Att öppna sig för någon

Tid: 20:09:59
Datum: 2011-04-08
Kategori: Allmänt

Efter ett ganska långt uppehåll är det nu dags för den 6:e delen i serien om vår kommunikation. Se tidigare delar längst ner i inlägget.

Att öppna sig psykiskt för någon annan är ingen färdighet, men ofta kan det ändå vara till fördel för den enskilda individen.

Viss psykisk öppning gynnar även relationer, gör att självbilden stabiliseras och självkänslan höjs. Detta främst grundat på arbeten gjorda av Rodgers sedan 1960-talet.

Att öppna sig psykiskt bygger i huvudsak på förtroende. Att öppna sig psykiskt för någon gör samtidigt att detta förtroende för varandra ökar ännu mer och kan fördjupa relationen ytterligare.

ett psykiskt öppnande sker sannolikt i början av en relation och inte senare. "Början av en relation" är dock relativt, det behöver inte betyda att den sker efter några veckor, sannolikt inte. Mer sannolikt är då att den sker efter några månader, då visst förtroende redan har byggts upp. Detta är då fortfarande "i början av relationen", i ett längre perspektiv.

En sådan öppning kan också ge den andre uppmuntring till att själv öppna sig på liknande sätt. Det tycks som att en viss grad av uppriktighet och ärlighet ses som ett tecken på förtroende till den andre och leder således till ännu större förtroende, steg för steg.

Vem den andra personen är spelar självfallet en viktig roll, en person med hög status gillar i allmänhet inte att öppna sig för någon med låg status. Män är också generellt sett mindre benägna att öppna sig än kvinnor. Dessutom spelar det kulturella en viktig roll. Lever man i en kultur där man inte gärna talar om djupa känslor etc. kan detta mycket väl inverka negativt på villigheten att öppna sig för andra.

Myers & Myers säger att:
"En relation utvecklas först när du och den andre personen är berädda att gå igenom den ömsesidiga prosessen att öppna er för varandra. Om du inte kan öppna dig, kan du inte komma nära. Att tiga om sig själv är att förbli en främling".

 

Ett citat som är mycket tänkvärt. Det bör dock noteras att detta med att öppna sig bör ske lite i taget och först när det råder visst förtroende mellan parterna, när det finns vissa ickeverbala tecken på sympati. Att berätta om hela sitt liv några minuter efter att man träffat någon leder sannolikt inte till någon fördjupad relation. Man bör ha respekt för den andres behov och känslor. Dock ska man gärna ta risker, om än så små. Visat förtroende för någon kommer högst troligt besvaras med förtroende tillbaka, även om relationen kanske inte leder någonvart.

 

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att det hela handlar om förtroende. En psykisk öppning leder sannolikt till fördjupat förtroende, än mer tillit till varandra och en fördjupad relation, samtidigt som den psykiska öppningen sannolikt inte sker förrän visst förtroende och tillit redan finns i relationen.

Slutligen, menar Richard Dimbleby, att det handlar om att besitta vissa färdigheter om att känna sig själv, när man pratar om intrapersonell kommunikation, något som egentligen inte hör hit, men som ändå är värt att notera. Dessa färdigheter är följande:
Ha självinsikt, så att vi kan se oss själva som andra ser oss
Känna sin egen kroppsbild, så att vi kan känna hur andra ser oss och förändra den
Utveckla en positiv självbild, så att vi sätter värde på oss själva
Utveckla ett personligt register av sociala roller, så att vi kan förhålla oss till personer i flera olika situationer
Inse vilka behov och motiv vi har, så att vi kan försöka tillfredställa dem genom interaktion med andra
Vara medveten om andras reaktion på oss, så att vi kan anpassa vårt beteende
Ta kontroll över våra egna tankar och handlingar, så att vi kan ta ansvar för oss själva, våra attityder och övertygelser
Öppna oss, både för oss själva, men även på lämpligt sätt för andra, så att vi kan bygga upp relationer på öppenhet och ömsesidigt förtroende.

Delar:
1, Intrapersonell kommunikation
2, Självbild
3,  Bygga upp, bevara och förändra självbilden
4, Självkänsla
5, Den självuppfyllande profetian


Kommentarer
Postat av: emily

sv: haha jamen exakt! Typiskt mig i köket, DET är inte min kopp té :D

2011-04-08 @ 21:29:47
URL: http://syntheticdarkness.blogg.se/
Postat av: danten89

Jag hade för höga förväntningar på Hästen? :D

Haha.



Jag nöjer mig med Birka Paradise ;)

Vad kostar en sån kryssning föresten?



Soffan är supermysig.



Vad stod det på Wikipedia sen då? :)



Haft en bra fredag?:)

2011-04-08 @ 22:11:37
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: tess

Ja detta att öppna sig ja... ibland går de hur enkelt som helst å andra gånger kan de liksom kvitta. De är ju något hos den andre som får en att göra just detta....



Ja har som sagt åkt massor men att åka och se åt någon annan är ju en annan sak de... vore enormt spännande... där kan man prata om tillit till någon annan.



Ja kan va lika usel jag på att kika in hos andra... vissa gör ja de hos men långt ifrån alla tyvärr...



Ja pengar styr men nu har jag i alla fall bestämt att jag ska fixa håret... kosta kosta va de vill just nu. Jag lever kanske inte så länge till de vet man aldrig å då vill ja dö med snyggt hår... ler.



Kram på dig.

2011-04-08 @ 23:14:22
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jag tycker det är spännande det här... Det stämmer det som står, men ibland funderar jag på hur det kan vara så att för en del människor (som man litar på och har förtroende för) går det inte att säga vissa saker till.. Finns den spärren med oss när vi föds? Eller tror vi bara att vi litar på någon men magkänslan säger något annat och då kommer spärren att inte kunna prata med vissa.. Ett spännande ämne det där :)

Kram på dig vännen!

2011-04-08 @ 23:30:10
URL: http://jessi91.spotlife.se
Postat av: Evelina

Svar: Haha, njae.. Jag avstår nog från den eventuella saltsoppan :p



Intressant inlägg igen. Vissa har svårt att öppna sig för människor, men som du skriver, är det väldigt viktigt i ett förhållande!

2011-04-09 @ 07:50:18
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Emelie den bästa (y)

Gillar du hockey? :D



Sv; Okey :(

Ja det stämmer :)

2011-04-09 @ 11:25:48
URL: http://onlyyemeliiiee.blogg.se/
Postat av: Emily

Sv: Åh, jag älskar katter med :D Haha, den äldsta är strax över ett år och är 50% Bengal, 50% Europé och den andra är cirka 8 månader okänt ursprung :D



2011-04-09 @ 11:59:49
URL: http://syntheticdarkness.blogg.se/
Postat av: Yasmine

Ja, verkligen. Och jag so älskar att röra på mig och sporta. Nu kommer jag aldrig mer i hela mitt liv att kunna röra på mig som vanligt.

Direkt när det gör ont så måste jag stanna hemma :(

2011-04-09 @ 12:12:11
URL: http://ladyyasmine.blogg.se/
Postat av: danten89

Nej det är Rosenrot, enbart.

Völkerball är ett video och livealbum och Rosenrot en skiva.

Jag ser det nu när jag är inne både på Rammsteins officiella hemsida och wikipedia.

Jag vet att det bara är Rosenrot.

Hade ju skivan på datan för ett tag sen och brorsan har den på sin data kom jag på.



Fick du några muskler eller bara träningsvärk på gymmet då? :P

Hehe.



7000 var en del det :)



Jag åker väl för max en 500 hundring med Birka paradise och då ingår allt.

Middags, frukost och lunchbuffé, och buss och hytt :)

Det är lagom för mig som inte är rik än så länge ;)



Ja men läste i dagens folkbladet att Hästen saknade runtinen av att kvala till allsvenskan.

Nu kan dem ladda om till nästa säsong :D



Idag får vi heja på IFK Norrköping i Fotbollsallsvenskan, som möter Gefle.

;D

2011-04-09 @ 12:47:04
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Linnea :>

kul att läsa de här kommunikationsinläggen!



sv: ja verkligen :)

jo, jag tippade på att modo skulle komma upp som sista laget :)

2011-04-09 @ 15:03:50
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: Emily

Sv: Haha, nej verkligen inte, jag är jätte okvinnlig på hushåll alltså :D



Kaffe är min drog, det måste jag erkänna. I want it BLACK! :D



Jao, vi har dock haft turen att hon som vi köpte halvbengalen av inte hade någon koll på kattraser alls, så vi fick henne för en hundring. En renrasig Bengal kostar runt 8.000 annars, så jag klagar inte! Den andra lilltjejen fick vi gratis för att hon som hade henne inte ville ha kvar kattungarna så hon gav bort dem för att slippa avliva dem. (:

2011-04-10 @ 13:27:52
URL: http://syntheticdarkness.blogg.se/
Postat av: danten89

Jag har för mig att hästen har varit i Elitserien för lääänge sedan.

Men kan ta fel :P



Ja det är skönt att träna muskler eller så.

Men jag gör det hemma och behöver inte gå till gymmet =)



Ja det var ett riktigt billigt pris.

Är allting inräknat då? Middag? Frukost? Lunch? Buss? Hytt? :D



IFK Norrköping fick stryk med 2-0.. :(

Men det är bara att komma igen?^^



Skönt att vi utrett det.. :P



2011-04-10 @ 14:16:29
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Linnea :>

ja då blev det ju verkligen helt fel med vad du tippade. men själv gillar jag att växjö gick upp. kul! :)

2011-04-10 @ 16:47:20
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: matilda

Det är intressant det där, så mycket som man i vanliga fall inte tänker på men som stämmer så bra.



Ja riktig klassiker! Vi och klassiker/nostalgimusik ;) Haha



Lät ju tråkigt att det inte blev något turkiet för dig, men då missade du i alla fall inte fjällen i alla fall! Får hoppas att det inte heller krockar nästa år :)

2011-04-10 @ 17:24:54
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Therese

HAHA, det låter väldigt jobbigt också!



Sv; Nej det har jag inte hört talas om. Vad är det? :S

2011-04-10 @ 17:36:24
URL: http://ponymupp.blogg.se/
Postat av: Sandra

Det är inte lätt det där med att öppna sig, otroligt svårt. Men det känns bättre i efterhand. Just nu står jag inför det problemet, jag vill prata med någon men vet inte vem och är nog lite rädd för vilka svar jag skulle få. Man vill ju inte få en käftsmäll liksom.



SVAR: Detär inte lite det blåser, nej Skåne blåser ju dock alltid. Helt galet. Låg träd över tågrälsen. Och ja, herregud! Det är inget vidare när det är sån storm.



De är ju alltid det, finns alltid lite extra änslor vid ett derby.



Oj, vad jag inte äter alls? Så himla mycket men jag är verkligen inget fan av korv. Det är hemskt. Korv med bröd är vansinnigt läskigt.



Yes, internationellt är lilliput lite mindre men vi har en större version i Sverige den som säljs mest. Har en riktigt lilliput från Tyskland när vi var där förra året och såg cupfinalerna.



Åre tycker jag du ska besöka om du får chansen :)



JYes PT = Personlig tränare.

2011-04-10 @ 21:17:43
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: linnea

Sv: det är som du säger,fruktansvärt jobbigt att hålla konditionen uppe. men om man har en rätt så bra kondition så går det alltid bättre och man kan springa längre utan en större ansträngning. :) :)



2011-04-11 @ 07:15:04
URL: http://ponymupp.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Ja, det tycker jag verkligen. I Form är bra ;D Och du har så rätt så :p

2011-04-11 @ 07:37:57
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Yasmine

Ja, precis. Jag vet idag att jag typ köpte mina vänner då, det är ju såå patetiskt, ja, man gör ju nästan vad som helst bara för att få vara med.

Men tack vare några egoistiska elever sa att dom inte fick vara med så tog ju det stop för mig.



Jag får träna som vanligt, men direkt när det gör ont så får jag inte de, då måste jag börja om med olika övningar. skit drygt.

2011-04-11 @ 14:46:47
URL: http://ladyyasmine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: