dock inte troligt att Leksand plötsligt ska förlora allt och rasa ner till fjärde eller femte plats. Det är ju nämligen de tre första lagen i Hockeyallsvenskan som gör elvan och tolvan i Elitserien sällskap i kvalserien, + ett playofflag. Det handlar om lag 4-7 i Hockeyallsvenskan, som spelar en intern playoffserie om vilket lag som ska ta den sista platsen till kvalserien. Just nu innehas de platserna av Västerås, Djurgården, Örebro och Oskarshamn. Västerås har legat där uppe i stort sätt hela säsongen, men Djurgården började väldigt svagt och låg länge utanför playoff, men nu har man krånglat sig upp där och är det något lag som ska peta ner Karlskoga från den sista direktplatsen, ja, då är det Djurgården. Örebro var topptippade innan säsongen och man låg mycket riktigt och fightades om direktplatserna, men så fick man en rejäl dipp, förlorade i princip allting, halkade ner en bra bit under sträcket och såg ut att vara på väg rakt ner i skiten, men man har vänt tränden och har nu hämtat upp en stor del av det man tappade under svackan. Mora, som befinner sig precis under sträcket, och Oskarshamn har en rejäl fight om den sista playoffplatsen.

I botten har nykomlingen Karlskrona haft en väldigt tung säsong. Det är ett kul lag att ha med i serien och redan i Div. 1 drog man väldigt mycket folk. Det gör man nu med. Man har långt ifrån serien sämsta publiksnitt. Tyvärr har man inte alls fått det att fungera den här säsongen och man är ganska lugnt sist och kommer få inrikta sig på att kvala sig kvar senare i vår. Den andra kvalserieplatsen neråt innehas just nu av Almtuna. Det är en fight mellan Uppsalalaget, Tingsryd och Asplöven, som dock är på god väg att klara sig kvar i Hockeyallsvenskan en säsong till. Man har sju poäng ner till Almtuna där under sträcket. Asplöven, som egentligen inte ens skulle ha spelat i Hockeyallsvenskan, men när Borås fick ekonomiska problem och degraderades ner till Div. 1 fick man ta deras plats, eftersom att man slutade trea i kvalserien upp till Allsvenskan förra våren. Borås har fortsatt haft bekymmer och är på väg rakt ner i Div. 2...

Där fick ni lite hockey också. Det går så klart att läsa mer om vad som händer och sker i hockeysverige på min hockeyblogg, dalarnasstolthet.blogg.se.

 

Kommentarer
Postat av: danten89

Okey, ja men den var helt okey, inte gillat hans musik heller så mycket förut faktiskt.

Kul att veta vad du äter osv =)
Äter du mycket frukt och grönt då?
Förutom kidneybönorna? ;)

Duktigt du tränat i veckan :)
Lycka till inför nästa helg :)

2013-02-03 @ 19:56:35
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: sandra

sv: vad är det med hans musik du inte tycker om? :)

2013-02-03 @ 20:16:13
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: sandra

De mötte sollentuna och det var en ganska viktigt match och vinna, vilket bajen fans inte gjorde. tappade allt spel i andra perioden :( Men det gäller och vinna resten av matcherna nu så att vi kan få kvala till division 1, där jag givetvis går upp i år. Vi kvalade ju förra året men klarade inte det riktigt då

2013-02-03 @ 20:24:34
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: Sara

Jag hoppas det går bra för er! :D

Jag får hoppas på det :)

2013-02-03 @ 20:32:12
URL: http://sausan.blogg.se
Postat av: Helena

Nu håller jag tummarna både för jobbet och kommande tävlingar!:)

Tack! ibland blir tankarna lite djupare och allvarligare och jag funderar på vad mycket jag har att vara tacksam för i livet. Det är så lätt att klaga på det mesta istället för att se möjligheterna.

Helgen har varit bra! Tyvärr blev det ingen skidåkning som jag hade hoppats på för sonen har legat i magsjuka. Men det blev annat gjort här hemma i stället och en sköna promenader.

2013-02-04 @ 11:07:38
URL: http://helenassota.se
Postat av: sandrafagerberg - Dont worry, be happy

Ja precis uteplats är bra när man har djur :) vi har ju två hundar & en katt. :)

Ja de är svårt o hitta o få lägenheter just nu :/ hoppas ni hittar något :)

2013-02-04 @ 15:04:14
URL: http://ssandraaf.blogg.se
Postat av: danten89

Nej inte alltid så, men om jag hejar på något bidrag så kommer det oftast sexa :P
Typ Marie Serneholts båda gånger hon varit med, 2009 och 2012, sexa båda gångerna i sin delfinal och detsamma för velvet och hennes The Queen 2009 som kom sexa i sin delfinal och Sonja Aldéns I din himmel ifjol kom sexa i sin delfinal :P
Men ja Euphoria vann ifjol och det var ju favoriten då mest^^

Det kan man oftast komma långt på hörredu ;)

Haft en bra start på veckan?=)

2013-02-04 @ 19:12:56
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: sandra

sv: alltså först spelar man serien och sen är det något som heter alltvåan som spelas just nu och där ligger bajen fans 2:a, tror det är de 3:a bästa därifrån som får kvala upp till division 1. Ganska krångligt måste jag säga :P

2013-02-04 @ 19:48:48
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: Evelina

Svar: Ja, vissa borde inte få sitta framför en datorskärm! ;/ Så onödigt att vara elak ju!

Kul att det går rätt bra för Örebro igen då :D Kul det måste kännas att öka med så mycket vikt när man styrketränar!

2013-02-04 @ 20:21:44
URL: http://evvvelina.blogg.se
Postat av: Sara

Ja absolut! :)

Det går säkert bra för er!

2013-02-04 @ 20:22:58
URL: http://sausan.blogg.se
Postat av: Peppbloggen

Sv: Haha, ja gör det! :)

Grymt! Ja, vi ska tänka på det så hör vi av oss om vi kommer på något bra! :D

Haha, ja!

2013-02-04 @ 21:30:45
URL: http://peppningsbloggen.blogg.se
Postat av: Julia

Lycka till!! :D

sv: Ja tiden går alldeles för fort. Min mormor flög upp till himmelen för 13 år sedan, men det känns som igår.. :(

Hmm det har jag faktist inte tänkt på! Har inte tänkt på just det med en våldtäktman, men med andra brott, typ misshandel, så tycker jag att det ska vara lagligt att vem som helst får "spöa" upp den personen. :)

Min helg har varit bra, hur var din? :)
Kram

2013-02-05 @ 18:09:33
URL: http://jullish.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: