Paralympicstruppen uttagen och VM till Sverige!

Tid: 18:16:17
Datum: 2016-07-15
Kategori: Goalball

I onsdags offentliggjordes den trupp som nu kommer att representera Sverige i Brasilien och paralympics i Rio om knappt två månader, där Sverige i gruppspelet kommer att ställas mot värdnationen Brasilien i öppningsmatchen, Kanada, Tyskland och Algeriet.

Truppen består av:

#1 Fatmir Seremeti (FIFH Malmö)
#3 Stefan Gahne (FIFH Malmö)
#4 Nils Posse (FSBU Göteborg)
#5 Jimmy Björkstrand (FIFH malmö)
#7 Mikael Åkerberg (IFAS Stockholm)
#8 Peter Weichel (FIFH Malmö)

Det var exakt den trupp jag på förhand, utan att veta i detalj, tippade skulle få åka.

Det är en väldigt rutinerad trupp med höga meriter och med väldigt mycket rutin. Jimmy har representerat Sverige sedan 1997, Fatmir, Stefan och Micke gör sina tredje paralympics, Peter har inte mindre än två paralympiska guld med Danmark, 2000 i sidney och 2004 i Aten, där Danmark slog just Sverige i finalen, och så har vi Nisse som bara går från klarhet till klarhet. Killen är född samma år som Jimmy började representera Sverige, alltså 1997, kom in i landslaget så sent som 2014, var samma år med under B-EM i Ungern, nästkommande år i Sydkorea och IBSA world games och nu väntar alltså paralympics för den unge göteborgaren. Snacka om att ha haft en spikrak karriär såhär långt, men det är han värd, den gode Nisse! Tycker det är såå kul att han nu är uttagen, för han, tillsammans med bl.a. mig skälv, kommer högst troligt att vara grundpelare i det Sverige som kommer att göra en nystart efter en möjlig generationsväxling nu efter Rio.

Min karriär har inte alls pekat lika rakt uppåt som Nisses. Jag kom in i landslaget redan 2010, för er som har hängt med enda sedan dess, men har ännu inte representerat Sverige under några större tävlingar och att jag själv nu inte blev uttagen till Rio kom inte alls som någon överraskning. Jag har vetat om det ett längre tag nu och haft tid att ladda om för en nysatsning mot Tokyo om fyra år, vilket nu alltså får ses som mitt stora långsiktiga mål.

Innan dess kommer det dock att ske något väldigt stort här på hemmaplan.
IBSA (International blind sports asociation) avicerade det förra veckan.
VM i goalball 2018 kommer att hållas i Sverige och Malmö!

Wow, snacka om en motivationsboost som heter duga!
Tänk att få vara med och representera Sverige i ett VM, på hemmaplan!
Jag kommer göra allt jag kan för att ta en plats i den trupp som kommer spela VM om två år och om jag mot alla odds inte skulle lyckas med det så tänker jag definitivt åka ner och titta, se goalball i absolut världsklass och de världsledande nationerna göra upp om VM-medaljerna. Wow, alltså, jag längtar redan!!!

Kommentarer
Postat av: Bambi

Det kommer du att fixa galant tror jag :D och oj vad jag ska skryta när du väl får den platsen!

svar: Inte? Är väl dialektalt då kanske :) Jag säger ju medans till exempel istället för medan som det egentligen heter :)

Jasså! hade inte ens koll på att du var neråt här :D Men det kommer säkert fler gånger!

2016-07-15 @ 21:48:00
URL: http://iambaam.blogg.se
Postat av: Dan Thor

Den gode dinosaurien är lite i lejonkungen anda, fast med dinosaurier som överlevde och lever samtidigt som människor på jorden :P Meteoriten träffade aldrig jorden.
Zootropia handlar om djur, där djuren lever i symbios med varandra, inga köttätare kvar. Utan alla, äter grönsaker och växter och frukt osv. Men att några försöker rucka på den ordningen, så att rovdjuren ska bli rovdjur igen. Smått förklarat.

Jag förstår, jag brukar handla bra kläder på H&M och inte skicka tillbaka :) Jag menar t-shirts för 50 lappen kan jag behålla :P

Häromveckan läste jag till och med att man inte alls behöver träna, typ att man bryter ner kroppen fortare.. att folk som dör under träning osv. Att det finns ett samband, men jag vet inte om man ska tro på det? :P

Men Smultronstället gör inte egen glass, och det känns på smaken. Det smakar köpeglass. :)

Men du har ju iallafall fått njuta av sommaren, själv är det jobb och jobb :D

2016-07-16 @ 02:21:22
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Dan Thor

Den gode dinosaurien är lite i lejonkungen anda, fast med dinosaurier som överlevde och lever samtidigt som människor på jorden :P Meteoriten träffade aldrig jorden.
Zootropia handlar om djur, där djuren lever i symbios med varandra, inga köttätare kvar. Utan alla, äter grönsaker och växter och frukt osv. Men att några försöker rucka på den ordningen, så att rovdjuren ska bli rovdjur igen. Smått förklarat.

Jag förstår, jag brukar handla bra kläder på H&M och inte skicka tillbaka :) Jag menar t-shirts för 50 lappen kan jag behålla :P

Häromveckan läste jag till och med att man inte alls behöver träna, typ att man bryter ner kroppen fortare.. att folk som dör under träning osv. Att det finns ett samband, men jag vet inte om man ska tro på det? :P

Men Smultronstället gör inte egen glass, och det känns på smaken. Det smakar köpeglass. :)

Men du har ju iallafall fått njuta av sommaren, själv är det jobb och jobb :D

2016-07-16 @ 02:21:22
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Heléna

Vilken härlig mentalitet du har - klart du fixar att bli uttagen nästa gång :D

sv: Tusen tack! Det tog tid med inlägget, men det var roligt att genomföra utflykterna till parkerna och jag lärde mig rätt mycket själv också.

Trevlig helg!

2016-07-16 @ 09:15:48
URL: http://helna.blogg.se
Postat av: Frida

Ibland önskar jag verkligen att jag var mer intresserad av sport, men det är bara speedway som gäller. :)

Geim fanns bara att bevaka på cdon.com som bok, den fanns att ladda ner eller köpa som ljudbok än.
Nicholas Sparks är han som har skrivit bland annat The Notebook. :)

Nej semestern får allt vänta på sig fram till i oktober. Jag ska gå upp lika okristligt tidigt i fyra veckor framöver nu.

2016-07-16 @ 09:21:45
URL: http://rockabillygirl.se
Postat av: Frida

Va kul, lycka till :)

2016-07-16 @ 11:12:06
URL: http://fridanyburgs.blogg.se
Postat av: ♀ Sara Ben's ♀

Heja dig! Hoppas det går bättre om fyra år då! Tills dess får man glädjas och inspireras av andra samtidigt som man får kämpa på. Lycka till!

2016-07-16 @ 11:57:49
URL: http://SaraBens.com
Postat av: Emelie Andersson

sv: ja det ska jag fasen göra, jobbar ju mitt sista pass idag :) Jag ska vara där i en vecka :)

2016-07-16 @ 13:51:12
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Men du spännande! Lycka till! :)

sv; Ja det känns som en början i alla fall!
Ja då man ändå behöver koppla av. :)

2016-07-16 @ 13:51:36
Postat av: Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★

Det fixar du :D. Du verkar vara en driven person :)

2016-07-16 @ 14:03:44
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: BLONDINA

Gud så gott de lät då :D Ja jag mår bra men har en hosta kvar tyvärr :( Kram vännen

2016-07-16 @ 15:31:24
URL: http://nouw.com/blondina
Postat av: Sarah

Så roligt o få köra på hemmaplan :) Lycka till o hoppas du får representera Sverige nästa gång :)

2016-07-17 @ 01:08:52
URL: http://CheerSarah.devote.se
Postat av: Jennysen

Kul att du ändå kan se det positivt och blicka framåt, även om det såklart är synd att du inte kom med till Rio.

Sv: Ja, nu är det semester! ;)
Det är ytskikt egentligen. Golv, väggar, tak. Men jag kan inte ens sånt. Haha.

2016-07-17 @ 21:49:38
URL: http://jennysen.spotlife.se
Postat av: NICOLE

SV jaså inte? :O Det känns mycket mysigare att sitta vid tvrumsbordet tycker vi haha :) dessutom dricker vi ofta ur vinglasen (dock inte med vin i ) , vardagslyxare är vad vi är ;D
Jaha okej, jo sommarpratare lyssnar jag på om det är någon bra :) Men i år har jag ingen större koll.
Jajemen :D

2016-07-17 @ 23:15:58
URL: http://nwistrand.forme.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: