Ölbrännboll, övernattning och mösspåtagning!

Tid: 16:22:51
Datum: 2010-05-29
Kategori: Studenten 2010!

Då har då dessa studentveckor inletts!

I måndags blev det skola som vanligt, men efter det har det inte varit någon skola alls.

I tisdags hade vi bara tyska, men vissa sa att det inte var någon tyska heller, så jag orkade inte åka in för det.

I onsdags hade vi ingen natur eftersom att Sven var med naturarna någon stans. Dock fick jag reda på att jag klarade G på genitikprovet förra veckan, så det känns bra. Det var inte det lättaste provet kan jag säga och det blir extra rörigt när man måste hålla alla avkommor, möjligheter, korsningar osv. i huvudet.
Vi var hursomhelst på några riktigt bra föreläsningar på eftermiddagen inne i Linköping, men de tänkte jag ta i ett separat inlägg. Jag kan i alla fall säga att det var en tjej som pratade om kost, hälsa, att göra förändringar i livet osv. och en kille som har kommit tillbaka efter en rejäl MC-olycka där han blev förlamad från bröstmusklerna och neråt. Riktigt intressant var det och efter det hade vi avslutning med laget. Vi fikade med kaffe och en stor blåbärsmuffins och åt glass. Det var lite kallt att äta glass, för vi satt ute, men gott var det och årets 1:a glass var ett faktum.

I torsdags skulle Spike och jag till Norrköping på en träff med arbetsförmedlingen, vad man ska tänka på när man letar jobb som synskadad, vilken hjälp man kan få osv. Inte så intressant. Det var i princip samma grej jag och Spike var på i 1:an och som mamma och jag var på i 9:an för 4 år sedan. Det är ju bra att fräscha upp minnet lite, men det är så mycket att hålla reda på, så man lär sig inte allt ändå och glömmer det mesta.

Studentfirandet inleddes i tisdags med ölbrännboll. Jag åkte hem till Spike, så skulle vi gå dit. Spike trodde det var på ett ställe, men där var det helt tomt. Så vi ringde en i klassen som sa att det var längre bort, så vi gick dit. Då visade det sig att det var på samma gräsplan som vi hade varit vid från början, men på andra sidan. Så vi hade bara gått runt hela skiten.

Vädret var inget vidare, det småregnade hela kvällen och jag var inte med och sprang. Spike ville inte springa från början och brännboll är inte det roligaste tycker jag. Så jag och Spike satt och drack vid sidan av planen. Vissa drack mer än andra, men nästan alla skulle jag tro drack något. För min del blev det bara 3 öl och 3 cider och 22:30 var jag hemma igen. Då fastnade jag dock vid datorn, så det var tur att jag kunde sova länge på onsdagen.

På onsdagskvällen var det Laserdome, men det skippade jag. Det känns inte sådär jättekul när man inte ser, men resten tyckte nog det var kul skulle jag tro.
Istället var det övernattning på skolan i torsdags. Klassen + Niklas var det som var där. Någon lärare var tvungen att vara med och Niklas kunde vara med. Det var bra, för han är en av de bästa lärarna vi har haft, enligt mig.

Alla i klassen kom inte dit, men många. Dock var det inte så jättekul tyckte jag. Simon, som skulle ha haft med sig filmer, kom inte dit och Singstar hann vi inte börja med innan jag skulle hem. Spike och Kagg skulle sova hemma hos Spike och några andra skulle inte heller sova där, så då bestämde jag att jag inte heller skulle göra det. Tyvärr går ju färdtjänsten bara till 23:00 på vardagar, så jag fick åka hem redan kl 23.

Innan dess hade vi i alla fall hunnit köra en introtävling med olika låtar, en tävling som mitt lag vann, och gått en tipspromenad som Linn A hade fixat. Det var en fråga om alla i klassen och min fråga var "Vem som var klassens Shakespeer". Jag har ju alltid gillat drama och teater och alla i klassen tycker jag är bra på det.

Annars tyckte jag det var ganska händelselöst. Vi fick ju inte dricka något eftersom att det var i skolan och ingen pratade med mig något speciellt. Några åkte och köpte pizza, några spelade FIFA och några satt och pratade. Runt 23:00 var jag hemma igen, men fastnade vid datorn återigen och somnade runt 2:30.

 Igår var det så mösspåtagning i Parken, ett ställe jag aldrig hade varit på tidigare. Jag visste inte hur det där fungerade över huvud taget, men det visade sig vara en vanlig krog med 3 delar. En restaurangdel med bord och grejer, en bar och ett dansgolv. 100kr kostade biljetterna, som jag inte hade en aning om att man var tvungen att ha förrän förra veckan, då jag råkade höra någon i klassen nämna det. Jag och Spike visste inte alls var man köpte dem, men det visade sig att det var HG som sålde dem, vid ett bord i kaffis, som jag så klart inte hade noterat. Spike hade inga pengar och skolan skulle inte stå för det, så det var bara att betala dubbla biljetter för mig. 200kr för mösspåtagningen och 280kr för studentfesten nästa fredag. Jag ska dock ringa kommunen och höra om man kan få det återbetalat på något sätt, men det blir nog svårt eftersom att vi inte fick något kvitto och biljetterna nu är borta. Man fick inte tillbaks dem när man lämnade fram dem igår.

Hursomhelst var det förfest hos Linn J. Det hade jag inte hört något alls om och missade det. Julia sa att de t.o.m. hade sagt det högt i klassen, men det har inte jag hört.
Så det blev att förfesta här hemma. 1 öl, 2 cider, 4 Amaryllo, 2 Vodka och en liten Päronkonjak blev det och festhumöret höjdes lite tillsammans med hög musik och vibrerande golv och väggar.

När vi kom dit fick jag bjuda Spike på en öl. Han skulle bjuda tillbaka senare sa han. Vi satt vid ett bord och pratade med Torbjörn, Kagg, Louis och lite annat folk. Så kom det fram en kille, Markus tror jag han hette, från Fordon och började prata med mig. Han tyckte jag skulle ta en Skruff extra stark han hade istället för mina Göteborg som jag kör med numera. Han tyckte det var en skam och var besviken på mig, för Göteborg smakade bara tallbarr sa han. Det gör de inte. Han höll på och tjatade om det hela kvällen, men det var kul. Det var ju skämtsamt.

Efter ölen mådde jag inte alls bra och gick på toa. Jag kände att jag inte skulle ha mer, så efter 10 tror jag inte att jag drack något alls och när jag kom hem runt 1:30 hade jag nyktrat till lite. Innan dess hade jag suttit och pratat, eller mest lyssnat, på Cilla och Louis som pratade. Spike gick och tog lite kort och grejer.

Det var en lyckad kväll och nu ikväll blir det middag med klassen i Linköping. Efteråt är det krogen, men just nu känner jag inte alls för att gå ut idag med, så vi får se hur det blir med det.

När SP3, när SP3,
när SP3 studenten tar,
då blir det fest, då blir det fylla,
när SP3 studenten tar,
hurra hurra!

Studentlåtar kör vi med nu, och vi börjar med Kobojsarnas Studentlåt och den lite rolige DJ Roines låt om Ragnar som tar studenten :)




Kommentarer
Postat av: tess

Ja de är ju så... men det är inte alltid lätt... men man måste... våga.... känna...



//Tess

2010-05-29 @ 16:56:50
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

Dagen har varit okej och har blivit bättre ju längre den gått. Är ändå glad att jag inte ska jobba imorgon heller för ja som sagt kroppen måste få komma igen.



Ja jag behöver någon jag har svårt med ensamheten tyvärr.



Smågodiset va inte så gott som ja ville... men de va ju bra på ett sätt.... jag behöver inte äta sånt liksom... hi hi.



Haft de bra själv??



//Tess

2010-05-29 @ 20:21:46
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Matilda

Kvalitet kommer alltid vara bättre än kvantitet.

Men jag har tur, olidlig tur, att de som är mina säkra kort, även om de är många, så är de av kvalitet. Vänner och nära som har funnits i mitt liv sedan den dag jag kom till världen. Dem har alltid stannat och aldrig gått, så de är säkra. Mer säkra än många andra.



Emil min fina vän spelar i ett litet lag, och nej han kanske aldrig når OS men vadå, det kanske jag aldrig heller gör. Men han tror på mig och jag tror på honom. Det är allt som behövs.

2010-05-29 @ 23:51:51
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: Anonym

Jag beundrar dig! Och tänk? Nu är det snart över!! Du är grym som klarat det!



Man får hitta sina egna glädjespridare i livet fina du. :)



Tusen kramar <3

2010-05-30 @ 11:05:42
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: Evelina

Åh, låter trevligt, mysigt och skoj :D Studenten - vilken dag det var! :) Jag gick också SP!

2010-05-30 @ 11:41:56
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Sara

Nee men nu har jag fått mig en ny mobil ;D är super nöjd!



Jaa jag kan förstå den. Men vi människor har gester som hela världen använder sig av, typ glädje, ledsnad förvånad osv. Och då har man ju sätt att dom som födds blind och döv använder sig av precis samma gester, så det är ju medfött :D Det är riktigt intressant för vi har haft om det i min psykolikrus också :D



Åhh visst är det skönt att vara friii från skolan nu ;D hihi



Jaa juste beckfilmen. Jo men den var faktiskt bra, den första "nya beckfilmen" var ju inte så bra tycker jag!! Men levande begravd var spännande, men lite konstigt i slutet!!!

2010-05-30 @ 15:30:14
URL: http://saralindfors.blogg.se/
Postat av: Ida

Spännande med studenten, det är en härlig dag du har framför dig=)

2010-05-30 @ 20:23:53
URL: http://festizzz.blogg.se/
Postat av: anna

låter ändå rätt kul :) åh vad jag längtar till trean nu, jag känner mig så liten nu, haha!



haha alltid lika gött med mvg!;)



nej, men kanske är det bara så att man intalar sig själv att det är någon där..



okej, det låter tufft. Men det är tur att det finns hjälpmedel som du kan använda :)

2010-05-30 @ 20:25:24
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Så kul det låter som att ni hade, är avens!



sv. Ah, då får jag komma ihåg det datumet då, 21a juni ;) Inte länge kvar alltså tills du fyller år!



Hon får en att fundera, känns inte så självklart det med att spöken inte ska finnas när jag läser bloggen, men jag står ändå fast vid att jag inte tror på att det är sant. =)



Aha okej, ja jag har ingen aning hur jag ska göra efter gymnasiet, om man ska göra det mer "spännande" och testa flytta söderut för att plugga vidare, eller hålla sig kvar här i trakten. Jättesvårt det där! Men som tur är har jag ett helt år till att fundera på det ;)

2010-05-30 @ 21:45:44
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Eva

Sv: Så du har läst min märkliga historia nu :-) Ja då vet du vad som hänt. Jag tycker själv det är helt absurt, trodde ju inte på spöken och sånt när det här hände.

Det du berättade om, ni har inte diskuterat det där med att ta dit ett medium för att kolla upp saken? Eller en slagruteman?

2010-05-30 @ 22:40:15
URL: http://detspokar.blogg.se/
Postat av: jennii

Sv. Ja, tyvärr är godis gott, banne mig! Men är det du tar studenten? Det måste vara inom en 2 veckors radie..eller?

Jag har nu semester i en hel vecka & jag har ingen blekaste aning om vad jag ska göra all denna lediga tid!

Ja, ikväll ska vi på visning på en insatslägenhet & på onsdag kväll ska jag springa vårruset på 5 km med min svägerska. Håll tummarna för mig!! Jag har inte sprungit ett lopp på 2 år, då jag fick problem med andningen.

Jag hoppas att du får tillbaka pengarna från studenten som du skrev om. Håller tummarna för dig!

Kramar i solvädret!

2010-05-31 @ 08:30:59
URL: http://mrsjennii.troop.se/
Postat av: Evelina

Svar: Pirates of the Caribbean 2 är bättre än ettan ;p

Hm, jag vet inte vilken kurs som var svårast. C-uppsatsen var jobbig ;)



Vilken dag är det du tar studenten?



2010-05-31 @ 15:50:54
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja åh så härligt det är, sånt här väder uppskattas skarpt!



Ja precis, ja man börjar fundera när man läser om spöken och andar sådär på bloggen, inte lika självklart längre=)



Ja att det är, tycker det är jobbigt när det gäller alla dessa val man måste göra..

Okej, men det blir nog bra hur du än gör med flyttningen senare! ;)

2010-05-31 @ 15:54:35
URL: http://ma
Postat av: Anonym

Ja åh så härligt det är, sånt här väder uppskattas skarpt!



Ja precis, ja man börjar fundera när man läser om spöken och andar sådär på bloggen, inte lika självklart längre=)



Ja att det är, tycker det är jobbigt när det gäller alla dessa val man måste göra..

Okej, men det blir nog bra hur du än gör med flyttningen senare! ;)

2010-05-31 @ 15:54:46
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Jaha, nej, jag vet inte om jag tyckte att någon kurs var speciellt svår. Kanske matte B :p Men jag klarade den. Fick VG.



Vilken tycker du då?

2010-05-31 @ 16:04:49
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: tess

Ja jag är förtvivlad... hon hade ju inte varit ute innan så jag begriper inte var hon är. Vi har lockat och ropat och letat... lilla gumman... hur ska hon hitta hem om hon gått lite vilse...Vi har efterlyst och varit till katthemmet... hoppas verkligen hon kommer till rätta...



Ja de blir tomt jag förstår dig på alla sätt å vis....



Jag är hemskt på godis tyvärr....



//tess

2010-05-31 @ 19:10:01
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: NATALIE

Här klär alla 3:or ut sig den sista veckan, gör ni också det? :)



svar: fikat var jordgubbar med smält choklad! mums! :)

2010-05-31 @ 19:31:29
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag har enorm tur och jag är evigt tacksam. Tacksam för att de stannar i med- och motgång. Jag älskar dem så oändligt mycket.



Han spelar i Kungälv tror jag... hehe.

2010-05-31 @ 23:34:24
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: jennii

Vad skönt att ha studenten över...eller? =) Lägenheten är på 58,5 kvm, dryga 10 kvm mindre än den vi har just nu. Men denna lägenhet äger vi, så det känns jätteskoj!

2010-06-07 @ 22:00:28
URL: http://mrsjennii.troop.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: