Podtips!

Tid: 19:04:00
Datum: 2016-12-16
Kategori: Allmänt

Nu när jag har varit borta här från bloggen i drygt en vecka och när julen närmar sig med stormsteg så tänkte jag att det skule passa bra att ge er lite podtips.

Först och främst, stavar ni pod med ett eller två D? Jag är av åsikten att "podcast" är ett ord från engelskan och därför ska det vara med ett D, även om man förkortar det till "pod". Har dock sett att många podar, de flesta här nedan, titulerar sig med två d, som ett slags försvenskning. Det får man göra om man vill, men isf kan man skriva om "mail" till "mejl" också, eller varför inte "like" till "lajk"?

Hursomhelst, här ger jag er mina tio favoritpodar, plus några bubblare och så kan jag även nämna ett par podar som jag inte riktigt har fastnat för.

Here we go!

  1. Creepypodden med Jack Werner Produceras av Sverigesradio och är ohotad etta på min lista. Det är den enda poden jag verkligen längtar efter och bruka alltid starta veckan med ett avsnitt Creepypodden. Jack Werner guidar oss här genom div. olika creepypastor, spökhistorier och vandringssägner från internet, bl.a. Getmannen, som sägs ta över folks kroppar, butiksbiträdet Jeff som gör konstiga saker med övervakningskamerorna, eller några av mina favoriter, hissritualen/fallet elisa Lam eller "Duscharna". Grymt bra och stundtals t.o.m. lite otäck.
  2. Istid, Radiosportens hockeypodd Klart bästa hockeypoden, enligt mig. Programledare är Martin Sundélius och tillsammans med Radiosportens eminenta kommentator Magnus Wahlman och expertkommentator Lars-Gunnar "LG" Jansson går de igenom det senaste inom främst SHL, men även lite SDHL och Hockeyallsvenskan får plats. Det pratas och diskuteras domare, laginsatser, tränarinsatser, fans, regler, rekrytering, svensk hockey i stort osv osv. Kort sagt, riktigt bra pod!
  3. Mordpodden Journaliststudenterna Amanda Karlsson och Linnea Bohlin tar oss med på mordfall runtom i Sverige. Avsnitten är indelade i två delar, som varvas med varandra, där man dels får höra hur mordet gick till, vad som föranledde det och vad som hände efteråt, dels diskuterar Amanda och Linnea själva olika aspekter av fallet i studion.
  4. 22 kvadrat i P3 Återigen en podcast producerad av Sverigesradio. Här får jag faktiskt erkänna att det tog några avsnitt innan jag fastnade, men nu är jag helt fast. Ungdomarna William, Hampus och Linda bor tillsammans i en lägenhet på 22 kvadrat. Där går ingen säker för de andras påhitt och kreativitet. Man får också lära känna grannarna "Rök-Anita", som bolmar på cigarett efter cigarett, gör typ inget annat än att röka och låter också därefter, ocå "Sofia två trappor", som lever i självömkan över att kronofogden är efter henne, hon har inga möbler, ingen värme och inget att äta, men har kommit på idén att gå in hos de andra i trapphuset, "låna" deras toalett, äta lite ur deras kyl osv. Det är humor på hög nivå, så vill man ha något att skratta åt så är det här ett bra alternativ.
  5. Wahlgren och Wistam Jag trodde inte att jag skulle fastna så mycket som jag gjorde för den här poden. pernilla Wahlgren och Sofia Wistam pratar om allt mellan himmel och jord, mycket om sina liv och erfarenheter, men de har även med en "lista" i varje avsnitt och även en "aha" som ett stående inslag. Tjejerna levererar mycket humor och även det här är en pod att skratta till, samtidigt som den ger en varm och hemtrevlig känsla tycker jag.
  6. Pira och Bråding i P3 Vi går över till betydligt allvarligare tongångar. Här träffar Linda Pira och Sanna Bråding både kända och okända personer som berättar om sina liv och vad som förändrade deras liv. Det kan vara en ridolycka, en våldtäckt av sin egen pojkvän, en mördad syster eller att hitta sin egen pappa död i köket. Det är en ganska tung pod, men väldigt, väldigt intressant och givande. Man får höra hur olika personer tar sig vidare i livet efter något svårt och jobbigt och får helt enkelt ta del av hur grymt livet kan vara, men hur man samtidigt går vidare efteråt.
  7. Peppodden Produceras av Topphälsa. Sandra och Pam pratar om allt möjligt, de testar olika livsmedel, bär och annat som sägs vara nyttigt, pratar hälsa, träning, livsstil, hälsotrender och mycket mer. tjejerna är väldigt glada och sprider verkligen glädje och inbjuder till mycket skratt. gillar den skarpt!
  8. SHL-podden Av NordicBet Sverige. Mårthen Bergman och sidekicken och f.d. hockeyspelaren Andrée Brendheden pratar om allt mellan himmel och jord rörande högstaligan i svensk hockey, SHL. Likt Istid pratar de serien, den senaste veckans matcher, flippar, floppar, lagen, tacklingar, mål, domare, fans osv osv. Varannan vecka kommer även ett specialavsnitt, där Mårthen Bergman träffar en svensk hockeyprofil och går på djupet med denne.
  9. Ångestpodden Ida och Sofie pratar om psykisk ohälsa, men även om annat som främst ungdomar ofta funderar över, men som ingen riktigt har pratat om tidiare. En isbrytande podcast skulle man kunna säga. Stämningen är, trots det tunga ämnet, ganska glad och uppslupen. Tjejerrna tar bort det skämmiga och pinsamma i att prata om psykisk ohälsa, samtidigt som de diskuterar ämnet, ibland tillsammans med gäster eller experter, på en ganska lättsam nivå. En väldigt bra och inte minst nyttig och viktig pod!
  10. Holmgren möter, Niklas Holmgren Av Sportljud.se. En av Sveriges bästa och mest inlevelsefulla kommentatorer, Niklas Holmgren, träffar här en svensk idrottsprofil eller sportjournalist, går igenom dennes liv med alla dess vändningar, höjdpunkter och bottennapp. Avsnitten är ganska långa, men intressanta, i synnerhet när det är en hockeyprofil i fokus. Kan nog också ha den jingeln som lättast sätter sig på hjärnan.

Utanför topp tio har vi sedan en hel rad bubblare. Först och främst är det tre hockeypodar, Puckat av C-More, där Björn Oldén och Mike Helber pratar både SHL och Hockeyallsvenskan, tar ut veckans lag i båda serierna och pratar med Sveriges enda hockeyprofessor, Tobias Stark.

Sedan har vi Johan Svensson a.k.a. MrMadhawk, som driver sin hockeypod Hockey extra allt, där han träfar sportcheferna i SHL, ligachefer och andra profiler inom svensk hockey.

Sist men inte minst, tvärtom den av de här tre som jag tror har störst chans att ta sig in på topp tio, nämligen Hockeystudion, där Aftonbladets tomas Roos och Hans Abrahamsson träffar svenska hockeyprofiler. Upplägget är ungefär likadant som Holmgren möter, med den skillnaden att här är det bara hockeygäster. Just därför tror jag att den poden har bra chans att ta sig upp på topp tio, men än så länge är den inte där.

Fortsätter vi så har vi Träningspodden med Jessica och Lofsan, som egentligen främst riktar sig till kvinnor, men jag tycker de är härliga att lyssna på, man blir inspirerad och det ger faktiskt en del matnyttigt även för mig, trots att jag inte är tjej.

I samma kategori har vi också Styrkelabbet med Daniel Richter och Philip Wildenstam. De båda herrarna pratar om träningsupplägg, hur man ska träna för att nå ett specifikt mål, tekniker och olika övningar för att träna samma muskelgrupper m.m. men deras stora fokus är basövningarna bänkpress, knäböj och marklyft. Jämfört med Träningspodden kan man säga att det här är mer avskalat och inriktat på styrketräning och hur kroppen fungerar och reagerar.

Viasat motors F1-podd är en podcast där Janne Blomqvist och Erik Stenborg pratar om allt rörande Formel 1. Lite kul att lyssna på får jag faktiskt säga, eftersom att motorsport och Formel 1 var mitt stora intresse när jag var mindre, men som jag inte alls har haft koll på under de senaste åren. Därför är det lite kul att så att säga komma in i gamet igen.

Spöktimmen är en pod där Jenny och Linn pratar övernaturliga fenomen och händelser. Den håller inte Creepypoddenstandard, än så länge, men den är fortfarande kul och lite obehaglig att lyssna på. Har inte jättelånga avsnitt heller, så den passar bra om man inte har så mycket tid över eller vill ha något att lyssna på innan man ska ssova.

till sist har vi några podar som jag inte riktigt har fastnat för. Det handlar främst om Seriemördarpodden med Dan Hörning och Alex och Sigges podcast. sedan har vi två podar som jag inte riktigt kan bestämma mig för om jag gillar eller inte. Det handlar om Fredagspodden med Hannah och Amanda och Matilda och Andrea blogpodd. De pendlar lite från avsnitt till avsnitt.

Har ni några bra podtips såhär inför jul eller tycker ni att det här gav några bra tips?


Kommentarer
Postat av: Dan Thor

Har du följt Wahlgrens värld på femman då? :D Så klockren serie :P

Nej jag är inte frisk :=)
Men jag är inte jättesjuk längre,varit hemma i nästan en vecka som sjuk :)

Blir det godis? hembakat? men köper ni något då? =)

Är du klar inför julen annars? ;) Det är ju julafton idag ju, om en vecka :P

Vad känner du idag då? Hur vill du göra i Januari? Helst? :)

2016-12-17 @ 19:27:33
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Jennysen

Jag lyssnar mer på musikpoddar (ja, jag skriver det med två d) än pratpoddar. Men har hört talas om en del av de du skriver och är sugen på dem... Hehehe. Men Träningspodden lyssnar jag ju på som du vet :)

Sv: Oki. Jag tror faktiskt vår snö kommer hålla i sig, så det känns kul. Håller tummarna för er :D
Skoj. Denna var väldigt bra i alla fall :D

2016-12-17 @ 20:30:29
URL: http://jennysen.spotlife.se
Postat av: Dan Thor

Följt Musikhjälpen något i år då?=)
Förra året hängde dem ju i Örebro :)

Nej men nu är det ju som det är =)
Om jag inte hade friskanmält mig, hade jag behövt fixat läkarintyg från Vårdcentralen och det är så himla knöligt och bökigt.
Jag har ingen feber, är bara lite snuvig och så än, men seg emellanåt, så det får la gå :)
Sen får jag ju ändå ledigt över jul :)

Klart ni borde fixa något, eller iallafall köpa, så ni kan bjuda ifall ni får besök? ;)

Jag har en del kvar, men det fixar jag i veckan :)

Men nu så här direkt efter studierna? eller vill du ha en liten andningspaus emellan? :)

2016-12-17 @ 22:17:10
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Dan Thor

Förra året var Musikhjälpen i Linköping :P I år är dem i Örebro ;) Inget annat! :D

2016-12-17 @ 22:17:41
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: NICOLE

Jag tänker också så - podcast - pod, men jag tycker det känns konstigt, det saknas ett d på något vis. Jag har lyssnat lite på Wahlgren och Wistam och något avsnitt av Ångest-podden annars lyssnar jag inte på någon av dessa ;D Jag lyssnar mer på vissa poddar när de har intressanta gäster :)
SV: Hehe vill du verkligen veta... grädde och skumtomtar ;) Ingen nyttig dessert men det ska det väl heller inte vara alla gånger! Främst kanske inte på julen ;)
Äh jag är inte så rädd av mig och har inga skador i grunden så det är nog lugnt för min del :) Så bra att vi är vuxna människor och kan ta egna beslut va :D Tråkigt att snön är borta.. det är den här med. Tur vi firar i Närke, dit brukar snön hitta iaf :)

2016-12-17 @ 22:40:33
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★

Åh bra tips, själv lyssnar jag just nu på mordpodden och p3 dokumentär :)

2016-12-18 @ 10:52:23
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: cassandra gigel

sv; ja väldigt :D
ja handlar ju mest om att orka baka känner jag ;)
hahah.. :)
Ja tack detsamma!

2016-12-18 @ 16:37:00
URL: http://cassandras.se/
Postat av: Kattis

Bra tips..tror jag!:P Jag har ännu inte vant mig vid att lyssna på varken poddar eller ljudböcker...vet inte vad det är men stör mig bara på att lyssna på andra människor prata i lurarna. Plus att jag ofta spacar iväg i hjärnan så missar man va som sägs och blir irriterad på att inte fatta när man är tillbaka. I mina lurar är det musik som gäller så har tyvärr inga bra poddtips att ge tillbaka!:/

sv: Haha ska väl erkänna att jag är lite skeptisk själv till fisksoppan men skulle jag få möjlighet att beställa den på en restaurang framöver så kommer jag nog att prova..bara för att, den är ju så poppis där så den kan ju inte smaka helt åt skogen tänker jag!

2016-12-18 @ 20:14:59
URL: http://stellaefoto.blogg.se/
Postat av: Therese

Bra tips :) Jag lyssnar på Honey and the Bees poden samt Krull och Kriminell :)

2016-12-18 @ 22:22:25
URL: http://Misstossequeen.se
Postat av: Jessica

Älskar Mordpodden & Wahlgren & Wistams podd! Ska lyssna in Peppoden också, det lät som något jag skulle kunna gilla :)

Jag förstår dig precis, var inte heller så förtjust i chiapudding när jag smakade det första gången. Men jag ser till att göra den med olika smaker, hallon är min favorit. Då blandar jag bara i lite hallon också :)

Härligt!

2016-12-19 @ 00:38:44
URL: http://jessicaas.webblogg.se
Postat av: Frida

Jag har faktiskt aldrig lyssnat på en pod. Jag har aldrig förstått riktigt vad det går ut på heller.

Mitt favorit julgodis är nog trillingnöt eller rocky road.

Ja veckan var allt bra, men jag har haft feber av och till och det hänger i fortfarande.
Hur var din vecka då?

2016-12-19 @ 06:27:07
URL: http://rockabillygirl.se
Postat av: Carolina Thoor

Bra med tips på poddar! Själv lyssnar jag aldrig på poddar faktiskt ^^,

Sv; ja, men verkligen. Det känns som om man inte har hunnit med någonting. För en gångs skull ligger jag efter med julklapparna, jag har aldrig någonsin latat mig såhär mycket som den här december, haha. Shit, tiden går verkligen fort...

Of course umgås vi med Niclas pappa då vi väl är hos han. Vi har ett eget rum, of course, men dit går jag för det mesta in då jag känner att jag vill titta på en serie eller liknande. Annars sitter vi allihopa i vardagsrummet, umgås och pratar och äter middag tillsammans :)

Tack ska du ha, vecka 50 var super bra och det hoppas jag även att den näst sista veckan på år 2016 också är :D
Hoppas du också hade en bra vecka och att din vecka startar bra idag!

2016-12-19 @ 09:58:37
URL: http://knaset.blogg.se/
Postat av: Erika

Bra tips! Själv är jag dock inte mycket för podar :)

sv. Vi åker till värmen den 28:e :)

2016-12-19 @ 15:32:28
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Jennysen

Sv: Beror på vad man jämför med såklart. Vissa saker är smärtfritt, andra inte ;)
Det är olika poddar som olika DJ's har t.ex. Group Therapy av Above and Beyond, Find your harmony av Andrew Rayel, We are the nightbreed av Endymion etc. Oftast är det ju mest musik, nya låtar eller så, men också lite prat om låtar/artister och intervjuer i vissa av dem :)

2016-12-20 @ 20:10:59
URL: http://jennysen.spotlife.se
Postat av: my

Bra tips :)

2016-12-22 @ 09:35:31
URL: http://monkiapa.blogg.se/
Postat av: Ellen Gräntz

Älskar att lyssna på poddar, gör det heeela tiden. Fredagspodden med Hannah och Amanda har jag faktiskt börjat lyssna på ganska nyligen. Var lite skeptisk i början men nu är jag helt såld!

2017-01-16 @ 14:41:55
URL: http://ellengrantz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: