Vad är goalball? Del 1

Tid: 15:52:42
Datum: 2009-11-19
Kategori: Goalball

Ja, eftersom att det alltid är många som undrar över vad goalball är, när jag berättar vad jag håller på med, tänkte jag förklara lite för er vad det är.

Goalball är en sport för synskadade, som har funnits med i Paralympics sedan någon gång under 70-talet, om jag inte minns helt fel.

Man spelar på en 18x9 meter stor plan där hela kortsidan, alltså 9 meter, är mål.
Alla spelare bär ögonbindel i form av antingen rejält förtejpade skidglasögon, eller, som  är vanligast, specialtillverkade glasögon från det kanadensiska företaget Targe. Glasögonen är helgjutna i plast med vanligt skumgummi runt ögonen.

Varför använder man då glasögon om det är en sport för synskadade undrar ni kanske då?
Jo, det är för att ingen ska kunna ha någon som helst nytta av sin syn. För att man är synskadad behöver det inte betyda att man inte ser något alls. Jag fick t.ex. inte använda mina gamla glasögon på en tävling vi var på eftersom att man såg för mycket genom dem, trots att jag hade tejpat för dem. Så trots att jag ändå inte hade haft någon nytta av det, eftersom att jag inte ser något alls, fick jag inte ha dem.

Varför kan då inte seende delta i sporten om man ändå har bindel?
Delta får de absolut göra, det är fritt för att träna, men skulle seende börja tävla i sporten skulle de till slut ta över hela idrotten. Eftersom att det finns så många fler seende än synskadade skulle de snart konkurera ut de som sporten från början var tänkt för och då skulle det inte längre bli någon handikappidrott.
För att få delta i stora tävlingar som VM, EM och OS måste man ha en tävlingslicens. Det kan man bara få om man ser 0,1 eller mindre, alltså mindre än 10%. Man har dock pratat om att höja den gränsen till 0,3, 30%, för att öka konkurrensen en aning. När det gäller s.k. Öppna mindre tävlingar, kan man dock se upp till just 0,3. Detta är för att man lättare ska få ihop lag, främst nationellt sätt. I Sverige finns det t.ex. inte så många aktiva som ser under 0,1 och därför har man bestämt att höja syngränsen till 0,3, för att få fler deltagare och lag på tävlingar och turneringar, något man nu även alltså funderar på att göra internationellt.

För att träna är det som sagt inga speciella synkrav, men ser du mer än 0,3 får du aldrig vara med på någon tävling, så då ger det inte så mycket, mer än att ha kul och träna något lite annorlunda.

Utöver glasögonen, eller bindeln, rekomenderas det att man har knäskydd, armbågsskydd, höftskydd och suspensoar för killar och sport-BH för tjejer. Även benskydd och magskydd kan förekomma i vissa enstaka fall.

Det finns inga uttalade goalballskydd, utan man får ta det man hittar och det som känns bra. Det räcker oftast med att gå till någon vanlig sportaffär som Inter sport eller Stadium.
Jag själv använder innebandymålvaktsskydd som höftskydd och knäskydd och några andra som armbågsskydd. Innebandymålvaktsskydden är väldigt tjocka och skyddar bra. Armbågsskydden jag har är dock ganska dåliga, så där måste jag skaffa nya. De är alldeles för tunna och smala, så de skyddar inte riktigt.

I övrigt är det, precis som i alla andra bollsporter, jätteviktigt med bra skor . Förslagsvis handbollsskor då dessa ofta har tunn sula, är lätta och har bra vridmoment. Detta är viktigt för att t.ex. kunna göra s.k. rotationsskott, som jag går in lite närmre på i nästa inlägg. Tjockleken på sulan är även den viktig för att kunna känna de upptejpade linjerna på planen. Det är dessa linjer man orienterar sig efter. Linjerna består av någon slags tejp, TESA-tejp förslagsvis, då denna inte lämnar några märken i golvet när man drar bort den. Under tejpen har man någon typ av tvättlina eller dragsnöre så att linjerna blir aningen upphöjda så att de känns.

Man är 3 spelare på planen i varje lag. Varje spelare, båda backarna och centern, har varsin linje i den s.k. försvarszonen.

Planen är uppdelad i 6 zoner, alla 3 meter var. Från mål och 3 meter fram har vi försvarszonen. Det är där man oftast håller sig och där de flesta linjerna finns. Ytterligare 3 meter ut har vi kastzonen. Där får man befinna sig när man skjuter, men bollen måste ha nuddat marken innan kastzonen är slut, alltså 6 meter från mål. Annars blir det straff, men regler tar jag i del 2 av det här, alltså i nästa inlägg.

Ytterligare 3 meter ut har vi den neutrala zonen. Den är 3 meter på varje sida om mittlinjen och så ser zonerna likadana ut på motståndarnas planhalva, fast spegelvänt.

I försvarszonerna, zonen närmast mål, har backarna varsin linje 1,5 meter från mål. Dessa är vinkelräta med sidolinjerna så att de löper in mot planen så att säga. Linjerna är 1 meter långa.
Centern har en 0,5 meter lång linje som är tejpad vinkelrätt med 3-meterslinjen, som markerar framkanten av försvarszonen, alltså 3 meter från mål.

Lite krångligt det där, men man sitter alltså som en trekant ungefär. Backarna i varsitt hörn och centern uppe i spetsen.
Dock behöver man inte göra detta om man spelar s.k. tight försvar. Då flyttar backarna fram till 3-meterslinjen så att alla 3 spelarna sitter näst intill på rad. Då gäller det dock att hålla koll på varandra så att man inte slänger sig in i varandra, för det är det man ska göra. Slänga sig alltså.

Det gäller alltså att skjuta den 1,25kg tunga bollen, som är i storlek med en basketboll och har bjällror i sig, och göra mål på motståndarna. De ska i sin tur rädda bollen genom att kasta sig åt det håll bollen kommer och då är det viktigt att man slänger sig rätt.

För det 1:a gäller det att sitta rätt när man försvarar. När man börjar spela är det vanligt att man sitter på huk, på knä eller liknande. Det går bra på den nivån, men kommer man upp på högre nivå innebär en sådan teknik alldeles för hög tyngdpunkt och för dåligt tryck i fötterna för att skjuta ifrån åt sidan.
Istället ska man då sitta på ena knät och ha det andra benet snett ut åt sidan, för att kunna skjuta ifrån när man slänger sig med huvudet före åt det håll man nu föredrar. Säg t.ex. att man slänger sig med huvudet före åt vänster. Då sitter man på vänsterknät och har högerbenet snett ut åt sidan för att kunna skjuta ifrån ut åt vänster. Kommer bollen på högersidan trycker man ifrån med armarna och räddar bollen med benen. När man räddar bollen ska man vara så rak i kroppen som möjligt och ha övre armen vinklad över ansiktet för att undvika att få en boll rakt i facet. Man ska även ligga lätt framåtlutad så att man utgör ett slags stopp. Detta är oftast svårt att få till i början då man gärna vill luta sig lite bakåt istället. Detta funkar inte. Då blir man som en ramp som bollen flyger över.

När man har räddat bollen skjuter man tillbaka. Inte kasta, utan skjuta. Det finns 3 typer av skott, vanligt skott, rotationsskott och studsskott, som jag tänkte gå in lite mer på i del 2, men grundrörelsen för ett vanligt skott kan liknas vid en bowlingrörelse. Det gäller att få ner bollen i marken så tidigt som möjligt samtidigt som den inte slår i för hårt så den tappar fart och kraft.

Så spelar man. En match är på 2x10 minuter, 2x12 minuter från och med 2011, effektiv tid, d.v.s. speltid. Man stoppar vid straff osv.
När och varför man får straff kommer jag bl.a. gå igenom i nästa inlägg där jag tänkte gå igenom lite mer regler och så. Det blir för mycket om jag tar det här, men här har ni i alla fall grunderna för spelet och tittar ni på videoerna nedan tror jag ni förstår ännu lite bättre hur det går till. Det 1:a är en introduktion till sporten, gjort av Micke Åkerberg, låter det som, en spelare i landslaget och som har tränat oss i en camp sommaren 2008, innan vi i laget startade vår egentliga satsning. Stefan Gahne, också en landslagsspelare, hörs också i filmen.
Det 2:a klippet är från Paralympics i Peking i somras. Finalen mellan Kina och Litauen.




Undrar ni något, bara fråga! =)


Kommentarer
Postat av: hannah

sv: haha ne de blev inget överhuvudtaget! kasst :P Somnade direkt efter Greys Anatomy ;D



Gud va spännande ditt inlägg va, aldrig hört talas om Goalball förut. Var tvungen och kolla på yotube klippen också :P Så ni tävlar och så med lr hur ligger det till för din del? Förklara gärna, alltid kul och lära sig nått nytt :)



kram :)

2009-11-19 @ 16:49:08
URL: http://awomanswork.blogg.se/
Postat av: tess

Du får helt enkelt kolla upp hur allt ska fungera. Ingen du kan fråga typ via synskadades riksförbund eller andra föreningar?? Något annat forum med någon som läser på högre nivå. Någon måste oxå kunna svara på detta på skolan samt på kommunen. Du är ju inte ensam om att vara just synskadad....



Funderar gör jag nu... hi hi...



//Tess

2009-11-19 @ 21:35:18
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: hannah

haha ah , go vana kan man säga, vänta bara tills man är gammal åå magen flyter ut av sig självt ^^



Ah det är super skönt. man har gått och spänt sig och varit orolig för henne hela tiden, så verkligen ett jättekliv framåt :)

Jo, jag och volvo går hand i hand :P Uppväxt på det, det enda som finns helt enkelt. Du kommer flina nu, men hade en mattsvart 740 ^^ Lite bonnigt kanske, men whatta hell ;D



Jaha, ah såg klippet, jösses alltså. Skickliga säger jag bara. Jag är grymt imponerad och får en otrolig respekt för det hela :)



Haha ah hoppas du kommer hem tidigt då, så får man liite längre helg ;D

guu va text de blev, haha

kram :D

2009-11-19 @ 22:11:22
URL: http://awomanswork.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jo du det har blivit väldigt mycket tv när det inte funnits någon ork till något annat. Och tyvärr går det ju mest en massa skit under dagarna hehe. Nå ja får trots det vara glad att televisionen finns



Va roligt att det finns möjligheter för dig trots ditt handikapp :)

2009-11-19 @ 22:56:18
URL: http://sandrazzz.blogg.se/
Postat av: Erica

Svar: - Och nu är det plusgrader här igen med. Snön försvann ganska snabbt och det är mest regniga dagar plus lite sol nån enstaka gång. Hellre det än snö. Gillar inte då det är så hemskt kallt.

- Ford är ett gulligt namn. :)

- Mm, precis. Det var den billiga mobilen jag köpte. :)

- Mm, det är spännande det där med teknologi. Har aldrig testat touchscreen, men det verkar vara bra det med. Fast då får de uppfinna touchscreens för synskadade också, om det bara ska finnas såna alltså. :)

- Förstår det. Men klarar du att t.ex. åka buss själv om du vet vilken hållplats du ska kliva av vid och känner till området och så? Hörde att mamma berättade om en kvinna förut nån gång som blev blind och åkte buss själv och allt..!



Låter som en ganska rolig sport! =)

2009-11-19 @ 23:57:18
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: Emeliié

Sant men djuren intresserar mig mest :)

2009-11-20 @ 00:19:50
URL: http://emeliieruukeel.blogg.se/
Postat av: Emeliié

haha buuhhuu för HV

men ja om du såg slog vi Djurgården :)

2009-11-20 @ 00:23:35
URL: http://emeliieruukeel.blogg.se/
Postat av: MATILDA

Hehe ja det blev lite mer mål än jag tippat ;) Härligt! Super för oss, vi som har haft så himla svårt för att sätta puckarna!



Nej jag vet inte, eller alltså jag känner igen "Ondskan" men jag tror inte jag har sett någon sån film ;P



"Flänna?" ? Hahah ett annat ord för grina/gråta x) Brukar inte använda? ;)



typ äckligt många som går runt å sjunger på den där, gjorde det jag med för några dagar sen! Haha men den banan-låten är ju bra :D

2009-11-20 @ 09:22:30
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: tess

Jag skulle tro att vissa bitar kan du ju få genom LSS... de måste ju vara så... tänker massa på din skolgång just nu... hrm



Ja du vårdbidraget ligger ju på olika nivåer. 25, 50 75 och 100 %. Jag hade hoppats på 75 men inser nu att jag får räkna med de lägre. Tyvärr är det skatt på det oxå. Det lägsta är runt två tusen och det på mitten 4000 något... men sedan är det som sagt skatt. Ska man ner i tid på jobbet förlorar man ju där med men ja vi får hoppas jag får ett halvt och att jag kan gå ner några procent.



Ja man ska inte tänka funktionshinder utan människa... men det är svårt ibland... för vissa.



Hoppas du får en bra dag jag ska visualisera min dag som bra och fin... och helgen med //Tess

2009-11-20 @ 09:50:14
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: jennii

Sv. År 2002 tog jag studenten..så 7 år sen. J-vlar vad tiden springer iväg. Ibland känns det som om att man ser tiden susa förbi.



I helgen ska jag titta på New Moon...ska bli sååå kul! Trevlig helg på dig!

2009-11-20 @ 15:59:26
URL: http://mrsjennii.troop.se/
Postat av: Emmeli

Hmm, oj vilken fråga :P

haha jag vet faktiskt inte vad jag önskar mig:)

dudå?:)

2009-11-20 @ 16:58:25
URL: http://emmeliluu.blogg.se/
Postat av: marie

man får ligga tio timmar minus på flexen och ha 40 timmar plus. är man duktig och jobbar upp lite tid kan man ju ta ut en dag då och då utan att behöva ta ut semester.



känner igen den leken men vi körde med godis i stället och inte i form av en bil utan vi lade bar ut dem hur som helst. kommer ihåg att jag tyckte det var kul :)



hur kändes det på nationella då? hoppas det gick bra!

2009-11-20 @ 19:21:58
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: marie

låter som en bra kväll :)

min dag har varit helt ok, det är ju fredag. haft lite väl mycket jobbiga kunder idag bara.

2009-11-20 @ 20:46:18
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: Erica

Svar: - Pinpall spelade jag med i windows förut, men har ett annat windows nu där det inte är med.

- Filosofi A, Geografi A, Internationella relationer och Textkommunikation A. Haft nån av de kurserna?

- Hm.. vad menade du med det om evangelisten..? :S

- Fast jag tycker inte att somrarna förändrats så mycket. Det är ju typiskt svenskt att det inte är varmt hela tiden och en del regn och så.. :P

2009-11-21 @ 01:48:55
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: tess

Ja detta med vårdbidrag är ju det jag kan få nu vad han som vuxen sedan kan få i bidrag det kan inte jag alls. Just nu får vi försöka klara ekonomin och jobb så gott det går.



Ha nu en fin lördag. Själv jobbar jag.



Kram

2009-11-21 @ 10:18:17
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Viktoriae.blogg.se - En blogg om självkänsla, tankar och tips!

Sv: God middag Johan, nu är jag igång med att svara på kommentarer igen =) Lite sent men praktiken går före just nu.. hehe jag är twilight fan ja, såg film nummer 2 nu i veckan.. men biosalongen var inte bra som vi var i och det var en del faktorer som spelade in så vi ska se den snart i en biosalongen i stan som är riktigt bra..



När det gäller min blok så finns den enbart att köpa på en hemsida, www.vulkan.se, eftersom jag själv har gett ut den. Så jag vet inte riktigt om det går att få tag på den så att de läser in de.. hmm..



Intressant inlägg! Mycket imponerande video dessutom, kände att jag fått mer koll på hur det fungerar nu.. =) kram

2009-11-21 @ 12:13:30
URL: http://viktoriae.blogg.se/
Postat av: anna

Låter rätt roligt faktiskt, kul med en lite längre förklaring :)



Svar: Ja, långa nätter är bra!

2009-11-21 @ 13:30:17
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: anna

Oj, nu råkade jag skicka innan jag skrev klart, haha!



Ja, meritpoäng är alltid bra att ha! Jag har funderat på att plugga till civilekonom, men det är ju ett stort överskott, eller kanske jobba som typ ekonomiassistent efter gymnasiet och läsa lite på distans vid sidan om :) Något inom ekonomi blir det iaf tror jag :) själv då?

2009-11-21 @ 13:34:55
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nej verkligen inte! ;) Man fick alla möjliga känslor i New moon, man både grät och skrattade haha.

Har du sett twilight?=)



2009-11-21 @ 13:55:54
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Sandra

Får be om ursäkt om jag använde fel ordval, inte min mening.



Jo kissen är väldans gullig och omtyckt men tyvärr kan vi inte ta honom på heltid då min sambo är allergisk.

2009-11-21 @ 15:23:38
URL: http://sandrazzz.blogg.se/
Postat av: Jennii

Sv. Jag har haft svägerskan hos mig hela helgen & hon har shoppat, vi har ätit gott & kollat på film. Har vart riktigt härligt!!



Vad har ni gjort?

2009-11-22 @ 00:07:28
URL: http://mrsjennii.troop.se/
Postat av: Emeliié

Tjeckierna är grymt bra :D men aa , vi låg iaf inte sist innan dom kom heller :)



Hv, nja alltså Fansen som skrev tex det om Jämtin tycker jag bara är töntigt.

Om det nu är som alla säger !

Me

2009-11-22 @ 00:13:49
URL: http://emeliieruukeel.blogg.se/
Postat av: Emeliié

Tjeckierna är grymt bra :D men aa , vi låg iaf inte sist innan dom kom heller :)



Hv, nja alltså Fansen som skrev tex det om Jämtin tycker jag bara är töntigt.

Om det nu är som alla säger !

Me

2009-11-22 @ 00:13:49
URL: http://emeliieruukeel.blogg.se/
Postat av: Emeliié

men klart dom är bra , det finns inget annat att säa om Hv :D

2009-11-22 @ 00:14:07
URL: http://emeliieruukeel.blogg.se/
Postat av: jessie james

Förlåt att jag varit seg på att svara, ska bättra mig!:)

Hehe hello kitty glass smakar inte jätte gott :P

Bättre med vanlig glass!

Glasen ser ut som vinglas fast i plast då. Olika färger, rosa, vit å svart :)

Minns inte vilka det var som spelade hehe :P

2009-11-23 @ 08:18:08
URL: http://jessiemodell.blogg.se/
Postat av: Miss Dramaqueen

Ser du så dåligt själv eller bär du de där glasögonen? Hmm, jättespännande är det tycker jag=) Alltid kul att lära sig något nytt^^

2009-12-01 @ 00:43:50
URL: http://itisart.blogg.se/lisa
Postat av: tess

Ja de har ju kommit mer avancerade minidators än min... min är heller mest tänkt att surfa på.... å då räcker den. Om man ska jobba en längre tid är ju en liten skärm jobbigt att sitta vid men för dig som inte ser spelar de ju ingen som helst roll för.



Ja snö vore helt kalrt härligt.



//Tess

2009-12-10 @ 17:59:30
URL: http://tess701.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: