Studentveckorna börjar ta form!

Tid: 18:22:53
Datum: 2010-05-01
Kategori: Studenten 2010!

Det närmar sig med stormsteg. Nu är det bara totalt 5 veckor kvar innan vi går ut, 3 skolveckor och 2 studentveckor.
Betygen ska vara satta vecka 20, så de 2 sista veckorna blir det väl lite si och så med närvaro och aktivt arbete i skolan:)

Det ända som är kvar nu i arbetsform är historiauppsatsen/rapporten som jag inte ens har börjat med, tyskaboken, som jag knappt heller har börjat med, tyskauppsatsen vecka 20, typ som ett prov, och en religionsredovisning om sekter som jag ska göra på måndag. Peoples temple ska jag prata om där.
Historian blir ganska säkert värst. Får se hur det går. Tyvärr måste man få G i alla moment för att få G i kursen, men det här är ju inte det lättaste när man inte ser och bara har internet att tillgå. Man ska alltså skriva en utredande uppsats om något ämne, vilket som helst. Kravet är att det ska gå att rota i. Man ska ta reda på orsaken till varför det har blivit som det är idag. Skitjobbigt och svårt, så vi får väl se hur det blir med det. I värsta fall får man väl ta ett IG i historia B.

Annars är det faktiskt inte mycket kvar. Projektet är klart nu. Sidan ligger inte uppe på en server än, men själva sidan är klar. Jag kollade webbhotell i onsdags, men det är inte lätt. De 2 jag tyckte lät bäst var FS Data och Crystone. På FS data får man domänen för 90kr och så ett paket med allting, mailadresser, serverutrymme etc. för 149kr/mån. Det är lite dyrt tycker jag, men å andra sidan är FS data relativt kännt i Sverige.
Crystone ger domänen gratis i 1 år och en månadsavgift på 75kr. Det är ju billigare, men efter 1 år kostar domänen 89kr/mån också, så då blir det ändå dyrare än FS data.
Albin skulle dock kolla med en kompis om jag kunde få utrymme på hans server ännu billigare. Det är därför jag inte har lagt upp den än.

Tyskaprovet hade vi igår och det gick nog bra. Det kändes bra, men det tog lång tid. 3h satt jag ungefär. ca 5,5 sidor var provet.

Studentveckorna lär bli fullspäckade. Än så länge ser det ut såhär och det är väl också troligt att det blir så, med något undantag kanske:

V 21
Måndag:
Tisdag: Ölbrännboll där vi samtidigt har maskerad
Onsdag: Laserdome
Torsdag: Singstar och övernattning på skolan
Fredag: Mösspåtagning i Kvarnparken
Lördag: Restaurang med klassen och utgång efteråt
Söndag:

V 22
Måndag: Ev. Måndagsklubben i Linköping
Tisdag: Ev. Tältning/övernattning någon stans där det finns möjlighet
Onsdag: Ev. Varamon, en trevlig kväll på stranden med grillning och dricka
Torsdag: Klä vagnen
Fredag: Studenten! Parken på kvällen

Ganska mycket alltså, men det blir nog kul! Laserdome är nog det ända jag bangar, det är inte så kul om man inte ser.
Sedan får vi ju se hur vädret blir, om det blir tältning och Varamon eller inte.

Mycket fest, mycket dricka och lite sömn lär det i alla fall bli. Passande nog ska jag, pappa och Jocke till Tyskland om knappt 2 veckor. Vi åker ju med Blåklintsbuss, igen, precis som vi gjorde i somras. Det är riktigt billigt. Bussresa dit och hem, båt båda vägarna och hotell i 2 nätter för 1500 spänn. Riktigt billigt! :)

Valborg igår. Den tillbringades hemma framför datorn och TV:n. Lite musik blev det också. Man får passa på när ingen annan är hemma, så det blev rejält drag så att saker på undervåningen flyttade på sig och man kände basen dryga 2m från själva woofern:)

Mamma och pappa var hos kusinerna, Emma och Alle åkte ner till Alles kompis tjej i Vetlanda och Shep var på Gårn. Så jag var själv hemma. Inget ovanligt att jag inte var ute och festade, jag har ju varit själv i 5 år nu sedan senast jag var ute, men det här var nog 1:a året jag inte var ute alls. Jag såg alltså inte ens på motorcyklarna, som är en riktig klassiker. De åker ju från Linköping och ca 3 mil hit, åker som en karavan genom hela stan och parkerar uppe vid Väder, där också brasan sedan är. Jag vet inte exakt hur många motorcyklar det brukar vara, men det tar väl 15-20 minuter för dem att åka förbi. Så ganska många är det, men i år var det tydligen ovanligt få, kanske p.g.a. vädret. Jag hade helt klart varit med där om jag hade sett. Då hade jag tagit MC-kort. En vit och blå Suzuki hade jag haft.
Uppe vid brasan  var jag med Emma och Alle lite förra året, men annars brukar jag inte vara där uppe så ofta längre. Det är inte värt att gå genom hela stan för att se på lite raketer och en eld.

Imorgon kan vi också informera om att det är 7 år sedan jag bröt armen. 19:25 den 2:a maj 2003 var det. Det var sol och blå himmel och jag och en kompis hade lekt att vi rånade garaget. Jag gick upp på taket för att gömma mig efteråt. Det var precis när jag hade börjat se sämre och när min kompis sa åt mig att akta kanten kände jag framför mig och kände den med ena foten. Tyvärr stod jag precis i hörnet av taket, så jag tog ett steg åt höger och ramlade rakt ner på asfalten på garageinfarten. Armen gick helt av. Först kändes det inget, men när min kompis sa åt mig att känna på armen och den var mer än dubbelt så tjock som i vanliga fall kom smärtan. Så ont har jag aldrig någonsin haft och hoppas inte att jag behöver ha igen. Det var fruktansvärt, samtidigt som den otäcka känslan att inte kunna röra varken hand eller fingrar kom över en.
Min kompis sprang in och sa till pappa att jag hade brutit armen, men han såg på Travet och hummade bara lite. Mamma fick säga till honom att jag hade brutit armen. Då hörde han och fick fart, men det var mamma och jag som åkte in till Motala. Där fick jag opereras och ligga kvar i 3 dagar. Gipset satt kvar i 7 veckor, för alla 3 benen i armen var helt av. Vilket det 3:e benet är vet jag inte, för det finns ju bara 2 i handleden...
Så var det i alla fall och det var den värsta frakturen läkaren hade sätt i hela sin karriär.

Vi går direkt över från tragedi till komedi och avslutar med den bästa låten just nu, XTM & DJ Cucky presents Annia - Walk right back!


Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag fascineras väldigt mycket av hur olika inställningar alla har till sitt idrottande men även vilka olika inställningar alla människor på vår jord har till framgång... magkänslan är nog viktigast, den och en jäkla massa glädje :)

2010-05-01 @ 18:25:18
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: tess

Ja vi får se vi får se...



Ja du... jag har oxå brutit armen men då va ja bara två å jag lekte cirkus med syster min... ramla i golvet å av va den... Å jag känner igen de där att man hummar lite å säger ja ja jag kommer... ler.



Ja hoppas du får minnesvärda veckor innan studenten.... de är en tid som brukar vara rätt skoj..



//Tess



2010-05-01 @ 18:39:17
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Matilda

Kvällen igår innehöll middag och utgång med underbara vänner :) och dans natten lång! Precis som det ska vara!

2010-05-01 @ 20:54:26
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: tess

Ja jag var så liten så jag minns inte alls detta men jag antar de gjorde ont för de op mig med...



//Tess

2010-05-01 @ 22:17:43
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: anna

Jag vill också ta studenten i år, är så avis p treorna som går runt med sina mösspaket hela tiden,

hahah! Nejmen ungefär ett år kvar



Svar? Dreamhack? Det är typ något med CS va? Aldrig!! Haha :)



Okej, det är bra :)



Ja precis, det värsta som finns är ju allt skitsnack överallt..



Okej, jag har typ ingen koll på städerna där uppe, har faktiskt bara varit i gbg och halmstad om man ska räkna städer i sverige utanför skåne då ;)

2010-05-02 @ 08:31:53
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: jennii

Godmorgon vännen! Det måste vara hemskt att förlora synen, speciellt när man har kunnat se ett tag. Jag vet inte om jag skulle tycka det var lättare om man föddes blind än om synen bara försvinner en dag. Men samtidigt kanske man ska se det så att man åtminstone har sett lite av världen.



Studenten..ja, det var verkligen inte igår. Skulle vilja ta min student igen. Jag hade det jätteroligt den dagen =)



Massor av kramar på dig!!!!

2010-05-02 @ 08:59:48
URL: http://mrsjennii.troop.se/
Postat av: NATALIE

så spännande det måste vara!

2010-05-02 @ 10:39:52
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: Alex

Prata med din lärare, du ska ha samma rätt som de andra att klara uppgiften! Nu blir jag nästan lite arg här, på riktigt.. Skulle du inte prata med honom? Det är ju jätteorättvist om han inte lyssnat på dig vännen?



Mycket planer nu innan studenten. Skönt att det är över sen eller? :D Underbart? :D Mysigt kanske? :D



Läskigt det där med armen. Så typiskt min pappa att också vara helt fokucerad på travet..



Massa kramar <3

2010-05-02 @ 11:13:22
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: tess

Förutom magproblem så var dagen bara bra och idag är det strålande sol så nu är vi ute i trädgården och grejjar och tvättar osv... härligt.



//tess

2010-05-02 @ 11:45:53
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Matilda

Vi har många gånger tyckt lika och sett på saker och ting på samma sätt, nu är första gången vi inte gör det. Jag har många gånger tänkt skriva en debattartikel om sommarOS och Paralympics, inte jämföra dem men visa på skillnaderna och på vad jag tycker är rätt och fel. Du säger att det är fel att sommarOS får så mycket mer utrymme i media än sommarParalympics. Och ja, sommarOS är det störst rankade sportevenemanget, men på andra plats kommer faktiskt sommarParalympics - om man ser till antalet deltagare.

Jag tycker inte det är fel att sommarOS får så mycket uppmärksamhet som det får, det är ett fantastiskt evenemang och med helt magiska idrottare. MEN, och det är kanske här vi kan mötas och någonstans hitta ett samband mellan våra åsikter, jag tycker att sommarParalympics borde få lika mycket uppmärksamhet. Som du säger så är det prestationerna som räknas, så varför ska OS "sänkas" till den pinsamma nivå som media ger till Paralympics? Varför kan inte nivån på uppmärksamheten för Paralympics höjas till samma som OS?



Så nej, jag tycker faktiskt inte att det är fel att OS får ett sådant massivt utrymme i media som det får. Men jag tycker det är fel att Paralympics får så litet pinsamt utrymme, istället borde Paralympics höjas till samma nivå som OS. Prestation som prestation - idrottare som idrottare. Funktionshinder finns endast i denna värld på grund av att vi har skapat hinder, precis som ordet säger. Skulle hela världen vara anpassad för alla skulle inte funktionshinder finnas. Det blir vad man gör det till, precis som allt annat. Därför vore det fel, fruktansvärt fel, att "sänka" OS till den nivå Paralympics är på, istället ska man höja det mediala intresset för Paralympics.

Det är rättvisa.

2010-05-02 @ 13:08:35
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: Malin

jag är nästan glad att jag har ett år kvar, hujeda. det känns märkligt att i stort sett alla 91;or (och givetvis äldre människor såsom du själv) flyger bort från skolan om så pass kort tid, och att jag skulle ha gjort det om det inte vore för att jag var hemma ett år av diverse icketrevliga orsaker. jag har pratat med så många om vad som händer efteråt och då kan jag givetvis inte låta bli att fråga; har du någon aning om vad du ska göra när skolan väl är slut?



sen fick orden om din brytna arm mig att rysa. aj (och mer behövs nog inte sägas)



svar; brödspråket är DET vackraste språket, så är det bara!

att säga att det är samma sak som spanska eller portugisiska är dock en skymf, fy på dig! haha.



hur kommer det sig att man kan gå och bli en sådan fanatisk hockeynörd egentligen? det är sådant som alltid fascinerat mig litegranna. jag menar, en puck, slagsmål och en massa tokiga skydd? (och nu driver jag med din älsklingssport, hoppas du inte tar illa upp)



hm, vem jag är då? ja-adu, alltid lika svårt att beskriva sig själv med några få ord och det spelar ingen som helst roll att man får göra det lite alltid och jämt; man lär sig ändå inte.

dock är jag 18, bor i en röd villa med vita knutar tillsammans med mina föräldrar, en yngre brorsa och en ful tjockishamster. jag är loppisfanatiker, tebesatt, drömmer om frankrike, vet det mesta om film och är 100% filmnörd (blir fortfarande lika chockad varje gång jag vet någonting, säger det med stolthet och upptäcker att jag enbart är nördig). c'est tout (dvs; det är allt på brödspråk)!

2010-05-02 @ 13:32:08
URL: http://hallonte.blogg.se/
Postat av: Alex

Sv: Jag har nog ganska bra koll. Det spelar ju egentligen ingen roll eftersom dem ändå har gått ihop liksom. Jag ska nog rösta på S. Men det är svårt att välja. Tycker det är ganska viktigt. Eftersom det handlar om framtiden.



Hoppas du får G och att den där läraren ändrar sig någon gång...



Ja, sommaren är ju snart här. :)



Massa kramar <3

2010-05-02 @ 15:35:53
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: Evelina

Vilken rolig dag som väntar dig ;D

2010-05-02 @ 16:14:49
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Erica

Mycket kul som händer runt studenten ser jag! =)

2010-05-02 @ 16:51:55
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: Jessie James

hehe :P men jag föredrar mjölk framför vin.

men vatten duger ;)



Hade super skoj som alltid ^^

2010-05-02 @ 17:14:54
URL: http://jessiemodell.blogg.se/
Postat av: Matilda

Så vi tycker i varje fall lika, intressant!

Jag kommer aldrig förstå mig på den värld där människor tycker att saker och ting ska sänkas bara för att det är fel. Ett ex. lika löner är ett jättebra förslag, men varför ska dem som tjänar mycket tjäna lite, kan det inte vara så att dem som tjänar lite ska tjäna mycket istället?

Jaja, du förstår nog min poäng. Men som sagt, intressant och kul att vi delar åsikterna om Paralympics. För egentligen är det väl så det är? Att det mediala utrymmet för Paralympics egentligen inte alls har något med sommarOS att göra utan snarare som Paralympics och om hur människor i vår värld egentligen ser på dem som har funktionshinder?

2010-05-02 @ 19:07:41
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: Anonym

Herregud vad hemskt... när du föll från taket alltså, låter verkligen inte påfrestande att klättra dit upp nu! :o Haha



sv. Okej, jaa jag stöter på lite då och då nya ord, och särskilt då slangord via vissa bloggar eftersom det int är ofta man hör sånt i media osv, haha (den "kontakt" man har till städer i söder) ;)



Haha, då är vi nog två där nere i bottenträsket inom den kategorin!



Jaha, vad kul, att det är så stort med valborgs där =)



Nej jag har faktiskt ingen aning vad som krävs för att det ska kallas stad i england. Gissar att du vet svaret? ;)

2010-05-02 @ 19:30:04
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Sara

Det funkade fin fint med nagellacket så om du känner att du vill ha strumpbyxor så vet du vad du ska göra om det blir hål!! ;)



Hahha jaa vi börjar bli gamla redan nu ;) ja men det är fasen dyrt men vi är ju så bekväma nu förtiden. Förr lagade man ju datornerna själva ;) (nästan) hehe



Åhhh studentvecka... vill ocksååå.. :D



Jaa draknästet har faktiskt just slutat gå. Det sista programmet var det jag nämnde. Men man kan se på svt-play :D as kanon!!

2010-05-02 @ 23:25:48
URL: http://saralindfors.blogg.se/
Postat av: Sara

Hahah jaa det är ju en klassiker att glöma saker på biltaken ;)

2010-05-02 @ 23:26:34
URL: http://saralindfors.blogg.se/
Postat av: jennii

SV. Jo, jag förstår att man måste ha haft syn en liten eller stor del av sitt liv om den försvinner, men det var det jag försökte säga =)



Jag känner mig lite gammal. Vissa dagar är värre än andra & det blir bara värre av att tänka på hur fort tiden verkligen går. Men jag hade verkligen kul & skinande sol hade vi också hela dagen.



Kramkram!!

2010-05-03 @ 12:36:09
URL: http://mrsjennii.troop.se/
Postat av: tess

Idag är de varmt även i luften här.... de är så skönt ute... myyyys.



//tess

2010-05-03 @ 15:21:33
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: NATALIE

svar: tack tack!



jag tänkte att jag skulle visa och berätta sen hur det blev! men jag kan säga att vi ska ljusa upp det i alla fall :)



själv är jag nervös inför studenten, trots att det är ett tag kvar för mig :P

2010-05-03 @ 16:03:43
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: Elina

Då är det bara att kötta sista veckorna nu ;)



Ouch bryta armen sådär verkar inte så kul! Jag har aldrig brutit något peppar peppar tar i trä

2010-05-04 @ 14:13:32
URL: http://tankarisweetvalley.blogg.se/
Postat av: Sara

Jaa det lär ju bli super sexigt med stumpbyxorna.. det lär bli svårt att misse dig höhö :D



Haha bara 44 år.. shit vi är snart dääär... helt sjukt när kollegorna på jobbet snackar om pensionen :D Ja det är ju typ 3 veckor kvar till din student!!!! Avis är jag... vad ska du göra efter skolan då?! :)

2010-05-12 @ 22:57:00
URL: http://saralindfors.blogg.se/
Postat av: tess

Ja hon e hemskt barnslig i denna situation och jag har fått en annan lärare med mig som håller med mig helt och fullt.



Ja jag skulle nog bli just sån... bli väldigt stillsam och jag tror det kan vara nyttigt att testa för färståelsen...



//Tess

2010-05-14 @ 10:51:45
URL: http://tess701.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: