Long time ago

Tid: 23:05:23
Datum: 2016-06-24
Kategori: Allmänt

Okej, då är jag tillbaka igen, efter ett låångt uppehåll och visst har det hänt grejer!

*Större delen av förra veckan tillbringades i Mjölby, där jag och Julian var ledare för och visade goalball under Sportis camp.
*Förra fredagen var podgänget hemma hos Albin och hade det trevligt.
*Vi blev hastigt och lustigt kattägare igen.
*Vi firade mig i stugan förra helgen.
*Hela denna veckan har en kompis varit och hälsat på.
*I tisdags fyllde jag år.
*Och så hade vi ju så klart midsommar idag.

Sportis camp är ett läger för barn i mellanstadieåldern där de under fyra dagar får prova på massa olika idrotter, bl.a. goalball. Det var fjärde året vi var med och andra eller tredje året i rad som jag och Julian höll i det på egen hand. Vi jobbar väldigt bra ihop, kompletterar varandra väldigt bra. Jag drar informationen, visar, berättar och förklarar hur sporten går till i början, Julian agerar sedan domare när vi spelar matcher och så har vi en liten frågestund på slutet, där barnen får fråga vad de vill, såväl om goalball som om mig och hur det är att leva och klara sig i samhället idag när man inte ser.

Flera av barnen sa rakt ut att goalball var det roligaste de hade testat på hela veckan, där de alltså totalt testar sexton olika idrotter, och jag fick dessutom skriva mitt livs första autografer. Inte så glamoröst som det låter kanske, men en autograf är alltid en autograf och killarna blev jätteglada och stolta över att ha fått en autograf från någon som är med i landslaget. På tal om landslaget så berättade mamma också att en på hennes jobbs son hade varit där och han hade varit helt lyrisk senare på kvällen, pratat goalball hela tiden och tyckt att det var superhäftigt att ha träffat och pratat med någon som är med i landslaget. Tycker det är superkul att jag kan vara en sådan förebild för barnen!

Barnen fick dessutom ut väldigt mycket av frågestunderna. Det märktes verkligen att de lyssnade och tog åt sig allt som jag berättade, allt från hur man häller upp ett glas mjölk eller steker en köttbit till hur man handlar kläder, tar sig fram ute på stan och inte minst, hur man bör beté sig om man möter någon med en funktionsnedsätttning ute på stan och i synnerhet om denne ser lite vilsen ut, att man inte ska vara rädd för att fråga om han/hon behöver hjälp etc. något som de verkligen tog åt sig, även om det faktiskt för de flesta barn redan var självklart att gå fram och fråga, vilket är väldigt positivt.

Kort sagt var det en lyckad vecka där dagarna mest bara flög förbi och jag kan ju också nämna att jag testade Lokas limited edition, Chokladboll, vilken inte alls luktade gott, smakade inget vidare heller, men eftersmaken var faktiskt helt okej.

Sedan blev vi som sagt kattägare i torsdags igen. Egentligen hade vi inte tänkt att skaffa katt igen på ett tag. Jag sa att vi skulle göra det så sent som för en månad sedan, men sambon sa nej. Nu handlade det dock om en omplacering. Lindas sambo har haft två katter tillsammans med sitt ex. Den ena är död och den andra ville exet nu avliva för att den hade börjat kissa inomhus. Lindas sambo trodde dock att det berodde på att barnet i den familjen hade börjat ta hem massa kompisar och att det var mycket spring och stoj, vilket katten inte gillar och då hade han börjat kissa inne som ett slags protest/markering.

Linda är dock alergisk, så de kunde inte ta hem katten till sig, Linda ville inte ens försöka, vilket jag kan förstå, trots att hennes sambo verkligen inte ville ta bort katten. Så Linda frågade oss om inte vi kunde ta hand om honom och det kunde vi.

Så i torsdags kväll kom han hit och första natten var inte rolig. Han jamade konstant fram tills drygt 04:00. Då hade jag inte sovit en blund och sedan skulle jag upp 06:45 igen, åka till Mjölby, vara där hela dagen, + ha avslutning efteråt och inte åka därifrån förrän 18:00. Behöver jag ens säga att det blev en låång dag???

Efter första natten lugnade han dock ner sig, fann sig till rätta ganska snabbt och nu är han världens keligaste och finaste katt. Lugn och fin, kelar mycket, gillar att vara i duschen med ett svagt vattendroppande över sig, pratar mycket, nöjer sig med att vara inomhus, river inte på möbler etc. och far inte omkring så mycket. Det kan dock vara för att han är en gammal man. Femton år är han, vilket jag redan tycker är synd, för oj vad jag redan har fäst mig vid honom, det lilla charmtrollet!

I fredags var podgänget som sagt också hos Albin, åt, pratade, drack och hade det allmänt trevligt, men jag behöver väl knappast säga att jag var tröttare än tröttast när kvällen skred mot natt.

Jag somnade i taxin på väg från albin till stugan, dit jag åkte direkt efteråt, och sov ut en skön sovmorgon under lördagen, då det också vankades födelsedagsfirande för mig.

Vi tvekade länge om vi skulle sitta ute eller inne, men det blev till slut inne, för precis när vi skulle duka började det regna. Det kom inte så mycket regn, men lite kom det. Det hindrade oss dock inte från att spela kubb ute och jag, som inte ser något als, fick under en omgång ner 3/6 pinnar på andra sidan. Det är inte illa tycker jag!

Maten och fikat åt vi dock inne och det var en väldigt lyckad dag får jag säga, många fina presenter, god mat och fika och inte minst, min fina och underbara släkt som jag älskar över allt annat.

En solig och fin dag till i stugan, med mycket sol nere på bryggan och lite att göra, blev det innan det bar av hemåt igen.

I måndags kom nämligen Sofie hit från Skåneland och under veckan har vi egentligen inte gjort så mycket, men tiden går fort ändå och vips så var det fredag igen.

I tisdags var dock min "riktiga födelsedag" och då fick jag choklapudding med grädde och jordgubbar på sängen, varefter emma och mormor kom hit och fikade en stund. Senare på kvällen åkte vi också till Bergs slussar med mamma och pappa, köpte glass och kaffe som vi fikade med på en uteservering där. Jätevarmt var det inte, men glassen var riktigt god!

Varmt är det dock ikväll. Klockan är snart elva på kvällen och jag sitter fortfarande ute på balkongen och nästan svettas. Det är så kvavt i luften och termometern visar fortfarande tjugofyra grader! I can't beleiv it! Tjugofyra grader klockan elva på kvällen, i Sverige, wow! Det är inte många sådana kvällar vi har i det här landet varje år, så det gäller att verkligen utnytja dem. Snart borde det dock komma lite åska, för det är galet kvavt ute...

Dagen idag, midsommarafton, tillbringades annars hos svärföräldrarna, utan svärföräldrar, för de är i Spanien, så sambon är hundvakt där. det blev traditionell midsommarmat, det obligatoriska kafet, glass med grädde och jordgubbar och en hel del sol, men innan dess var Julian och jag och tränade. Vi blev utslängda från City 1, där vi brukar träna. De stängde nämligen klockan tolv idag, men Julian hade bara kollat de ordinarie sommartiderna och då stänger de arton på fredagar. Sådan tur är finns City 2 snett över gatan, så vi traskade dit och körde klart passet istället. Ett riktigt bra pass, precis som den sista lagträningen igår, där bara jag fanns på plats och körde ett riktigt bra defensivt nötningspass tillsammans med Julian. Utan honom som skytt hade de där passen, som börjar bli ganska många nu, inte varit möjliga och därför ska han ha ett stort tack för att han hjälper mig och ställer upp så mycket som han faktiskt gör. Hans hjälp är ovärderlig i det här läget, när lagets närvaro i stort sviktar väldigt mycket och jag får köra själv över hälften av alla träningar...

Nog om det, hoppas att ni alla har haft riktigt bra dagar här på slutet, för det har iaf jag haft!

Kommentarer
Postat av: Alice

Inte bara du som har långt upphåll. Själv har jag dock inte alls haft inspiration eller ork.

Mysigt med katt. Vad är det för ras? Vill ha en bondkatt, ser ut som de fastnat i ett eluttag hår åt alla håll :) är dock allergisk. Hur länge lever katter? Är 15 början på slutet? Har ju "delad vårdnad" om en 9 årig hund och förnekar gärna hennes ålder, även om ja känner en som har samma ras slm nyss fyllt 13 och ser hur pigg ut som helst. Innan ja mötte denna varelse som nu är mitt livs största kärlek kunde ja inte förstå hur människor kunde fästa sig så vid djur. Men nu vet jag att djur verkligen kan vara ens bästa vänner. Är ju inne på spåret att skaffa en goldenvalp som hon kan vara med och uppfostra, och det är mycket för att dränka tanken på att en dag bara stå där utan henne. "farligt" att skaffa djur, man får ha dem så kort tid. Och man fastnar lätt i fällan att hela tiden skaffa nya som tröst.

2016-06-25 @ 00:23:59
URL: http://bompbomp.blogg.se
Postat av: Matilda Johansson

Lååter som att du hittat på roliga saker :)

2016-06-25 @ 11:01:01
URL: http://enmatilda.blogg.se/
Postat av: Frida

Åh va bra att ni kunde ta hand om katten :)
Lägg gärna in bilder på den.

Grattis i efterskott på födelsedagen!

2016-06-26 @ 09:53:05
URL: http://fridanyburgs.blogg.se
Postat av: Frida

Jag letar efter en v70 för det har jag velat ha länge :)

Oj det har hänt en hel del för dig de två senaste veckorna :)

2016-06-26 @ 14:59:11
URL: http://rockabillygirl.se
Postat av: Jessica Högberg

Oj oj vad det händer grejer! Autograf skrivande och födelsedag. Ny katt... hoppas allt är toppen!

2016-06-26 @ 17:48:34
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: BLONDINA

men så najs ju :D

sv; Men va knas hahah, jadu svårt att lita på väderlekar xD Ja hahah de går fan bättre för mig här än på andra portaler :D HIhi så jävla kul alltså! Nej de är skitsvårt för vissa tydligen :/ Men de är deras huvudvärk och beter de sig som svin emot mig får de skylla sig själv om jag beter mig som ett svin emot de. Karma ya know!

2016-06-26 @ 18:16:15
URL: http://nouw.com/blondina
Postat av: NICOLE

Ja det har sannerligen hänt en hel del, kul! :) Å vad mysigt med en katt! Har man väl haft det kan man knappt vara utan, eller i alla fall känner jag så:) Och vad kul att du firades i stugan, grattis i efterskott :)
SV: ja vi hade det verkligen toppen :D . Jaså inte? Tycker det är väldigt fin tradition som jag gärna håller i :)
Låter som ni också hade en bra midsommar!

2016-06-26 @ 19:41:02
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Emelie Andersson

sv: den var bra ändå, trots att jag jobbade större delen av dagen :)

2016-06-26 @ 22:20:52
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: Bambi

Ojsan hoppsan! Det var ett gäng intensiva dagar låter det som :P och ja Grattis i efterskott!!!

svar: Haha jag kollade om det fanns någon liknande. Här kommer en länk till den facebooksidan. Det var den enda jag hittade för Linköping. www.facebook.com/groups/vannerit1

2016-06-26 @ 22:28:53
URL: http://iambaam.blogg.se
Postat av: Jessica

Jaa, verkligen härligt!

Joo, vi har haft fint väder de flesta dagarna:)

2016-06-27 @ 02:05:23
URL: http://jessicaas.webblogg.se
Postat av: Erika

Så skönt att det gick fort för katten att vänja sig! och vilken tur att ni kunde ta hand om den :)

sv. Ja midsommarfirandet var mysigt! Fredrik var på svensexa så det fick bli utan honom ;)

De låtar vi ska ha i kyrkan är "Älska mig" med Ainbusk samt "Utan dina andetag" med Kent. Bara älskar dem!

2016-06-27 @ 02:31:12
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: my

Vad mysigt med katt! Tror tyvärr jag är allergisk mot dom :o

2016-06-27 @ 12:03:25
URL: http://monkiapa.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Så mysigt med ny katt!! Fint att ni kunde ta emot honom.

2016-06-27 @ 14:50:15
URL: http://wildisland.se
Postat av: Emelie Andersson

sv: ja det är jag också ska du veta :)

På fredagen hann jag inte speciellt mycket eftersom jag jobbade till 22 och sen skulle jag upp och jobba tidigt på lördagen. Men lördag och söndag kväll hann jag med lite annat så det var skönt :)

2016-06-27 @ 16:46:16
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: Sofie

Tack för en jättetrevlig vecka! <3

2016-07-01 @ 19:51:46
URL: http://frozentwilight.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: