Den självuppfyllande profetian

Tid: 23:28:21
Datum: 2011-02-08
Kategori: Allmänt

Del 5 i serien om vår kommunikation handlar om den självuppfyllande profetian, eller "du får vad du önskar dig", som den syftar till.

Detta är en tänkvärd formel. Vi kan säga så, du får vad du önskar dig, eftersom att vad vi önskar oss inverkar på hur vi kommuniserar, vilket i sin tur inverkar på andra. Detta är inte alltid medvetet. Man kan undermedvetet önska sig någonting och kommunicera därefter.

Kommuniserar och inverkar vi hursomhelst på rätt sätt kan vi få det vi önskar oss, medvetet eller undermedvetet. Sänder Hasse exempelvis ut kroppsliga signaler om att han känner sig deprimerad eller ledsen kommer andra att tolka dessa signaler just så och behandla honom därefter.
För vissa kan detta kännas bra. Vissa har en självbild och en självkänsla som kräver förkastande och kallsinnighet. Att sända ut signaler som tyder på depression, som andra människor runtomkring tar upp, tolkar, bearbetar och ger feedback på, bekräftar deras dåliga självbild. Man kan säga att det "känns bra för dem att känna sig dåliga".

Det är dock mer troligt att man stöter på den typ av negativ självbild där personen i fråga, Stina, tycker synd om sig själv och vill att de runtomkring ska ge uppmuntrande ord så att hon får sig en knuff, vilken stärker hennes självkänsla. Detta är alltså ett exempel på en självuppfyllande profetia.

Vad Stina är, ledsen, inverkar på hur hon kommuniserar med andra, ger uttryck för ledsamhet.
Hennes uttryck för ledsamhet uttrycker en önskan om att andra ska se det och uppmuntra henne. Ser de det gör de det, ser de det inte blir Stina ännu mer ledsen, tills de märker det och ger henne den uppmuntran hon söker.
Hon har fått det hon önskade sig. Dock ska påpekas att detta är ett väldigt tydligt exempel. så tydligt behöver det inte alls vara i verkligheten och man kan som sagt även söka, önska sig någonting, utan att man själv är medveten om det. Det är inte heller alltid lätt för andra runtomkring att se vad det faktiskt är man önskar sig, vill ha.

Det är tack vare denna profetia som man ofta hör att man ska tänka och vara positiv. Man kan också se att principen med feedback från andra fungerar. Är man glad och positiv brukar motparten oftast reagera på samma sätt, vilket gör att man vid ett senare tillfälle kanske vågar vara ännu lite gladare och öppnare.
Vad vi är inverkar på hur vi kommuniserar, hur vi kommuniserar inverkar på hur vi är.

Observera dock att inte anstränga dig för mycket. Det är uppriktig strävan som belönas, uppenbar falskhet genomskådas.

man bör också notera att vi inte alltid är ärliga om oss själva för oss själva. Inte heller är vi alltid ärliga om oss själva inför andra. Detta är ännu vanligare än det förstnämnda. Vi "bedrar oss själva". Detta kan lätt skapa spänningar. Människor som betraktas som "posörer" försöker ofta dölja något och lämna falska ledtrådar. Detta betyder dock, naturligtvis, inte att man alltid ska blåtta sig själv på något sätt. Ibland kan vi behöva dölja oss själva, t.ex. i en tid av sorg, då det kan vara ett sätt att bevara sig själv. Ibland bör vi inte vara helt ärliga mot varandra då det t.ex. kan skapa stor förlägenhet mellan parterna och ibland ljuger vi för att helt enkelt skydda varandra.

Poängen med det hela är hursomhelst att vi ofta kan vara mer ärliga än vad vi i själva verket är. När vi är ärliga beror det mycket på hur vi är ärliga. Man kan uttrycka ärligheten på olika sätt, bättre eller sämre, med hjälp av ordval etc. Man behöver kanske inte säga rakt ut att något är jättefult, men man kan säga att det inte riktigt är min stil eller något åt det hållet. Man är fortsatt ärlig, men lägger fram det på ett lite milldare sätt än att kasta fram det rakt ut.

Delar:
1, Intrapersonell kommunikation
2, Självbild
3, Bygga upp, bevara och förändra självbilden
4, Självkänsla


Kommentarer
Postat av: tess

Ja just de KBT... sånt ska vi hållas med är tanken... träffar den jag ska gå för på måndag.



Då ska vi ta tag i mig å mina spöken igen... nysta å vända runt på allt.



Ja man kan ju försöka förstå de tycker ja med. Försöka sätta sig in i att någon har de svårt kan man ju även om man inte kan känna å veta exakt hur den andre känner.



Ja kolla får du se. De är bara å prova man kan sluta när man vill. Å de kan väl ta lite tid innan man får några produkter att prova oxå...kostar ju inget så man har inget att förlora.

2011-02-09 @ 08:47:42
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Jessica

Little Marbles är riktigt bra! :D Älskar texterna!

Haha lugnt (A)

2011-02-09 @ 08:58:35
URL: http://fnissefia.blogg.se/
Postat av: Evelina

Ärlighet är viktigt, men en vit lögn ibland är nödvändigt ;p

2011-02-09 @ 11:56:26
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Matilda

Du kan vara så lycklig som jag. Även fast du inte kan vara det tillsammans med den du älskar. För att vara tillsammans med någon betyder ju bara att man är sig själv men att man lånar ut en del av sitt hjärta till någon annan, krångligare är det ju inte. I varje fall ser jag inte kärlek som något krångligare än så. Du klarar det här, våga släppa loss nu!

2011-02-09 @ 15:50:25
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: Sandra

Jag är alltid väldigt dramatisk :)



Då får ni ta den när ni orkar men låt det inte gå för länge heller. Vad hon känner kan ingen annan än hon svara på till dig heller, det går att gissa till oändligheten men ingen annan än hon vet.

2011-02-09 @ 16:35:43
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: matilda

Som sagt intressant sånt där, särskilt det fakta att man blir behandlad som det man upplever sig själv också vara. Och som i exemplet så säger man mer genom kroppsspråket än vad man tror! :)



sv. Ja det var en hel del grejer!

Men nu i helgen blir det troligen lugnare, får förhoppningsvis ha huset för mig själv dessutom, bort med dom andra 5 i familjen;)



Lät som en skön helg =)

Hoppas du fått en bra start på den här veckan!

2011-02-09 @ 17:23:09
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Linnea :>

sant sant! det där tänker man ju sällan på, men det stämmer ju :)



sv: lite grönt och sånt samt krispiga hemmagjorda pommes :)

2011-02-09 @ 21:39:01
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: danten89

Jasså? Vad ska du i Skåneland och göra?

Nåt med landslaget eller laget att göra? :)



Ja man ska alltid prova..

Ge det ett försök.



Jag tycker det är läskigt när man drömmer något man drömt förut. Att det är precis likadant.

Flashbacks.. :P

2011-02-09 @ 23:49:37
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: tess

Japp boken e grym och jag pratar en del med honom på FB å följer hans blogg. Han heter ju Daniel Luthman.... kommer sitta i soffan hos Malou den 24 de tror ja de va.... klickar du på hans namn i inlägget så kommer du till hemsidan och vill du följa allt han gör så kan du lägga tilll honom på FB.... en sida heter JAG ÄR WANTED och sedan hans namn då.... han för en hård kamp för att visa baksidan om livet som yrkeskriminell.



Ja du empati... kanske har denna person brister själv... å jag med. Med diagniserna i familjen så är de ju inte omöjligt.



Idag snöar de här och August ligger sjuk. Daniel försöker att fixa klart i badrummet.

2011-02-10 @ 09:33:29
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Jessica

Haha nej inte speciellt nyttig alls tycker jag :O

Ja, nej prova Spotify där finns albumet :)

2011-02-10 @ 10:15:38
URL: http://fnissefia.blogg.se/
Postat av: tess

Ja badrummet blir kanonbra. Nu försöker han få inredningen på plats. Daniel är utbildad plåtslagare i botten men har aldrig trivts men händig är han å kan de mesta själv. De värsta är väl att man inte har tiden.



Här ahr de kommit massa snö så jag har precis varit ute och fått mig lite motion... ler.



Ja visst är vi olika. Men jag försöker i alla fall sätta mig in i hur andra kan känna å tänka. Å försöka förstå. Jag trampar inte ner folk på min väg fram i alla fall. Visst kan man trampa folk på tårna de gör även jag men jag kastar mig inte över å trycker ner i alla fall.

2011-02-10 @ 13:50:06
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Jessica

Ja verkligen!

Hm ja så kan man ju se det :)

2011-02-10 @ 15:08:55
URL: http://fnissefia.blogg.se/
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

Haha okej :p

Aha okej ;)

2011-02-10 @ 15:14:02
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Oj, vad många boktips ;D Tack, ska kolla igenom de där och se om det är någon som intresserar. Det är det säkerligen :) Hoppas du får en fortsatt trevlig torsdag!

2011-02-10 @ 15:29:06
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: danten89

Jasså varför tycker du jag ska göra det? =)

Ibland lägger jag ju inte ens upp videos, utan bara låtarna :)



Jasså men då får jag önska dig all lycka i världen då, i helgen? ;D



Ha det bäst! :)

2011-02-10 @ 16:31:25
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: tess

Nej de va ju så ja menade oxå att jag inte gör sådant med flit... givetvis så gör man fel ibland men då ska man ju oxå kunna be om ursäkt å säga att man gjort fel och att de kanske inte va illa menat.



Den här personen hon har aldrig gjort något fel de va ju mig de va fel på som tog illa vid mig.



Ja de får du göra... hit å kolla.



Skotta snö ja... här va de inte blötsnö så de gick bra. Men hur gör du när du skottar? JAAAA ja förstår du tar en spade å så skottar du på precis som ja men hur ser du var du ska slänga iväg den??? Eller inte ser men ja du vet ju hur ja menar. Tänkte på de innan att sånt kanske är svårt för dig att fixa...

2011-02-10 @ 16:36:45
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Linnea :>

sant!



ja det hoppas man verkligen :)

2011-02-10 @ 16:44:26
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag saknar det jättemycket! Vi gjorde det hela tiden tills de flyttade. Visst har jag andra vänner kvar också men vi var liksom järngänget.



Nej det är klart, men då kanske detta är vad ni behöver? Lite tid ifrån varandra att tänka över vad ni känner och vad ni vill. Ibland behöver man, kanske inte tränga undan känslorna, men fokusera på annat än just det problemet. Så att man kan se det ur ett annat perspektiv sen.

2011-02-10 @ 18:30:08
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: Matilda

Riktigt spännande att se hur olika vi ser på kärlek och känslor, men ja, konstigt vore det väl annars.

Jag har också känt kärlekens svidande smärta och fått mitt hjärta krossat, det gör åt helvete ont. Men samtidigt, går man inte vidare så får man ju aldrig uppleva den där underbara kärleken igen. Men ja... återigen, det är ju så jag ser på det hela och i det här ämnet verkar vi inte alls ha liknande åsikter :)

2011-02-10 @ 22:57:24
URL: http://matildamodigh.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: