Musik genom åren, 2005

Tid: 08:47:00
Datum: 2014-02-03
Kategori: Musik

2005 var året då min musikstil reviderades radikalt. Det var då jag upptäckte den elektroniska musiken. Jag gick i åttan och det skulle vara hög volym med mycket bas. Det ska det fortfarande vara och det här är fortfarande musik som jag mestadels lyssnar på.

Året började dock med Mimikry och Lirarnas lag, en låt jag lyssnar på än idag.

Heman hunters, ni vet, Berts band i serien, lyssnade jag också på. Några låtar var med de riktiga Heman hunters, som t.ex. Är det såhär, och vissa låtar var med några killar som skulle föreställa Heman hunters, som t.ex. Moppe.



Sedan hittade jag den låt som blev inträdet till den elektroniska musikens värld, Clubraiders med låten Move your hands up. Hur jag hittade den minns jag inte riktigt, men tror det var min dåvarande bästa vän som spelade den för mig.

Våren gjorde sitt intåg och med den kom Groove Coverage in i bilden. Första låten jag hörde med dem var 7 years and 50 days, en låt jag fortfarande lyssnar en del på, då det är en av deras bästa låtar. Den och Little June blev väl störst här, men även Runaway, Milion tears och Moonlight shadow var stora.



Da Buzz fortsatte att hänga med och nu var det Cause I need your love som var den största hiten.

Lite Eurodance fick vi in i bilden också, främst genom E-Type med låten The predator, en låt som påminner mig om då jag hade praktik på stadsbiblioteket i Norrköping, då Chris, min assistetnt, och jag spolade band, flyttade kassettböcker, sköt gummisnoddar på varandra och hade "hissduell" varje dag.

April övergick i maj, med varma och härliga dagar, konfirmation och en rad nya hits, många som jag lyssnar på än idag. Alice Deejay och Special D kom in i bilden. Alice Deejay med klassikerna Will I ever och Better of alone, som jag tror att många känner igen, och Special D med främst Come with me.





Plojmusik lyssnade jag också en del på. Lite Rally och Dr. Alban, där Tio små moppepojkar nog var den största hiten, och Mora Nisse, ni vet, han som har gjort Volvo 142, nu med Skejtaridioti.



Groove coverage fortsatte att inta scenen, nu med The end.

Sommaren kom och precis som de flesta andra den sommaren lyssnade jag på Schnapi...

Groove Coverage fortsatte med God is a girl och Poison.



Special D fortsatte med Me and my lover, en riktigt bra låt som jag fortfarande lyssnar på och som verkligen påminner mig om den sommaren.

Den låt som dock påminner mig mest om den sommaren och som är en outtröttlig klassiker, det är Gigi D'Agostino med låten L'Amour toujours. Det var en låt som jag hade hört tidigare och som jag försökte få tag i under flera veckors tid utan att lyckas. Jag visste inte vad den hette, men så råkade jag ladda ner den samtidigt som jag laddade ner lite Alice Deejay. Tror ni jag blev glad?

Scooter ska vi inte glömma bort. Jag hade redan tidigare år lyssnat lite på honom, bl.a. Weekend och The night från 2003, men nu blev Nessaja en riktigt stor hit.

Kelly Clarkson slog igenom med Since you've been gone och de norska tjejerna i Lilyjets hade en liten sommarhit med låten Going blind.



Sommaren gick mot sitt slut och då var det Barthez med låten On the move, Siria med låten Endless summer, N-Trance med låten I'm in heaven och Lady violet med klassikern Inside 2 outside som dominerade.







Hösten kom och då blev det lite tyngre dansmusik, Harddance och Hands up dominerade. Tune up med låten Another day, 2 Vibez med Always be mine och Just 4 you.





Alex Megane med låten Huricane var också den riktigt stor och Cascada gjorde sitt intåg på allvar med Everytime we touch. tidigare under sommaren hade Bad boy funnits med i bilden, men det blev aldrig någon jättehit för mig. Everytime we touch blev betydligt större.



DJ Aligator med Davaj davaj var också en riktigt bra låt enligt mig.

Så avslutades året och jag hoppas inte att ni fick en hjärtattack av kontrasten i mitt musiklyssnande jämt mot tidigare år som jag har gått igenom, 2003 och 2004, som ni hittar längre ner.


Kommentarer
Postat av: Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Kul att läsa om vad för musik som har spelats hos dig!


sv: Nej det är en mycket jobbig situation det här. Ibland önskar jag att jag var en sådan som inte gillade och träna haha. Då hade det ju varit lättare att avstå. Nu måste jag bråka med hjärnan för att tillåta mig att vila. Rörigt!
Visst ska man ta hand om sig själv, men jag tror ju att jag behöver träna för att må bra och kroppen mår kanske bra av det i slutändan även om den i nuläget inte visar det alls. Förstår du hur jag tänker?

kramar

2014-02-05 @ 13:03:58
URL: http://sessie.se
Postat av: Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Glömde ju svara på din fråga:
- Nej jag tror inte att det blir några pyramider denna gången heller, så som jag fattat så är det fortfarande ganska stökigt i Kairo och man vill ju inte utsätta sig för några risker. Men visst hade vi velat se dem.

2014-02-05 @ 13:08:55
URL: http://sessie.se
Postat av: Dan

Kul med all musik =)
Lady Violets låt är så bra =D
Höjde alltid radion när den kom ;)

Jadu vad gillade du med Casanova? Gammaldags schlager och dansband^^

Det tror jag det D:
Eftersom jag uppfattade det så ;)

Du får skicka in allt via ett nätbaserat programsystem? :)

Vad får ni för mat och fika när ni träffs i din släkt då? :D

2014-02-05 @ 15:06:31
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: sandra

haha oj vad man speladew Grove Coverage som ung! nu lyssnar jag aldrig på dem :P

sv: Ja, de spelade inte bra i första halvlek och det var det vi förlorade på tyvärr men Hammarby har inte vunnit en match på Bajenkvällen sen tre år tillbaka :P
men det ser ut som att vi håller oss kvar i ettan i alla fall :) får ta nya tag nästa år och förhoppningsvis ta oss upp till allsvenskan :)

2014-02-05 @ 18:36:17
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: NICOLE

SV Toppen :)
Ja det förstår jag, alltid kul att träffa släkten! Gjorde jag med i lördags :D

Jaha okej, är det intressant?

2014-02-05 @ 19:56:06
URL: http://nnnnicolee.blogg.se
Postat av: LIENE

sv: Äsch, så lätt att missförstå, så det är ingen fara :)
Jag tror med man förändras hela tiden. Men den inre kärnan tycks ändå vara samma på något sätt. Jag gillar fortfarande musik, kreativitet och jag känner mig innerst inne mer fri än vad jag uttrycker och är ibland. Men jag vill vara fri och glad, för det är liksom så jag vet att jag är egentligen. Man kanske har vissa grundegenskaper. Nej, jag vet inte. Men på något sätt har jag kommit mycket närmare mig genom att finna Gud, för att vi alla människor är skapade till hans avbild och om vi inte känner honom vet vi inte heller vad som är den avbilden av Gud.

Nja, synen är inte mycket bättre, men jag gjorde att bokstäverna och allt blev större på datorskärmen :)

2014-02-06 @ 14:21:03
URL: http://lifefromwithin.blogg.se
Postat av: Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Haha nej där vann du allt i att gå upp tidigt. Problemet var det att jag hade haft sömnproblem alla nätter denna vecka och jag hade tänkt att få sova ut under morgonen och kanske förmiddagen, men nej då, då är det någon som borrar i vår källare och med tanke på betongväggarna så ekar ljudet i hela huset. Jaja, det kunde varit värre.

Jo, jag var i Egypten i april förra året, fast då på en annan ord. Förra gången var vi i Hurgahada och nu ska vi till Marsa Alam.
Men det var samma sak då, man fick inte åka på sådana utflykter till pyramiderna.

Ja jag får försöka lära mig att kompromissa. Till en början har jag tänkt att bara träna varannan dag, sen får vi se om jag lyckas öka, eller tvingas minska. Håll tummarna;)

Kramar

2014-02-06 @ 14:51:06
URL: http://sessie.se
Postat av: Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Ska jag vara ärlig så är jag inte så väl insatt i varför det har varit stökigt och bråkigt i Egypten. Mycket demonstrationer och så och ja ud avrådde ju ett tag att åka till Egypten överhuvudtaget. Men nu går det resor igen.
När vi åker i mars så ligger väl dagstemp på runt 26 grader. Inte super varmt, men bättre än Sverige i alla fall haha.

kram

2014-02-06 @ 15:31:56
URL: http://sessie.se
Postat av: Christina

Kände igen massor av låtarna som du la upp :) Kul :)

2014-02-06 @ 18:33:16
URL: http://jinxedchrissie.blogspot.com
Postat av: NICOLE

SV Tack :D
Samma här! Fina fina släkten :) Vars skulle man vara utan dem..
Förstår det!

Nu ligger mitt inlägg uppe som jag trodde du skulle gilla (kanske lite ironi hehe :))

2014-02-06 @ 19:02:47
URL: http://nnnnicolee.blogg.se
Postat av: Helena

Tack så mycket! Har du ätit någon semla än?

Du har rätt när det gäller hockey. Lakers och HV är mina favoritlag.

sköt om dig!

2014-02-06 @ 21:59:53
URL: http://helenassota.se
Postat av: ANGELICA - FITNESS

Åh, nostalgi. SOm BERT! Är det såhär att vara kär när man är liten, hur är det då att vara kär när man blir stoooooor!

2014-02-07 @ 12:00:58
URL: http://nattstad.se/healthbyangelica
Postat av: Erica

Ser att vi inte lyssnat så mycket på samma musik, åtminstone inte det året. ;p

2014-02-07 @ 18:52:47
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: Caroline

så roligt att minnas tillbaka gamla låtar, lyssnade på en spellista på spotify i veckan där det fanns massa låtar från 90 talet, nostalgi :D

sv; ja jag är 93a :)

vad roligt att du har varit i Polen :D jag älskar att vara där! vi brukar vara i Szczecin så det är en bra bit från Gdansk, har aldrig varit där faktiskt :(
hur fungerar ett kontant mobilt bredband?? skulle varit toppen, sjukt svårt utan internet där..

2014-02-09 @ 12:27:39
URL: http://littlemisssunshiiiine.blogg.se
Postat av: Nicole

Där på gymnasietiden så hade vi exakt samma musik smak! Älskar dessa låtar och känner igen varanda en! Har spelat den tusen gånger om genom åren haha. Så bra musik.

2014-02-18 @ 19:48:32
URL: http://xoxonicole.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: