Nattsvart

Tid: 17:07:45
Datum: 2018-10-05
Kategori: Goalball

Lite överdrivet dramatisk rubrik kanske, men just nu är det tungt på flera plan, men framförallt träningsmässigt.

Det går inte alls som jag vill och önskar just nu.

Enligt min träningsplanering hade jag lagt in en toppning nu till SM, som spelas här i Linköping om en vecka. Den toppningen började jag träna för redan i början av juni, när VM gick av stapeln i Malmö, men någon toppning är det inte tal om. Det är inte ens nära...

Anledningarna till det är i huvudsak tre som jag ser det:

1, Jag har ådragit mig en ännu mer envis förkylning än den jag hade för ganska exakt ett år sedan och som höll i sig i nästan tre veckor. Nu har den hållit i sig i snart fyra veckor. Med andra ord är det snart fyra veckor helt utan träning.

2, Det var extremt strul med hallen tidigare i sommar, vilket gjorde att vårsäsongen hastigt och lustigt tog slut och att vi inte kunde börja träna igen förrän nu i september.

3, Kommunikationen mellan mig och mina ledsagare brast lite i somras, vilket gjorde att semestern blev förlängd med ett par veckor och viktig träning därmed försvann.

Den sista punkten är kanske mer av akademisk betydelse, men självklart påverkar det ändå.

Jag hade planerat för två helt lediga veckor, både från jobb och träning. Därefter hade jag tänkt köra igång med gymträningen igen. Så blev det inte, för Maya var hemma i Sölvesborg hela sommaren, men det visste jag redan, så det var ingen big deal. Jonna jobbade hela sommaren och hade inte tid att ledsaga. Jenny var i Grekland den veckan jag tänkte börja träna och i stockholm veckan efter. Det gjorde att jag inte hade några ledsagare och fick vackert vila två veckor till. Förvisso skönt med den sommaren vi hade, men inte enligt min planering.

När jag och Julian hängde var det här aldrig något problem. Ville jag köra så körde vi, även om han gjorde något annat. då fick vi kanske ta det senare på kvällen eller så, men vi löste det alltid och det där med när vi skulle ha semester var inte ens något vi pratade om. Därför tänkte jag inte på det nu i somras heller, men det är definitivt något vi får ta med oss till nässta år, att vara mer tydliga med när vi ska vara lediga.

De andra två punkterna har haft betydligt större inverkan på min toppning.

I våras nämnde Agneta på vårt kansli att lokalbokningen hade sagt något om att hallen där vi tränar skulle renoveras någon gång under sommaren/hösten, men de kunde inte säga när eller hur lång tid det skulle ta. Agneta poängterade dock att om vi inte skulle kunna träna där fick de se till att ordna en annan hall åt oss och få dit våra mål, som är fastmonterade i hallen där vi är nu.

Sedan hörde vi inget mer om det, inte förrän tisdag 29 maj.

Då kontaktade Mats på kansliet Linda och sa att renoveringen startade redan dagen efter, onsdagen den 30 maj. Den skulle sedan hålla på hela sommaren, så hastigt, lustigt och väldigt snöpligt tog vårsäsongen alltså slut.

Då var det bara tu att vårt landslagsmässiga huvudmål det här året låg innan sommaren och inte efter, som det oftast brukar vara. Hade det legat på höstkanten hade jag plötsligt fått stora problem med min träning.

Efter detta fick vi inte någon information alls gratis, utan vi fick själva jaga lokalbokningen för att reda i hur lång renoveringen skulle vara och hur de hade tänkt lösa det om den drog över och in på vår höstsäsong.

Till slut fick vi iaf tag på lokalbokningen och fick veta att renoveringen planerades hålla på tills i september. Fram tills dess fick vi träna i en annan hall i vallastaden, men vi hade ingen adress dit, visste inte hur vi skulle få tillgång till hallen eller om vi ens kunde få dit alla våra bollar och annan utrustning, för den var ju kvar i vår ordinarie hall.

Vi fick så småningom tag i vaktmästaren på Vallastaden, men han hade inte fått någon information alls om att vi skulle träna där, så han kunde inte hjälpa oss med taggar och nycklar och annat. Dessutom var detta mitt i semestertider, så inte förrän i augusti lyckades vi lösa de bitarna. Då hade jag redan hunnit vara i kontakt med lokalbokningen och frågat kring rutinerna för vems ansvar det är att meddela berörd hall/arena att en klubb ska träna där, om det är lokalbokningen som ska göra det eller om det är vårt ansvar som klubb att göra det.

Sent om sider fick jag svar på detta och då är det numera tydligen så att de har ett nytt bokningssystem och då är det upp till vaktmästaren på aktuell hall/arena att uppdatera sig på vem/vilka som ska vara där, men lokalbokningen erkände att det ditills hade fungerat lite si och så med det.

Hursomhelst så visade det sig till slut dock att trots alla ansträngningar med att försöka få till en tillfällig hall att träna i medan Tokarp renoverades så blev det bara en energitjuv, för det blev inga träningar alls i den hallen.

När det till slut hade löst sig med tillgång till hallen var någon tvungen att hämta nycklar och taggar mellan 07:30-15:00. Problemet är bara att alla vi jobbar, så ingen hade tid att hämta dem. Så till slut fick Agneta på kansliet fixa det och när vi väl fick nyckeln var det bara en vecka kvar innan vår ordinarie hall skulle öppna igen efter renoveringen.

I början av september kom vi iaf igång med träningarna i en helt nyrenoverad hall, nya fräscha omklädningsrum och duschar och dessutom nytt golv i hallen. Ett helt annorlunda golv jämfört med det gamla. Det här är väldigt mycket mer stumt och inte alls lika glatt som det gamla. Det gör att både bollen och en själv beter sig annorlunda jämfört med det gamla golvet.

Skönt var det i vilket fall att komma igång med träningarna igen, första träningen på drygt tre månader och med tanke på det var det en helt okej träning.

Därefter har det dock inte heller gått som jag önskar och vill. Tre bollpass har det blivit för min del. Tre bollpass på drygt fyra månader. Det är inte direkt optimalt för att toppa inför ett svenskt mässterskap.

Förkylningen har satt ännu fler käppar i hjulen.

Det började med att jag var och föreläste för snart en månad sedan. Det kändes lite jobbigt att prata så högt och så länge, men det gick bra. Senare på eftermiddagen försvann dock bara rösten. Jag kunde knappt prata alls och dagen efter var det ännu värre. Jag har aldrig tappat rösten helt, men det här är nog det närmsta jag har varit att göra det. Jag blev helt däckad, hade feber, ont i halsen, snorade och kunde inte prata. Jag var hemma från jobbet torsdagen 13 september, var sjuk hela helgen och var även hemma måndagen och tisdagen veckan efter. Därefter kände jag mig tillräckligt pigg för att kunna jobba, men träna var det fortfarande inte tal om.

Jag fick vackert vila drygt en vecka till, innan jag förra torsdagen äntligen kände mig frisk igen. Jag och Christian körde ett bollpass själva, ett förhållandervis bra bollpass måste jag ändå säga, men framförallt var det skönt att få lite boll i kroppen inför tredje omgången av Sverigeserien, som spelades i Göteborg i helgen som var.

Den här gången spelades alla matcher under lördagen, eftersom att IFAS tyvärr inte fick ihop något lag den här gången. Majoriteten av IFAS består av landslagsspelare på damsidan och just då var de i Polen för att spela B-EM. Det gick bra och de tog brons och därmed en plats i A-EM till nästa år. Grattis tjejer!

Det gjorde i vilket fall att det bara var tre lag med och dubbelmötena med både FIFH Malmö och Göteborg under lördagen gav två vinster och två förluster för oss. Vi vann 10-2 och 11-3 mot FIFH Malmö, men förlorade 2-7 och 3-4 mot Göteborg.

Innan helgen visste vi att vi var tvungna att få stopp på Oscar Alverstedt, som Göteborg just nu lever väldigt mycket på rent offensivt. Han gjorde 24 mål på fyra matcher i helgen och har gjort totalt 81 av Göteborgs alla 132 mål. Tyvärr lyckades vi inte alls med detta. Även jag hade stora problem med hans skott och släppte in minst två spelmål. Dessutom gjorde jag sex-sju höga bollar och släppte in alla utom en sttraff, så av de 16 mål vi totalt släppte in på fyra matcher var jag inne på minst sju av dem. Det är inte bra. Inte bra alls.

Visst, Oscar skjuter bra numera, ur ett landslagsperspektiv har han ett helt okej skott, men vi har ju skyttar som skjuter betydligt bättre och om jag hade problem med Oscars skott här skulle jag få enorma problem med skotten på landslagslägret nu i helgen och SM nästa helg...

Nu blir det inte ens något landslagsläger för min del i helgen, för med facit i hand skulle jag nog inte ha spelat alls förra helgen. Jag blev betydligt tröttare än vanligt, orkade inte lika mycket som vanligt och någonstans där i bakgrunden fanns nog förkylningen kvar, för efter helgen blev det värre igen, vilket har gjort att jag inte har tränat något alls den här veckan heller. Landslagsledningens bedömning var då, helt korrekt, att jag skulle vara hemma nu i helgen och vila.

Det är som sagt helt rätt beslut, men det är väldigt frustrerande att jag inte alls är där jag vill vara just nu och det känns inte alls bra inför SM nästa helg...

Utöver träningen går det inte särskilt bra i hockeyn heller. Det är visserligen underbart att det äntligen är igång igen och precis som alltid var det obeskrivligt att kliva ut på Norra i premiären mot Tingsryd för ett par veckor sedan.

Det var med andra ord supporterresa upp till Leksand då, en väldigt rolig resa. Vi vann också med 2-1, utan att imponera, men därefter har det gått knackigt. 3-4-förlust i sudden borta mot Karlskoga, efter att BIK haft 2-0 efter 2 minuuters spel, 2-1-seger hemma mot Västervik, 1-4-förlust i Övik mot Modo och 1-2-förlust i sudden mot Vita hästen nu i onsdags. Spelet ser väldigt energilöst ut, det finns ingen plan och matchen mot Hästen var, enligt Pelle Marklund på Radiosporten, en av de sämsta matcher han hade sett under de senaste säsongerna. Sämsta publiksiffran i Tegera sedan 2012 var det också, 3 092 åskådare.

Nej, det går inte alls just nu och redan nu, efter fem omgångar, har AIK nästan dubbelt så mycket poäng som Leksand.

Nu ikväll möter vi Södertälje borta och på söndag är det just AIK på Hovet. Vi måste upp flera snäpp för att ha chans på poäng där, så vi får väl se hur det går...

Nu blev det här ett väldigt negativt inlägg känner jag, men som jag skrev i början så känns det tungt på många plan just nu. Det går inte alls som jag vill, men ska jag ändå avsluta positivt så är jag väldigt glad för det jobb jag ändå har, även om det "bara" är 50%. Just nu passar det mig dock utmärkt och enligt en rapport som Sifo gjorde på uppdrag av Synskadades riksförbund i våras så framkom det att det bara är 47% av alla som har en grav synnedsättning i arbetsför ålder som har ett arbete. Det är anmärkningsvärt och att det var så illa trodde jag kanske inte på förhand, men ju mer jag har jobbat i den här organisationen under det senaste året, ju mer har jag förstått och inssett vilken tur jag har haft. Att den här tjänsten dök upp precis när jag var klar med mina studier och att jag gjorde så bra ifrån mig på intervjun att samtliga i styrelsen var överens om att det var mig de ville anställa. Jag har förvisso ett ganska bra självförtroende och alla de bitarna, så även om det här jobbet inte hade dykt upp så lämpligt hade det nog löst sig på något sätt ändå, men att det är över 50% av alla med en grav synnedsättning som inte har något jobb gör att jag ändå är väldigt tacksam för det jobb och den tillvaro jag ändå har i nuläget. Jag trivs kanon på jobbet, jag har en egen lägenhet, en fast inkomst och en helt underbar och fantastisk släkt och familj som alltid finns där och ställer upp i alla väder!

Så, nu blev det väldigt långt här, men jag hoppas ni har orkat läsa hela vägen hit och så hörs vi när vi hörs igen. Ha det fint tills dess alla där ute!


Kommentarer
Postat av: Jessica

Ja, det blir verkligen något nytt men jag hoppas det går bra! Tusen tack, vad snäll du är :)

Det är samma för mig, så jag kikar också in bara ibland då jag inte varit så aktiv på senaste tiden. Men jag hoppas allt är bra med dig :)

2018-10-14 @ 12:14:25
URL: http://jessicaas.webblogg.se
Postat av: Dan Thor

Men Leksand ligger bättre till än Norrköpings Hästen iallafall? :P

Jaså? Cher var en kille? På grund av hennes säregna röst? :)

Trist det där med Lokalen osv..att det var så mycket krångel kring det. Men nu har ni eran lokal fast renoverad då? Känns det bättre att vara i den nu? Uppfräschad? :)

Det låter ju toppen det. Tekniken är fantastisk? :)

Jag fick typ ett sår i halsen och har det fortfarande... kan det vara det som förkylningsviruset gjort? bara att det inte brutit ut? :P

Snart är julmånaden här med! :D

2018-10-23 @ 17:30:23
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Louise

Va fin din blogg är! Har helt missat att du gjort om den! Tråkigt att du har det tungt nu men håller tummarna att det går bättre snart! :)

sv: Jag har faktiskt också börjat tycka om Hallon/citron nu. Den är riktigt god men också för att jag inte mår bra av att dricka nocco med koffein i!

2018-10-23 @ 19:55:56
URL: http://louiseelinore.com
Postat av: Jessica Högberg

Jobbigt, hoppas du kommer igen! Hur går det med assistansen nu?

2018-10-24 @ 21:52:55
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Carolina

Vad fint du har gjort det här! Trist att höra att det inte gick enligt planering då det kommer till ledsagningen, men bra att kunna ha lite förståelse också. De var nog oerhört nöjda över att få sin semester då den behövdes! Hoppas att det går bättre med träningen snart och att det snart blir bättre med allt! :)

Sv; jag skrev en rapport om min inlevelseövning jag utförde förra onsdagen vilket menas med att jag skulle ha hörselproppar i öronen och känna på hur en hörselnedsättning känns som. Blev att utföra olika uppgifter och sedan skriva rapport om det :)
Det går bra med studierna tycker jag! Än så länge har vi haft två presentationer, en jag vet att jag är godkänd på och den andra har jag inte fått betyg på ännu men den kändes bra, sedan har jag gjort två tentor därav en jag ska göra om på fredag nästa vecka och en jag inte heller fått svar på ännu. Väldigt intensivt men rätt kul! :)

Nej, det kan jag förstå. Men det är därför du har tur att ha ledsagare som kan hjälpa dig? :) jättebra att de har en app, men den kanske inte alltid fungerar helt felfritt heller! :)

Jo, men visst så är det ju. Men jag gillar inte att killen försörjer oss båda två, men det är inget vi kan göra något åt. Det går säkert bra! :D

2018-10-25 @ 19:18:21
URL: http://knaset.com
Postat av: NICOLE

De där punkterna är inte roliga alltså! Så segt med alla förkylningar och sjukdomar nu.. Hoppas det lättar snart så du kan träna som du vill och tänkt :) SV: hm själva burgarna var bara vanliga såna där färska, men sen hade vi tillebhör som sötpotatispommes, en sås som vi hittade som vi trodde skulle passa till och som den gjorde, och sen en philadelphia-ost på också.. inget som jag kunde komma på själv skulle vara gott men de hade så på en restaurang vi åt på i SKövde så jag visste ju att det skulle vara gott ändå :D
Han trivs lite mer nu än i början iaf men är nog inte helt övertygad än hehe.. jag jobbar på det haha :D
JO jag trivs fortfarande jättebra :) Det är så skönt att trivas! Det gjorde jag ju inte riktigt på mitt förra jobb på Volvo :) Trivs du på ditt jobb? :D
Kul att du gjort om på bloggen, blev ju toppen. Ha det så bra kram

2018-10-25 @ 20:13:00
URL: http://nouw.com/nwistrand
Postat av: Louise

Tack vad fint att du skriver det! Gör allt jag kan får att han ska må bra :)

jasså haha jag då förstår jag men jättefin design iallafall! :D

Skönt att höra att du mår bättre nu än när du skrev inlägget!

Har du testat den nya noccon då? Juläpple? Har inte hittat den än i affären men känns som att den är god dock är den ju inte utan koffein men nån gång ibland kan man ju ta en med koffein med :D Hoppas du får en riktigt bra helg!

2018-10-26 @ 09:49:13
URL: http://louiseelinore.com
Postat av: Emelie Andersson

Du har ändrat om bloggen ser jag :)

2018-10-28 @ 07:22:13
URL: http://nouw.com/emelieanderssoon
Postat av: Tessie - Fotograf

Sv: Tack för din otroligt fina kommentar Johan. Det är ett rätt stort kaos i mitt liv nu. Lite mer info om allting finns i senaste inlägget. Kram <3

2018-10-30 @ 16:14:35
URL: http://photobytessie.blogg.se
Postat av: sara

Trist att det inte gått som du velat! Hoppas du blir helt frisk snart :)

2018-11-03 @ 13:30:29
Postat av: sara

Oj, kommentaren ovan var från mig! :)

2018-11-03 @ 13:30:55
URL: http://sarakarlson.blogg.se
Postat av: Frida

Det är så tråkigt när det inte blir som man har tänkt sig alltså. Jag vill försöka komma igång med träningen igen, men det är inte lyckat det heller. Jag känner mig inte särskilt stark och jag skjuter på det hela tiden då jag inte finner nån som helst motivation till att träna.

2018-11-06 @ 07:52:50
URL: http://rockabillygirl.se
Postat av: cassandra

sv; ja men bra att ha en bas som rengöring och fukt iallafall! huden är ju kroppens största organ så man ska ta hand om det ;)

haha ja blir väl så när jag är så dålig på att svara på kommentarer..
Ja men tack detsamma :)

2018-11-06 @ 13:37:17
URL: http://cassandras.se/
Postat av: Ellen Gräntz

Ibland känns det extra motigt. Hoppas det vänder snart!
sv: Min kompis stugan ligger ungefär vid Hjorted utanför Västervik!

2018-11-14 @ 21:28:22
URL: http://ellengrantz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: