2017, part 2

Tid: 19:59:00
Datum: 2018-01-11
Kategori: Allmänt

Då kör vi andra halvan av år 2017.

I juni hade det flyttpackats för fullt, hela vardagsrummet var fullt med kartonger, väskor och möbler som jag skulle ha med mig och den 1 juli fick jag officiellt tillgång till min nya lägenhet, men eftersom att det var en lördag så blev det i realiteten inte flytt förrän 3 juli.

Det blev en lång flyttdag, där mamma, pappa, mormor, systrar och Julian hjälpte till. Mormor och mamma diskade porslin och packade upp några kartonger vi först hade varit och hämtat, pappa, Shep och jag åkte till Ikea och köpte både säng och soffa, Julian och jag bar upp det till tredje våningen och sedan skruvades det både säng, soffa och vitrinskåp som jag fick av mamma och pappa när jag fyllde.

Så klart blev det också den klassiska flyttpizzan mitt i allting, men när klockan närmade sig 22:30 gav vi upp för dagen, men oj så otroligt glad och lycklig jag är över att ha den familj och släkt omkring mig som jag ändå har, alla hjälper till på sitt sätt och de är så fina!

Dagen efter fortsatte mamma, pappa och jag att fixa och dona lite i nya lägenheten, men själv bodde jag kvar i min och Jennifers lägenhet ett tag till, eftersom att hon var i Spanien och jjag var kattvakt åt Samson.

När Jennifer kom hem från Spanien tillbringade jag istället tio dagar i stugan, tio helt fantastiska ddagar, som även om de inte var fullt så varma som året innan, ändå var fylda med slappa dagar på bryggan eller i hammocken, lyssnades på poddar eller spelande kort med alla andra. Det är så fint att vara där och jag älskar det verkligen. Det är på riktigt vårt alldeles egna smultronställe.

Så även om jag hade fått tillgång till nya lägenheten i början av juli, så flyttade jag inte in "på riktigt" förrän i slutet av juli.

Sedan blev det augusti och den månaden började allt annat än bra. Jag var på nytt kattvakt åt Samson och plötsligt när jag var där hos honom kom alla minnen över mig, allt fint vi hade haft tillsammans och allt vi hade upplevt och gjort tillsammans. Ja, inte jag och Samson då, utan jag och Jennifer. Det blev väldigt sentimentalt och mitt i det fick jag också sms:et från Julian där han berättade att han hade blivit reservantagen till en designutbildning i Karlstad. Vi hade många gånger pratat om att han ville vidare, börja plugga och göra annat, men det hade ändå alltid slutat med att vi fortsatte hänga med varandra och han hade t.o.m. tackat nej till utbildningar bara för min skull, för att han visste hur mycket det skulle ställa till det för mig om han försvann.

Nu var det dock ändå dags kände han och det var då jag skrev ett av mina bästa inlägg jag någonsin har skrivit, där jag förklarar vår relation till varandra och hur speciell den är/var. Mi minns kanske inlägget, men har ni inte läst det eller glömt bort det, klicka på länken och läs det, för det är riktigt bra om jag får säga det själv.

Julian och jag träffades dagen efter, bara fikade och pratade igenom allt. Det kändes fortfarande overkligt och jag kunde knappt förstå att han snart skulle flytta. Vi bestämde ändå att under de avslutande veckorna skulle vi fortsätta att träna på som vanligt och inte göra någon stor grej av det, men när det ändå var dags för honom att flytta så var det ändå separationsångest deluxe. Det kändes så konstigt, att fem år tillsammans där vi hade träffats i snitt kanske fyra dagar/veckan och gjort allt från att träna tillsammans till att visa goalball för kidsen i Mjölby, åka på supporteresa till Jönköping, besöka naprapaten, ta nytt id-kort och pass, handla hundratals gånger, vara med i radio, föreläsa och inte minst flytta. Både när jag flyttade från Skänninge till Mjölby, från Mjölby till Linköping och här då, bara en månad tidigare, hade han hjälpt till, men nu var det alltså över.

Ungefär samtidigt skulle jag också börjat jobba, men arbetsförmedlingen gjorde inte vad de skulle när det gällde mitt lönebidrag, så jag kunde inte bli anställd 1 september som det var tänkt, utan tidigast 1 oktober.

Det var så klart en stor missräkning för mig, eftersom att jag hade räknat med att leva på sparpengar i ett par månader när jag flyttade, men inte mycket mer än så. Nu blev det en månad till och det var givetvis inte bra för min ekonomi och allt bara för att arbetsförmedlingen inte hade gjort sitt jobb.

Det var därför nära att jag inte skulle få någon inkomst alls under september heller, men chefen i Stockholm kan det där med att trycka på rätt knappar, så det ordnades så att jag åtminstone kunde börja arbetsträna på mitt nya jobb. Dock hade jag varken någon dator, telefon eller hjälpmedel, så jag kunde i princip inte göra någonting, men dator fixade vi under september, jag var dessutom på utbildning för nyanstälda ombudsmän, plus att jag var med på några ytterligare möten, så nog var det mycket intryck och erfarenheter ändå.

På riktigt kom jag dock inte igång med jobbet förrän någon gång i mitten av oktober. Då hade jag, efter att vi jagat och tryckt på arbetsförmedlingen en hel del, blivit anställd på riktigt och tro det eller ej så hade mina hjälpmedel också kommit. Det kan annars ta flera månader ibland, men nu gick det relativt fort.

Jobbet som ombudsman är dock ganska stort och fritt, så det var svårt för mig att riktigt veta vad jag skulle ta tag i och göra. Någon tyckte jag skulle göra det, någon annan att jag skulle göra något annat, så till slut hade chefen och jag ett möte där vi strukturerade upp mitt arbete litegrann med vad jag skulle ta tag i först osv.

Under tiden som jobbet tog väldigt mycket tid och energi så hade jag återigen missat att bli uttagen till ett mästerskap, den här gången EM i Finland, som avgjordes i september. Jag hade höjt både min högsta och lägstanivå i spelet ganska ordentligt jämfört med tidigare och gjort kanske tre av mina bästa läger någonsin innan uttagningen, men det räckte ändå inte och nu har jag varit med i landslaget i sju år och fortfarande inte spelat ett enda mästerskap och bara blivit uttagen till en träningsturnering. Utdelningen för allt mitt slit har alltså varit väldigt skral, men förhoppningsvis kommer den snart, om jag bara orkar fortsätta kämpa och slita...

Julian hade som sagt flyttat och det hade inte löst sig med någon ny ledsagare. Faktum var att det inte var förrän nu i december som det löste sig. Innan dess hade Julians syster hjälpt mig i ungefär två månader. Sedan fick hon ett heltidsjobb, men hon hade en kompis som precis kom hem från England och behövde ett jobb, så hon hjälpte mig i ett par veckor, innan hon också fick ett heltidsjobb. Efter det var jag utan ledsagare i drygt en månad och fick sköta träningen så gott jag kunde.

Konditionsträningen har jag kunnat sköta någorlunda under hösten, men styrkan har nästan varit obefintlig och jag märker att jag har tappat en hel del styrka nu när jag har börjat komma igång med den igen.

Tiden har gått oerhört fort under hösten tycker jag, jobbet är roligt och jag kommer in mer och mer i det, även om det fortfarande kan vara lite svårt att veta hur och vad jag ska prioritera. Vissa arbetsdagar är roligare än andra, som exempelvis när vi tre från kansliet var med på Motalaföreningens luciafirande nu innan jul, eller när vi överraskade Linköpingsföreningen på deras luciafirande. Sådana dagar går det sannerligen inte att klaga på mitt jobb.

Året avslutades med en precis lika fin jul som alltid, hemma hos mormor med mammas sida av släkten, massa mat, värme, kärlek och ännu mer mat, precis som det brukar vara.

Jag hade dessutom ett långt "jullov", 2,5 veckor var jag ledig och då hann jag både åka ner till en kommpis i Skåne och fira nyår tillsammans med en annan kompis från Stockholm. Däremellan hann jag dygna för första gången på säkert tio år, handla lite på mellandagsrean, fira mamma som fyllde år och äta kalkon och spela spel hos mamma och pappa, tillsammans med mormor och syster. Dessutom fick Samson till slut ett nytt hem.

Han bodde kvar hos Jennifer ett par månader efter att jag hade fllyttat, men hon tyckte inte att det kändes bra när han fick vara själv så mycket när hon jobbar långa dagar, så han fick komma till mig, egentligen bara som ett test för att se hur han trivdes här och hur jag tyckte att det kändes nu när jag hade börjat jobba och allt, men han blev kvar hos mig och mysigare och mer social katt får man verkligen leta efter. Han ska alltid vara nära, ligga i knät, kommer och hälsar när man kommer hem, ligger på en när man ska sova och klättrar gärna upp på axlarna och kelar. Dock tyckte jag, precis som Jennifer, att det inte kändes särskilt bra när han fick vara hemma själv så mycket. Visst, de klarar det, men det kändes inte bra och därför tjatade jag på Anders, som egentligen har Samson tillsammans med sitt ex, Maria, men där hon av olika anledningar inte ville ha kvar honom då för 1,5 år sedan, varför han fick flytta till oss, eftersom att Linda är allergisk, så att hon och Anders inte kunde ta honom. Nu fick han dock flytta tillbaka till Maria strax innan nyår, men bara några dagar senare fick jag sms från henne att hon hade varit hos veterinären med Samson. Då hade han haft svårt att tugga torrfodret och njurarna såg inte så bra ut, så de beslutade att han skulle få somna. Så nu är han i himlen, lilla Tamton...

Totalt sett har det varit ett väldigt händelserikt år. Jag tror nog aldrig att jag har haft ett år där så många grundläggande faktorer har ändrats. Jag avslutade mina studier efter sju år, sökte jobb och fick tjänsten, blev singel efter 5,5 år och flyttade till egen lägenhet och så flyttade Julian till Karlstad efter fem år som bästa teamet ever.

Så nog har det hänt saker alltid.
Mitt liv ser helt annorlunda ut nu jämfört med för ett år sedan och därför hoppas jag på ett lite lugnare 2018 där allt får falla på plats och där jag känner att jag kommer ännu mer till ro i min tillvaro. Jag trivs helt klart med mitt liv så som det är nu, trivs kanon på jobbet, nya lägenheten är super och träningen har börjat komma igång på riktigt nu igen, så det känns bra, men allt måste liksom få landa ordentligt och det hoppas jag verkligen att det kommer att göra under år 2018.


Kommentarer
Postat av: Ellen Gräntz

sv: Åh, förstår att du saknar det. Att ha vänner nära att umgås med är verkligen lyxigt. Låter som ett chill och trevligt nyårsfirande! Jag åt lunch hos min faster och kusin, åt middag med mina föräldrar och spenderade resten av kvällen hos min storasyster med familj!

2018-01-12 @ 18:09:45
URL: http://ellengrantz.blogg.se/
Postat av: Frida

Det låter som ett bra år med mycket att göra. :) Härligt att du har kommit in i träningen mer också, alltid skönt att få göra slut på lite energi. :)

Vi öppnade ett paket var ungefär och gick runt i en cirkel hela tiden och sen så fortsatte vi så till alla hade öppnat sina paket. :)

Jag hoppas att ditt 2018 blir grymt bra! :)

2018-01-13 @ 08:09:21
URL: http://rockabillygirl.se
Postat av: sara

det har verkligen varit ett händelserikt år för dig!:)

Hoppas att 2018 börjat bra för dig :)

2018-01-13 @ 15:51:17
URL: http://sarakarlson.blogg.se
Postat av: Erika

Hoppas 2018 blir som du tänkt dig :)

2018-01-15 @ 00:34:17
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Dan Thor

Skönt att du trivs så bra just nu =) menar du att du vill ha det som det är i år, inga nya förändringar eller rutiner osv? :)

Oj.. vilken pizzeria var det? vad var klockan då? Här är pizzeriorna öppna till typ 21-22 :P

Kollade du upp knäet efteråt? eller det kanske inte blev något jättefall?

Först ska vi väl ändå få lite äkta svensk vinter? många pratar redan om våren i antågande osv. Men vi har ju inte ens haft vinter än.. haha :D

2018-01-15 @ 18:34:59
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Jessica Högberg

Låter som en plan, att låta 2018 bli året då allt landar... hur går det med nya ledsagaren??

2018-01-15 @ 18:35:33
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: linda

ja men precis :) Kommer nog vara värt det i längden :)
Jo men det tycker jag att jag fick! Dagarna går så fort redan 15, men varit ett fartfylld början. Hoppas det varit bra själv!

2018-01-15 @ 20:10:31
URL: http://www.nouw.com/Lindalinnros
Postat av: NICOLE

Ja.. det hinner hända mycket på ett år, både jobbiga saker och roliga saker.. SV: tack snälla! :) skönt att det är bättre. Här är det bra tack :)

2018-01-15 @ 20:12:50
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Emelie Andersson

Kommer ihåg din flytt :)
Nu kör vi för 2018

2018-01-15 @ 22:02:45
URL: http://nouw.com/emelieanderssoon
Postat av: Linda

Det låter helt klart som ett fullspäckat år, och skönt att du trivs bra!!

Sv: Skönt att höra att det finns fler människor därute som också tagit hjälp av träningen när livet är lite tufft!
Tack än en gång för dina fina kommentarer, det känns skönt att veta att det uppskattas med ärlighet på internet, då livet som du skriver inte alltid är en dans på rosor. Viktigt ämne att ta upp och prata om!!

2018-01-16 @ 10:20:17
URL: http://lindaviktoria.se
Postat av: Tina

Sv; ja kärlek är de absolut bästa! 😃
De är bra att du har rutiner på att dricka, de är viktigt!
Ja gud vilket år du har haft! Jag hoppas du får ett lugnt och fint år nu då, att de blir ett riktigt bra år för dig!😃
Jag ska på överraskningsresa med min familj till Irland, Dublin för min pappa fyller 50 år i mars! Så de blir hur kul som helst! 😃 annars är de inte jättemycket bestämt 2018!
Är allt bra med dig nu annars? Ha de bäst Johan! 😃

2018-01-17 @ 11:12:57
URL: http://nouw.com/tinafalkestad
Postat av: Louise

2018 kommer ju vara ett bra år det måste det ! 😃

2018-01-18 @ 11:45:16
URL: http://louiseelinore.com
Postat av: Sandra

Du har haft ett händelserikt år och får hoppas att 2018 bjuder på mer roliga saker :)

Sv: ja bandy är något alla borde uppleva. Tyvärr är det inte sp många arenor som har utomhus arena nu för tiden. Tror det är Sirius och Hammarby som har det & kanske något till lag.
Oj jag vet inte hur mycket snö det var men väldigt mycket i alla fall :) ja det är inte lätt att ta sig upp men Hammarby kämpar vidare och förhoppningsvis lyckas dem snart :)

2018-01-22 @ 08:08:45
URL: http://WWW.sandroou.blogg.se
Postat av: Jessica

Jaa, jag håller tummarna för det :)

2018-01-22 @ 19:09:43
URL: http://jessicaas.webblogg.se
Postat av: Jenny

Verkar som vi båda hade ett ganska händelserikt 2017. Hoppas också på ett bättre 2018.

Sv: Ja, pannacotta kan komma i flera former, men det var verkligen gott :)
Nej, jag har aldrig bott i Finland. Pappa föddes och dog där dock men bodde här tills för kanske 10 år sedan eller så.

2018-01-22 @ 19:51:03
URL: http://jennysen.spotlife.se
Postat av: cassandra gigel

sv; ja verkligen! Livskvalite på hög nivå ;)
Ha en fin kväll!

2018-01-24 @ 17:15:45
URL: http://cassandras.se/
Postat av: Ellen Gräntz

Det kan verkligen hända mycket på ett år. Jag hoppas också på ett lugnare 2018 där saker får falla på plats.

2018-02-02 @ 12:12:08
URL: http://ellengrantz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: