Boom! Där satt den!

Tid: 17:09:00
Datum: 2017-04-17
Kategori: Goalball

Det var länge sedan jag skrev om min träning nu. Lite inlägg från olika tävlingar har ni fått, men just om själva skitjobbet på hemmaplan, dag efter dag, vecka efter vecka, det var länge sedan jag skrev om, but here we go!

I förra veckan inledde jag en ny maxstyrkefas och den gav resultat direkt. Hypertrofifasen som jag har haft innan har kanske varit lite i längsta laget, men nu var det iaf dags för maxstyrka och det gav som sagt resultat direkt.

Jag persade både i benpress och bänkpress.
Första gången över 200kg i benpress och första gången över 80kg i bänkpress.
208 resp. 82kg.

Ben är min svaga sida, men att komma över 200kg känns bra. Jag får dock erkänna att det var lite fusk där, för Julian hjälpte till att trycka ut plattan första gången, men när jag väl var igång med själva setet var det inga problem. Motsvarande på bänkpressen hade varit om jag hade fått hjälp upp med stången första gången, men det behövdes inte där. Den klarade jag helt på egen hand och det kändes också riktigt bra. Ett av de roligaste styrkepassen på länge får jag säga!

Också konditionsträningen går bra just nu tycker jag, även om jag fortfarande inte har börjat springa igen. all konditionsträning görs alltså fortfarande på cykel och så sent som idag körde jag ett galet tufft intervallpass på 15x40s, d.v.s. att du trampar järnet i 40 sekunder och sedan aktiv vila i 20 sekunder och så upprepar man det 15 gånger.

Jag och Julian pratade så sent som i torsdags om att det är svårt att bli trött på samma sätt på cykel som när man springer, ni vet, sådär så det bränner i halsen och syret knappt ändå räcker till, trots att lungorna jobbar för högtryck. Den känslan är svår att nå på cykel, för där blir du oftast trött på ett annat sätt, men idag blev det precis sådär brännande i halsen, för jävlar vad trött jag blev!

Goalballmässigt har det blivit väldigt mycket nötning på senaste. Vi har efter mycket slit och sökande med både ljus och lykta lyckats snappa upp en kille, Fredrik, som har börjat träna med oss, men de senaste veckorna har det mest varit han, jag och Julian som har kört och då har det blivit mycket defensiv nötning. Förvisso väldigt bra och nyttigt, men det kan ju vara kul med lite variation ibland, kanske lite matchspel etc. i synnerhet när man kommer in som ny i laget. Då är kanske inte det roligaste att nöta i pass efter pass. Det är inte det mest optimala för att behålla nya spelare om vi säger så.

Jag tycker dock ändå att nötningen har gått relativt bra, både för egen del och för Fredrik. Han utvecklas under varje pass och det är kul att se!

I torsdags testade vi mina mentala gränser litegrann. Det hade gått sådär tidigare under passet, jag hade släppt några bollar som jag kanske borde ha tagit, men här simulerade vi ett byte, jag byttes in med ca. två minuter kvar av matchen, vi ledde med 2-1 och jag skulle bara stänga igen där mot slutet. Fredrik och Julian matade skott på mig och plötsligt tog jag alla. Det var säkert 25-30 skott på rad.

man taggar till lite extra sådär när det finns något konkret att jobba för. Det är samma sak på landslagslägren när vi spelar match och det vinnande laget blir bjudna på glass. Då är det en djävulsk kamp där ute kan jag lova, ingen vill ge sig och alla ger allt. Nu var det ingen glass i potten, men det är lite samma grej och jag tror det är bra och nyttigt att träna så ibland, för du får upp fightingspiriten på ett annat sätt då, ett sätt som annars kanske kan vara svårt att locka fram en sen torsdagskväll mitt i april, en torsdagskväll som dessutom var skärtorsdag.

Apropå skärtorsdag så innebar det påskfirande för Linda, som därmed prioriterade bort en träning för det. Jag tycker inte det är okej. Hon är tränare för elitspelare som satsar mot paralympics. Då är det inte en godtagbar ursäkt att utebli från en träning för att man ska på påskfirande. då får man fira påsk senare under helgen, svårare än så är det inte, för som elitspelare och tränare för en sådan så får man offra en del. Man hinner inte vara med på allas födelsedagsfiranden, meetings och annat.

Linda har sagt svart på vitt att hon kan vara med på två träningstillfällen i veckan, men fler än så blir svårt. Två har hon dock lovat.

Nu har det kommit en hel del jobbrelaterat emellan som har gjort att hon inte har kunnat vara med då och då, plus att hon har varit en hel del sjuk. det är sådant som är svårt att göra något åt, men något där vi egentligen kanske borde ha en mer utarbetad plan B för...

Däremot att fira påsk... nej, det är inte okej. Tänk bara om typ Dan Tagnes i LHC eller någon annan tränare för ett hockeylag, fotbollslag, handbollslag eller vad som helst skulle säga att han uteblev från en träning för att han skulle fira påsk. Det händer ju liksom inte. Det sänder signaler och det är en ren prioriteringsfråga. Väljer man att prioritera påskfirande framför en träning, i synnerhet när hon vet hur mycket hennes ögon gör för kvaliteten och effektiviteten på träningarna, då ska man kanske inte vara tränare för elitspelare...

Nåväl, jag ska inte gnälla mer. I stort tycker jag att träningen har gått bra på senaste och nu närmar sig maj, där det både kommer bli SM, Sverigeserien här i linköping, landslagsläger och ev. landslagstävling i Malmö, Men intercup.

Hoppas ni alla har det bra och att ni har haft en fin påsk, trots kylan!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Kul att det börjar gå åt rätt håll igen :D

Sv: ja det var riktigt härligt att få se Hammarby tåga in i allsvenskan igen. Dock har ju det inte sätt så lovande ut spelmässigt så jag har inte så höga förhoppningar i år. Är glad om vi håller oss kvar med det här spelet :/

2017-04-18 @ 20:01:19
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: Dan Thor

Hoppas träningen håller i sig nu då? :)

Firade du någon påsk då? eller blev det träning? eller var det den som uteblev? :3
Fick du något påskägg? Det fick jag, så snälla föräldrar man har :P

Jo det har jag ju, men jag vet inte vad jag ska prata om i lägenheten? :P Alla saker osv? :P

Nej tyvärr, hade Norrköping fått straffen som det inte blev, så hade det blivit 2-2 och ett annat läge. :(

2017-04-19 @ 18:46:20
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: NICOLE

Så kul att läsa! Och att all nötning som i stunden kan kännas segt men det tar en framåt, riktigt bra!
SV: ja men absolut är det så! :) Overnight oats är som det låter, havregryn som får ligga över natten :) Alltså som en gröt men att de gottar till sig under natten med lite olika kryddningar :) Jag sökte en massa med kost, folkhälsovetenskap och sådär:) får se vad det blir sen, spännande! Skönt att släppa det nu iaf. för nu kan jag inte göra mer =)

2017-04-19 @ 19:07:14
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Linda

Skönt med träning, grymt jobbat!

2017-04-20 @ 08:03:45
URL: http://lindaviktoria.se
Postat av: Erika

Härligt att träningen går så bra! och vad mycket skoj som väntar :)

2017-04-20 @ 20:44:23
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★

Intressant läsning :).

2017-04-20 @ 21:45:32
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: Carro

grym du är!

2017-04-21 @ 21:41:36
URL: http://carro93.se/
Postat av: Jessica Högberg

Härligt när det flyter!

2017-04-22 @ 09:12:55
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Ellen Gräntz

Vad kul att träningen går bra!

2017-04-22 @ 12:32:23
URL: http://ellengrantz.blogg.se/
Postat av: Frida

När jag har tid över så är det alltid kul att sitta och pilla med bilder på det sättet, tyvärr så räcker ju inte tiden till så ofta. Från och med första juni så kommer tiden hemma bli mer begränsad än tidigare dessutom.

Kul att det börjar gå bättre med träningen, jag hoppas verkligen att det håller i sig för dig. :)

2017-04-22 @ 14:44:24
URL: http://rockabillygirl.se
Postat av: Carolina Thoor

Härligt att det går så bra med träningen. Äsch då lite fusk får man väl ta till sig?! :D

Sv; jo, men precis. Det är alltid jättekul att få köpa in saker till lägenheten. Så jag klagar inte! :D

Jaså okej, jo men absolut. Man behöver ju inte fira påsk egentligen :)

Jo tack, det gick mycket bättre än första gången jag trodde att jag var redo att börja arbeta igen. Det har varit tufft och stressigt och jag har haft ont i kroppen och känt mig både orkeslös samt att kroppen har känts lealös, men det har gått strålande och jag är så nöjd över mig själv!
Jo, tyvärr, så är det ju. Men jag tror verkligen att det kommer att gå an nu. Att jag inte behöver en ny sjukskrivning. Tidigt att säga just nu kanske, men jag hoppas inte på det! :)

2017-04-22 @ 18:13:56
URL: http://knaset.blogg.se/
Postat av: Kattis

Skönt att styrketräningen går åt rätt håll och vilken boozt för självförtroendet att plocka alla bollarna där på slutet!:) Kul att läsa och hoppas er tränare prioriterar era träningar framöver!

sv: haha ja just det, tävlingen i lilla sportspegeln. Visst fanns det väl fler varianter än tennisbollen också? Har för mig att man också kunde välja fotboll och en bollsport till?

2017-04-23 @ 16:26:17
URL: http://stellaefoto.blogg.se/
Postat av: cassandra gigel

sv; ja men precis så jag tänker ;)

jaa vi har grillat flera ggr nu faktiskt, mycket gott!;)

2017-04-25 @ 15:27:54
URL: http://cassandras.se/
Postat av: NICOLE

SV jaa verkligen! Och här började det regna något galet när jag gick från tåget och hem. Vägen har aldrig varit så lång och fyy :P Det har varit bättr idag men det har också snöat/regnat en hel del :)
Haha neej hoppet är det sista som överger en och snart är våren på ingång ;) Jag fyller nästa lördag och då har jag beställt sol och vår!!
Ja precis det blir bra det :) hur går det med dina studier? Har du mycket kvar eller har du också sökt något?

2017-04-25 @ 15:48:54
URL: http://nwistrand.forme.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: