julefriden sänker sig...

Tid: 20:34:01
Datum: 2015-12-25
Kategori: Allmänt

...Över vårt snötäckta landskap... Eller hur var det nu?

Nej, någon vit jul i snöbemärkelse blev det inte, men utöver avsaknaden av snö blev det en precis så mysig, varm, trygg och underbar jul som vi vill ha och som vi är bortskämda med i min släkt. Påminner mig själv varje år om att alla faktiskt inte har det så bra som jag/vi har äran att få ha det. För vissa är julen årets i särklass värsta tid, kanske med alkohol, fylla, bråk, misshandel, akutbesök och gips som följd, eller så är man bara ensam. Oendligt ensam. En ensamhet som blir som mest påtaglig just vid jul och i juletider, när man ser alla andra som umgås och äter gott med vänner, bekanta, släkt och familj, medan man själv sitter helt ensam.

Ovanstående är jätteviktigt att komma ihåg tycker jag, men faktum kvarstår ändå. I vår släkt är vi bortskämda med att alltid, år efter år, ha en precis sådär mysig, varm, trygg och sällskaplig jul som alla drömmer om. det pratas, det skrattas, det äts julmat, det delas ut julklappar, det fikas, det spelas julklappsspelet, det ses på Kalle och det fikas ännu mer. Kort sagt äter vi nästan hela tiden och allt ska göras i samma ordning, för ja, det är inte bara jag som är sådär inrutad rutinmänniska. Sambon tycker jag är extrem ibland, när ingenting får ändras, ja, det är kanske liite överdrivet, men i stora drag är det så, jag ändrar inte gärna på sådant som alltid har varit på ett särskilt sätt, för, varför ändra på ett vinnande koncept?

Jag vet i vilket fall var jag har fått det ifrån om vi säger så. Igår blev det exempelvis en lång debatt om huruvida vi skulle äta efterrätten efter eller innan Kalle. Mamma ville ha den direkt efter julbordet, innan Kalle, men alla andra tyckte att vi alltid brukar äta den efter Kalle, för att man är så mätt direkt efter julbordet, men mamma trodde inte att vi brukade äta efterrätten efter Kalle över huvud taget. Till slut kompromissades det och efterrätten, som precis som vanligt var mormors supergoda apelsinfromage, intogs framför TV'n meddan husvagnen våldtade ner för berget, Ferdinand luktade på sina blommor, Lady och Lufsen åt samma spagetti, mössen sydde Askungens klänning, dvärgarna sjöng, nissarna slog in och fixade alla paket och Robin Hood tog allt guld.

En avvikande detalj var det dock under gårdagen. Jag var på mitt livs första midnattsmässa. Vet inte ens när jag var i kyrkan senast och det var väl ingen höjdare kan jag inte påstå, men pratade med en kompis efteråt och hon hade varit på en mässa med betydligt mer drag i än den som vi var på och då blir det givetvis en häftigare stämning och upplevelse.

Annars var dagen precis som den ska vara.

Vi kom till mormor runt tolv, fikade med kaffe, kakor, glögg och julgodis, varefter vi började att fixa maten, allt medan jag, Emma och Hasse sjöng Peter Göbacks "Jag kommer hem igen till jul" med fruktansvärda tonarter. Därefter blev det julbord, Kalle, julklappsutdelning, mer fika, julklappsspelet, kvällsmat med risgrynsgröt och julbordsrester, varefter alla dråsade ner i soffan framför Tomten är far till alla barnen och Svensson, svensson.

En lång, mysig, härlig och alldeles underbar julafton, där värme och trygghet tillsammans med släkt och familj stod i centrum. Behöver jag ens säga att jag älskar min släkt och familj?

Idag fortsatte julfirandet, när vi åkte till sambons morbror och moster, åt ännu mer julmat, spelade mer julklappspel och fikade. En mycket trevlig dag även det, men nu väntar mindre angenäma företaganden. Vi har nämligen två inlämningsuppgifter som ska vara inne elfte januari. Det är förvisso ganska lång tid, men den ena, bivariat analys, är verkligen inte att leka med. i onsdags satt jag i nästan elva timmar med den och jag har inte ens kommit halvvägs. Kan säga att jag är glad om jag klarar den examinationen...

Jag hoppas i vilket fall att ni hade en lika fin, mysig och underbar jul som jag hade!

Kommentarer
Postat av: Alice

Fint att du hade en bra jul. Här var vi alla på väg att bli förkylda, förkylda eller väldigt allergiska under jul. Men det var mysigt ändå, trots att dagen firades i mysbyxor istället för finkläder. Första julen med familjens nyaste tillskott, så det kunde inte bli bättre. Kan ännu inte fatta att det redan varit jul, har inte haft någon julkänsla hur mycket jul vi än försökt tvinga in här i hemmet.

2015-12-25 @ 22:39:38
URL: http://bompbomp.blogg.se
Postat av: Erika

Låter som att du haft det super trevligt :)

sv. Jo visningen gick fint och vi flyttar in i marklägenheten nästa år ^^ Haha, villan får vänta några år till då denna lägenheten är stor!

2015-12-26 @ 01:42:13
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Elin

Sv: Ja, julen var helt perfekt. Bara snön som saknades, tyvärr. :/ Menmen. =)

2015-12-26 @ 10:25:42
URL: http://elinbjorkander.com
Postat av: Erica

Måste erkänna att jag aldrig varit på midnattsmässa. Men låter mysigt. :) Däremot tänkte jag gå på julottan en gång efter att jag blivit kristen, men det orkade jag inte, heh. :p

2015-12-26 @ 12:41:53
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: Jen

Vad mysigt det låter! Jag älskar familjetraditioner... vi håller på att skapa våra egna just nu tror jag, min sambo är grinchen himself, men jag lyckades lura till mig både gran och julmiddag hemma hos oss (!) med familjen, så det går nog sakta framåt ;P

2015-12-26 @ 14:29:51
URL: http://www.sparkles.se
Postat av: NICOLE

Jag får en stor klump i magen av att tänka på att det är SÅ många människor (och barn, främst) som får ångest inför julen. Usch!! Och så sitter jag själv här, får klappar i överflöd, massor av mat/godis, trygghet & kärlek.
SV: Vi satt i bilen sammanlagt 20 min så det är nog ingen fara! Andra skulle kanske se det som tråkigt att vara på ett ställe, speciellt om det är fler släkter man vill träffa. en del kanske inte ses så ofta och då vill man ju passa på :) Så inget är ju fel eller rätt.
Men som liten var jag alltid på samma ställe men nu får jag ju även anpassa mig efter Henrik :)

2015-12-26 @ 17:11:36
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: danten89

Åh vilken underbar jul du måste ha haft=)?
Sån diskussion hade inte vi om efterrätt, vi äter inte efterrätt på julafton? :P
Julbord vid 13..
Julgodis framför kalle till de som vill och glögg och fika efteråt med lussekatt och mjuk pepparkaka och gröt vid 19 tiden :P
Haha.

Oj, ja jag har börjat använda mina kängor iallafall :)
Haha.

Hur mår du då? också mätt och belåten? :)

15 h på ett dygn? :O

Ha en god fortsättning Johan :)

2015-12-26 @ 19:08:54
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: Jessica Högberg

Men så mysigt!! Traditioner är bra, men hur vet man att det inte finns ett ännu mer vinnande koncept om man aldrig vågar prova? ;)
Jo, jag har haft en toppenjul med mamma, lillebror och hans tre döttrar!

2015-12-26 @ 20:56:35
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Sandra

Låter som du hade en riktigt mysig jul:)

Sv: ja det är sjukt jobbigt att fortfarande dras med denna förkylning. Öroninflamationen kommer och går hela tiden och ingen penicillinkur verkar hjälpa riktigt :(

Ja nog blev jag chockad allt men vi är vänner och pratar nästan dagligen. Vi har pratat ut om allt.

2015-12-27 @ 12:47:12
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: sara

Ja lite julkänslor fick man allt på julafton, men det var inte många. Idag däremot så kom snön till oss och så får man ju det direkt, synd att den inte kom för tre dagar sedan.

ha en fin fortsättning! :)

2015-12-27 @ 13:32:56
URL: http://sarakarlson.blogg.se
Postat av: Ellen Gräntz

Vad fint att du i vanlig ordning hade en så fin jul! Bra också att du lyfter de som kanske inte har en lika bra jul. Så lätt att julen bara handlar om yta och prylar ibland.
sv: Tusen tack för dina fina ord! Blir så glad.
Vi turas om att redigera podcasten två och två. Redigerar i Adobe Audition och DIGAS. Klipper bort långa pauser, dumma kommentarer och lägger även in lite effekter på vissa ställen. :)

2015-12-27 @ 15:01:24
URL: http://ellengrantz.blogg.se/
Postat av: Ztinas - Motivation att följa dina drömmar

Verkligen tråkigt att det inte blev någon vit jul i år. Dock fick vi ju snö ändå ;)
sv; vad härligt att du hade det så bra!

2015-12-27 @ 15:48:33
URL: http://ztinas.spotlife.se
Postat av: BLONDINA

Samma här förhppningsvis lugn å ro från personer ja brytit med o som har stalkat mig en längre tid hahah känns som att de också borde kunna gå vidare or something mohhahaha ;) annars får ja byta blogg å portal haha :D låta de söka mig liiiite :D Nej fy aldrig katt, ja förstår inte hur man kan ha såna..ja menar råttor e fan schystare än människor, inte lika falska som katter å kan åtminstone gå på lådan då man väl tränat de ;) o de kan spela basket å ge dig en servett om du snorar och har de ;) Ja hahah de är mobilen som bestämmer hur å vad man ska skriva tydligen HAHAHAH kanske säkrare att surfa via datorn ibland ;)

2015-12-27 @ 16:00:19
URL: http://nouw.com/blondina
Postat av: Jennysen

Låter som en fantastisk jul. Vi är också sådär att allt ska göras i en viss ordning... ;)

Sv: Nej, du sade det! :)
Äh, gör de kikärtsburgarna jag tipsat om så ska du se att hon blir omvänd! ;)
God fortsättning på dig. :)

2015-12-27 @ 19:53:58
URL: http://jennysen.spotlife.se
Postat av: NICOLE

SV: Härligt med snö :) Jobbigt bara att det är sån blixthalka inunder :(
Usch så jobbigt för dem. Bland det mest uppmärksamma. Stackarna..
En del har ju det som tradition och det blir ju alltid vad man gör det till. Åker man någonstans är det säkerligen för att man vill. Man vill inte utesluta någon, kanske är någon ensam t ex. :)

2015-12-27 @ 21:05:15
URL: http://nwistrand.forme.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: