Ett jämställt samhälle...

Tid: 16:37:51
Datum: 2014-10-26
Kategori: Allmänt

Borde det inte vara så? Borde det inte vara en självklarhet att alla borde ha samma rätt att yttra sig, tycka och tänka? Att alla borde ha lika lön och lika arbetsvillkor oavsett om man är kvinna eller man?

Man ska skilja på kön och könsroller, "sex and gender". Kön är det biologiska könet, medan könsroller är socialt betingade. ungefär som den kände sociologen Simone De Beauvoir uttryckte det, "Man föds inte till kvinna, man blir det". Könet finns där från början, ja, men det som det innebär att vara kvinna, det, menar Beauvoir, föds man in i.

Friedrich Engels, som tillsammans med Karl Marx grundade marxismen, menade att kvinnans stora nitlott genom historien var när tekniken utvecklades och mannens fysiska styrka och muskler behövdes för att klara av jordbruket. Kvinnans mindre muskelmassa och mindre lungkapacitet gjorde att mannen var bättre lämpad för dessa göromål och kvinnan vistades därmed mer och mer inomhus, i köket, där hon lagade mat, tog hand om barnen osv. Sedan har hon blivit fast där, under mannens vingar och ägo. beauvoir var dock kritisk till Engels resonemang om menade att den där skillnaden mellan män och kvinnor alltid har funnits där.

nåväl, nog med historia.
Sanningen är att det här fortfarande förekommer, att kvinnan lyder under mannens vingar och befinner sig i hans ägo. Egentligen överallt, hela tiden, mer eller mindre.

Exempelvis får kvinnor inte sällan en lägre ingångslön till ett arbete, trots att hon har genomgått exakt samma utbildning som en man. Varför ska det vara så? Det borde vara en självklarhet att kvinnor och män har lika lön efter lika utbildning.

Kvotering på arbetsmarknaden är en annan aspekt som kan diskuteras. Att man t.ex. vill ha in fler manliga veterinärer och därför kvoterar in dem, trots att de har lägre betyg och mindre erfarenhet än de kvinnor som missar utbildningen p.g.a. detta. Samma sak gäller med t.ex. brandman och polis, där det kvoteras åt andra hållet, för att man vill ha in fler kvinnor i yrkena. Nja, jag vet inte vad jag tycker om det där riktigt. rätt eller fel, vad tycker ni?

Det som gör mig mest förbannad och nästan illamående är dock de förhållanden där männen fortfarande lever kvar i den gamla patriarkala tron som var fullständigt normal innan kvinnoreformen på 50-60-talen, d.v.s. då kvinnorna bröt sig ut från det som Engels här ovan menade var kvinnans stora nitlott i historien. Här satte kvinnorna ner foten. Bägaren hade runnit över och de hade fått nog och ville ha lika arbete som männen, ha lika stor rätt att tjäna pengar och försörja familjen etc.

Har kvinnan nått dit idag, 50-60 år senare?
Mitt svar är nej.

Självklart har det gått oerhört mycket framåt sedan 60-talet, men som jag skrev ovan, kvinnan får inte sällan en lägre ingångslön än mannen, trots samma utbildning och samma förutsättningar. Är det jämställt? Nej. I musikbranschen nämns ofta kvinnliga rocksongare som just detta, medan manliga rocksongare bara benämns som "rocksongare". en skitsak kan tyckas, men varför ska det egentligen vara så? Antingen är båda två bara "rocksongare" eller så är de kvinnliga resp. manliga rocksongare. Det är samma sak på våra sportarenor. vi säger "damfotboll" och "damhandboll", men bara "fotboll" och "handboll" när det rör sig om män. Varför? för att skilja dem åt, visst, men varför är det då alltid kvinnans roll som benämns just med detta, aldrig mannens? Det här är kanske att driva det hela till sin spets, men jämlikt är det då inte, även om det kan tyckas som en skitsak.

Nåväl, vad jag skulle komma till var de förhållanden där mannen fortfarande lever kvar i den där patriarkala världen där kvinnan ska stå i köket och laga mat. Hon ska lyda honom, gärna serva med öl och snax när han sjunkit ner i soffan framför TV:n där hemma efter en lång arbetsdag. Maten ska vara klar och han ska bara kunna sätta sig vid bordet och äta, för, "du fattar väl, kvinna, att jag är helt slutkörd efter en lång arbetsdag". Fortsätter kvinnan att stå emot och insistera på att han kan fixa sin egen mat, eller åtminstone plocka undan och diska efter sig, ja, då kommer argumentet att "det är faktiskt jag som ser till att den här familjen går runt, jag ser till att du har tak över huvudet, någonstans att sova, så lite tacksamhet är väl för fan inte för mycket begärt?". Han vänder det hela till sin fördel och får kvinnan att känna sig som en svag och dålig människa och givetvis gör hon som han vill, fixar maten och plockar undan och diskar efteråt, för "ja", tänker hon, "han har ju rätt. vore det inte för honom hade jag aldrig haft det såhär bra. jag kanske borde vara lite mer tacksam nästa gång..."

Precis dit vill han få det. Det är så han vill ha det. Kvinnan ska stå i köket och ta hand om barnen, aldrig säga emot och alltid göra som han säger, ungefär som hans slav.

Sådant gör mig riktigt förbannad. Att det fortfarande finns förhållanden och äktenskap där maktbalansen är så förskjuten, där mannen dominerar totalt, styr sin fru/flickvän med järnhand, det tvivlar jag tyvärr inte en sekund på.

Ta dig ur det och lämna honom då, tycker säkert många, även jag. Jag tror dock tyvärr att det är lättare sagt än gjort. hur ska hon kunna lämna honom? bara att försöka lämna honom skulle resultera i en vitglödgad vrede och kanske ett besök på akuten. Skulle hon mot alla odds lyckas bryta sig loss skulle han leta reda på henne och slå ihjäl henne eller stalka henne och hennes familj för all framtid. "så nej, det är nog bättre att jag stannar kvar och gör som han säger".

Det här är väldigt extrema fall jag lyfter fram här ovan. Givetvis är det inte alltid såhär. Det lilla förtryck som kan förekomma dagligen i form av små gester eller uttalanden kan vara nog så förnedrande och till slut få vem som helst att falla, hur stark man än är från början. Mannen gör som han vill, han är det starkare, kvinnan är bara "det andra könet", faktiskt mer jämställt med djur än med mannen under 1800-talet och bakåt i tiden.

Frågan är, kommer Sverige någonsin att bli ett jämställt samhälle?
Jag tror inte det. Inte helt jämställt. Det har gått väldigt mycket framåt generellt sett sedan 1800-talet, så även från 50 och 60-talets kvinnoreform, men än är det långt kvar. Det handlar inte heller bara om relationer och arbetsplatser. Det handlar även om normer och värderingar. Att rosa är "tjejigt" och blått är "killigt". Att tjejer leker med dockor och killar leker med bilar. Allt detta hör till våra könsroller. Jag hade inte haft något emot att sätta på min son, om jag hade haft någon, en rosa tröja, men jag hade ändå inte gjort det, för risken är överhängande att han då hade blivit retad på dagis av de andra killarna. De lär sig tidigt, våra små liv, både på gott och ont...

Den stora frågan är då hur vi ska få bort allt detta? Hur når vi ett jämställt och jämlikt samhälle? Går det ens att göra det? Vad tror ni? Ordet är fritt...

Kommentarer
Postat av: NICOLE

Jag tror jag redan sagt ganska mycket om detta. :)
Men nej, det kommer troligen aldrig bli helt jämställt, män kommer alltid se som starkast & bäst.. och ja vad ska man göra åt det :) Jag hade heller verkligen inte föredragit motsvarigheten, om kvinnor hade varit de starka och männen de svaga. Jag tycker inte det ska vara extremt åt något håll..Klurigt , och jag är ingen F!:are, jag tycker man får göra det bästa av det i hemmet , men en kille som bara ser mig i köket drar härifrån snabbare än möjligt hehe :) men jag är samtigti ödmjuk och vet att alla inte har möjligheten, men man kan även minnas att det kan vara tjejen som är hotet och att mannen inte kommer därifrån, dock inte lika uppmärksammat :)

SV: Jag kan lova dig att det var galet gott haha :) Ja det är riktigt härligt att ha den möjligheten att komma "hem" och träffas, och äta ;D

Tyvärr ingen snö... :) Men det kommer nog! Jag tror ju inte att den ligger kvar ifall den kommer (många påpekade att det minsann var för tidigt) så det var därför jag tyckte det skulle vara mysigt. Annars blir det kanske lite mycket ifall det skulle vara från november-mars :)

Men det känns som att julen kommer tidigare o tidigare varje år ;D Sommaren är väl höjdpunkten hos svenskarna och sen kommer julen.. så efter en sånhär toppensommar vill folket närmre julen, det är min teori iaf hihi :)

Haha nä okej :) Hela skolan var sån :) Jag har rensat en hel del bland vännerna, skönt :)

Haha minns inte vad vi skrev om? Vilka exempel :) men nog kan jag berätta det haha :)

Tack snälla! Och detsamma :) Jaa jag har allt märkt att du varken bloggat/svarat på kommentar :) Hoppas du haft det bra iaf!

2014-10-26 @ 20:18:39
URL: http://nnnnicolee.blogg.se
Postat av: Sandra

Sjukt att samhället fortfarande är så ojämställt år 2014. Fast det är inte så konstigt eftersom det är svårt att ändra något som varit på ett sätt så länge. SV: Ja så mysigt att äta god mat prata och kolla på film med familj och vänner. Jag gillar att gå ut ibland men många gånger är det mer värt att träffas hemma hos varandra. Vad pluggar du till?

2014-10-27 @ 21:30:28
URL: http://bossslady.blogg.se
Postat av: danten89

Originalet är gammalt, platt och uttjatat.

Jämnställt samhälle kommer vi nog aldrig nå, så länge pengar styr så kommer vi aldrig få det helt och hållet.
Samhället har ju aldrig varit jämnställt.. förr var mannen ute och jagade kött och kvinnan var hemma med barnen. Men oavsett så är ju både mannens och kvinnans uppgifter lika viktiga. Att jaga kött var väl ingen dans på rosor det heller? tänk om en björn slog ner och dödade mannen ute på jakten?

Jag hade en LEDIG helg från sjukdom och arbete ;)
så skönt. bara vara, se filmer och umgås med nära och kära :)

Vad för tävling? Hejar på dig :D

Underbart =)
Måste få tag i lite adventskalendrar ;)

2014-10-28 @ 11:46:28
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: ♀ THE REVOLT ♀

Alltså normer kommer alltid finnas, de ändras med tiden ja, men de finns alltid. Så normer kan man aldrig ta bot helt. Dock man man påverka hur dessa normer utvecklas. Problematiken med diskussionen om ett jämlikt samhälle är att visa anser att män och kvinnor är identiska, vilket är fel. Och så finns det folk åt andra hållet som anser att män och kvinnor inte alls är lika och bör behandlas olika. Jag själv anser att biologiska skillnader finns, men att det inte alltid innebär att mannen har egenskapen som är en fördel. Tyvärr är det så i nuläget, att folk säger att skillnader finns och att det bra finns hos mannen. Och det stämmer inte. Och det är där vi ska tacka problemet. Skillnader finns, men vi måste på fakta och fördom/inlärd sanning.

Jag tror inte på ett samhälle där jämlikhet innebär ombytta roller. Blir det ombytta roller, är det ju inte jämlikt? Då man lika fast inom könsrollerna som tidigare, bara det att rollerna ändrats. Jag tror mer på ett samhälle där man ska få vara som man vill. Friheten att skapa sitt eget jag, det är viktigt enligt mig. Barn ska inte behöva ge upp ett intresse för att det anses fel o.s.v. Det är så mycket bra om onödigheter i dagens feminism tycker jag, och jag är själv feminist. Det diskuteras om mens-reklam, om vätskan är blå eller röd. OCh det bryr jag mig inte om... Det viktiga är inte om vätskan är röd eller blå. Det viktiga är att man får vara som man vill utan att utfrysas, man ska få göra val och beslut utan att klassas som någon som går emot sitt kön. Man ska kunna få lön utifrån sina erfarenheter och sin prestation, inte p.g.a. det man är född med mellan benen ... Det är där jämlikheten börjar enligt mig. Attityden.

Svar: Njaa, var inte direkt att han svek mig. Det var väl mer att jag hade det jobbigt då, mådde puss av saker som hände och så, och han förstod inte. Och det blev massa bråk and shit.

2014-10-28 @ 12:04:39
URL: http://TheRevolt.blogg.se
Postat av: ♀ THE REVOLT ♀

piss*

2014-10-28 @ 12:06:25
URL: http://TheRevolt.blogg.se
Postat av: Susanna

Ja, vissa saker som tjejigt och killigt är så sant, ibland går det ju överstyr. Kom och tänka på min ena systerson som dels äälskar bilar och alla fordon egentligen, men har rosa som favoritfärg, så en jul ville han ha en rosa bil i julklapp. Den enda rosa bilen som fanns var en riktig "tjejbil" med ögonfransar och grejer, haha.

sv: Haha jag vet inte, tror egentligen bara att det är ett finare namn för hallonsås. Kanske som potatismos och potatispuré? :) Jag sökte efter hallonsås i alla fall och det stod bara coulis haha

2014-10-30 @ 15:56:28
URL: http://suslife.webblogg.se/
Postat av: Linda

håller med.

2014-10-30 @ 18:29:30
URL: http://www.nattstad.se/Lindalinnros
Postat av: NICOLE

SV: Skönt det! Att inte vakna av ett alarm är väl något som är galet najs!

Jag har ju då inte bytt helt då jag har kvar min gamla ifall jag skulle ångra mig! Men jag ville ha något nytt. Bara det att jag hade värsta fjortisnamnet på den förra vägde ganska tungt :)

Jaha vad spännande! Den måste jag kolla in :) Klart det blir bra :)

"Inte gett något" heller skulle jag säga ;)

Haha måste tacka för de orden!! Jag tror jag ses som alldeles för snäll och mesig av många här men å andra sidan är jag mycket det som du också skrev - jag sätter absolut ner foten när något som görs är fel, jag bryr mig om andra och vill itne att någon ska hamna fel.
Eller så var du sarkastisk när du skrev så??

Ja vi säger ju att det är mer ovanligt än att det är mannen, men vete tusan alltså.. Just för att vi aldrig får veta det! Jag vet faktiskt många fall i trakten här där det varit så :) Så jag vet inte :)
Alla tjejer är inte såna som bara hänger med! Det ska man ju veta :)

Japp men nu vill jag gärna ha snö :)

Så kan det vara ibland, men det kommer nog!

Ha det bra! :)

2014-10-30 @ 19:00:20
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: LIENE

sv: Ja, det var en kanonbra sommar :)
kram

2014-11-03 @ 10:03:26
URL: http://lifefromwithin.blogg.se
Postat av: Hanna

Jadu. Jämnstäldhet är en så stor och viktig fråga och jag kan inte ens förstå att det finns människor som lever i vår tid som inte kan se att människor har samma värde, samma rätt att må bra, samma rätt till betalt och uppmärksamhet och allt vad det är. Jag kan inte förstå hur man är funtad i skallen om man inte tycker det är självklart. Vilket gör det otroligt svårt för mig att ha en bra teori om hur man löser det. Jag förstår helt enkelt inte var dom här ursäkta uttrycket tjockskallarna går fel i hjärnvindlingarna och hur man rätar ut det.

2014-11-03 @ 12:44:23
URL: http://uppfortsomfan.blogg.se
Postat av: NICOLE

SV: Glögg är väl sjukt gött alltså ;) Haha! Så det får du allt ta och göra :)

Jag tycker också om den faktiskt :) Riktigt bra danslåt, men vad är det för text?? HAha! Tänker på radion att Pink fick inte sjunga "fucking perfect" men allt i denna låt går bra - visar bara att det är fel saker som tar en utveckling i vårt samhälle :)

Det var galet längesen jag var i trappan :) Innan studenten ju :)
Och ja det märktes väl haha ;) Nä men hade ätit så dåligt innan så jag blev lite halvt provocerad av mig själv ;D

Joo haha, ingen hade ju kommit ihåg namnet till den förra bloggen liksom :) Det är ju viktigt att ha ett bra bloggnamn ändå :)
Tack, ska kolla in den! =) Spännande :)

Men så snällt sagt :D Det kommer jag leva på haha :)

Nä det är nog inte lika vanligt men just det att vi aldrig får veta mycket om det gör att man aldrig kan uppskatta vare sig mer eller mindre :)

Ja ohja det tvekar jag inte på däremot :)

Tack detsamma :D

2014-11-03 @ 21:00:02
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: NICOLE

SV: Har faktiskt ingen aning om hur långt det blev, tappade räkningen om längderna :) Får istället gå efter att det kändes riktigt bra :)

Jo men The Fox är ju mer en rolig låt :)

Jag veeet, måste till trappan oftare. Men det tar en stund att åka så då måste jag ju ha med mig någon. Sen är det jobbigt att pricka in med allt annat, då det är bra mycket lättare att ge sig iväg på en löptur än att ta sig ut dit :)

Det är nog svårt att få tag på det så det får vi nog aldrig veta, men jag tror inte man ska vara så säker! Det göms mycket innanför fyra väggar :/

2014-11-04 @ 11:25:16
Postat av: NICOLE

SV: Har faktiskt ingen aning om hur långt det blev, tappade räkningen om längderna :) Får istället gå efter att det kändes riktigt bra :)

Jo men The Fox är ju mer en rolig låt :)

Jag veeet, måste till trappan oftare. Men det tar en stund att åka så då måste jag ju ha med mig någon. Sen är det jobbigt att pricka in med allt annat, då det är bra mycket lättare att ge sig iväg på en löptur än att ta sig ut dit :)

Det är nog svårt att få tag på det så det får vi nog aldrig veta, men jag tror inte man ska vara så säker! Det göms mycket innanför fyra väggar :/

2014-11-04 @ 11:25:31
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: NICOLE

SV: Ja men verkligen!! Men samtidigt lite sorgset... det påminner mig verkligen om att jag BOR inte där längre :( Där jag alltid gått liksom.. trögglat och väntat på bussen (som gick typ en gång i timmen), alla minnen och så :) Påminner mig också om hur sjukt tacksam jag är över min uppväxt! Skulle så gärna vilja vara "där" igen.. En fin tid i livet som jag alltid kommer ha med mig :) Det gör mig stolt :D

ja absolut, man ska ju inte göra något om det inte känns bra :D

Jo alltså jag tycker också det är en bra och "rolig" låt men den är inte lika extrem som de andra låtarna :) Men det behöver de ju inte vara heller :)

Hm jadu.. Jag vet inte ;) Nu när jag inte bor hemma är det ju svårt att övningsköra med min låtsaspappa, men jag kör lite med Henrik :) Och han ska ta C-körkort nu när han fyller så då kan vi plugga ihop :))

2014-11-04 @ 21:18:41
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: My Fredblad

Sjukt bra inläg och du har mycket kloka tankar och ideer!

2014-11-13 @ 23:56:44
URL: http://fredblad.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: