Tillbakablick på studenten och en hektisk juni

Tid: 20:38:00
Datum: 2013-06-03
Kategori: Allmänt

Blogglusten har varit minst sagt bristfällig den senaste veckan, men nu är jag tillbaka igen och vi skriver juni i kalendern. Tiden har gått oerhört fort det senaste året. känns som det var sommar nyss, med Spanien i två veckor och allt vad det innebar, men det är nästan ett år sedan nu.

Tiden har inte bara gått fort i år, även sedan studenten har tiden bara sprungit iväg. Imorgon är det exakt tre år sedan vi sprang ut. Tre år! Det känns fortfarande som om det vore igår. Mycket, väldigt mycket, har dock hänt på de här tre åren, men här tänkte jag ta er tillbaka tre år i tiden, när vi rewindar bandet till studenttiderna som då rådde.

I Mjölby hade vi väldigt långt studentfirande. Två veckor höll vi på och först ut var ölbränbollen den 25 maj. Vädret var inte helt perfekt, inte jättevarmt och lite småregnigt, men ölbrännboll blev det i alla fall, även om det inte blev så mycket brännboll för min del. Spike ville nämligen inte springa, så han och jag satt och "skåpssöp", drack öl och cider, vid sidan av planen istället och det blev trots allt en trevlig och lyckad kväll.

Kvällen efter var det laserdome, men det skippade jag. Jag kände att jag inte hade fått ut så mycket av det ändå, så istället var jag hemma och väntade tills dagen efter, då vi skulle sova över i skolan, tillsammans med niklas, en av de bästa lärarna vi hade. Vi fick ju inte sova i skolan helt själva, en lärare var tvungen att vara med och därför fick han vara med. Under kvällen blev det lite tipspromenad som en av våra tre Linn i klassen höll i, pizza och en del snack. Någon övernattning blev det dock inte för min del, för flera med mig valde att istället åka hem, men några stycken sov faktiskt kvar i skolan.

På fredagen, en vecka innan studenten, var det dags för mösspåtagningsfest i Parken i Mjölby och det blev den roligaste kvällen under hela studentfirandet tyckte jag. Jag hade laddat upp hemma med lite Xanté (päronkonjak), Amarula, öl och cider. Under kvällen blev det lite mer öl och en kille från fordon på Dacke, den revaliserande gymnasieskolan i Mjölby, som jag aldrig hade träffat och pratat med tidigare, var på mig under kvällen och tyckte att det var hemskt att jag snusade Göteborgs rapé. Det smakade bara tallbarr tyckte han och ville istället bjuda mig på en Scruff. En kväll med musik, prat med halvfulla studenter och lite alkohol, så klart.

Lördagen bjöd på middag med klassen i Linköping. Afrodite var restaurangen och maten var grymt god. Majoriteten av klassen gick sedan ut på stadens dansgolv, men jag och några till åkte hemåt. Vi åkte med Torbjörn i hans Volvo och på motorvägen försökte vi raca med en Porsche som blåste förbi oss. Det gick inte så bra, men en bra bit över tillåten hastighet kom vi i alla fall upp i.

Söndagen var lugn, likaså måndagen, där det var Måndagsklubben som jag också skippade. Det där med krogen har aldrig riktigt varit min grej som ni kanske märker. Tycker oftast det är dålig musik och det är så högt att man inte kan prata med varandra. När man inte ser blir det då mest bara tråkigt och man känner sig helt utlämnad åt omgivningen, för där är det nästan omöjligt att klara sig själv. Åtminstone känner jag så. Musiken har dock blivit bättre nu på senare tid, så kanske skulle jag bege mig ut på krogen snart igen. det var trots allt några år sedan senast...

Studentveckans tisdag innebar grillning vid Skogssjön. Det var en solig och fin kväll, vilket tyvärr många andra också hade uppmärksammat. Det fanns inga grillplatser lediga när vi kom dit, men efter någon timme lyckades vi få tag i en plats i alla fall och då blev det lite gitarrspel, mys vid elden och ännu mer öl och cider.

Onsdagen var lugn och på torsdagen skulle vagnen kläs. Detta skedde ute hos Klara, mitt ute på landet någonstans. Spike hade någon ursäkt att inte komma dit och jag hade ingen aning om var på landet Klara bodde, + att jag kände att jag inte hade bidragit så mycket även om jag hade varit där, så jag stannade hemma istället och inväntade den stora dagen, studentdagen.

Den kom och jag gick upp lite tidigare än vanligt, för att hinna fixa mig lite extra. Outfiten för dagen var svart kostym, pappas finskor, vit skjorta, grå slips och mössan på huvudet, så klart.

Jag skulle dock ha gått upp ännu tidigare, för nu jag missade hela champagnefrukosten. Egentligen skulle den ha varit efter fotograferingen, men då skulle tydligen Josef, som vi skulle vara hos, träna i kyrkan, där han skulle sjunga senare under dagen, så champagnefrukosten blev innan fotograferingen istället. Jag förstår inte hur folk hann få reda på det, men så var det. Jag hade visserligen inga riktiga vänner i klassen och hängde mest med där, som en vindsurfare efter en båt, men Spike ringde till mig 07:00 och sa att champagnefrukosten visst var 07:15 hemma hos Josef. Då hade jag inte ens fixat mig klart och min taxi kom 07:25, som vanligt.

Så champagnefrukosten missade jag, vilket så klart var en miss, men därefter blev det fotografering, frukost i kaffis, promenad till kyrkan, sjungandes studentramsor för full hals, en jättefin ceremoni i kyrkan, kortege tillbaka till skolan, den sista lunchen i matsalen, utdelande av betyg i klassrummet tillsammans med våra mentorer, ulla och Elisabet, och sedan var det dags för utspringet. Josef hade lyckats komma över en stor virveltrumma som han gick och spelade på längst fram i vårt led. Vi väntade på vår tur i den bortre skåpshallen, medan klass efter klass sprang ut och så var det äntligen vår tur. Visselpipor och tutor utgjorde ett öronbedövande ljud och därefter tog vår sång över, när vi hade kommit utanför dörrarna och upp på den lilla gräskullen utanför skolan, där alla klasser först stannade innan man letade upp sit plakat bland havet av föräldrar och släkt. "När SP3, när SP3, när SP3 studenten tar, då hörs det jubel i från folket, när SP3 studenten tar hurra hurra!" och den klassiska "Vi har tagit studenten, för vi har tagit studenten, för vi har tagit studeenten, fy fan vad vi är bra!" ekade från kullen innan jag och Spike begav oss in i folkmassorna för att leta upp min familj. Vi hittade dem inte, så pappa fick leta upp oss istället.

Så blev det fotografering med mormor, moster, syskon och familj, blommor och mjukisdjur runt halsen och ännu mer fotografering innan det var dags att åka flak. Min tuta åkte fram, liksom den lilla flaskan med mouserande vin som jag hade fått av mamma. Josef hade fortfarande med sig trumman och det blev ett rejält firande medan vi åkte runt i stan, tutade, visslade, trummade och sjöng för full hals. Allt under en klarblå himmel och en strålande sol.

Efter flakåkningen kom Emma och Alle och hämtade mig i Alles Volvo 740 och vi åkte hem för att där äta en medelhavsbufé med mängder av mat, innan det var dags att öppna mina presenter, i solgasset ute på altanen. Tyvärr råkade jag nog titta in i solen lite för mycket under eftermiddagen, för framåt kvällen fick jag ont i huvudet, vilket innebar två Ipren och ingen alkohol. Studentkvällen blev därmed inte jätterolig. Jag satt mest vid ett och samma bord hela kvällen och pratade med de som kom dit.

Allt detta härliga yttre samtidigt som jag var nyförälskad i mitt ex och där insidan bokstavligen speglade utsidan. En så total lycka är svår att uppleva, allt var verkligen perfekt och även om jag som sagt inte hade så många vänner i klassen eller i skolan över huvud taget så var det ändå en magiskt fin tid av mitt liv och något jag aldrig någonsin kommer att glömma, precis som en student ska vara.

Jag hoppas nu att Jennifer kommer få samma fina student som jag hade. Deras studentfirande skiljer sig docck ganska mycket från hur vårt firande var. De springer ut nästa torsdag och firar bara de tre dagarna innan utspringet. Det är middag med lärarna, mösspåtagning och en vagn som ska kläs. Det är i princip allt. Kanske var det vi som hade väldigt mycket grejer och ett ovanligt långt studentfirande, vi var inte i skolan alls de två sista veckorna, inte mer än för att "härja". Alla kurser och annat var redan slut, även om det låg lektioner utlagda i schemat. Lärarna räknade inte med att vi skulle vara där och jag tror inte att någon var det heller. Jag var åtminstone inte det. Dock tycker jag ändå att tre dagars studentfirande låter väldigt lite. Hur såg mina läsares studentfirande ut?

Back to reality. Nu är det som sagt juni och det kommer bli en väldigt intensiv månad med många saker som kommer hända. Såhär ser det ut:

3/6 - slutuppsatsen för studierna lämnas in
8-9/6 - landslagsläger i Malmö
11/6 - kortläger med landslaget i Malmö
13/6 - Jennifer tar studenten
14/6 - möte på banken och jag får nyckel till nya lägenheten
15/6 - jag flyttar
18-19/6 - Albin och jag åker ner till Malmö för att träna med Fatmir och Stefan
21/6 - jag fyller år och det är midsommarafton
22/6 - Jag och Jennifer ska ev. grilla och ha en trevlig kväll med Albin och Louise
23/6 - släkten firar mig
24/6 - kortläger med landslaget i Malmö
26/6 - avslutning med mat/fika med laget
27/6 - Sofie kommer hit

Som ni ser är det bra mycket som kommer hända nu i juni. Fyra resor ner till Malmö, mycket goalball, en student, jag flyttar och fyller år, midsommar och lite annat smått och gott. Därför får ni räkna med att bloggen kanske inte kommer vara up to date hela tiden nu framöver, men jag ska göra så gott jag kan och hinner. Uppsatsen är i alla fall inlämnad och klar, så nu har jag sommarlov!

Tills vi hörs nästa gång tycker jag att ni kan kolla in mina annonser på Tradera. Jag har börjat rensa ut lite här hemma nu innan flytten och försöker sälja lite allt möjligt nu innan jag "flyger ut härifrån". Det som jag inte lyckas sälja går till Myrorna eller liknande. Så, in och kolla nu!

 

Kommentarer
Postat av: danten89

cool =)
bra dagar du har framför dig? .D
fylla år på midsommar med?

jo dem är värda det, men man kan alltid fira dem lite extra?
du kan ju inte ge dem presenter varje dag?

ja men det är ju min blogg och ingen annans :)
man kan inte alltid ha det likadant?

Helgen var great :)
Veckan har börjat informativt och bra, din där då? :)

2013-06-04 @ 22:58:32
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: ANGELICA - mot ett hälsosammare liv!

Jag tycker också tiden går så himla fort! Jag saknar studenten så himla mycket, vill göra det igen :D

2013-06-05 @ 11:01:02
URL: http://lica.nu
Postat av: Erica

Hektiskt var det ja, känner igen mig i det just nu... ;-)

2013-06-05 @ 14:35:01
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: danten89

Du har en utmaning hos mig! =D

2013-06-05 @ 16:33:02
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: sandra

Kul att du kommer ihåg så mycket ifrån din student ^^ ni hade verkligen ett långt firande. Här i Stockholm firar man bara på själva dagen man tar studenten, lite tråkigt faktiskt :)

du har verkligen en hektisk månad framför dig :) själv jobbar man fram till den 28 Juni sen tar jag semester :) Då ska jag ner till Malmö!

sv: ja men precis, du har helt rätt i det du säger. Alla fungerar vi olika och tur är väl det :) Det gäller och hitta det som fungerar bäst för en!

2013-06-06 @ 12:23:18
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: Jessica

sv' hehe ja :)
absolut! allt bra med dig? :)

2013-06-07 @ 01:56:19
URL: http://jessicasellstrom.blogg.se
Postat av: Evelina

Svar: Haha, håller med! Den låten suger ;p Men fanta och rosé är gott.

Kul att tänka tillbaka på studenten så där :) Imorgon (8/6) är det sju år (!!!) sedan som jag tog studenten. Det känns nästan som igår. Vilken bra dag det var. Soligt och fint väder och var lite småfull hela dagen. Haha. Perfekt. Oj, du har verkligen mycket planerat denna månad. Kul, och kanske lite jobbigt ;)

2013-06-07 @ 09:51:32
URL: http://evvvelina.blogg.se
Postat av: LIENE

sv: Bra du tycker det räcker så :) jag kan tänka mig att det inte är så mysigt att vara full, i alla fall inte överfull.
Ja, alla är syndiga då, men vi behöver inte vara syndare för alltid :) det är omöjligt för en människa på egen hand bli syndfri, men just därför kom Jesus.
Ja, om man tänker på någon med lust i sinnet är det synd. Även om hon/han inte vet om din otrohet så har du redan det i ditt hjärta och det är det som räknas. Det är inte endats handlingar som är synd, men även tankar. Oftast utvecklas tankar till handlingar ju.

Ja, allt går, om man accepterar och kämpar framåt :) Även om jag inte ännu är frisk kämpar jag framåt. Man klarar av det man befinner sig i. Dock accepterar jag inte själva sjukdomen i sig, endats situationen om det är det Gud vill jag ska gå igenom, men jag tror fortfarande på att han kan hela. Jesus har helat blinda, alla möjliga kroppsfel, även efter operation när de haft metall i sina kroppar och han har helat multiple sclerosis. Juste, han lyfte av mig sorg ju :) jag har haft något slags sorg över mig rätt länge senaste tiden. Nu finns det inte kvar längre känner jag. Ifall jag känner vemod är det på grund av andra saker, det är mer som medkänsla för människor som behöver vägledning, stöd och hjälp. Jag är inte längre ledsen utav ingen orsak.

Wow, vad lång studentfirande :O
Jag har aldirg tagit studenten, men mina syskon har, dock minns jag inte hur länge deras firanden höll på (kanske max 1 vecka). Förberedelserna tar ju också tid, inte bara själva firandet.
Vart ska du flytta?

2013-06-10 @ 16:58:32
URL: http://lifefromwithin.blogg.se
Postat av: danten89

Okey :D
Jotack som jag skrivit, det går bra, lite kalv på grönbete i början, men man ska inte kunna allt på en gång :)

Ja det är så fräscht ute :P

Jo så är det :)
Att visa dem kärlek kan vara att laga mat och fixa och dona för dem :)
Behöver inte vara mer än så?
Och alla dagar har man inte tiden, hur man än skulle vilja ta den tiden.
Man kanske måste plugga eller så, då är det perfekt med en avsatt dag :)
Tycker dock vi fått för många dagar att fira.
Varje dag på året är det nåt? ;)

Grymt och häftigt det var att ta studenten :)

2013-06-10 @ 22:42:36
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: danten89

Jo men än så länge är schemat skönt, skönare schema kan man inte få ;)
Nästa vecka blir det tre korta jobbpass som midsommar jobbar jag 8-12 och ledig helgen, så kommer fira det gott :D
Ska du fira midsommar någonstans? :D

Jag hjälper till av ren vana, inte för att vara överdrivet duktig, utan för att det ska göras :)

Händer i veckan?:)

2013-06-11 @ 13:21:06
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: Caroline

åh studenten är så himla underbar! saknar verkligen det :D
verkar som om du har mycket roligt inplanerat nu :)


sv; det kändes bra när jag vaknade med :)

2013-06-11 @ 18:43:40
URL: http://www.littlemisssunshiiiine.blogg.se
Postat av: Alice

du skriver att tiden gått fort, känner exakt likadant, känns som det var igår jag sprang ut full och glad med 5.000 kr i fotostipendium, ett år sen nu.

Nu har jag haft ett stort glapp på bloggen igen, paus på en vecka, ibland tappar man orken och det kommer saker mellan, denna gången var det internet som krånglade, vilket fick mig att helt enkelt skita i bloggen, även om jag har appen på mobilen och enkelt kan blogga därifrån vart jag än är.

hoppas du haft en bra helg och en bra start på denna vecka, att det är fint väder osv ;)

2013-06-12 @ 13:58:57
URL: http://alicesafman.blogg.se
Postat av: sandra

sv: ja men det kan jag tänka mig, spännande och få flytta till en egen lägenhet också :) ja det är ett väldigt kort firande men man får göra det bästa av det helt enkelt :D ja min semester börjar närma sig. Ska bli så skönt att komma bort från Stockholm lite grann ^^

2013-06-12 @ 19:22:16
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: anna

studenten är ett fint minne! :)

och vilken hektisk månad du är inne i, hoppas allt blir bra :)

svar: nej, det blir lätt för mycket stress och kaos av allting..

2013-06-17 @ 21:53:42
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: