Morgonpasset i P3

Tid: 12:02:00
Datum: 2016-02-21
Kategori: Att leva med en synnedsättning

Nu på morgonen var ett av våra största medaljhopp till paralympics i Rio senare i år, Maja reichard, med i Morgonpasset i P3.

Jag brukar inte lyssna på P3 särskilt mycket, faktiskt är jag, trots min ringa ålder, mer för P4. Tycker det är lite varmt och hemtrevligt sådär, men bara för att jag känner Maja litegrann och för att hon siktar mot samma mål som jag själv och för att både hon och jag inte ser något alls tänkte ja att jag kunde lyssna för en gångs skull.

Jag tycker hon gjorde det bra och jag kände igen mig allt för väl i vissa detaljer hon pratade om, i synnerhet det faktum att man som B1:a, alltså när man inte ser något alls, har svårare att lära in tekniska detaljer etc. eftersom att man varken kan se och studera hur andra gör eller studera sig själv genom video. Man är ganska beroende av de runtomkring och att de kan visa och förklara på ett bra sätt hur man ska göra och varför. Annars är det svårt och därför tar det ofta längre tid för B1:or att lära in tekniska detaljer än vad det gör för de som ser litegrann och som då kan se hur andra gör eller studera sina egna detaljer i efterhand.

Intressant och tänkvärt för er som inte är så insatta i hur det fungerar och vad som krävs tycker jag också var det faktum att våga lita på sina "tapers". Samma sak är det exempelvis när man åker skidor. Det är inte bara att kasta sig ner för backen med vem som helst som ledsagare. Det kräver ganska mycket och med tiden bygger man upp en ordentlig tillit och ett sammarbete som bara rullar på utan att man egentligen behöver göra något för att det ska rulla på, det bara fungerar, för man känner varandra utan och innan. Det är jätteviktigt, både när det gäller "vanlig ledsagning", utförsåkning och som i Majas fall, när man simmar och tapern dunkar en i huvudet precis i rätt milisekund för att hon ska vända "rätt".

Vill ni lyssna så har ni hela avsnittet här.


Kommentarer
Postat av: Carolina Thoor

Roligt att man känner personen lite grann som man lyssnar på och har lite samma mål! :)

Sv; japp, det var slarvighetsdagen igår. Jo, det gör ju det, men jag ser det inte som något negativt! :)

Ja, det är skönt att få vara ledig igår, då jag jobbade förra lördagen och söndagen. Så skönt att få sig en ledig helg! :)
Ja, det var hurtigt av mig hehe ;) nej, men älskar att baka så att det var bara mysigt!

2016-02-21 @ 15:31:44
URL: http://knaset.blogg.se/
Postat av: danten89

Kul att hon fick vara med =)

Ja SaRaha ocj Kizunguzungu växte enormt, så mycket glädje osv :D Älskar den. Och Så Oscar Zia =)
Själv? :)

Men jag tycker det alltid ska vara saker man kan jobba på.. blir man typ bäst, vad har man då att kämpa mot? :P

Samma här :) Men såna perioder får man ha i mitt tycke ;)

Men jag älskar Youtube, som sådant, älskar att man kan nå ut till hela världen. Ligger på 770 följare där nu :D
Haha.

Okey=) Ja det är ju så olika där, jag har ju alla såna sidor, men man hinner ju inte? :P

Hoppas allt är bra?

2016-02-21 @ 17:36:50
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: Angelin

Då blir det såklart roligare att lyssna på radio, vilken kanal de än är!:)
Sv: nä vi kastade ut våran jacuzzi, detta var min mammas :) tack.

2016-02-21 @ 17:50:19
URL: http://angelinfrejd.blogg.se/
Postat av: Carolina Thoor

Sv; ja, visst är det. Alltid kul att få läsa och lära känna varandra! :)

Ja, jo jag kan förstå det! :)

Haha för att göra kanske en meningsfulldag till meningsfull? ;)
Jag firar inte dagarna men det kan vara kul att bara titta och se vad det finns för dagar och skriva upp dagarna som jag tycker verkar intressanta! :)

Förstår det! :)

2016-02-21 @ 18:41:24
URL: http://knaset.blogg.se/
Postat av: Erika

Så sant det där med tilliten, det kan jag förstå!

sv. Vissa låtar blev bättre under programmets gång, men nja, favoriten var ändå Oscar :) och han gick ju vidare till final!

2016-02-21 @ 20:16:53
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Ellen Gräntz

Jag tänkte lyssna på det, får ta och göra det i efterhand när tentan är avbockad.
sv: Mitt förstahandsval var Wien, Österrike och mitt fjärdehandsval var Gent, Belgien. Ska prata med min handledare imorgon och se vad hon har att säga.

2016-02-21 @ 20:47:01
URL: http://ellengrantz.blogg.se/
Postat av: Emelie Andersson

sv: Åh tack så mycket, det värmer verkligen ska du veta och det är så som jag måste tänka :(

nä, hoppas att det går bra för honom :)

2016-02-21 @ 21:16:23
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: NICOLE

Spännande att hon deltog :) Jag lyssnar inte alls mycket på P3 alls faktiskt :) SV: från 8.30 till 11.30 typ :) den var väldigt omfattande. Jag brukar sitta i typ två timmar om ens det :)

2016-02-21 @ 22:00:37
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: I am Baam

Nu var det länge sen jag kommenterade här. Hej på dig vännen!!! ^^ Om du ens minns mig vid det här laget. Men jag lyssnade och förundras ju ständigt över det mod ändå som krävs för att lita på någon så mycket. Det är rätt fantastiskt.

2016-02-21 @ 23:21:04
URL: http://iambaam.blogg.se
Postat av: Tina

Sv; ja visst är dem söta de små liven!😊 Förstår att de var hemskt att se tissen så, hade varit helt förkrossad om jag såg Frasse och Zimba så! Usch vad hemskt! Ja jag tyckte ni var riktigt duktiga ju!😊

Jag lyssnar inte alls på P3 eller något sånt!För mig är de alltid Spotify som gäller! Haha! Men kanske ska ge P3 en chans! Verkar spännande ibland!

Vad tycker du om Melodifestivalen hittills?
Är allt fint med dig annars? 😊

Ha en fortsatt fin måndag nu!😊

2016-02-22 @ 14:45:13
URL: http://lifelivelaughlove.blogg.se
Postat av: sara

Tack för krya på dig hälsningen, det blev inget mera så antagligen hade jag ätit något konstigt! Ne nu står det still än här hemma med toan, hoppas kunna fortsätta i slutet på veckan :)

hoppas du fått en bra start på nya veckan :)

2016-02-22 @ 21:32:14
URL: http://sarakarlson.blogg.se
Postat av: Jennysen

Låter som ett intressant avsnitt/program! :)

Sv: Haha, nä, man kan ju inte förstå allt! :)

Ja, i alla fall nattetid. Dagtid lyssnar jag mer på podcaster/musik.

Frontliner är väl den dj'n jag känner ganska privat förutom B-Front. Men några som känner igen mig är: Adaro, Ran-D, Zany, MCDV8, MC Villain, MC Da Syndrome, Acti/Activator, Geck-O, Thera, Festuca, D-Block & S-Te-Fan, Radical Redemption, Act of Rage, Crypsis.... :)

2016-02-23 @ 21:10:09
URL: http://jennysen.spotlife.se
Postat av: NICOLE

SV: Vad snällt, han tackar =)
Japp det är en kaffemaskin som han önskat sig så han blev jätteglad :) Kul det!
Ja vad roligt, det är kul när såna "mindre" sporter får ta plats och komma fram mer.

2016-02-23 @ 21:26:20
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Ellen Gräntz

sv: Min handledare har bara sagt att hon inte kan göra något åt saken, att jag får söka till hösten om jag vill till Wien istället. Det är utskotten som klantat till det och hon kan inte göra något åt det. Jag fattar ju det, men det hade känts lite bättre om någon i alla fall hade visat lite ånger eller förståelse i situationen och inte bara skyllt på varandra.

2016-02-25 @ 19:23:13
URL: http://ellengrantz.blogg.se/
Postat av: Ellen Gräntz

sv: Tack! Haha, det händer inte jätteofta att jag snackar med grannarna i hissen, men det bor bara studenter i hela huset och jag lär känna fler och fler, så det lär bli ännu mer snack i fortsättningen :)

2016-02-29 @ 00:24:13
URL: http://ellengrantz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: