Bygga upp, bevara och förändra självbilden

Tid: 21:03:29
Datum: 2011-01-26
Kategori: Allmänt

3:e delen i serien om kommunikation, om att bevara, bygga upp och förändra självbilden, som jag skrev om i del 2.

Man kan se att det är andra som har störst inverkan på dessa 3 faktorer. Detta enligt Argyle, 1973, som menar att inverkande faktorer på hur vi bedömmer och bevarar jaget är:
Andras reaktioner på vår kommunikation
Våra jämförelser med andra
De roller som spelas
Identifieringen med andra runtomkring oss.

Således kommer en person att lyssna på t.ex. en rådgivare, eftersom att denne anses veta vad han/hon pratar om, tack vare sin roll.
Jämförelsen med andra görs troligen lika mycket med grupper som med enskilda individer, dock sker detta realistiskt. Barn i en klass jämför sig t.ex. med varandra, inte med lärarna. Man tenderar dock ofta att snarare jämföra sig uppåt än neråt. Spelar andralaget mot förstalaget och gör en bra insats höjer det deras självförtroende, men hade de istället förlorat mot tredjelaget hade de skylt på att de hade en dålig dag.

För att stabilisera självbilden kan man använda sig av olika strategier. Dessa strategier sollar bort den information som inte stämmer med det realistiska jaget, så vi verkligen är.
Strategierna går ut på att vi:
Uppmärksammar, på ett ensidigt sätt, den feedback vi får av andra, som bekräftar vår uppfattning om oss själva
Tolkar den information vi får, ensidigt, så att den passar oss själva
Förenar oss med andra och presenterar oss själva på ett selektivt sätt.

Kort sagt kan man alltså säga att vi söker vänner och bekanta som kan bekräfta vår självbild. Vi presenterar oss på ett sätt så att vi förväntar oss att få tillbaka feedback från andra som bekräftar vår självbild. Vi söker alltså omedvetet efter de signaler som kan bekräfta det vi själva anser stämmer in på oss .

Det finns belägg för att det förhåller sig på detta sätt. Människor bearbetar information på ett snabbare sätt om den faller inom ramen för deras självbild. Man har även lättare att minnas saker som är förenlig med självbilden.

På samma sätt som vi söker vänner och kontakt hos de som kan bekräfta vår egen bild av oss själva, stöter vi bort de som inte gör det. Det optimala sättet att bevara sin självbild är att helt enkelt ignorera allt som inte stämmer med den bild vi har om oss själva. Detta är dock inget bra alternativ, då risken blir att man till slut lever i sin egen värld, en värld av inbillning. Man är då så låst vid den syn på sig själv man har, söker enbart efter signaler som bekräftar denna syn, stänger ute allt annat, vill inte se något annat.

Ska man istället förändra sin självbild krävs goda skäl till detta. Det är inget man bara gör sådär utan anledning. 2 av dessa skäl kan vara att man vill vinna andra människors gillande, eller att man måste möta de förändringar som tvingas på en.

Förutsätter man att förändring och utveckling av självbilden kommer efter uppbyggnaden av densamma, kan man ta två exempel.
Först då man träffar någon som kommer att betyda något speciellt för en. Man ändrar då på sig själv för att behaga den andre. Detta kan ske högst omedvetet, men såvida inte detta bara blir ett sken kommer det att förändra det sätt på vilket vi ser oss själva, under förutsättning att den andre ger positiv feedback för detta beteende så klart.

I det andra exemplet handlar det om att byta jobb eller gifta sig. Båda dessa förändringar i livspositionen kräver att vi förändrar oss själva. Vi anpassar oss till det nya.

Ibland söker man frivilligt dessa förändringar i livet, ibland tvingas dem på en, t.ex. genom att man blir arbetslös. Man kan dock se det positiva och säga att ju fler förändringar vi riskerar och klarar av, ju mer anpassningsbara och öppna för förändringar blir vi.

som tidigare nämnts spelar andras kommunikation med oss en viktig roll för vår självbild och självuppfattning. Dock ska poängteras att detta bara gäller om vi själva tillåter det. Tillåter vi det inte kan man fastna i det jag skrev ovan, att man vägrar se något annat än de signaler som tydligt bekräftar det man vill få bekräftat och inte ser något annat. Det innebär dock på intet sätt att vi bara söker beröm, utan en person med låg självkänsla kan lika gärna söka bekreftelse hos andra för den bild de har om sig själva.

Brist på erkännande eller bekreftelse hos andra kan tolkas som avvisande, att man tycker de inte bekräftar det man vill få bekräftat. Exempelvis om någon man tycker om har gått förbi en X antal gånger under en dag utan att ens blinka. Då frågar man sig själv vad man har gjort för fel. Således kan minsta lilla leende eller blinkning fungera som bekreftelse för det man är ute efter.

Delar:
1, Intrapersonell kommunikation
2, Självbild


Kommentarer
Postat av: Linnea :>

ja, omgivningen/andra har stor påverkan på de 3 faktorerna :)



sv: jo precis :)

2011-01-26 @ 21:11:39
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: danten89

Jag vann en match emot brorsan.. resten talar vi tyst om ;)

Nej jag håller inte på nåt lag i NHL.

Hejar jag på nåt lag, så får det bli Hästen Hockey ifrån Norrköping..

Om du känner till dem? ;)



Jag rakar mig varannan dag.. mitt skägg och mustasch växer som ogräs.. haha.

Inte det roligaste kanske :)

Har stubb efter några timmar?



Nej precis.. du och jag får vara föredömmen? :)

2011-01-26 @ 23:59:03
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: annsoh

sv: Ja! need for speed heter det :) ... Ja du har fattat :D

2011-01-27 @ 00:09:46
URL: http://annsoh.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Åh, svårt! Men jag skriver hur jag tycker att jag ser ut i en kommentar här istället: Jag har(fejk)blont, bruna ögon, är 168 cm lång och är någorlunda smal :p Något mer du undrar?



Bra skrivet :) Hur många delar kommer det bli?



2011-01-27 @ 07:45:35
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Sandra

Svar: Jag körde konditionsträning. Hopprep, löpning och sen dans. Sen styrketräning med fokus på mage, armar och rygg.



Nej te är alltid bättre i mina ögon, det är så sjukt gott ju :)

2011-01-27 @ 09:09:59
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Världen är full av idioter...



Jag var femton då, så runt tre-fyra år sedan nånting.

Jag berättade att jag kunde hjälpa honom det bästa jag kunde, men att jag inte är utbildad psykolog så jag kan inte diagnostisera eller så. Men jag kunde lyssna, stötta och finnas. Efter ett tag kvävde det mig.

Idag har vi ingen kontakt, jag har däremot rätt bra kontakt med hans barndomsvän.

2011-01-27 @ 09:55:08
URL: http://abrokenheartedprincess.wordpress.com
Postat av: Matilda

180 av? Är lättare om vi snackar procent för då vet man om det är bra eller dåligt :)



Haha, du får träna lite mer ben så är det snart ordnat.

2011-01-27 @ 13:35:15
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: Jessica

Ja verkligen! Slutet av mars skulle sitta finfint!

Nej det är sant, A little love story :)

2011-01-27 @ 14:10:30
URL: http://fnissefia.blogg.se/
Postat av: danten89

Det som har hänt, har hänt och det kan man inte göra ogjort :)



Ja Hästen leder allettan södra överlägset :)

Och jag tror de kan gå upp enkelt i allsvenskan i år.

De är starka i år.

Det har smittat av sig i Norrköping mellan klubbarna när Dolphins tog SM guldet i basket och IFK Norrköping nu äntligen gick upp i Allsvenskan :D

Och nu är det bara Hästen som ska lyckas i hockeyn? ;)

2011-01-27 @ 23:25:05
URL: http://http://animalcity.blogg.se
Postat av: Linnea :>

hur många delar kommer du skriva?



sv: ja det är jättekul på praktiken :)

2011-01-27 @ 23:53:38
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: Sandra

Att omge sig med rätt människor är en ganska viktig del. När man själv tappar lite så är det bra med folk som bygger upp en igen.



Svar: Katter är otroligt mysiga.



Hur många hopp vet jag inte men jag körde 15 minuter hopprep.



Joho, sakfrågan var om jag skulle bli omvänd till kaffedrickare och det är jag säker på att jag aldrig blir. Sen om du tycker det är godare är ju en annan sak :)

2011-01-28 @ 00:50:02
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: NATALIE

svar: Det är jag och min lillasyster Julia, eller lilla och lilla, hon är 16 år :)

jag ska försöka förklara hehe! Först filmar hon mig, i typ 7 sekunder sen är det är min syster som gör dom konstiga ljudet haha samtidigt som jag skrattar i bakgrunden, sen är det också Julia som säger "det här är bättre än julgranskulan" sen säger jag "kom lite närmare". Typ så :) Jag vet inte hur bra beskrivet det blev dock.



Ja att ni får vår så mycket tidigare än oss är faktiskt en sak som gör att jag vill flytta söderut :)

2011-01-28 @ 09:59:30
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Jorå, det gick bra på jobbet igår ;p Njae.. Tyvärr.. Min naturliga hårfärg är väl den där vanliga tråkiga råttfärgade ;p

2011-01-28 @ 12:26:35
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: annsoh

sv: haha , kände fört såg snyggt ut juh! :D haha!

ch undergrown hette det! :)

2011-01-28 @ 13:56:04
URL: http://annsoh.blogg.se/
Postat av: danten89

Klart det räcker till, Hästen och Norrköping kommer att gå upp punkt slut.

Inget mer att säga om det.

Dem har styrkan, spelarna och tron på sig själva.



Ja det är riktigt och gott och mjölk ska det vara till kaffet.



Vad har du gjort idag då? Och vad händer mera idag? :)

2011-01-28 @ 16:37:50
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jaha ;) Ja det kanske är något norrländskt med gröt haha x)



Ja jag såg på sporten från eran match mot Växjö, det var starkt gjort att vända så! :)



Hoppas du får en bra helg!

2011-01-28 @ 17:32:45
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Alla är vi olika :)



Jag har gjort en hel del internettester och alla tyder på att jag lider av depression, dock är ju dessa tester inte alltid 100% äkta men

2011-01-28 @ 17:40:19
URL: http://abrokenheartedprincess.wordpress.com
Postat av: annsoh

sv: ja det gör ju det! Och precis! D:

2011-01-28 @ 18:52:41
URL: http://annsoh.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Tror jag skulle behöva deppmedicin

2011-01-28 @ 19:40:12
URL: http://abrokenheartedprincess
Postat av: tess

Ja du. Jag tror stenhårt på att man väljer bland människor som ger något tillbaka. Jag hade ju en tjej som jag lärde känna som gav så enormt mycket när de gäller August men sedan tror jag att på något vis var jag för stark för henne så allt jag gjorde skulle hon trycka ner och liksom förminska. KJag kände hur jag mådde sämre å sämre och blev till inget. Inget jag sa var bra utan rakt av dåligt i hennes ögon. Vid en konfrontation så blev de ju så att de va jag som missförstått. Ja kanske de vet ja ju egentligen inte men alla andra somgjorde saker va såååå bra om jag gjorde samma så herregud hur skulle JAG klara av de.



Nåja. Jag tror som sagt att man gärna vill få någon form av just bekräftelse i de man har omkring sig. Jag har ett enormt bekräftelsebehov och ser ju så ofta ner på mig själv och varför vet ja ju inte men som sagt man har med sig en del på sin väg genom livet. Jag tror inte mina föräldrar eller syskon medvetet har gjort något som skulle förstöra för mig men jag tror en hel del har kommit med.



Nej man är kanske inte knäpp men man blir ju ofta den man tror sig är på något vis. Ja känner mig sällan som andra. Jag passar inte alltid in och de är ju min känsla.



Nej JOhan de är inte trägolv utan plastmatta som ser ut som trä. Lite ljusare. Det är jättefint och snart är de klart. Daniel ska få in tak och spottar i taket i helgen så att all inredning kommer på plats sedan.



2011-01-29 @ 09:36:20
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Matilda

Ja precis, man kommer nog bli rätt besviken när över -20graderskylan kommer tillbaka.. :S

Början av våren måste nog vara den bästa årstiden på året. Så känns det iaf just nu. Därför drar jag gärna ut på den. Det får gärna lääänge vara varmt men snö :D



Heja!

Hur gick det mot troja? =)

2011-01-29 @ 22:47:04
URL: http://matildasodergren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: