Jämförelse av lägenheter

Tid: 16:13:08
Datum: 2014-05-14
Kategori: Allmänt

Ni minns att jag hade ett dilemma om att flytta in till Linköping eller inte för några inlägg sedan? Därefter har jag varit en flitig besökare på Hemnet och just i detta nu finns tre lägenheter som jag skulle kunna tänka mig, där en av dem sticker ut rejält. det är lite av mitt drömboende. ni kan ju gissa vilken det är här nedan, för här har jag ställt upp och jämfört den litegrann. så, läs igenom och delge mig era tankar om och kring detta.

Adress

Djurgårdsgatan 29B
Bjälbogatan 8C
Nya Tanneforsvägen 23B

Läge

Djurgårdsgatan: Centralt
bjälbogatan: Valla
Nya Tanneforsvägen: Tannefors

Pris

Djurgårdsgatan: 2 595 000kr
bjälbogatan: 1 495 000kr
Nya Tanneforsvägen: 1 425 000kr

Storlek

Djurgårdsgatan: 91 kvm, bottenvåningen
Bjälbogatan: 61,5 kvm, våning 3
Nya Tanneforsvägen: 56,5 kvm, våning 2

Hyra

Djurgårdsgatan: 2 732kr inkl. värme, vatten och kabel-TV.
Bjälbogatan: 2 389kr inkl. värme, vatten, kabel-TV, el och bredband
Nya Tanneforsvägen: 2 645kr inkl. värme, vatten och kabel-TV

Bredband

Djurgårdsgatan: Via Komhem/Bredbandsbolaget
Bjälbogatan: Ingår i månadsavgiften
Nya Tanneforsvägen: Via Komhem

Renovering

Djurgårdsgatan: 2012-2013
Bjälbogatan: 2010/2014
Nya Tanneforsvägen: -

Golv

Djurgårdsgatan: Laminat i hela lägenheten, utom framför den öppna spisen i uterummet. Där är det klinkerplattor.
bjälbogatan: Ekparkett i vardagsrummet, i övrigt laminat
Nya Tanneforsvägen: Valnötsgolv i hela lägenheten

Kök

Djurgårdsgatan: ekluckor, grå laminatskivor, spottar i tak och under överskåp, inbyggd ugn, inbyggd micro, integrerad diskmaskin, kyl/frys, induktionshäll och fläkt, alla vitvaror i rostfritt.
Bjälbogatan: Vita luckor, svart kakel, grå bänkskivor, spis, fläkt, kyl/frys, diskmaskin och micro
Nya Tanneforsvägen: Högblank vit skåpsinredning, bänkar/köksö i svart laminat, induktionshäll, frihängande fläktkåpa, ugn, kyl/frys i rostfritt

Badrum

Djurgårdsgatan: Två badrum. Det första med spottar i taket, golvvärme, handfat i kommod, vägghängd WC, handdukstork, bubbelbadkar och tvättmaskin/torktummlare. Det andra med spottar i taket, vägghängd WC och dusch med inbyggd hylla i väggen.
Bjälbogatan: Vitt kakel, blå mosaik, grått klinkergolv, WC och duschdörrar
Nya Tanneforsvägen: Vitt kakel, våtrumsmatta, badkar, WC och handfat

Uteplats/balkong

Djurgårdsgatan: Eget inglasat uterum med fungerande braskamin, samt en liten grästäppa utanför.
Bjälbogatan: Balkong i sydläge
Nya Tanneforsvägen: Balkong i ssydost med plats för mindre sittgrupp

Skjutdörrsgarderob

Djurgårdsgatan: Ja, i ena sovrummet.
Bjälbogatan: Ja, i sovrummet
Nya Tanneforsvägen: Nej

Drar ner betyget

Djurgårdsgatan: Kan bli lite väl mycket pengar, samt att det vore bättre med ett läge lite högre upp i huset, + att induktionshäll inte är det bästa när man inte ser
Bjälbogatan: Ingen hiss, ingen tvättmaskin och längre från city än de övriga
Nya Tanneforsvägen: Ingen diskmaskin, ingen tvättmaskin, induktionshäll

Som ni troligen förstår är det Djurgårdsgatan som är mitt drömboende. Jättefin lägenhet med allt man kan tänkas behöva, dessutom mitt inne i stan. Diskmaskin saknar vi lite här hemma och tvättmaskin i lägenheten är nästan ett krav från min sida, för det är inte lätt att använda gemensamma tvättmaskiner, som kan ha touch eller vad som helst, vilket innebär att både Nya Tanneforsvägen och Bjälbogatan sjunker ganska rejält, eftersom att de inte har tvättmaskin. Nya Tanneforsvägen har inte heller diskmaskin, vilket drar ner betyget ytterligare. i övrigt verkar köket jättefräscht, men det gör det i de andra två också, där Djurgårdsgatan dock är mest exklusivt. ett stort plus får dock Bjälbogatan, för att så gott som allt ingår i hyran, som ändå är väldigt låg. Med den hyran innebär det att det skulle bli ungefär 600kr billigare/mån jämt mot vad vi har nu. tyvärr ligger lägenheten högst upp i huset och det är kanske inte så bra med tanke på Jennifers knän, särskilt då det saknas hiss. Hiss finns på Djurgårdsgatan, men den behövs inte, för där ligger lägenheten på bottenvåningen, vilket både är bra och dåligt. Dåligt för att jag är lite nojig och tror att inbrottsrisken ökar, + att insynsfaktorn höjs markant jämt mot om lägenheten hade legat högre upp i huset. bra är det dock med tanke på Tissen. Särskilt som man får en egen liten grästäppa också, vilket skulle göra att han kanske t.o.m. kan gå ut om han skulle vilja det. en fungerande öppen spis i uterummet är inte heller fel, lyx utöver det vanliga skulle jag säga. det är också bubbelbadkar och egentligen hela lägenheten. Det vore en dröm att bo där, men priset är som sagt haken. Jag tror knappast att den stannar på under 3 miljoner. Det är mycket pengar. Väldigt mycket pengar. Inte en chans i världen att vi skulle ha råd med den på egen hand, utan vår finansiella sponsor eller vad man ska säga, Jennifers morbror, som isf kommer köpa hela lägenheten och äga den. Jag vet dock inte hur mycket pengar han har och 3 miljoner är som sagt nästan ofattbart mycket pengar. Bjälbogatan känns väl kanske lite mer rimlig och faktum är att det bara tar tio minuter med buss in till resecentrum, så egentligen är det inga avstånd. Det största pluset där är som sagt hyran, det största minuset att det inte finns någon tvättmaskin och att lägenheten ligger högst upp utan hiss. nya Tanneforsvägen är gångavstånd in till city, det tar inte många minuter, men där finns varken tvättmaskin eller diskmaskin, + att hyran är högre och inte ligger alls långt under Djurgårdsgatan, som som sagt har allt man kan önska. så, ja, vad tycker ni, kära läsare? Min rangordning ser nog ut som följer:

1, Djurgårdsgatan
2, Bjälbogatan
3, Nya Tanneforsvägen


Kommentarer
Postat av: danten89

Hoppas ni löser er lilla bostadsbubbla då? :)

Hahah den var ju bara jobbig att se och höra på, som ett tuggummi satte den sig.. Lettlands Cake To Bake ;)

Sanna var bara bäst i år. Även Österrikes var pampig som en Bondlåt och Nederländernas var så bra, vilken basgång :) love love love.

Ja första maj tåg, brukar arrangeras av vänster partier mest, som S, V och MP.
:)

Hur är det annars då?
Snart helg igen, planer? :)

2014-05-15 @ 18:46:38
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: NICOLE

Hoppas allt löser sig & blir bra :D

SV Hhi tack! ÄR allt en liten poet ibland :) Men det är just så som det känns. Ja, men som att hjärtat SKA slå varje dag när du vaknar. Det är ju också så. Allt börjar ju liksom där ändå. Så stort som bara är självklart, fast det inte borde.. ah..

Jodå vi ska försöka hitta på lite roliga grejer och det ska bli så kul, fina klassen :) ¨

Ha det så bra du med!

2014-05-15 @ 21:09:12
URL: http://nnnnicolee.blogg.se
Postat av: danten89

Jag hade något brokigt virus :)
Hoppas det är intakt nu :P
Haha.
Man glömmer dock bort alla husmorstips när man är sjuker, man kan säga åt en som är sjuk att göra si eller så, men när man själv ligger, så ligger man? :P

Hur känns det inför visningen då? :)
Har du mycket frågor? :)

Kul kul, vad händer under elitidrottsskolan på Bosön då? ^^

Jag ska väl mest vila och kurera mig, så jag orkar med nästa vecka, fyller ju år och lite så :)

2014-05-16 @ 13:17:32
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Nyfiken som jag är var jag ju tvungen att gå in och kika på den du helst skulle vilja ha och den är ju kanon. Kanske inte min smak på deras renovering, men det är ju alltid olika vad man gillar. Men jag älskade altanen och lilla trädgården:)

Åh det är så svårt det där med lägenheter. Vi letar ju själva nytt boende, men vi har ju inte hur mycket pengar som helst. Eller vi får ju inte låna hur mycket som helst kanske jag ska skriva istället.

kram

2014-05-16 @ 14:47:35
URL: http://sessie.se
Postat av: NICOLE

SV hoppas det är vad du /ni förväntar er och att det blir bra :D

Japp, det är så stort som vi tänker att det ska bara funka. :) Och det hoppas jag det gör länge, länge :)
ha bästa fredagen! :D

2014-05-16 @ 17:30:39
URL: http://nnnnicolee.blogg.se
Postat av: Susanna

sv: Ja verkar ju så haha!
Jo jag håller med, jag har knappt ritat något förrän i slutet av 9:an ungefär när vi fick göra något frivilligt på bildlektionerna och jag hakade på min kompis med att rita något i blyerts :)

2014-05-17 @ 09:17:52
URL: http://suslife.webblogg.se/
Postat av: Celine

- Haha finns inte så mycket speciellt här ändå, som södra Sverige fast tråkigare! :) Men det tycker väl jag antagligen bara för att jag bor här haha!

2014-05-17 @ 12:04:37
URL: http://celinelf.se
Postat av: Louise

jasså :)

Ja det tar tid men i slutändan är det värt det. Jag tycker det är så otroligt kul att gå till gymmet och att det ger resultat är bara en bonus :D

kram

2014-05-18 @ 12:35:31
URL: http://liizes.com
Postat av: Tessie

Sv; Ja de är underbart med denna värme!

2014-05-18 @ 15:23:52
URL: http://ragdollie.blogg.se
Postat av: Erica

Tycker du ska ta den du rangordnat som etta! ;)

2014-05-18 @ 19:11:13
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: sandra

djurgårdsgatan skulle jag inte kunna bo på, tack vare namnet men annars låter ju lägenheten jätte fin :)

sv: ja men precis, jag tänker lite likadant. Vill inte behöva resa långt för att kunna besöka min familj och vänner.

ja dit lär vi säkert gå ;)

2014-05-18 @ 20:57:52
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Absolut, när den kommer ut kan jag definitivt göra det. Däremot gör den nog inte det på ett tag. Vi har bestämt oss för att vi vill hitta ett nytt boende och köpa något innan vi själva säljer. Vore ju lite korkat att sälja och sedan stå där utan någon bostad haha.

Nej, jag är faktiskt smålänning, men jag tror inte jag har någon speciell dialekt. Mina syskon brukar skämta om att jag låter som en stockholmare tss.

Hur gick visningen?
Åh, alltså jag gillar ju den lantliga stilen och mycket vitt. Däremot har vi det inte direkt så där vi bor nu hehe. Jag har inte velat lägga några pengar på renovering eller nya möbler när jag inte vill bo här. Bättre att skaffa nya möbler när man flyttat i så fall.
kram

2014-05-19 @ 12:22:19
URL: http://sessie.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: