En händelserik mars med en skidresa som höjdpunkt

Tid: 17:10:00
Datum: 2018-04-06
Kategori: Att leva med en synnedsättning

Nu är jag äntligen tillbaka igen, efter nästan en månads uppehåll.

Förklaringen är kort och gott att det har varit väldigt mycket att göra i mars och då har bloggen helt enkelt fått stå tillbaka för annat som har hänt i mitt liv.

Om vi tar det i korta drag så har alla våra lokalföreningar haft sina årsmöten, vilka jag har varit med på, jag har varit en vecka i Idre och åkt skidor, vi har haft webbseminarie om hur vi kan använda FN-konventionen i vårt påverkansarbete, jag har varit på kurs i Stockholm, föreläst på min gamla gymnasieskola, vi har haft landslagsläger, det har varit påsk, jag har varit på supporterresa till Leksand och den roligaste tiden på året rent hockeymässigt har varit och pågår fortfarande. Därför har hockeybloggen prioriterats framför den här bloggen när det väl har funnits tid för att blogga, men nu är det i stort bara kvalserien upp till Allsvenskan och SM-slutspelet som är kvar, så framöver blir det nog mer tid för den här bloggen skulle jag tro.

Nåväl, det huvudsakliga temat för det här inlägget är skidresan till Idre.

SRF östergötland har anordnat skidresor till Idre sedan 1989 och det här var sjunde gången jag var med själv. Förra året blev det inget för att vi hade landslagsläger en av helgerna, ett läger som jag sedan ändå inte fick vara med på, så med facit i hand så hade jag alltså kunnat åkt med till Idre även då.

I år åkte jag dock med, men tyvärr blev det lite strul med ledsagningen, eftersom att majoriteten av de ledsagare som vi normalt sätt brukar ha med inte kunde följa med av personliga skäl. Det är en och samma familj i tre generationer, en väldigt tight familj som har funnits med enda sedan starten och som mer eller mindre är synonym med våra skidläger.

Det slutade iaf med att vi fick låna/hyra personal där uppe och att jag fick åka med totalt fyra olika ledsagare under veckan.

Det är givetvis inte optimalt, i synnerhet som att två av dem, Lisa och Petter, aldrig hade ledsagat tidigare, så de fick gå en snabbkurs med Gustav och Ida i hur man ledsagar någon som inte ser i backarna och därefter tycker jag faktiskt ändå att det gick väldigt bra.

Nackdelen är att jag fick börja om från början varje gång, eftersom det tar ett tag att "åka in sig" med en ny ledsagare. Då får man börja lite lätt i blå backar och sedan trappa upp det. Blå backar är inte det jag helst åker, men viktigast av allt är att man känner sig tryggg med den man åker med, så då måste man börja så.

Första dagen åkte jag med Molly. Hon jobbar där uppe och var den enda som hade utbildning i att ledsaga, men eftersom att jag aldrig hade åkt med henne innan så fick även vi börja lite lätt i blåa backar, men redan samma eftermiddag var vi uppe och körde ganska snälla svarta backar, så det gick med andra ord ganska snabbt att komma in i det.

Dagen efter åkte jag med Lisa. Hon hade praktik där uppe och gick sista året på gymnasiet. Stackarn fick inte de bästa förutsättningarna direkt, för inte nog med att hon aldrig hade ledsagat tidigare, backarna var urdåliga just den här dagen. Det hade snöat massor under natten och fortsatte under förmiddagen också. Det gjorde att det blev så jäkla uppkört att det knappt ens gick att köra fram till lunch. Det kändes mer som offpist och skidorna flög hit och dit. Som seende kan man ändå någorlunda parera vallarna som kommer, men när man inte ser kommer de helt utan förvarning, det kräver extremt mycket för att ens kunna åka då och både kropp och knopp blir väldigt trötta, så vid lunch gav vi upp.

Tanken från början var att jag sedan skulle åka med Lisa resten av veckan, men samma kväll hade hon ringt chefen och kastat in handduken. Hon tyckte det kändes lite obehagligt att ledsaga och det kan jag på sätt och vis förstå, så dagen efter fick jag istället åka med Petter. Han är chef för hela skidlärarkåren där uppe och erkände, efter att han hade åkt lite med mig, att han på förhand inte hade trott att vi åkte så bra som vi gör och att det var därför han hade skickat Lisa dagen innan.

det gick hursomhelst väldigt bra att åka med honom också, trots att han aldrig hade ledsagat på det här sättet innan. Skidor kunde han dock, för han hade jobbat uppe i Idre sedan 1993 och heltid där uppe sedan 2000, så nog kunde han åka alltid, något jag skulle få nytta av senare under veckan.

För på onsdagen åkte jag sedan inga skidor, för då var jag tvungen att jobba, eftersom att vi hade det där seminariet med FN-konventionen då, men på torsdagen var det dags igen och då åkte jag på nytt med Petter. Han sa uttryckligen, när chefen ringde ner dit för att höra vem som skulle komma upp och ledsaga den här dagen, att han ville åka med mig, för han hade lite tips att ge mig i min åkning och tips fick jag verkligen. Vi jobbade på tekniska detaljer, som att knipa med stortån, trycka ner axeln och få lite bättre flyt i åkningen. Flyt fick vi verkligen också, det gick väldigt rytmiskt och fint ner för de svarta pisterna och det var en väldig skillnad mot eftermiddagen samma dag, då jag åkte med Nisse-bräda, en av våra egna ledsagare, som genom åren mest har åkt med de lite mindre barnen.

När man ledsagar någon på skidor sådär är röst och tonläget mer eller mindre helt avgörande. Både Petter och Molly var väldigt lugna båda två, oavsett fart och det gör att även jag blir lugn i min åkning. Nisse är också lugn när det inte går så snabbt, men när det drar iväg lite, då går han upp några oktaver och det låter ungefär som att det är något väldigt nära och att jag måste gira tvärt för att inte krocka och då tror jag ju att det är så, trots att backen kanske egentligen är helt tom. Jag pratade med honom om det och han var med på noterna, men erkände att han ju inte är så van vid att åka med någon som åker så bra, så det blir lite annorlunda även för honom.

På fredagen, sista dagen i backarna, åkte jag återigen med Molly. Det var perfekta backar, typ -15 grader ute och strålande sol. Således ganska hårda och snabba backar, men perfekt underlag. Så det blev en hel del brantare svarta backar där och allt bara flöt på. En helt enkelt perfekt dag och efteråt sa vi att nästa år, då tar vi Chocken också. Det är den enda backen i systemet jag inte har åkt, men tids nog ska även den bockas av...

Sist men inte minst så måste jag ju även erkänna att jag blir väldigt sugen på att satsa alpint sådär. Folk har sagt till mig länge att jag borde satsa på det, men hittills har jag valt goalballen, men vem vet, jag kanske byter bana så småningom. Det gäller bara att hitta någon/några som är villiga att ledsaga på den nivån och sedan blir det extremt mycket tid i bil/på resande fot, eftersom att det inte finns några jättebra alpina möjligheter här i närheten. Kanske skulle jag bli tvungen att flytta, men det får jag tänka på senare. Nu först ska det satsas goalball fram till VM om ett par månader.

Apropå VM och träning så har jag återigen fått nya ledsagare. Nalin har också slutat, eftersom att hon ska plugga till typ tågvärd eller något liknande, men sådan tur är så tog det bara två veckor den här gången innan jag fick en ny. Eller en ny är det inte, det är tre nya, Jenny, Jonna och Maya.

Jag trodde inte jag kunde ha fler än en anställd ledsagare, för det är det svaret jag tidigare har fått när jag har efterfrågat det, då när Julian hade sin hjärnhinneinflamation och var borta i nästan tre veckor. Då kände jag att det blev väldigt sårbart och att jag gärna hade haft en backup, eller vad man ska säga, om något skulle hända. Svaret jag fick då var att eftersom att jag hade ett SoL-beslut så kunde man inte det. Då är det en ledsagare som gäller, alternativt hemtjänst, och då kan det ju bli olika varje gång, så det ville jag absolut inte ha. Nu visar det sig dock att det visst går att ha fler än en ledsagare anställd, så nu har jag tre och förhoppningsvis blir det bra. Det blir åtminstone inte lika sårbart. Om en inte kan eller skulle droppa av så finns ju ändå två till. Nackdelen är väl att det tar längre tid att lära känna varandra, eftersom att det inte är samma person med på alla pass, men då kan det vara bra att göra som jag och Maya gjorde idag, gick en lång promenad innan jag skulle handla, pratade och bara lärde känna varandra bättre.

Så, nu blev det här inlägget väldigt långt, men jag måste avslutningsvis bara nämna föreläsningen jag höll på min gamla gymnasieskola. Det är typ det roligaste med mitt jobb, att komma ut och informera/föreläsa sådär, sprida så mycket kunskap det bara går. Roligast av allt är att det uppskattas och de ville gärna att jag skulle komma tillbaka även i framtiden och sådant är alltid kul. Dessutom var det kul att träffa några gamla lärare som jag inte har sett sedan studenten för snart åtta år sedan. Åtta år! Fattar ni! Jag börjar fasen bli gammal...

Nåväl, ha det bäst tills nästa gång vi hörs och förhoppningsvis dröjer det inte en månad tills dess!


Kommentarer
Postat av: Carolina

Låter som en fantastisk skidresa. Älskar skidor :D

sv; ja, det börjar bli flera år nu. Älskar det :D
Tack kära du. Hoppas jag med!!

Trist att ni växte ifrån varandra, men skönt åtminstone att ni gick ifrån varandra som vänner :) hoppas du hittar någon annan som du trivs med då du känner dig redo :D

Vi var i Lindvallen :)
Härligt! Ja :D

Ja, så underbart med solen och allt! Men det som är trist just nu är att det är strålande solsken ute och jag ska arbeta kväll haha. MEn äsch då :D

Jo tack, det är väl helt okej med ryggen och knät. Det är ju både problem rätt ofta, det blir ju dock inte lugnare på arbetet men det fungerar. Hoppas att allt är bra med dig :)

2018-04-08 @ 11:20:29
URL: http://knaset.com
Postat av: My

Vad härligt att det var fina backar!!

sv; Åååh jag har tänkt så mycket på dig när Timrå mötte Leksand och sedan hoppades jag lite extra på Leksand mot Mora när jag hade dig i tankarna. Tyvärr hade jag tappat bort din blogg och kunde inte höra av mig! Sjukt surt för er att det blev som det blev, jag tycker att 1 och 2 i allsvenskan ska gå rakt upp och 13 och 14 i SHL så ramla ner.
Timrå hade det väldigt tufft men otroligt stort att de lyckades vända 1-3 läget i matcherna, och framförallt eftersom medelåldern i Timrå är kring 20 år medans spelarna i Karlskrona har spelare på 40 år. Magiskt är det!

2018-04-08 @ 11:23:35
URL: http://monkiapa.blogg.se/
Postat av: NICOLE

Kul med skidor. Jag kan åka längd men utför skulle jag nog inte kunna haha =) Så kul med föreläsning med! SV: ja men absolut :D låter skönt med en lugn helg ändå! vi har haft fantastiskt väder idag hoppas det fortsätter! :) nää det blev inge vidare för nån då ;D nya tag nästa säsong!

2018-04-08 @ 22:17:25
URL: http://nouw.com/nwistrand
Postat av: Dan Thor

Skönt med påskfirande och en sväng till Leksand.. oavsett utgången.. :)
Skönt att komma iväg lite?

Härligt att allt verkar flyta på :)

I år är det 10 år sen jag tog studenten.. och nästa år fyller jag 30.. Liksom? Hallå? Vart flyger åren och dagarna iväg..

Ja precis.. det är galet vad sport kan vara förrädisk ibland.. men det är ju också det som är tjusningen med sport..

Han fick något med hjärtat.. prover skickades för att kolla upp, så det inte är något genetiskt. Han blev bara 61 och farfar hade ju med hjärtproblem när han blev äldre. Kan ju vara bra att veta lite så i förväg..
Som sagt blir ju 30 nästa år och vill ju då inte ha levt halva mitt liv.. men ja livet är så svårt att förutspå. :(

2018-04-09 @ 05:47:01
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Linda

Herregud åtta år, haha. Galet!
Svar: Åh då måste du besöka Helsingborg en fantastisk stad! Ja men så himla härligt med vår. Allt är bra här.

2018-04-09 @ 19:51:35
URL: http://www.lindamarie.nu
Postat av: Miss Jennifer

Så underbart att resa :D

2018-04-10 @ 11:38:55
URL: http://nouw.com/missjennifer
Postat av: Sussi

Så härligt med skidresa. Skönt att det ordnade sig med ledsagningen även om det inte var optimalt. Jag har inte åkt skidor på flera år tyvärr. Jag drog av ledbandet i ett knä för ett antal år sen, efter det har jag åkt en gång bara (det gick okej) men nu har jag tyvärr skadat knät igen så vi får se om det någonsin blir någon skidåkning igen för min del :(

2018-04-10 @ 11:55:49
URL: http://nouw.com/enkelthemma
Postat av: Tina

Ibland hamnar bloggen åt sidan,det har den gjort för mig nu med! Legat sjuk :( Du har verkligen haft fullt upp! Vilken tur att du kan ha tre stycken ledsagare nu, de måste underlätta? Hoppas de blir bra!:) Åh vad härligt med skidor!


Sv: Ja de kan man säga,
Kalmar hc har gått upp till hockeyettan nu, sååå himla kul! Ska bli kul att följa med på deras resa, hoppas bara dom klarar av den serien så dom inte åker ut lika snabbt! Ne hv gick de inte så bra för,men de hade jag förväntat mig, dom har inte varit bra i år alls... jag tror Växjö vinner sm-guldet i år, de har jag sagt länge :)

Är de bra annars?

Ha de bäst!

2018-04-10 @ 20:38:08
URL: http://nouw.com/tinafalkestad
Postat av: My

sv; Ja förstår att det är tungt, kollade på några av Leksand-Mora matcherna och som du säger så var Mora inte speciellt mycket bättre utan hade studsarna på sin sida. Det hade även Timrå nu sista matcherna och det handlar ju om att skjuta mycket på mål för tillslut blir det någon studs på exempelvis en back och pucken går in och som kan bli matchavgörande.

2018-04-12 @ 11:14:56
URL: http://monkiapa.blogg.se/
Postat av: Frida

Låter som att mars har varit riktigt bra :)

Jag ställde mig upp för fort och så var det en järnbalk i vägen, men nu är det bra igen. :)

Pittsburgh spelar mot Philadelphia i åttondelsfinalen. Första matchen var natt till torsdag den här veckan och Pittsburgh dominera och vann med 7-0. Dom spelar andra matchen i natt. :)

2018-04-13 @ 05:43:45
URL: http://rockabillygirl.se
Postat av: sara

Kul med skidresa, det var massa år sedan jag var iväg på det senast :)

2018-04-14 @ 21:08:05
URL: http://sarakarlson.blogg.se
Postat av: Linda

Jag är inte så bra med det där med inredning alls faktiskt men det är kul när de blir fint :)

2018-04-15 @ 17:33:40
URL: http://www.nouw.com/LindaLinnros
Postat av: Louise

Men skoj med skidresa!

Sv: Tack fina du för dina ord! Och håller alla tummar för dig bra att du inte ger upp! Hoppas du mår bra! KRAM

2018-04-17 @ 18:39:50
URL: http://louiseelinore.com
Postat av: Jessica Högberg

Du har haft det du gör! Låter som allt är ok dock

2018-04-18 @ 21:19:30
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Sandra

Vad kul att du funderar på att satsa på alpint :D själv har jag aldrig varit någon fantast utav att åka skidor men att kolla på tvn är jätteroligt :)

Sv: tack för omtanken men jag tar det lugnt, tränar typ varannan dag och tillåter mig vila om kroppen säger ifrån :) imorgon är de invägning/mätning så vi får se om träningen och kosten har fett något resultat.

Vad skönt att förkylningen är borta nu. Det är aldrig kul att vara sjuk så länge :(

2018-04-19 @ 09:32:38
URL: http://WWW.sandroou.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: