Skoter och skidåkning!

Tid: 09:45:56
Datum: 2016-03-21
Kategori: Att leva med en synnedsättning

Nu har det ekat tomt här på bloggen ett tag igen, det har varit lite så här på senaste, men så är det ibland och jag hoppas att ni inte misstycker.

Den senaste veckan har tillbringats i välkända och välbekanta Idre fjäll. Det har blivit en hel del skidåkning, men även lite skoteråkning.

Första halvan av veckan var ganska varm. Tror det var uppåt 20 grader i solen precis intill husväggen. Backarna blev därmed ganska smöriga och dåliga framåt eftermiddagarna, så det gick bara att åka halvdagar. Ändå var det inte lika illa som det var då för fyra år sedan, då det blev så dåligt underlag att det inte ens var roligt att åka. Det gick knappt och jag ramlade säkert tio gånger bara första dagen. Ni vet, när det blir sådär uppkört med stora vallar i backarna, då är det svårt att åka när man ser, men när man inte ser är det nästan omöjligt, för det finns inte en chans att parera de där vallarna.

Nu var det dock som sagt bättre och vi fick njuta av några riktigt härliga vinterdagar med en sol som värmde skönt i liften, härlig skidåkning och kaffe ute i solen.

Andra halvan av veckan var väldigt blåsig, upp mot 15 sekundmeter blåste det och solen visade sig inte särskilt mycket. Det var lite kallare än dagarna innan, så backarna var bättre, men man fick nästan staka sig fram till backarna från liften, så mycket blåste det.

P.g.a. värmen och stora mängder folk höll vi oss mest på nordsidan under veckan. De backarna höll sig bäst och de är också generellt sett i mitt tycke de bästa. De är relativt breda, inte så långa, men väldigt bra. Kanske inte de brantaste, även om det finns hela späcktrat från grönt till svart. Jag gillar de hursomhelst väldigt mycket och efter några dagar, när man har kommit in i det litegrann, går det att få upp ganska hyfsad fart där i de svarta och röda backarna.

Veckans höjdpunkt var dock nästan skoteråkningen.
Jag har åkt skoter en gång. Då var jag typ åtta-nio år och fick så klart inte köra själv, men det fick jag göra nu.

Skoteruthyrningen där i Idre tog själva initiativet till att bjuda in oss och låta oss testa att köra själva när de fick höra om vårt skidläger. Egentligen måste man ju ha någon form av körkort för att få köra skoter, men inte här.

En solig och härli vår/vinterdag körde vi en slinga på några kilometer, som avslutades över sjön och där kunde vi dra på ordentligt.

Först åkte vi ett varv med instruktörerna och ledsagarna, så att vi som inte ser satt bak och bara fick känna på känslan litegrann. Sedan fick vi testa ett varv själva lite försiktigt sådär. Vi puttrade fram lite långsamt sådär, med styrhjälp och så av de seende som satt bakom.

Varvet efter var det dock inte särskilt försiktigt. Då körde jag helt själv, utan hjälp från den bakom. Jag åkte med Jonte och mot slutet över sjön kom jag nog upp i 90-95km/h. Wow säger jag bara, vilken känsla det var! Att få köra själv, i en sådan hastighet, det var häftigt. Jag som annars bara har kört moppe i typ 5-10km/h som snabbast för typ tolv år sedan. Behöver jag ens säga att det här var något helt annat?

Sista varvet åkte jag med en av instruktörerna. Jag frågade vad han fick upp skotern i och han svarade ungefär 150km/h. Sedan gjorde vi ett accelerationstest. 0-100km/h på fyra sekunder och skotern stegrade i accelerationen. Det sög till ordentligt i hela kroppen, men återigen, wow vilken känsla det var och jag måste rikta ett stort tack till skoteruthyrningen där i Idre, som gjorde det här möjligt för oss att testa!

I stort sett har det varit en väldigt bra och härlig vecka, men en vecka går fort och nu är vi tillbaka i vardagen här hemma.

Hoppas att ni har haft det lika bra som jag har haft det!

Kommentarer
Postat av: Emelie Andersson

sv: nä inte jag heller, jag vågar inte ens åka med ;)

De var väldigt tufft måste jag erkänna, men det är bara att bita ihop :)

2016-03-21 @ 17:30:56
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: Dan

Coolt med skoter =)
Hehe.
Åh underbara Idre Fjäll, bara varit där på sommaren.

Jaså? varför röstade du inte alls? :P
Haha.

Hur mår du denna dag då?

Hur ser Påsken ut för dig?

2016-03-21 @ 18:22:59
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: Jessica

Tusen tack!

2016-03-21 @ 19:02:12
URL: http://jessicaas.webblogg.se
Postat av: Tina

Sv: Ja de är sådan otur! Men hon fick åka vagn och kolla på valles show sedan fick hon massvis med presenter eftersom hon bröt benet, och det var populärt 😂
Jag menade Örebro såklart haha! Ja nu är de riktigt tufft mot Skellefteå, känns inte som man kan slå dom... Dom är otroligt duktiga! Så nu ryker hv snart tyvärr 👎😔
Det blev ju väldigt mycket lös snö i backarna på dagarna, men de är lättare än när de är jätte isigt och hårt så man bara glider! Så de var bra! Strålande solsken vajer dag! 👍

Låter som du haft det fantastiskt! Vad kul att köra skoter! 😃 Gud så kul!

Ha en fortsatt fin måndag!

2016-03-21 @ 20:20:37
URL: http://lifelivelaughlove.blogg.se
Postat av: Emelie Andersson

Sv: ja det ä verkligen så mysigt! :)

Nej det får man inte men när man åker själv och intw så fort kan man säkert sitta bak och åka med :) men har som sagt inte vågat mig på det än.

2016-03-22 @ 10:49:07
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se
Postat av: Släpp taget. följ flödet

Låter ju verkligen som du haft det underbart! :D
Var så länge sen jag fick köra skoter så är en aning avis på dig haha! Så himla roligt :D

2016-03-22 @ 14:00:23
URL: http://tovanz.blogg.se/
Postat av: NICOLE

Härligt att få komma iväg :) Och jag kan tänka mig att höjdpunkten var att åka skoter :D
SV: jo disciplin det har jag allt :) både vad gäller skola och träning, det är bra :)
20.20.20 blandar kondition och styrka och tabata :) Så roligt! =)
Nä precis men härligt att de gjort framsteg och tar sig just framåt :) Vi var på LHC matchen igår och det var inte kul att de förlorade :(

2016-03-22 @ 18:00:11
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Erika

Vad mycket roligt du har hunnit med :)

2016-03-22 @ 18:56:21
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Carolina Thoor

När man är uppe i sådant klimat, vill man inte heller ha värme utan kyla! Men härligt att du har fått åka skidor lite. Min familj var nyss uppe i Sälen, tyvärr kunde jag inte följa med eftersom att killen inte kunde hänga med pga skolarbete och jag kunde inte ta ledigt i början av mitt vikariat. Så det får bli nästa år istället - men sist jag var där var jag 14. Känns väldigt tråkigt :P

Sv; nej, det är inte skönt. Nej, jag har inte ont i skelettet, det är skönt. Det börjar gå över nu faktiskt. Det blev en överbelastning då jag höll på att träna :P

2016-03-22 @ 19:50:36
URL: http://knaset.blogg.se/
Postat av: Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★

Åh Idre Fjäll! Var där första gången som kanske 9-åring på fritidsresa (på den tiden när fritidsverksamheten faktiskt hade pengar. Lite skillnad mot idag), sedan en gång på klassresa i 6:an och så var vi där i somras. Det är så vackert där, miljön är helt underbar :D.

2016-03-22 @ 20:55:10
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: Tina

Sv: Jaha träffades du och din tjej också på nätet?😊 Tack så mycket! Jadå min födelsedag var bra, hemfärd från Lindvallen nästan hela dagen sedan god mat och hos mamma och pappa och mys! Ska fira mig på fredag då blir det mer kalas 😊👍 kan tänka mig att det är skit kul att köra skoter! 😃
Ja nu är tyvärr HV71 ute👎 Så otroligt tråkigt! Hoppas du haft en fin start på veckan!😊

2016-03-22 @ 21:16:00
URL: http://lifelivelaughlove.blogg.se
Postat av: Jessica

SV: Jaa, det var en chansning, men det gick ju super!

Låter som du haft en riktigt härlig vecka!

2016-03-23 @ 14:43:03
URL: http://www.nouw.com/jessicaalsterblad
Postat av: NICOLE

SV: ja det är verkligen jättekul :) Så glad att jag dokumenterat ner så mycket men framförallt att jag har så mycket bilder kvar :) Det är jätteroligt!

Men nej tack vad snällt sagt!! =) Fint av dig.
Ja just nu känns det inte så bra eftersom att de vann igår med. Men men vi får se hur det blir, det är ju inte över förrän det är över ;)

2016-03-24 @ 17:47:02
URL: http://nwistrand.forme.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: