min forna pasion för motorsporten

Tid: 11:59:09
Datum: 2014-05-02
Kategori: Allmänt

Back in the days, närmare bestämt i slutet av 90, men främst i början av 2000-talet, var motorsport min stora pasion. Jag följde allt som gick att följa, såväl speedway med Tony Rickardsson i spetsen, BTCC medd Volvoföraren Rickard Rydell, vårt egna STCC med bl.a. Janne "Flash" Nilsson, Jens Edman, Fredrik Ekblom, Pontus Mörth, Calle Rosenblad och Tommy Rustad, cartserien borta i USA, med svenske Kenny Bräck, hans teamkamrat Max Papis, Gill De Ferran, Paul Tracy, Christiano Da Matta och Michael Andretti, WRC med min favorit, Colin McRae, som senare tragiskt omkom i en helikopterolycka, Tommy Mäkkinen, Juha kankkunen, Richard Burnes, Carlos Seinz och Didier Auriol.

Mest av allt följde jag dock formel 1, juvelen i all världens motorsport. Jag hade stenkoll på såväl förare som team och banor. Jag visste vilka förare som körde för vilka team, hur både förare och team låg till i VM-tabellen. Jag visste vad kurvorna på de olika banorna hette och i vilken ordning de kom. Jag hade stenkoll på allting. Min stora barndomsidol körde också Formel 1, för Ferrari. Michael Schumacher, som den här bloggen också är uppkallad efter. Schumacher hade sin storhetstid precis då när mitt intresse var som störst, i början av 2000-talet. då kampades han främst med Mclarens Mika häkkinen, som också blev världsmästare både 1998 och 1999, efter att Schumacher förlorat VM-striden. det gjorde han också 1997, då kanadensaren Jaques Villeneuve blev världsmästare i sin Williams, samma team, eller stall, som Damon Hill körde för 1996, då han blev världsmästare. Dessförinnan, 1994 och 1995, hade den då 25 resp. 26 årige Michael Schumacher tagit hem VM-titeln, då i sin Benetton.

1994, första året Schumacher blev världsmästare, var också året då en annan legend i F1-världen, ayrton senna, omkom under en tävling. Det är det senaste dödsfallet i Formel 1 och faktum är att det faktiskt är exakt tjugo år sedan den tragiska helgen just under den helgen som nu stundar, första helgen i maj. det var inte bara Senna som omkom den helgen. Även österrikaren Roland Ratzenberger förolyckades under lördagens kvalificering och också Rubens Barrichello, som senare bl.a. skulle bli teamkamrat med Michael Schumacher i Ferrari under flera år, var också nära på att stryka med. det var en bäcksvart helg för världens motorsport i allmänhet och F1 i synnerhet.

Sennas krasch var den som skakade hela motorvärlden, ja, hela världen i stort. Det var i tamburellokurvan på Imolabanan som han tappade kontrollen över sin bil, av ännu icke helt klara orsaker, kraschade rakt in i en betongmur och skadades så svårt att hans liv inte gick att rädda.

Det var en tragedi för hela motorvärlden. Den trefaldiga världsmästaren, med 41 segrar och 65 pole posisions blev bara 34 år gammal. Därför kan man nu i helgen se en utställning om Senna och hans kariär, där man bl.a. kan se hans Mclaren MP4/4, som han vann VM med 1988.

Efter Sennas tragiska olycka sågs säkerheten över rejält, både på själva banorna och bilarnas konstruktion. Det hände väldigt mycket under de kommande åren och när jag började följa F1 kändes en dödskrasch väldigt långt bort, trots att det bara var ca fyra år sedan Senna då omkom.

1999 kraschade Schumacher våldsamt på Silverstone, England. Han körde rakt av i en kurva och bilen tvärstannade i däcktraven. Hade det varit några år tidigare hade det troligtvis fått betydligt värre konsekvenser. Hade det varit idag hade det å andra sidan troligtvis gått betydligt bättre än vad det nu gjorde. Schumacher bröt benet och blev borta stora delar av den säsongen, en säsong som också blev Mika Häkkinens sista VM-titelsäsong, för sedan tog tysken, "Schumi", över scenen totalt och dominerade, ungefär som sebastian Vettel nu har gjort under de senaste åren.

Schumachers tredje VM-titel kom 2000, då han slog Häkkinen, precis som under 2001, då hans fjärde titel kom. Det var också häkkinens sista aktiva år i F1 och därefter entrade en annan finländare scenen, nämligen Kimi Reikkönen. Han blev också Schumachers största rival där under några år, men "Schumi" var överlägsen och vann VM både 2002, 2003 och 2004. 2004 var det helt överlägset. Han vann 13 av 18 race den säsongen och stod på pallen i samtliga.

Schumacher gjorde sedan sitt sista framträdande i Brasilien, på Interlagosbanan, 2006, då han slutade fyra i tävlingen, efter en grym uppkörning genom fältet. Det var hans 249:e Grand Prix i karriären. På de 249 starterna hade han vunnit 91 gånger och stått på pallen 151 gånger, alltså drygt 60% av alla lopp, stått i pole posision 68 gånger, tagit 1369 poäng och satt 76 snabbaste varv. Det är rekord som är svårslagna, även om Sebastian Vettel nu är på god väg. Vettel har dominerat F1 i sin Red bull-bil under de senaste åren, men i år, när regelverket har gjorts om radikalt, har Red bull haft problem att hitta rätt inställningar. Nu är det istället mercedes som dominerar. Mercedes, som Schumacher också körde för under tre säsonger, 2010-2012, när han kom tillbaka till Formel 1. Hans tid i Mercedes är dock inget han kommer bli ihågkommen för. Hans storhetstid var över. Det han kommer bli ihågkommen för är alla säsonger i Ferrari, från 1996-2006. På de elva säsongerna vann han alltså VM fem gånger och var med och slogs om titeln i alla utom en säsong, 2005, som inte var någon bra säsong för Ferrari.

Att vinna VM i Formel 1, ja, i alla kategorier av motorsport, är nog svårare än många tror. En gång hörde jag någon som tyckte det var konstigt att förarna var svettiga när de stod på podiet efter ett race. "Det är ju bara att köra lite", tyckte han. det är ren okunskap, ungefär som att många tycker att goalball inte kan vara så svårt, för det är bara att "slänga sig och ta en boll". Visst, det är grunden, men sedan är det hur mycket teknik, taktik, detaljer, styrka och explossivitet som helst. samma sak med F1. att ratta en sådan bil runt en bana kräver grymma rygg och nackmuskler, med tanke på de G-krafter som uppstår när man såväl svänger som bromsar/accelererar. Det är enorma bromsar man har i de där bilarna. Jag hörde någon gång att man får ner dem från runt 250-300km/h till 80km/h, på drygt 50m. Då kan ni tänka er vilka enorma påfrestningar som uppstår.

en annan aspekt är det faktum att känna till banona. Hamnar man utanför idealspåret, d.v.s. den linje man bör hålla för att kunna ha så hög fart in i kurvorna som möjligt, för att tappa så lite fart som möjligt, och sedan kunna accelerera ut ur kurvorna på ett optimalt sätt, ja, då tappar man direkt några tiondelar. "Några tiondelar" låter inte mycket, men i de här sammanhangen kan det göra skillnad på att under ett kval t.ex. kvala in som etta eller åtta. På vissa banor, t.ex. monaco, som körs inne i stan, är det jättesvårt att köra om, vilket gör att startpositionen blir väldigt avgörande för slutplaceringen i loppet.

Ytterligare en aspekt är vädret. När det regnar är det många gånger som att köra utan att se, förutom för den bil som ligger längst fram. alla andra sveps in i regnslöjor efter de andra bilarna och man kör i princip helt på känsla, något jag tycker låter livsfarligt, men så är det. säkerheten i bilarna är rigorös, karosen är byggd i kolfiber och är satt över en rörkonstruktion som tål det mesta. Styrstagen har stärkts under senare år, för att undvika att däcken ska lossna och studsa iväg om det sker en olycka. Vid ett par tillfällen vet jag att funktionärer har fått studsande däck i huvudet och omkomit p.g.a. skadorna. Cocpit, där förarna sitter, är oerhört förstärkt och de förstärkningarna gör att förarna i princip kan kliva ur bilen efter i stort sätt vilken krasch som helst, även om det går i 350km/h. Det kunde man inte för 20 år sedan, när senna kraschade, så säkerheten och både bilarnas och banornas konstruktion har setts över och förstärkts rejält sedan dess.

F1 är med andra ord en mycket krävande sport, men tyvärr händer det olyckor utanför banorna, när man inte sitter i sin bil och är lika skyddad. Schumacher var exempelvis och åkte skidor i de franska alperna med sin familj tidigare i vintras. Vid en offpistkörning ramlade han och slog huvudet i en sten. Hjälmen klövs i två delar och han hamnade i koma, där han fortfarande ligger, blott 45 år gammal. Ingen vet om han kommer vakna upp igen eller inte och hur han i sådant fall kommer bli, om han kommer bli som vanligt igen eller bli helt förändrad. Ingen vet och ju längre tid som går utan att man lyckas väcka honom, ju mindre är chansen att han blir återställd. kanske vaknar han aldrig mer. Familjen är hos honom hela tiden och vakar, men lever alltjämt i ovisshet. En ovisshet som måste vara hemsk. Hela grejen är så hemsk och tragisk. att det ska sluta så för en förare som skördat större framgångar än någon annan runtom på världens Grand Prixbanor, ssom precis lagt karriären på hyllan och nu har hela livet framför sig, tillsammans med fru och barn. Usch, det är tragiskt. Jag hoppas verkligen, även om det är mindre och mindre som talar för det för varje dag som går, att han ska vakna upp och kunna leva ett fortsatt lyckligt liv tillsammans med de han älskar.

Kommentarer
Postat av: danten89

Yeah :)
Nice.

Men idag är det varmare igen ju?=)

Varför är den på Valborg där? :)

Klart det kommer gå bra? :)

Haha, man ska alltid vara förberedd? :)

Nej jag vill ha mitt godis? ;)

Är den fortfarande fel? :(

Trevlig helg och njut:D

2014-05-02 @ 13:39:32
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: NICOLE

Usch ja, hoppas det ordnar sig.

SV Hehe jaa okej :) Får väl hoppas att det gäller oss med. Känns som det är en hel del att hinna med nu ;D Puuh..

2014-05-02 @ 15:10:25
URL: http://nnnnicolee.blogg.se
Postat av: Erica

Inte alls intresserad av det där, men nu då det tas upp så tänker jag att det skulle vara kul att åka i en sån bil nån gång. Bara för att liksom. :)

2014-05-02 @ 23:21:10
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

sv: Tack snälla du för att du delade med dig av din historia. Det låter som om det har varit ett helt helvete, speciellt när det värsta hände under de känsliga tonåren.
Om man föds blind så lär man ju sig leva med det redan från start, man vet inget annat. Det tror jag är betydligt lättare än när man förlorar synen som lite äldre och måste "starta om". Du har varit stark och kommit väldigt långt!

kram

2014-05-03 @ 09:31:56
URL: http://sessie.se
Postat av: LIENE

sv: Att ta det lugnt är ju skönt :)

2014-05-04 @ 08:51:14
URL: http://lifefromwithin.blogg.se
Postat av: sandra

Motorsport har jag aldrig varit intresserad utav :)

sv: Ja men precis. Är helt omöjligt att köpa en lägenhet här i Stockholm om man inte är rik från början. Riktigt tråkigt /:

2014-05-04 @ 13:20:49
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: Alice

Hemskt det där med schumacher. Att livet kan vara så orättvist.

Ja men visst är det kul med musik. Själv skulle jag ha svårt att sätta topp 5 och topp 10 av låtarna jag lyssnar på, det är så svårt att ranka dem sådär :) Men visst är det kul. har 43 låtar på min heliga lista,där den senaste som kvalade in var undisclosed desires med muse :) och den som fick lämna var unforgivable sinner med lene marlin :)

Jag tror inte Skellefteå kommer vara så överlägsna de kommenade säsongerna, spelare lämnar spelare kommer in, klart klubbar utomlands rycker i spelarna när dem spelat så bra flera säsonger. De har haft röven på tronen något år nu, det blir bara svårare och svårare ju länge tiden går.

Följer du lagbygget något då? Själv följer jag fbks, men har inte riktigt kläm på vem den senaste forwarden de plocka in är, luciano aquino från kanada. Annars ser det lovande ut haha :)

ha en fin dag :)

2014-05-04 @ 14:00:25
URL: http://bompbomp.blogg.se
Postat av: Susanna

sv: Jaa det brukar ju vara så. Jag var bra på massa saker när jag var liten som jag inte alls är bra på nu, och sen en massa saker jag inte var bra på förut som jag är bättre på nu haha ;)

Jaa vi har ju forsränningen och sånt, det börjar ju kl 10 sista april :) Tror att de flesta som har jobb jobbar den dagen, men skolorna är lediga :)

2014-05-05 @ 00:18:57
URL: http://suslife.webblogg.se/
Postat av: Celine

- Absolut ja!
Åh ska nog ta och göra det!

2014-05-05 @ 19:45:03
URL: http://celinelf.se
Postat av: NICOLE

SV TACK :D

Jo det är väl så, inga såna tecken än så det ser väl mörkt ut tyvärr :(

Ja eller hur! Försöker att inte se allt med så stort allvar, allt ordnar sig ju :D Och jag tror inte jag ska rasa den sista månaden i skolan när jag har klarat alla år så bra haha :))

2014-05-08 @ 16:03:10
URL: http://nnnnicolee.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: