Intrapersonell kommunikation

Tid: 19:36:34
Datum: 2011-01-20
Kategori: Allmänt

 

Så, nu tänkte jag starta en liten serie här på bloggen där jag går igenom vår kommunikation från grunden, alltså intrapersonellt, inuti oss själva, som det här inlägget kommer handla om, till mer interpersonellt, människa till människa. Inläggen kommer troligen inte publiseras på rad, men i varje senare inlägg kommer jag länka tillbaka till tidigare delar i serien. Får se vad ni tycker om detta, men jag tycker det är intressant och det finns väldigt mycket att ta till vara och tänka på.

Intrapersonell kommunikation, eller IRPK, som man även kan förkorta det, handlar som sagt om kommunikationen med oss själva, kommunikationen från jaget till jaget, inom oss själva.

Man pratar främst om att det finns en "jagkärna" som kan delas in i flera olika element. Några av de viktigaste elementen är:
Hur vi ser på oss själva
Hur vi värderar oss själva och vår personlighet.

 

Jaget och dess personlighet är inte statisk och passiv, utan är i allra högsta grad aktiv och dynamisk, föränderlig.
För att förstå världen runtomkring oss utvecklar vi s.k. kognitiva kartor, utifrån vilka vi sedan försöker tolka och förstå andra människors kognitiva handlande. För att bygga upp dessa kartor tar vi hjälp av tidigare erfarenheter, våra tankar och värderingar, samt begrepp. Dessa delar, som har blivit till en del av oss själva, används som sagt till att tolka och förstå andra människor. En annan inre aktivitet, utöver kognitionskartan, är att vi följer andras reaktioner på vår kommunikation. Jaget samspelar hela tiden med människor och miljön runtomkring oss. Vi tar hela tiden in feedback, information, om hur våra handlingar påverkar och sätter spår hos andra.

 

Ett centralt begrepp för IRPK är det faktum att vi hela tiden kodar och avkodar vad som händer runtomkring oss och tolkar det för att försöka få det att passa in i våra kognitiva kartor. Vi försöker alltså ge egna signaler till andra, samtidigt som vi tar emot och avkodar andras signaler till oss.

Kodning handlar om att skapa kommunikationstecknen inne i hjärnan för att sedan ge dem fysiska uttryck, t.ex. genom tal, medan avkodning handlar om att ta in yttre signaler från andra, t.ex. genom hörseln, varifrån vi sedan försöker skapa mening eller förståelse ur dessa signaler.

 

All kommunikation mellan varandra är alltså förenat med intrapersonella prosesser. Allt går igenom kodningen och avkodningen för att det över huvud taget ska bli någon kommunikation.

 

När det gäller IRPK finns det både helt internaliserade prosesser och mer externaliserande uttryck. Med interna prosesser kan t.ex. tas att man tänker på vad man vill göra imorgon, funderar över en konversation man har haft, eller om man ska köpa ett par skor. Detta sker helt inne i huvudet, i våra tankar. Begrepp som hör till internaliserade prosesser är reflektion, värderingar och problemlösning. Kommunikationen vänder sig helt till det egna jaget och kommer också från jaget.

Däremot kan externaliserade prosesser innefatta att vi t.ex. pratar med oss själva när vi reparerar en bil. vi har då kanske ingen motpart att bolla våra idéer med och bollar dem då istället med oss själva, man pratar för sig själv, vilket många av oss nog känner igen. Vem har inte pratat/sjungit för sig själv när man har varit ensam hemma?

 

För att så gå in lite på jagets drivkrafter så är våra personliga behov i högsta grad en drivkraft för oss själva. Vi är motiverade att ständigt kontrollera om vår uppfattning om oss själva verkligen stämmer, med hjälp av hur andra kommuniserar med oss. Vi kontrollerar deras reaktioner, eller feedback.

Denna motivation, att ständigt se till och få bekräftat av andra att bilden av oss själva verkligen stämmer, kan kategoriseras in under kategorin "personliga behov". Att ha detta som drivkraft för mänskliga aktiviteter är väl etablerad och Maslovs behovshierarki från 1984 åberopas ofta.
Han menar att sådana behov måste ha väckts någon gång, men inte blivit uppfylda, för att de ska motivera oss till ett sådant beteende. Dessa behov beskrivs av Maslov som:
Fysiologiska trygghetsbehov
Sociala behov
Behov av aktning, alltså att uppnå något slags värde,
Behov av självförvärkligande, alltså att uppnå fullkomlighet.

När dessa behov blir mindre viktiga för den fysiska överlevnaden, blir de samtidigt mer viktiga för den enskilda individens psykiska hälsa.

 

Schults, till skillnad från Maslov, föreställer sig en mer enkel bild av det hela, där han har 3 behov:
Behovet av kontroll
Behovet av tillgivenhet.
Behov av införlivning, alltså ett behov av att erkännas som individ av andra.

 

I vilket fall kan slås fast att vissa av dessa behov är inriktade på att tillfredställa en jagkänsla, att definiera sitt jag i jämförande med andra och att uppnå ett slags värde. Av dessa behov uppkommer så kommunikation.

Väldigt djupt och invecklat detta, så vi får se om någon har orkat plöja sig igenom allting eller inte. Jag ska erkänna att just den här delen av vår kommunikation känns väldigt abstrakt och svår att greppa, eller vad tycker ni?

 


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Den kärleken man bara finner en, max två gånger i livet.



Haha, jag har börjat vänja mig vid wordpress, så det kommer bli tufft med blogg.se



Tack Johan,det är du också.



Kram

2011-01-20 @ 20:11:33
URL: http://abrokenheartedprincess.wordpress.com
Postat av: danten89

Vad menar du med det?

Jag älskar den mesta musiken.

Musik är fantastiskt.

Jag skulle aldrig säga att någon musik är dålig.. visst kan jag inte lyssna på allt.

Men inget är dåligt för mig :)

Och jag är schlagerfantast ;)



Ja tekniken är så grymt utvecklad och mer kommer det att komma..?



När är det du har tenta då? =)

2011-01-20 @ 22:11:08
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Linnea :>

intressant inlägg :)



sv: ja , verkligen :)

2011-01-20 @ 22:47:45
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: danten89

Jadu som jag skrev i det inlägget så älskar jag ju schlager och allt som tillhör melodifestivalen.

Hatar folk som är negativa till saker och ting.

Vad händer om jag är negativ till det dem gillar, då blir dem ju tokiga på mig?

Nej det har växt fram en slags mobbningskultur i Sverige..

Bara att gå in på Youtube, så kan man läsa vedervärdiga kommentarer på vissa videor.

Skrivna av både vuxna och unga..



Jag tror inte att vi kommer se så jättemycket drastiska uppfinningar närmaste åren, isåfall mera genom att vi kommer att få mera gröna apparater? ;)



Hur kan en tenta ligga på en lördag? :(



2011-01-20 @ 23:16:59
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag pratar alltid med mig själv haha.



Svar: Haha ja jag höll på att skratta ihjäl mig både gångerna men vi har haft roligast åt Henkes straffar på VM-planen ändå. Han skämdes ihjäl. Stackarn! :)



Det är ett riktigt roligt och varierande jobb att jobba sådär och alla människor man träffar från alla länder, det är otroligt roligt.



Svar: Jo det är klart det finns ett visst ansvar på den andra men det är endast ett moraliskt ansvar mot sig själv, om man kan leva med att veterligen skada en annan människa. Men även om jag inte tycker det är smart eller snyggt så är det inte en okänd persons ansvar att hålla ihop en relation. Ja men det är det jag menar, hon är riktigt kär. Ska hon då tacka nej till att kanske bli lycklig själv på grund av någon person som hon inte känner alls kan bli sårad? Det är inte ett bra scenario men jag kan samtidigt förstå hur man tänker där. Det är ingen lätt fråga, därför jag ville ha fler åsikter. Det är intressant hur folk tänker.



Nej jag jobbar i Kristianstad hela VM. Hörde dock att Sverige gjorde en bra match mot Polen och det är ju kul! :) Men jag såg två giganter idag och det var hundra gånger bättre. Vilken match Spanien och Frankrike bjöd på. Sen fick jag en present av de regerande världsmästarna, dem är helt underbara!! :)



Jag tror nog du cixar det jättebra :)

2011-01-21 @ 01:42:59
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: tess

Ekonomiskt kan inte jag gå ner mer i tid på jobbet. Jag vet att de är många procent men å andra sidan är de inte så intensivt och stora saker hela tiden. Läser litteratur gör jag hela tiden ändå så de är mest att läsa samt två till tre uppgifter som ska göras mellan träffarna. Två träffar per termin. Vidare så har jag ju bestämt mig och ska nu Oskar studera på annan ort i höst ja då måste jag jobba. Vidare har ju jag restid till jobbet samt att Daniel pluggar. Men jag vill detta och de kommer gå. Jag har lediga förmiddagar och helger att läsa på. Jag måste försöka går de itne så går de inte.



Vidare får man väl prioritera bort annat. De måste gå. För ja vill. Bara hålla tummar att de ska fungera.



Ja de är en stor utveckling och Daniel anser att vill han å kommer in ska han få flytta och vi får få de att gå. Så ja jag har tänkt och jag får väl fortsätta prioritera om i livet. Husvagnen kanske ändå ska säljas.... nåja de får lösa sig. De är viktigt för framtiden att han får göra de han vill och tror på.



Boende ska inte vara några problem säger de. Finns privata som hyr ut så vi får annonsera senare. Jag hoppas de ska lösa sig. Visst de blir jobb men Daniel har lovat att stötta å hjälpa till.



När man ahr Autism har man problem med kommunikation. Man har svårigheter att förstå att andra tänker och hur andra KAN tänka och reagera på saker runt om. Theory of mind. Att förstå att andra har egna tankar och hur andra reagerar. Att ha Autism innebär ofta också att man inte alls har en bra självkänsla då man inte tar in att andra anser att man är bra på saker. Kommunikationen är svår på fler sätt dels för att man itne har behovet av att veta vad andra tänker å känner och att man har svårigheter att läsa sådant. Man har inte en avsaknad men man har brister.



Mycket intressant. Mycket.



Ja jag är lite lat när de gäller fondsökande.... jag har liksom inte tagit tag i sådant men jag vet många som sökt å fått massa saker... eller hjälp till. Vi får se vad som händer framöver. en sak i sänder.



Lycka till nu med skolan och tentor....



2011-01-21 @ 08:43:28
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Evelina

Intressant :)

2011-01-21 @ 15:18:58
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: linnea

ja den känns väldigt svår att greppa! för mig i alla fall:)



sv: jo, men vi hade läxförhör, så lika bra att gå på den lektionen då. men annars kanske man hade skippat den :)

2011-01-21 @ 15:58:22
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: danten89

Jo men jag hade ju bild på den på bloggen och den nya musmattan fungerar utmärkt.

Förut hade jag ju som sagt en bok så denna är toppenbra :)



Hehe, visst är det så.

Men inte ska någon klanka ner på någons annan musiksmak bara för att vara "översittare".

Som att någon skulle tycka att Håkan Hellströms musik det är klass det, medan schlager är skit?

Jag tycker schlager är klass och Håkan Hellström inte så bra..

Men alla är vi olika och tycker olika. Så det är ju bra i sitt sätt?



Ja du inte vill jag ha mindre datorer.. räcker med de som finns nu.. har så stora händer och ju mindre dator, desto jobbigare att skriva. Mina klumpiga fingrar klarar knappt att skriva sms på pekskärmsmobilen.. hehe =P



Jaha.. så pass.. tråkigt..

Ska in och kolla på matchen nu då.. även om jag är lite sen :)

2011-01-21 @ 16:36:23
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: danten89

Nej det gör jag inte :)

Jag trodde du kunda se det ändå på något sätt..

Men musmattan är rund och stabil iallafall :)



Det finns dem som kan sitta och pränta in i ens hjärna att man har fel osv..



Japp jag har touchscreen, i övrigt så fungerar den underbart.. jag har bara inte lärt mig att skriva sms fullt ut :)



Får man fråga vad du har för en mobil?



Jag kollade lite på matchen.. men det blev ju förlust? :/

2011-01-21 @ 16:55:21
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Vad har du tenta i?

2011-01-21 @ 18:15:25
URL: http://abrokenheartedprincess.wordpress.com
Postat av: Sandra

Svar: Jag var ganska stolt över mitt citat.



Varför just på svensktyska? Haha.



Man har alltid ett moraliskt ansvar men som jag ser det finns det inget rätt eller fel där, inte riktigt. För där handlar det mer om att du ska se konsekvenserna med det du gör, om du fortfarande kan rättfärdiga det så har du inte samma bromsar som man BÖR ha om man är gift. Jag vet inte, jag tror inte man vet hur man skulle göra själv förrän man står där. Det är så lätt att säga "jag skulle aldrig kunna". Men man vet aldrig hur man fungerar förrän man står där. Man kan veta vad man tror men det är mycket jag gjort som jag sagt innan att jag aldrig skulle kunna göra som jag sedan gjort.



Det var verkligen en grym match. Bästa lagen :)



Åh där ser man, vad spännande. Oj, då missade jag det ju. Du skulle ha sagt till igår!

2011-01-21 @ 18:16:39
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: anna

Detta var riktigt intressant! Jag har börjat tycka sånt här filosofisk är riktigt intressant, har filosofi nu och älskar det :)



Svar: Här har det inte snöat mer och man ser tom vår gräsmatta nu :d wihoo, så skönt det är!



Okej, men det är ju ändå ett par kryssningar :)



När det gäller pluggandet så går det väl sådär för min del, har gjort så att jag satsar på mvg i typ 5 ämnen och resten nöjer jag mig nog med g! Orkar verkligen inte annars, haha ; )



Jag kommer ihåg att jag såg tzasiki på bio på vår lilla biograf med min familj när den kom ut för mångamånga år sen :) sjukt bra film ändå!



det är riktigt fint :)



förstår att du längtar! tror alla vill ha vår och sommar nu :)

2011-01-21 @ 20:05:34
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Håller tummarna! Vad handlar ämnet om?



Kram

2011-01-22 @ 14:57:13
URL: http://abrokenheartedprincess.wordpress.com
Postat av: danten89

Hoppas vi vinner då? :D

Jag sitter och kollar på massa vintersport jag :)

Snart herrarnas skidskytte! :P



Ja det är så fel.. men men:)



Hur är det med dig annars då?



Jaa den tekniken kommer säkert i framtiden, det finns ju mycket hjälpmedel redan så.. :)



Jadu det har kommit en massa snö här igen, så det lär dröja innan sommaren kommer.. :P



2011-01-22 @ 15:22:02
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Matilda

Intressant det där! Påminner mycket om det vi jobbat kring i BF-kurserna =)



sv. Okej :S Men då har vi något gemensamt med våra lag haha. Får hoppas att dom dåliga trenderna ger sig, nu är det dags att komma i form igen!



Förstår det, det är bra att få ta paus när man suttit och pluggar så mycket. Bara göra något som är i kontrast till det är riktigt skönt =)

2011-01-22 @ 15:29:52
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Evelina

Jo visst är det lite svårt att greppa allt det där om kommunikationen ;p Men intressant. Som sagt.

2011-01-22 @ 17:30:32
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: danten89

Men bra att det blev oavgjort iallafall =)



Jag skriver som hon ovan, har lite svårt att greppa det där om kommunikationen :P

Men men.



Händer ikväll då? Det är ju lördag trots allt.

Plus hur gick tentan då? :)

:)

2011-01-22 @ 18:28:08
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Jessica

Nej inte för mig :) I helgen blir det och blev det fest och träning :) själv då?

Oj jaha vad kul! Synd att du hade tentan då :/

2011-01-22 @ 18:50:04
URL: http://fnissefia.blogg.se/
Postat av: Matilda

Du vet, allt löser sig. Bara man vågar släppa loss och leva lite, annars fastnar man lätt. Så släpp loss, lev och ha kul, allt löser sig.

2011-01-22 @ 20:46:47
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: Sandra

Svar: haha nejdå man klarar sig så bra utan kaffe faktiskt ;) Det är INTE gott.



Haha förbannade och hårda det låter som tyskarna det du!



Det är ju det och jag lever efter att aldrig säga aldrig. Jag känner dock att jag ångrar hela inlägget lite då jag fått anklagelser på att det skulle ha varit ett försvarstal från min sida vilket inte varit det roligaste.



Oj, det är många matcher det! :) Men vad kul. Går det bra då?

2011-01-23 @ 01:34:11
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: tess

Tack... kul att de lyser lite värme...



Ja de ska nog gå. Jag har en ganska stark vilja.



Ja detta med kommunikation är så brett och intressant. Man får inte glömma att kommunikation inte bara handlar om det talade språket. Det är även det vi skriver, det vi förmedlar genom kroppsspråket bilder och föremål. Jag läser ju mycket om detta just nu eftersom jag läser Autism spektrum. Så ja de är intressant och finns många vinklar.



Kul med en kompis i landslaget. Hur gick de för dom?



2011-01-23 @ 10:58:36
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: linnea

sv: jo precis :)



hoppas du också fick en trevlig kväll!

2011-01-23 @ 11:09:11
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: Matilda

Härligt, jag såg det. Grattis till dom 2 poängen mot Örebro!



Ja för oss är det på väg åt rätt håll som det ser ut nu, 2-0 i derbyt igår :D

2011-01-23 @ 13:13:22
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: NATALIE

svar: Hehe så gulligt! jag har haft många dagböcker men inte riktigt på samma sätt som nu.



Ja absolut! vill man något så ska man kämpa för det också.

2011-01-23 @ 13:39:42
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: Evelina

Dags för ett nytt inlägg kanske :p

2011-01-23 @ 14:41:52
URL: http://evvvelina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: