Busungarna - Tomten jag vill ha en riktig jul

Tid: 11:41:00
Datum: 2014-12-23
Kategori: Musik

Det här får bli min julhälsning till er. Julkänslorna är det dåligt med i år, dels för att tiden har gått så fort, känns ju som att det var sommar nyss, och dels p.g.a. vädret. Igå var det sju grader varmt, men imorgon och framåt ska det bli kallt, så kanske kommer snön lagom tills att julen är förbi.

Det här är hursomhelst en av mina absoluta favoritjullåtar. Busungarna tar julmusiken till barnens nivå och beskriver en riktig sådan där drömjul som man ser framför sig när man blundar och tänker på julen som barn, ja, helt enkelt en perfekt jul som alla barn vill ha. Nu vet vi alla att långt ifrån alla har en sådan perfekt jul, julen är en jobbig tid för många, särskilt för de som inte har några nära och kära att fira den med, eller för de som inte ens har något varmt hem att vara i, de som, likt HC Andersens gamla Flickan med svavelstickorna, får se allt utifrån snön och kylan och till slut fryser ihjäl där ute. Det är viktigt att komma ihåg i dessa tiderna tycker jag, att julen inte bara är god mat, fina julklappar, mängder med godis, kalle anka och inte minst, umgänge med släkt och vänner, att bara slappna av och bara vara. Det finns en baksida av myntet också...

Nu går vi doc i vilket fall all in på julen!

"Snön ligger tjock på gator och torg
Julaftons morgon jag ska köpa mig en gran
Människor springer om varandra
Åh, det är jul i sta'n

Istappar hänger ned från taket
Det knastrar så skönt under mina skor
Jag tror på tomten att han kommer hem
Dit där jag bor

Tomten, jag vill ha en riktig jul
En så'n som man har när man är liten
Tomten, jag vill ha en riktig jul
Jag vet att du inte gör mig besviken

Tissel och tassel, pyssel och prassel
Det pirrar i magen bakom stängda dörrar
Goda lukter i hela huset
Åh, och änglaspelet snurrar

Stämsång och fackeltåg som lyser upp mörkret
Bjällerklang och slädfärd under månens ljus
Det är en riktig jul för mig
Åh, och julefrid i alla hus

Tomten, jag vill ha en riktig jul
En så'n som man har när man är liten
Tomten, jag vill ha en riktig jul
Jag vet att du inte gör mig besviken

Istappar hänger ned från taket


Det knastrar så skönt under mina skor
Jag tror på tomten att han kommer hem
Dit där jag bor

Tomten, jag vill ha en riktig jul
En så'n som man har när man är liten
Tomten, jag vill ha en riktig jul
Jag vet att du inte gör mig besviken"

Texten är hittad på artists.letssingit.com och här nedan kan ni som vanligt lyssna på låten.

Så, från mig, till er alla, en riktigt god jul!


Kommentarer
Postat av: danten89

Jag tycker Birka är Östersjöns största behållning.
Det är en lugn och skön avkopplande båt =)

Jo det är min syn på Pods jag lyssnat på :P
Haha.
Jag är ju ny inom det och det lär ta ett tag innan jag vänjer mig ? ;)
Jag är ju van vid vanlig radio, tv och verkliga samtal då? :P

Den slutar lyckligt såklart? ;)

Vad kul :)
Kan du fira julen lugnt och stilla nu då? ;)

Jag mår fint =)

Ha en riktigt god och fin jul nu.
Ät gott och drick med måtta och hoppas tomten kommer till dig ;)
kram

2014-12-24 @ 01:43:39
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: Joy Malou Schubert

Jag tänker ofta på alla där ute som bara är tacksamma för en filt att värma sig med eller ett leende att dela med någon. Önskar att alla hade ett hem, att alla kunde få mat på deras bord. Speciellt i dessa iskalla tider. Fint inlägg, Johan!

Apropå julkänslorna, jag själv har fått mycket i år. Känner mig pirrig och glad, speciellt för alla barn i släkten som vi ska fira med. En jul utan barn runt omkring blir lite mer trist för mig. Hur firar du jul?

SVAR: Tack, kul att höra. Ja men verkligen, eller hur! Så är det, känner jag. Tack för din fina kommentar! Jag önskar dig och din familj en riktigt god jul ♡☆

2014-12-24 @ 04:42:41
URL: http://nicolinda.blogg.se/
Postat av: Erika

Gillar den låten också!

sv. Nej men precis, fast det har varit en fin dag idag :)
God jul på dig också!

2014-12-25 @ 01:27:48
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: NICOLE

Vi firade ute hos Henriks pappa på landet och där fick vi minsann se snö :D Det var härligt. Men som du vet hade jag ju mycket julkänslor. Det lyckas jag få varje år :) Jag kommer inte ifrån den glada känslan med julen haha :)

Hoppas du hade en bra dag ändå :D

SV: Japp! Gamling =)
Då får du fixa med värsta festen :D

Jopp omtenta lär det väl bli. MEn vet inte hur det läggs upp då det bara är en kurs men jag måste ju få chans till att fixa till det :)

Jaså :) Men som jag skrev, ofta tycker kritikerna att en film är bra och då har jag inte alls tyckt om den och tvärtom :)

Jag hade en toppendag verkligen :D Så nöjd! Kram

2014-12-25 @ 13:55:33
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: LIL' BABUSTYLE - Photographer with big dreams

Hoppas du haft en bra jul!

2014-12-25 @ 21:00:15
URL: http://babustylee.webblogg.se
Postat av: Susanna

Haha, känns som att 99% tycker att det "inte känns som jul", till och med min 11-åriga systerdotter sa det igår. Säger ett barn det måste det ju vara något speciellt i år!

sv: Ja det är väl så. Har inte så stora problem på föreläsningar när de pratar, det blir bara så onaturligt när man inte ser den man pratar med. Undviker helst att prata i telefon också dels därför haha, ibland svarar jag inte ens när kompisar ringer ;)

Nja tycker inte det är så mycket nackdel, kan tänka mig att det var jobbigt för dem ibland att ha så mycket yngre syskon när man varit tonåring, annars inte. Så mest fördelar :) De var barnvakter åt oss, vi är åt deras barn, deras barn kan vara åt våra barn o.s.v. med "en halv" generation mellan ;)

Ja absolut, jag är också gärna den som iakttar men ibland när man trivs med sällskapet så :)

Hoppas du haft en bra jul!

2014-12-25 @ 21:37:48
URL: http://suslife.webblogg.se/
Postat av: nicolinda.blogg.se

SVAR: Verkligen! Tack, detsamma. Jag hoppas att du hade en lika fin eller en ännu finare jul :) Samma här, dåligt samvete och allt vad det innebär.. Men jag försöker alltid vända det till tacksamhet och uppskattning. Jag tar aldrig något för givet! Och jag försöker ge så mycket jag bara kan, i rätt doser. Skönt att dina julkänslor välkomnades på självaste julafton då! :D Okej, det låter som en riktigt god jul hos er. Jag firade med mamma och hennes sida av släkten. Tack! Ta väl hand om dig du med, hoppas du har en underbar fortsatt kväll. God fortsättning!

2014-12-25 @ 23:25:59
URL: http://nicolinda.blogg.se/
Postat av: Tina Olofzon

Sv: jobbigt att inte ha så mycket minne av sina nära och kära :(

Hoppas du hade en fin jul! Fick du något fint?:)

God fortsättning på dig!:)

2014-12-26 @ 01:20:15
URL: http://lifelivelaughlove.blogg.se
Postat av: Life of Johanna

Nej här har med julkänslorna saknats, på julafton öste det ner och var 8 plus. Och ungefär så har december sett ute. Nu efter julafton har vi minus och frost, kunde väl kommit till lille julafton iaf

2014-12-26 @ 13:42:23
URL: http://lifeofjohanna.se
Postat av: emelie andersson

sv: Ja den var verkligen toppen, kunde inte blivit bättre :) din då?

ja jag vet, jag jobbar själv inom vården så jag vet :/

2014-12-26 @ 14:55:40
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se
Postat av: NICOLE

SV: Men eller hur! Vi hade gjort oss i ordning för att gå på stan men sen bara nää men det är väl stängt idag? Så mjukisar på och bara slappade framför filmer hela dagen lång=) Det var riktigt härligt vill jag säga :)

Vi har haft det helt underbart, både på julafton, igår och idag =) Idag har vi nämligen firat hos min mamma :) Hon är bäst hihi :D

Ja men vad härligt att det blev så sen :) Hur firar ni jul, du och J? Ihop eller var för sig? :)

Vad spännande :D Då ska jag hålla utkik.

Woho vad kul :D Haha jadå jag skulle nog kunna fixa en skojig fest ;)
Tusan vad skönt med kompletteringar ändå, då har de ju sett att du övergripande kan.. som nu när jag var två poäng ifrån, så surt. Och en hel omtenta på det. Men ja det är ju bara att göra :) Kram

2014-12-26 @ 23:00:19
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: ♀ THE REVOLT ♀

Flickan med svavelstickorna, minns den! Vi läste den i högstadiet. Det exemplet passade perfekt med det du tog upp! Bra att du tar upp det du skrev om! Det är viktigt att minnas!

2014-12-26 @ 23:55:04
URL: http://TheRevolt.blogg.se
Postat av: Ida

Den låten är bra!

2015-01-21 @ 16:53:54
URL: http://alwaysida.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: